آشنایی با زیبایی های جنگل ناهارخوران گرگان

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با زیبایی های جنگل ناهارخوران گرگان
سفر مجازی امروزمان در ساعدنیوز را به استان گلستان و شهر زیبای گرگان اختصاص داده‌ایم و می‌خواهیم به سراغ مهمترین جاذبه شهر، جنگل ناهارخوران گرگان برویم. قصد داریم به گوشه و کنار منطقه جنگلی ناهارخوران سری بزنیم، با دیدنی‌ها و تفریحات و امکانات این مکان دیدنی آشنا شویم و در مورد نحوه دسترسی به اینجا و آدرس ناهارخوران اطلاعات دقیقی کسب کنیم.

ناهارخوران نام جنگلی در جنوب شهر گرگان با حدود 300 هکتار وسعت است که به عنوان تفرجگاه اصلی شهر شناخته می شود و با طبیعت دلنشین و زیبای خود دل از هر گردشگری می برد. البته اهمیت جنگل ناهارخوران تنها در طبیعت تماشایی آن خلاصه نمی شود؛ این جنگل قدمتی 40 میلیون ساله دارد و بخشی از جنگل های با ارزش هیرکانی به حساب می آید. این منطقه که با نام پارک جنگلی ناهارخوران هم شناخته می شود، جذابیت های بسیاری را در خود جای داده است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

چرا پارک جنگلی ناهارخوران؟

  • این پارک جنگلی دارای امکانات رفاهی مختلف و مناسب از جمله پارکینگ، آلاچیق، رستوران و زمین بازی ست و از این بابت دغدغه ای نخواهید داشت.
  • از معروف ترین جاذبه های گردشگری گلستان است و شهرت ملی دارد.
  • پارک جنگلی ناهارخوران به سبب موقعیت جغرافیایی خود آب و هوایی دلچسب و مطبوع دارد و می تواند یک روز خاطره انگیز برای شما بسازد.
  • قدمت این پارک جنگلی هیرکانی، به عصر ژوراسیک و حدود 40 میلیون سال پیش باز می گردد.

تاریخچه پارک جنگلی ناهارخوران

شاید باورتان نشود که قدمت پارک جنگلی ناهارخوران به عصر ژوراسیک برمی گردد. بنابر حکایت ها و روایت ها، زمانی که زائران گرگانی از زیارت خانه خدا یا زیارت امام هشتم (ع) باز می گشتند، در ابتدا همراه کاروان در کوه های جنوب شهر توقف می کردند. اعضای خانواده زائران که مدت ها بود از عزیزانشان دور بودند، برای استقبال و دیدار آن ها به این منطقه می آمدند. زائران و خانواده هایشان در منطقه کنونی کنارهم به صرف ناهار می پرداختند که این امر باعث شد نام منطقه "ناهارخوران" باقی بماند. سازمان جنگل ها و مراتع در سال ۱۳۳۸ قسمت زیادی از پارک را در اختیار شهرداری قرار داد تا برای مردم شهر گرگان و گردشگران تفرجگاهی درست کنند. پارک جنگلی ناهارخوران به دلیل موقعیت مکانی زیبا و برخورداری از آب و هوای مطبوع توجه ساکنان اطراف را به خود جلب کرد. می توان گفت پارک جنگلی ناهارخوران برخلاف دیگر پارک ها توسط خود مردم به صورت خودجوش و داوطلبانه تجهیز شده است. اهالی شهر گرگان در فصل تابستان به ییلاق ناهارخوران در روستای زیارت می رفتند و به تفریح می پرداختند.

پارک جنگلی ناهارخوران

معرفی جنگل ناهارخوران گرگان

جنگل ناهارخوران یکی از جاذبه های شهر گرگان در استان گلستان است جنگل ناهارخوران یا پارک جنگلی ناهارخوران یکی از جاذبه های دیدنی استان گلستان و از مناطق تفریحی گرگان است. این جنگل که جزو جنگل های هیرکانی شمال کشور محسوب می شود در گذشته نیز به عنوان منطقه تفریحی و گردشگاهی شناخته می شد. ناهارخوران با داشتن هوای مطبوع و خنک به ویژه در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می کند.

جنگل ناهارخوران در ارتفاع ۴۰۰ تا ۴۵۰ متر از سطح دریا واقع است و ۳۰۰ هکتار وسعت دارد. در سال ۱۳۳۸ سازمان جنگل ها و مراتع کشور بخشی از این جنگل را به منظور تبدیل شدن به تفرجگاه در اختیار شهردارى گرگان قرار داد و در حال حاضر نیز ۱۶۸ هکتار از آن به عنوان پارک جنگلی تحت مدیریت شهرداری اداره می شود.در داخل جنگل ناهارخوران رودخانه زیارت جریان دارد که تنها رودخانه ناهارخوران است. این رودخانه ۴۰ کیلومتر طول دارد و جزو حوضه آبریز قره سو به شمار می رود و یکی از منابع اصلی تأمین آب شهر گرگان محسوب می شود. علاوه بر این در این جنگل چندین چشمه نیز جاری است که معروف ترین آن سفید چشمه نام دارد و در ارتفاعات اطراف ناهارخوران دیده می شود.

پیاده روی در بلوار ناهارخوران، جنگل نوردی و کوهنوردی از جمله تفریحاتی است که می توانید در جنگل ناهارخوران انجام دهید. ارتفاعات ناهارخوران با داشتن دره، آبریزها و یال های زیاد، محیط مناسب برای طبیعت دوستان و علاقه مندان به کوهنوردی است. ارتفاعات غرب و جنوب غربی میدان ناهارخوران مسیر اصلی صعود به سفید چشمه و ارتفاعات بالاتر است. از طریق پلکان سنگی و قدیمی موجود در ناهارخوران می توانید به این ارتفاعات دسترسی پیدا کنید.

وجه تسمیه ناهارخوران

گفته می شود در گذشته حجاجی که برای زیارت به مکه یا مشهد رفته می رفتند؛ در مسیر برگشت از سمت کوه های جنوب گرگان، به زیارت می رسیدند. سپس در این ناحیه به همراه اقوام و آشنایانی که برای استقبال آمده بودند به ناهارخوردن می پرداختند و به همین علت این منطقه به این نام شناخته می شود.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل ناهارخوران

استفاده نادرست از منابع طبیعی، جنگل زدایی و توسعه بی برنامه و بی رویه شهر گرگان، آسیب فراوانی به جنگل ناهارخوران وارد کرده است؛ به گونه ای که در دهه های اخیر مناطق مسکونی و اداری و امکانات شهری نیز به آن اضافه شده است. این امر بر پوشش گیاهی و جانوری این جنگل نیز تأثیرگذار بوده است.

در حال حاضر در برخی نقاط جنگل ناهارخوران جانورانی چون گراز، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، دارکوب، جغد، دم جنبانک، صعوه، سهره، چرخ ریسک، گنجشک، کلاغ، سار و مارمولک جنگلی در آن دیده می شود.

پوشش گیاهی جنگل ناهارخوران متراکم است و از نوع معتدل و جنگل های خزری به شمار می رود که به جغرافیای گیاهی هیرکانی تعلق دارد. در این جنگل همچنین پوشش غیربومی دیده می شود.

پارک جنگلی ناهارخوران

بخش های دیدنی پارک جنگلی ناهارخوران

  • ناحیه پارادایز : قسمتی از بلوار ناهارخوران به بخشی به نام پارادایز اختصاص داده شده است که رستوران ها، کافه ها، مراکز اقامتی، بازارچه های خرید و امکانات متنوع دیگر در آن مستقر یافته اند. گردشگران می توانند در این بخش از پارک غذا بخورند، استراحت و یا خرید کنند.
  • شهربازی پارادایز: در بخش پارادایز پارک جنگلی ناهارخوران شهربازی و چرخ و فلک معروف گرگان قرار گرفته است و امکاناتی که در این شهربازی وجود دارند، بسیار هیجان انگیز و سرگرم کننده هستند.
  • آبشار مصنوعی ناهارخوران: یکی از بخش های تازه افتتاح شده پارک جنگل ناهارخوران، آبشار مصنوعی ناهارخوران است که با زیبایی اش جلوه خاصی به محیط می بخشد. ابعاد این آبشار مصنوعی ۱۲ در ۱۳ بوده و ۱۵ متر ارتفاع دارد. بازدید از این آبشار در گشت و گذارهای عصر و شب هنگام بسیار دلنشین است و موقعیت بسیار خوبی برای گرفتن عکس های یادگاری به حساب می آید.
  • پیک نیک و کوهنوردی در پارک جنگلی ناهارخوران: در پارک جنگلی ناهارخوران گزینه های متنوع تفریحی پیش رویتان وجود دارند و امکان ندارد در این پارک احساس خستگی و بی حوصلگی کنید. برای این که نهایت لذت را از پارک جنگلی ناهارخوران ببرید، حتما یک روزتان را از صبح تا عصر به این پارک اختصاص دهید. اینگونه وقت بیشتری برای بازدید از بخش های مختلف پارک و انجام فعالیت های گوناگون خواهید داشت. اگر اهل پیاده روی و کوهنوردی هستید، کفش های راحت ورزشی به پا کنید و به دل طبیعت در این پارک زیبا بزنید. می توانید با کمی پیاده روی به جنگل مصنوعی در پارک ناهارخوران بروید که در آن درخت های کاج به وفور وجود دارد. سپس، از میان جنگل عبور کرده و به سمت رودخانه زیارت بروید و از خنکی و طراوت آب و هوای اطراف آن لذت ببرید.له خاس، ازگیل و ولیک از گیاهان طبیعی و بومی و کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بید مجنون، پاپیتال و مینا پوشش گیاهی غیربومی ناهارخوران را تشکیل می دهند.

پارک جنگلی ناهارخوران

چطور به پارک جنگلی ناهارخوران برویم؟

  • آدرس: استان گلستان، شهر گرگان، بلوار ناهاخوران.
  • برای رسیدن به پارک جنگلی ناهارخوران، در ابتدا باید خودتان را به استان گلستان و شهر گرگان برسانید. از مرکز شهر گرگان باید در حدود ۸٫۵ کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید. در واقع از گرگان باید وارد بلوار ناهارخوران شوید تا در نهایت به این منطقه جنگلی برسید.

امیدواریم با رعایت نکات ایمنی و توجه به سلامت طبیعت، راهی ناهارخوران شوید و از این سفر جنگلی لذت ببرید. در جنگل نوردی بعدی، دوست دارید که کدام جنگل ایران را در ساعد نیوز برایتان معرفی کنیم؟


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (628 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (76 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان