آشنایی با جاذبه های کاخ هشت بهشت اصفهان

  پنجشنبه، 29 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با جاذبه های کاخ هشت بهشت اصفهان
کاخ هشت بهشت یک کاخ تاریخی در شهر اصفهان است که در دوران صفویان و در سال ۱۰۸۰ قمری ساخته شده‌است. ساختمان این کاخ در دو طبقه در میان باغی بزرگ بنا شده‌است. سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است.

عمارت هشت بهشت که عظمت و زیبایی آن گردشگران بسیاری را به شکوه آن سوق داده است، یکی از دیدنی ترین عمارت های شهر باستانی اصفهان است. این بنای تاریخی دیدنی در ضلع غربی خیابان چهارباغ و رو به روی خیابان شیخ بهایی قرار دارد. نام های دیگر کاخ هشت بهشت، هشت در بهشت، هشت به هشت و باغ بلبل است. این کاخ در پارک شهید رجایی واقع شده است. امروز چیزی از عمارت باقی نمانده جز اینکه در سال های اخیر پارکی زیبا و دلربا در اطراف آن ساخته شده است.
اصفهان غرق در تاریخ و فرهنگ غنی، زمانی محل تلاقی تجارت بین المللی و دیپلماسی در ایران بود. اکنون به دلایل خوبی یکی از مقاصد برتر گردشگری ایران است. این شهر باستانی مملو از شگفتی های معماری مانند بناهای اسلامی بی بدیل، بازارها، موزه ها، باغ های ایرانی و بلوارهای پر درخت است. این شهر از دیرباز به نصف جهان ملقب بوده است. در صورت خرید بلیط هواپیما و سفر به اصفهان می توانید در کنار سایر جاذبه های دیدنی این شهر زیبا از جمله میدان نقش جهان، کاخ چهل ستون، مسجد شیخ لطف الله، پل خواجو، منارجنبان، عالی قاپو، دروازه قیصریه (بازار بزرگ) و مسجد امام از کاخ Hasht Behesht Palace نیز دیدن کنید.

کاخ هشت بهشت اصفهان

چرا کاخ هشت بهشت اصفهان؟

  • در دوره صفوی به عنوان زیباترین کاخ دنیا شناخته می شد و اکنون به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان مورد توجه مسافران است.
  • در میان پارکی زیبا قرار گرفته و فضای بیرونی باطراوتی دارد.
  • تنها کوشک باقی مانده از کوشک ها و کاخ های منطقه چهارباغ اصفهان در دوره صفوی ست.
  • معماری متفاوت و تو در تو و تزیینات تماشایی و بی نظیر آن در طی سال ها و قرن ها، هوش از سر بازدیدکنندگان برده است.
  • دسترسی خوبی به مراکز تفریحی، تاریخی و خیابان های اصلی شهر اصفهان دارد.

آشنایی با کاخ هشت بهشت اصفهان

اصفهان، دیدنی کم ندارد و می توان روزها و هفته ها در این شهر گشت و در هر کوچه و خیابان نشانی از جاذبه ای با ویژگی های عالی و جذاب پیدا کرد. حال از میان این همه دیدنی، امروز به سراغ کاخ هشت بهشت اصفهان رفته ایم تا در یک بررسی کامل ویژگی های این بنا را با یکدیگر مرور کنیم.

کاخ هشت بهشت، کوشکی تاریخی ست در قلب شهر اصفهان که در میان پارکی وسیع قرار گرفته است و تاریخ ساختش به دوران صفویان و به طور دقیق تر به سال 1080 هجری قمری (1048 خورشیدی) در زمان حکمرانی شاه سلیمان صفوی باز می گردد. کاخی که سبک معماری اصفهانی دارد و با نام های "عمارت هشت بهشت"، "هشت به هشت" و "هشت در بهشت" نیز خوانده می شود. برای آنکه به اهمیت کاخ هشت بهشت پی ببرید باید بدانید در دوره صفوی در منطقه چهارباغ اصفهان، چندین کاخ و کلاه فرنگی وجود داشت که از میان تمام آنها بعد از گذر قرن ها تنها این کاخ به یادگار مانده است؛ کاخی که تزیینات و معماری ویژه آن، بازدیدکنندگان را غرق در حیرت و شگفتی می ساخت تا جایی که به آن لقب زیباترین کاخ عالم را داده بودند. سیاحانی که در زمان صفوی اجازه بازدید از این کاخ را پیدا می کردند آن را بهترین بنای دنیا می دانستند و از آن با عبارت "... فرح انگیزتر از مجلل ترین کاخ های ممالک اروپایی" یاد می کردند. خوب است این را هم بدانید که کاخ هشت بهشت از بناهای ثبت ملی شده ایران محسوب می شود و با شماره 227 در این فهرست قرار دارد.

 کاخ هشت بهشت اصفهان

تاریخچه کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت اصفهان از طرف ناصر الدين شاه قاجار به بانو افتخار الدوله واگذار شده بود مشروط بر اينكه وضع آنرا تغيير نداده و حريم آنرا در خيابان چهار باغ در كمال تنظيف و تنقيح نگاهداري كند.پس از فوت بانوي مزبور کاخ در تصرف وراث او باقي ماند ولي در اين مدت تغييرات كلي در وضع باغ وقصر مزبور بوسيله متصرفين بنا داده شده و مانند عالي قاپو و چهلستون تزئينات نقاشي و طلا كاري و آينه كاري آن در زير قشري از گچ با تزئينات گچي مستور شده بود.

از تاريخ پانزدهم شهريور ماه ۱۳۴۳ كه باقي مانده باغ هشت بهشت و برجاي مانده هاي قصر مزبور رسماً به وزارت فرهنگ وهنر وقت واگذار شد تعميرات اساسي آن بوسيله اداره باستان شناسي شروع گرديد و از آن تاريخ تا امروز اين تعميرات ادامه دارد. در حال حاضر اين كاخ به عنوان يكي از آثار تاريخي مهم اصفهان مورد بازديد گردشگران قرار مي گيرد و از زیباترین کاخ ها در ایران است.

 کاخ هشت بهشت اصفهان

معماری کاخ هشت بهشت اصفهان

در میانه باغ بلبل که خود بخشی از باغ جهان نمای اصفهان بوده، عمارتی دو طبقه قد علم کرده است. این عمارت در فاصله ۲ متری از سطح زمین بر سنگ های مرمرین تبریزی با ارتفاع ۳۰ متر ساخته شده تا نمایی بهتر از منظره باغ را به مهمانانش هدیه کند. از طریق دو پلکانی که در دو طرف ساختمان وجود دارد می توان وارد ایوان های عمارت شد. ایوان هایی با ستون های بلند چوبی است که مزين به گچ کاری های چشم نواز هستند. قسمت مرکزی کاخ در چهار فاز ساخته شده و ایوان آن رو به شمال است. سقف با گچ بری های پر زرق و برق پوشیده شده است که در فارسی به آن مقرنس می گویند. اتاق های طبقه اول در چهار گوشه عمارت با نقاشی تزیین شده است. در طبقه دوم عمارت نیز چندین ایوان، اتاق، طاق و پنجره به زیبایی آن افزوده است. این طبقه به راهروها و حجره هایی تقسیم می شود که هر کدام تزئینات خاصی دارند. در قسمتی از این اتاق ها آبنما و بخاری دیواری وجود دارد. دیوارها نیز با آینه های زیادی پوشانده شده اند.
اگر سر خود را بالا بیاورید موزائیک کاری و مقرنس های سقف ایوان شما را حیرت زده می کنند. سقف هایی که با هنرمندی خاصی به آینه و شیشه کاری و همچنین نقاشی و طلاکاری مزین شده اند. بد نیست نگاه دقیق تری به نقاشی های عمارت بیندازیم. در این عمارت دو تابلو به تصویر کشیدن فتح علی شاه بر تخت به همراه فرزندانش خودنمایی می کند.
این عمارت در عین تنوع و کثرت فضا دارای وحدت و یکپارچگی و تزئینات زیبایی است. متأسفانه امروزه اثری از حصارهای چوبی، قاب های کریستالی، جا لیوان های کریستالی و شیشه های رنگارنگ ظریف وجود ندارد زیرا در دوران پس از صفویه به ویژه در دوره قاجاریه تغییرات زیادی رخ داده است. کاشی کاری های باشکوه کاخ هشت بهشت شامل انواع نقاشی های پرندگان، خزندگان و شکارچیان است. این عمارت دارای چهار نمای مختلف است که علیرغم شباهت هایشان همگی منحصر به فرد هستند.
معماری بنا از نوع باغ های مسطح ایرانی است و بی شباهت به باغ های بی نظیری چون چهل ستون و عالی قاپو نیست. اگر خوب به نمای بیرونی ساختمان دقت کنید متوجه می شوید که سعی شده همانند ۸ ضلعی ساخته شود از این رو چهار نما دارد. اگرچه نماها دارای شباهت هایی هستند اما به طور کلی با یکدیگر متفاوت ساخته شده اند. اما در ضلعی که روبه روی آن استخر قرار گرفته است نمای اصلی ساختمان است.
در وسط تالار حوض هشت ضلعی وجود دارد که به مروارید ساخته شده از مرمر معروف است. استخر حکاکی شده است، بنابراین آب در چنین طراحی مانند مروارید از سوراخ های آن خارج می شود. پارک مجلل و زیبایی که در اطراف کاخ ساخته شده است، اکنون از تفرجگاه های معروف اصفهان است. آرامش و سکوتی که باغ به همراه نقاشی های دیواری چشم نواز و معماری منحصر به فرد آن ارائه می کند، مردم را از زندگی روزمره پر استرس کنونی دور می کند و شکی باقی نمی گذارد که نام این بنا را نمی توان جز بهشت گذاشت.

 کاخ هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت کجاست؟

کاخ هشت بهشت در پارک شهید رجایی، در خیابان باغ گلدسته واقع شده است. برای دسترسی به این مکان می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. نزدیک ترین ایستگاه مترو به هشت بهشت، ایستگاه میدان امام حسین است که از ایستگاه تا مقصد را می توانید پیاده طی کنید. همچنین ایستگاه های اتوبوس میدان امام حسین و خیابان باغ گلدسته (خیابان هشت بهشت) در نزدیکی کاخ قرار دارند. پارکینگ عمومی خیابان گلدسته نیز در فاصله مناسبی از هشت بهشت واقع شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (681 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ 10 اختراع دوران باستان با ظاهر متفاوت امروزی/ آپدیت ورژن جدید از اختراعات بشر اولیه
استایل کردن مونا نیکی همسر علیرضا نیکبخت با دامن بلند جین و کت کوتاه/ خانوم های خاص توی تابستون اینطوری تیپ میزنن +عکس
جشن تولد عاشقانه ی یاسمن فرمانی و همسرش علی قلی زاده دو لژیونر فوتبالی در کنار هم / وایب تم نارنجی با بادکنک ها هلیومی برا تولد فوق العاده ست
ویدیو/ روایت شنیدنی استاد فرشچیان از اتفاقاتی که منجر به خلق اثر بی‌نظیر تابلوی عصر عاشورا شد
(ویدئو) این هنرمند با ترفندهای نقاشی غافلگیرکننده‌اش، شما را شگفت‌زده خواهد کرد / سومی همه را بهت‌زده کرد!
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویدیو/ ضریب هوشی حیرت‌انگیز "بامشاد" در سریال نقطه چین/ فقط سوالات خیلی خیلی سختِ مهران مدیری...
(عکس) «ماگان» کشتی بادبانی باستانی خلیج فارس؛ میراثی 4000 ساله که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان