آشنایی با جاذبه های کشتی یونانی کیش

  چهارشنبه، 05 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با جاذبه های کشتی یونانی کیش
یکی از جاذبه‌هایی که این روزها به نوعی یکی از نمادهای خلیج فارس به شمار می‌رود، کشتی یونانی کیش است. کشتی به گل نشسته‌ای که سال‌هاست در نزدیکی ساحل آرمیده است و تاریخی مبهم را در خود دارد. شاید بارها و بارها کشتی یونانی را تصور کرده باشید؛ اما آیا علت به گل نشستن کشتی یونانی را می‌دانید؟ با ساعد نیوز همراه باشید . . .

کشتی یونانی، یکی از جاذبه های گردشگری جزیره کیش است. این کشتی در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» به گِل نشست. این کشتی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد. وزن کشتی در هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر بوده است. این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست به دست شده بود و آخرین مالک آن یک یونانی بود. نام های کشتی به ترتیب «امپایر ترومپت»، «نچرالیست»، «کوروش پارسی»، «همدان» و در هنگام به گل نشستن «کولا اف» بوده است. علت به گل نشستن کشتی همچنان در پرده ای از ابهام است. حق بیمه زیاد کشتی نزد شرکت لویدز انگلستان شائبه هایی را ایجاد نموده است.

تاریخچه کشتی یونانی

این کشتی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام هامیلتون در کشور اسکاتلند با وزن ۷۰۶۱ تن و طول ۱۳۶ متر ساخته شده. ( در حال حاضر به دلیل پوسیدگی شدید وزن کمتری دارد) برای اولین بار در سال ۱۹۴۳ میلادی ( معادل با سال ۱۳۲۵ شمسی) توسط وزارت حمل ونقل جنگ در لندن این کشتی را خرید و نام آن را امپایر ترومپت نهاد.پس از سه سال یعنی در سال ۱۹۴۶ این کشتی را شرکت کشتی بخار چارنت در لیورپول خرید و آن را به نچرالیست تغییر داد. این شرکت هم پس از ۱۳ سال استفاده از آن کشتی را به ایرانیان در لندن در سال ۱۹۵۹ فروخت و نام آن به کوروش پارسی تغییر کرد. پس از شش سال در سال ۱۹۶۵ توسط کشتی رانی ایران در خرمشهر این کشتی خرید و این بار نام آن همدان شد.پس از گذشت یک سال این کشتی برای آخرین بار به یک تاجر یونانی با نام پی فرانگولیس فروخته شد که ایشان نام کشتی خود را به کولا اف تغییر داد.

در تابستان سال ۱۳۴۵ هجری شمسی اهالی بومی روستای باغو با دیدن به گل نشستن یک کشتی بسیار بزرگ حسابی متعجب شده بودند (احتمالات و دلایلی برای این موضوع آورده شده که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت). کشتی یونانی که به ایران سفر کرده بود در حال بازگشت به سمت یونان بوده و در سواحل جزیره کیش به گل نشست.

پس از رخ دادن این اتفاق تلاش های بسیار زیادی برای آزادی این سازه انجام شد که این تلاش ها ۸۰ روز ادامه داشت، اما به دلیل وزن بسیار زیاد کشتی هیچ نتیجه ای به دنبال نداشت و فقط این فعالیت ها با هزینه های بالا روبه رو بود. پس گذشت ۸۰ روز مسافران مجبور شدند تا کشتی را ترک کنند.از طرفی بار کشتی نفت بود و ارزش بسیار زیادی داشت که به طور کامل تخیله شد و این کشتی تا به امروز در جزیره کیش ثابت ماند.

 کشتی یونانی

داستان های مختلف به گل نشستن کشتی یونانی

داستان و نقل قول های بسیار زیادی درمورد کشتی یونانی وجود دارد، به طور مثال بعضی می گویند که ناخدای این کشتی عاشق یک دختر ایرانی می شود، اما خانواده این دختر با این موضوع مخالفت می کنند روزی ناخدا با دختر قرار می گذارد تا آن را با خود به یونان ببرد تا این کشتی به گل نشسته و این ازدواج اتفاق نمی افتد.یکی دیگر از نقل قول های ذکرشده این است که صاحب کشتی درحال ورشکستگی مالی بسیار سنگینی بوده است، به همین دلیل با همکاری ناخدای کشتی و ملوانان این اتفاق را رقم می زنند تا بتوانند از شرکت های بیمه خسارت دریافت کنند. همچنین عده ای از بومیان این منطقه نقل کرده اند که ناخدای این کشتی تحت تاثیر مشروبات الکلی بوده و این حالت باعث رخداد این اتفاق شده است.

اما دلیل منطقی تر نسبت به سایر گفته ها وجود دارد و تعداد بیشتری درست بودن این موضوع را تایید کرده اند که هوا بسیار مه آلود بوده و به دلیل نبود فانوس های دریایی کشتی به سمت جزیره آمده و این اتفاق رقم خورد است.

این کشتی که به عروس یونانی هم معروف است، درحالی که حرف های زیادی برای گفتن دارد، سکوت کرده و این سکوت آن را زیباتر کرده است. از طرفی در این مکان شما می توانید با پرداخت هزینه ناچیزی از جاذبه های تفریحی مانند شترسواری هم لذت ببرید. در مجموع سفر به کیش همیشه پر از برنامه های جذاب تفریحی مانند بازدید از باغ پرندگان کیش و شهر زیرزمینی کاریز کیش است که هرگز تمامی ندارند.

 کشتی یونانی

شرایط بازدید از کشتی یونانی

در حال حاضر امکان بازدید از داخل کشتی وجود ندارد. با اینکه شاید تصاویری از غواصی در حوالی کشتی یونانی دیده باشید، به دلیل خطرات زیادی که غواصی در زیر کشتی می تواند به وجود آورد، چنین برنامه ای توسط کلوپ های غواصی ارائه نمی شود. احتمالا تصاویر ذکرشده مربوط به غواصان حرفه ای یا زمانی است که کشتی یونانی در وضعیت خوبی قرار داشت.همچنین شاید برخی افراد خواسته اند که تا قبل از فروریختن کامل کشتی، درون آن را ببینند؛ اما به دلیل برندگی آهن ها نتوانسته اند بیش از حد جلوتر بروند.

 کشتی یونانی

تفریحات و جاهای دیدنی اطراف کشتی یونانی

  • تماشای غروب آفتاب : اکثر گردشگرانی که به کیش سفر می کنند، لحظه های پایانی روز را به بازدید از کشتی یونانی اختصاص می دهند تا از تماشای غروب آفتاب حیرت انگیز آن لذت ببرند.
  • عکاسی از کشتی یونانی: کشتی یونانی در هر زمان از روز، سوژه خوبی برای عکاسی است و یادگاری ویژه ای از جزیره به حساب می آید که هیچ گاه فراموش نخواهید کرد. در واقع، حتی اگر به عنوان یک عکاس آماتور با تلفن همراه تان عکس می گیرد، با کمی ذوق و خلاقیت می توانید تصاویر نابی از این کشتی ثبت کنید.ساعتی در نزدیکی کشتی قرار دارد که به شکل سکان است، بسیاری از گردشگران از این محل، سوژه های جالب عکاسی را شکار می کنند و عکس های متفاوتی می گیرند. علاوه بر این، مجسمه ها و سازه های دیگری در نزدیکی کشتی قرار دارد که بسته به سلیقه تان می توانید از آن زوایا اقدام به عکاسی و ثبت لحظه ها کنید.
  • شترسواری و اسب سواری : یکی از تفریحاتی که گردشگران می توانند هنگام بازدید از کشتی یونانی انجام دهند، شترسواری و اسب سواری است که بی شک تجربه متفاوتی را برایتان رقم خواهد زد.
  • پارک ساحلی کشتی یونانی: مسئولان کیش به بهانه وجود کشتی یونانی، پارک ساحلی جذابی با امکانات متنوع در نزدیکی آن احداث کرده اند تا گردشگران ضمن بازدید از کشتی، به تفریح بپردازند.این پارک ۶۰ هزار مترمربعی در محوطه ساحلی کشتی یونانی قرار دارد و علاوه بر اینکه امکان کرایه دوچرخه از آن وجود دارد؛ می توانید از بوفه پارک، خوراکی و تنقلات بخرید. ضمن اینکه پارک ساحلی مجهز به پارکینگ است و در صورتی که با خودرو راهی جزیره شده اید، خودروی خود را در این محل پارک کنید و با خیال راحت به طرف کشتی یونانی بروید.
  • پارک آبی اوشن: پارک آبی اوشن یکی دیگر از جاذبه های جزیره کیش است که حدودا در هشت کیلومتری کشتی یونانی قرار دارد. این پارک که به عنوان بزرگ ترین پارک آبی روباز ایران شناخته می شود، مجهز به استخر، سونا و جکوزی ، امکانات موج سواری، اسپا و... است.از آنجا که این پارک از سیستم گرمایشی برای فصول سرد استفاده می کند؛ در هوای خنک نیز می توانید از آن لذت ببرید. جالب است بدانید که پارک آبی اوشن، تنها پارک آبی روباز کشور ویژه خانم ها است!
  • روستای باغو: روستای باغو به لطف خانه های گلی زیبا و جاذبه هایی همچون مسجد روستا و درخت لور، به مقصد بسیاری از گردشگران کیش تبدیل شده است. ضمن گشت وگذار در این روستا می توانید با ساکنان بومی معاشرت کنید و با گویش خاص آن ها آشنا شوید.گفته می شود که در گذشته، پیرزنی ۱۰۰ ساله به نام باغو در این روستا زندگی می کرد و زمان تصرف کیش به دست پرتغالی ها، سربازان برای اشاره به روستا، از نام این پیرزن استفاده می کردند.
  • شهر حریره: شهر حریره با کشتی یونانی حدود ۱۱ کیلومتر فاصله دارد و انتخابی عالی برای علاقه مندان به تاریخ محسوب می شود. از بقایای این شهر بزرگ می توان به یک مجموعه ساحلی، حمام، مسجد، کارگاه شیشه گری، قنات و عمارت اعیانی اشاره کرد که بهتر است در فصل پاییز و زمستان از آن دیدن کنید که هوای مطلوبی در جزیره وجود دارد. شهر حریره در سال ۱۳۷۶ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و می توانید به رایگان از آن دیدن کنید.

چگونه به کشتی یونانی برویم؟

در جزیره کیش، بهترین وسیله برای رسیدن به جاذبه ها استفاده از تاکسی های شهری و یا اجاره کردن ماشین است که به دو صورت با راننده و بی راننده در اختیارتان قرار خواهد گرفت. باید به خیابان غروب کیش بروید و در میدان غروب، پارک ساحلی غروب یا همان پارک ساحلی کشتی یونانی را خواهید دید. برای بازدید از کشتی یونانی نیاز به پرداخت هیچ گونه ورودی ندارید و در هر ساعت از شبانه روز می توانید بروید.

اگر تاکنون به کیش سفر کرده اید و از تماشای کشتی یونانی، به ویژه در زمان غروب خورشید لذت برده اید، نظر و تجربه خود را با کاربران ساعد نیوز در میان بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان