آشنایی با موزه هنرهای زیبای پوشکین در روسیه

  سه شنبه، 01 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با موزه هنرهای زیبای پوشکین در روسیه
موزه پوشکین که از جمله موزه های دولتی در روسیه به حساب می آید. این موزه در واقع کلکسیونی بسیار پر بار و غنی از هنرهای اروپایی است که از گوشه گوشه ی این قاره در این موزه گرد هم آمده اند. موزه ی پوشکین در مسکو سرگذشت جالب توجهی را از بدو زمان ساختش تا به الان داشته. این موزه شاهد ۳ نوع دولت و حکومت در روسیه در طول یک قرن بوده است.

به شهر مسکو می توان شهر موزه های مهم لقب داد زیرا هر موزه ای که در این شهر وجود دارد، به شکل خاصی اهمیت ویژه ای دارد. یکی از این موزه های بسیار مهم از نظر روس ها، موزه پوشکین در مسکو است. از لحاظ غنایی، موزه پوشکین یکی از پربارترین موزه های هنرهای اروپایی است که در کشور روسیه وجود دارد. این موزه که به دستور تزار وقت روسیه یعنی آلکساندر سوم ساخته شد، ساختش تنها ۱۴ سال طول کشید. اگر به موزه ها علاقه مندید و روسیه مقصد شما برای سفر است، در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، موزه پوشکین در مسکو را مورد بررسی قرار دهیم.

تاریخچه موزه پوشکین

این موزه بی همتا در کشور روسیه در سال ۱۹۱۲ توسط پدر شاعر مارینا ایوانوونا، پروفسور ایوان تسوتایوا تاسیس شده است و در فاصله اندکی با کلیسای کرملین قرار دارد. علاوه بر آثار مختلف در این موزه می توانید به نمایشگاه هایی که سالانه برگزار می شوند، مراجعه کنید.

موزه هنرهای زیبا شامل هنرهای معاصر است که تلفیقی از آثار هنری مدرن و کلاسیک هستند. قبل از آنکه پایتخت کشور روسیه به مسکو انتقال داده شود، آثار موجود در موزه هنرهای زیبای پوشکین در موزه ارمیتاژ سنت پترزبورگ بود که در نهایت در سال ۱۹۱۸ به این موزه در پایتخت جدید انتقال داده شد.

در ابتدا، نام این موزه الکساندر سوم، یکی از تزارهای روس بود که پس از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه به موزه هنر غربی تغییر نام داد و در سال ۱۹۳۷ ، دولت روسیه به خاطر صدمین سال درگذشت الکساندر پوشکین، شاعر معروف، نام این موزه را به موزه هنرهای زیبایی پوشکین تغییر داد. پس از جنگ جهانی دوم و بمباران های انجام گرفته در روسیه موزه پوشکین مجددا مورد بازسازی قرار گرفت و با مجموعه ای از نقاشی های بی نظیر باری دیگر برپا شد.

امروز بعد از گذشت یک قرن از افتتاح این موزه با مؤسسات پژوهشی برجسته در سراسر جهان در حال همکاری است و نمایشگاه هایی در این مکان در حال برگزاری است. در چندین سال اخیر در این موزه مرکزی برای آموزش کودکان و نوجوانان در حال فعالیت است تا کودکان استعدادهایشان را شکوفا کنند و تحقیقات مربوط به هنر را انجام دهند.

موزه پوشکین در مسکو

معماری موزه هنرهای زیبای پوشکین

در ساخت این موزه معماران معروف روسیه به نام های رومن ایوانوویچ کلین و ولادیمیر شخوف نقش مهمی داشتند که از سال ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۹ برای تکمیل آن زمان برده است که همین مدت زمان نشان دهنده با ارزش بودن این موزه در کشور روسیه است. در موزه پوشکین می توانید مجموعه هنری از نقاشان معروفی چون ساندرو بوتیچلی، لوکاس کراناخ پدر، رامبرانت، رافائل، ادگار دگا، پل سزان، پل گوگن ، پابلو پیکاسو و... را تماشا کنید. همچنین در این موزه زیبا مجموعه ای از آثار یونان باستان و رنسان همراه با آثار مربوط به نقاشی، مجسمه سازی، گرافیک، عکاسی نگهداری می شوند، یعنی در موزه هنرهای زیبای پوشکین می توانید به انواع اشیای هنری اروپایی از تابلوهای نقاشی گران قیمت گرفته تا وسیله های دست ساز چوبی دسترسی داشته باشید. اگر شما نیز جزو علاقه مندان به هنر و تاریخ هستید پیشنهاد ما اینست بعد از تهیه بلیط هواپیما مسکو و در سفرتان به این شهر شهر بازدید از این جاذبه بی نظیر را از دست ندهید.

بخش های مختلف موزه هنرهای زیبای پوشکین

موزه هنرهای زیبای پوشکین به چندین اتاق تقسیم بندی شده است تا بازدیدکنندگان ازهنرهای باستانی و مدرن بازدید داشته باشند، اتاق های مخصوص مصر باستان و یونان، قرون وسطی، رنسانس و غیره نیز در این موزه به چشم می خورند. مجموعه نفیسی از شاهکارهای هنری با بیش از ۴۳ پروژه در مسکو برای انجام فعالیت های عظیم در زمینه هایی علمی، پژوهشی، نمایشگاهی، جشنواره های موسیقی و کارهای هنری برای بزرگسالان و کودکان جزو مهم ترین مراکز فرهنگی در روسیه محسوب می شود.

موزه هنرهای زیبای پوشکین

دانستنی هایی درباره ی موزه پوشکین در مسکو

  • موزه پوشکین در مسکو پس از موزه ی ارمیتاژ سنت پترزبورگ، بزرگ ترین موزه در کشور روسیه است.
  • تعداد آثاری که در موزه پوشکین به نمایش عمومی تا به حال درآمده اند، در حدود ۷۰۰ هزار اثر است.
  • مجموعه آثار نمایش داده شده در این هتل شامل: نقاشی، اشیای باستانی، کلکسیون عکس، حیوانات تاکسی درمی شده و بسیاری از دیگر آثار باستانی است.
  • از جمله سیاست های موزه ی پوشکین این است که همواره سعی دارد که تلفیقی از آثار مدرن و کلاسیک در کنار هم قرار بگیرند.
  • در این موزه آثاری از موزه ی ارمیتاژ سنت پترزبورگ نیز به نمایش درآمده است.
  • در این موزه آثاری به نمایش درآمده است که توسط افراد و کلکسیونرهای شخصی جمع آوری شده اند.
  • بیشتر آثاری که در موزه ی پوشکین به نمایش درآمده اند، تا اواخر قرن ۱۹ میلادی غیر قابل دسترسی بوده است.
  • موزه ی پوشکین از لحاظ آثار دوره ی رنسانس بالاتر از همه ی موزه های جهان قرار گرفته است.
  • برای تحکیم و بازسازی بنای این ساختمان، آخرین بار سال ۲۰۰۸ میلادی تصمیماتی گرفته شد ولی تا به حال اجرایی نشده است تا این که در سال ۲۰۱۸ میلادی کارگروهی برای اجزای آن تشکیل گردید.

موزه پوشکین در مسکو

جاذبه های اطراف موزه پوشکین در مسکو

  • میدان سرخ | Red Square : یکی از معروف ترین جاذبه های شهر مسکو که به خاطر موقعیت قرار گیری خود به اکثر جاذبه ها نزدیک است، میدان سرخ مسکو است. این میدان با شکوه در قرن ۱۴ میلادی ساخته شده و از آن زمان تا به کنون هنوز هم موجود است. زمانی که این میدان ساخته می شد تنها برای اسکان تُجاری که به مسکو می آمدند در نظر گرفته شده بود اما امروزه این میدان دارای اهمیت تاریخی خاص و ویژه ای در مسکو است.
  • ساعت جهانی | World Clock Fountain: ساعت شیشه ای مسکو در واقع یک گنبد شیشه ای است که به روی آن یکی از قدیمی ترین و البته کامل ترین ساعت های جهان قرار گرفته است. به همین خاطر به آن چشمه ی ساعت جهانی نیز می گویند. در زیر این گنبد شیشه ای که از وسط میدان مانژا در آمده است، یک مرکز خرید زیر زمینی قرار گرفته است.
  • میدان مانژا | Manezhnaya Squareک این میدان همچون میدان سرخ یکی از میادین مهم شهر مسکو است. بنای اولیه ی میدان مانژا را در قرن ۱۸ میلادی بنا گذاشتند. دانشگاه دولتی مسکو و ایستگاه مرکزی متروی میکو در این میدان قرار گرفته است.

نحوه دسترسی به موزه هنرهای زیبای پوشکین

این موزه زیبا در خیابان الیسا ولخونکا قرار گرفته است، بهترین روش برای رسیدن به این موزه استفاده از متروی مسکو است که با ایستگاه متروی کروپوتکینسکایا (خط قرمز) فاصله اندکی دارد و تنها با چند قدم پیاده روی می توانید به The Pushkin State Museum of Fine Arts دسترسی داشته باشید.
برای بازدید از این موزه زیبا می توانید همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۱ صبح تا ۹ شب مراجعه کنید، در نظر داشته باشید که روزهای پنج شنبه و جمعه ساعت بازدید از این موزه زیادتر است و تا ۱۰ شب ادامه دارد. هزینه بازدید از ساختمان اصلی موزه هنرهای زیبای پوشکین نیز برای بزرگسالان و نوجوانان متفاوت است و برای کودکان زیر ۱۶ سال نیز رایگان است. هزینه های مربوط به بازدید از گالری هنر اروپایی و آمریکایی قرن نوزدهم و بیستم و همچنین بازدید از مجموعه های اختصاصی متفاوت است.در ضمن می توانید هنگام خرید بلیط ورودی به جای خرید تک تک گالری ها، بلیط های ترکیبی تهیه کنید تا هم تخفیف بازدید شامل شما شود و هم این که یکباره از این مجموعه زیبا بازدید داشته باشید


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان