آشنایی با جاذبه های پارک کوهسنگی مشهد

  یکشنبه، 02 بهمن 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با جاذبه های پارک کوهسنگی مشهد
پارک کوهسنگی پس از پارک ملت دومین پارک بزرگ شهر مشهد است. پس از حرم مطهر و آرامگاه فردوسی در جایگاه سوم بازدید عمومی قرار گرفته است. حتی جزو قدیمی‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری مشهد نیز محسوب می شود.

پارک کوه سنگی مشهد دومین پارک بزرگ مشهد پس از پارک ملت به شمار می رود. کوه سنگی مشهد پس از حرم امام رضا و آرامگاه فردوسی به عنوان سومین منطقه گردشگری محبوب و پربازدید شناخته شده است. کوهسنگی حتی یکی از قدیمی ترین و مشهورترین مکان های گردشگری شهر است، به طوری که کمتر کسی وجود دارد در تور مشهد از این تفریحگاه دیدن نکرده باشد.

تاریخچه پارک کوهسنگی

کوهسنگی مشهد از کوه های بسیار قدیمی شهر مشهد است و اهمیت تاریخی دارد. این منطقه از دوره حکومت صفویه و زمانی که شاه عباس در سن ۱۶ سالگی در این مکان تاج شاهی را بر سر گذاشت، اهمیت ویژه ای پیدا کرد. سپس میرزا ابراهیم رضوی، از بزرگان دوره صفوی، در سال ۱۰۴۷ هجری شمسی در بخشی از دامنه این کوه (بنام ایوان کوهسنگی) برای خود مقبره ای ساخت. ناصرالدین شاه قاجار نیز در سال ۱۲۸۴ هجری شمسی به این تفرجگاه سفر و از این مقبره دیدن کرد.

کوهسنگی تا سال ۱۳۱۰ هجری شمسی با ساختار طبیعی خود و وجود کوه های کم ارتفاع قابل صعود، آب و هوای معتدل، رودخانه های جاری و باغ های سرسبز به عنوان یک منطقه ییلاقی و تفرجگاه مردم محلی شناخته می شد. در سال ۱۳۱۸ با احداث ساختمانی دو طبقه به دست آلمانی ها، جدول کشی، نرده کشی و گل کاری به پارک طبیعی تبدیل شد.

مجموعه کوهسنگی در سال ۱۳۴۰ هجری شمسی به وسیله یک خیابان اصلی بزرگ به شهر مشهد وصل شد؛ زمانی که در واقع در خارج از شهر مشهد واقع شده بود. این خیابان از پارک کوهسنگی تا راه آهن مشهد ادامه داشت و باعث رونق بیشتر این پارک شد. اولین باغ وحش شهر مشهد نیز در این پارک قرار داشت که بعدها به دلایلی تخریب شد.

علت نامگذاری پارک کوهسنگی

هنگامی که به کوهسنگی مشهد وارد می شوید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند وجود دو قله سنگی در دو طرف پارک است. علت نامگذاری این پارک، وجود این دو کوه سنگی از رشته کوه بینالود است. پارک کوهسنگی از بالا و روی نقشه به صورت یک منطقه مثلثی شکل دیده می شود.برای رسیدن به قله کوه ها، یک مسیر پلکانی و سنگی روی کوه شرقی وجود دارد. طول این مسیر ۱۳۰۰ متر است و از سه پلکان تشکیل شده است. پس از طی کردن مسیر، چشم انداز زیبایی از حرم مطهر امام رضا و شهر مشهد را مقابل خود خواهید دید.

امکانات تفریحی کوهسنگی مشهد

  • تفریح و داشتن اوقات خوب در بوستان کوهسنگی مشهد اصلاً کار سختی نیست؛ چراکه همه نوع امکاناتی برای راحتی و خوشی شما تدارک دیده شده است.
  • در این مجموعه بزرگ آرامگاه های دیدنی وجود دارند که اگر به تاریخ علاقه مند باشید، دیدن آن ها خالی ازلطف نخواهد بود.
  • آب وهوای این منطقه نیز خوب و معتدل است. کوه های آن ارتفاع چندانی ندارند و با کمی زحمت و بالا رفتن از پلکان بوستان می توانید به ارتفاع ۱۳۰۰ متری شهر برسید و از منظره فوق العاده شهر زیر پایتان لذت ببرید.
  • این همه تفریح و راه رفتن حسابی آدم را گرسنه می کند. پس، سری به رستوران ها و یا کافی شاپ های مجموعه بزنید و با یک غذای خوشمزه و باکیفیت از خودتان پذیرایی کنید.
  • راستی، موزه بزرگ خراسان نیز با معماری باشکوه و زیبایش نیز در این منطقه قرار گرفته است. اگر به دنبال کنجکاوی در تاریخ هنر هستید، حتماً به این موزه سر بزنید.
  • در این مجموعه امکانات متنوع دیگری نیز مانند زمین های بازی، سالن آمفی تئاتر، زمین بازی کودکان، فروشگاه صنایع دستی و دریاچه مصنوعی زیبا نیز وجود دارند.

پارک کوه سنگی

آرامگاه های پارک کوهسنگی

پارک کوه سنگی

مجسمه های کوهسنگی مشهد

در گذشته شهردار وقت میلان، تعدادی مجسمه زیبا از شاهکارهای دست هنرمندان ایتالیایی به شهردار مشهد هدیه کرد. از این مجسمه ها، دو عدد مجسمه شیر سنگی در قسمت ورودی پارک و دو تندیس انسانی در کنار استخر بزرگ کوهسنگی و رو به روی رستوران و تالار پارک قرار گرفتند. پس از انقلاب، مجسمه های انسانی و تاج نصب شده بر فراز کوه برداشته و به جای آن مجسمه های دیگری در پارک نصب شدند.

بهترین زمان بازدید از پارک کوه سنگی

امکان بازدید از این مجموعه در هر ساعت از شبانه روز وجود دارد (مراکز تفریحی محدودیت ساعت کاری دارند). طبیعت زیبا و معماری خاص کوه سنگی مشهد باعث شده آخر هفته ها افراد بسیاری به ورزش، پیاده روی و دویدن مشغول باشند، به خصوص مسیر کوهستانی پارک که به وسیله یک مسیر پلکانی برای رفت وآمد بازدیدکنندگان هموار شده است. این کوه را نمی توان چندان جای مناسبی به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد برای کودکان دانست.

بهترین زمان بازدید از پارک کوه سنگی مشهد در صبح یا بعد از غروب آفتاب است، زیرا از شدت تابش نور خورشید کم شده است و با چشم اندازی بی نظیری از شهر مشهد روبرو خواهید شد.

چگونه به پارک کوهسنگی دسترسی داشته باشیم؟

  • پارک کوهسنگی دارای سه ورودی است: خیابان کوهسنگی، بلوار کلانتری و خیابان ابوذر غفاری ۳۷ . برای دسترسی به پارک کوهسنگی می توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. ایستگاه اتوبوس کوهسنگی در خیابان کوهسنگی و در شرق مجموعه قرار دارد. ایستگاه مترو کوهسنگی نیز دقیقا در ورودی شرقی این مجموعه قرار گرفته است.
  • از این مجموعه همه روزه و در هر ساعت از شبانه روز می توانید بازدید کنید و از زیبایی های ساعت های مختلف لذت ببرید. فقط در نظر داشته باشید که استفاده از امکانات تفریحی پارک کوهسنگی از ساعت ۹ صبح تا ۲ بامداد است.

کوهسنگی مشهد کجاست؟

خوشبختانه کوهسنگی در مشهد مقدس در موقعیت مناسبی نسبت به سایر مراکز تفریحی مشهد و هتل های آن قرار دارد. این پارک در بلوار کلانتری واقع شده است و ۳ در ورودی دارد. یک در اصلی از خیابان کوهسنگی، یکی در از بلوار کلانتری و یک در از بخش شمالی بوستان از خیابان ابوذر غفاری ۳۷.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (643 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (191 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان