آشنایی با زیبایی های باغ ملی مشهد

  یکشنبه، 02 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با زیبایی های باغ ملی مشهد
باغ ملی مشهد از جمله پارک‌های مشهد به شمار می‌رود. این بوستان در مرکز شهر قرار دارد؛ موقعیت مناسب این پارک، دسترسی به آن را بسیار راحت کرده است. علاوه بر این، باغ ملی مشهد، اولین پارک شهر مشهد محسوب می‌شود که جذابیت آن را دو چندان می‌کند.

مشهد یکی از شهرهای جذاب و توریستی ایران است. این شهر آنقدر جاذبه و دیدنی را درون خود جای داده که امروزه به یکی از محبوب ترین شهرهای گردشگری تبدیل شده است. علاوه بر کاربری زیارتی این شهر، بخش سیاحتی آن نیز بسیار مورد توجه است و هر ساله عده زیادی از گردشگران برای تفریح در مکان های مختلف مشهد، به این شهر بزرگ سفر می کنند. اگر بخواهیم از میان دیدنی های جذاب و پرطرفدار مشهد، یکی را به شما معرفی کنیم، قطعا آن گزینه، باغ ملی مشهد است.

بوستان باغ ملی مشهد در مرکز این شهر و در کنار یکی از خیابان های قدیمی واقع شده است. این خیابان در زمان های قدیم ارگ نام داشته و امروزه به نام امام خمینی (ره) شناخته می شود.

باغ ملی به عنوان اولین پارک تفریحی شهر مشهد شناخته می شود که در حاشیه خیابان امام خمینی و در کنار بازار جنت احداث شده است. این باغ یکی از مهم ترین مکان های گردشگری مردم مشهد در گذشته به شمار می رفت که در آن زمان به وسیله آب قنات رکن آباد آبیاری می شد. باغ ملی به دلیل نزدیکی با ارگ حکومتی مشهد و همچنین قرار گرفتن در مرکز شهر، در گذشته محل اجرای برنامه های اجتماعی و فرهنگی بوده است. پس از آن و با توسعه و گسترش شهر و احداث پارک بزرگ و جدید، در حال حاضر باغ ملی به صورت یک پارک محلی درآمده، با این وجود به دلیل قدمت زیاد خود، همچنان از اهمیت خاصی برخوردار است.

ابعاد باغ ملی مشهد خیلی بزرگ نبوده و به همین دلیل نسبت به دیگر پارک های شهر کمتر مورد استقبال اهالی مشهد یا زائران این شهر قرار می گیرد. این در حالی است که باغ ملی از نظر زیبایی چیزی کمتر از دیگر پارک ها ندارد، به ویژه اگر شما در مرکز شهر باشید و بخواهید از شلوغی و ازدحام محیط فرار کنید، هیچ جایی را بهتر و نزدیک تر از باغ ملی پیدا نخواهید کرد. بخش های مختلف این پارک با انواع چنارهای قدیمی و درختان مختلف و گونه های گیاهی و گلکاری و چمن و فضای سبز تزیین شده و محل تفرج و تفریح و استراحت شهروندان مشهد می باشد.

باغ ملی مشهد

تاریخچه باغ ملی مشهد

روایت های مختلفی در مورد تاریخچه باغ ملی مشهد در دست است؛ هر چند با نگاهی به کتب و اسناد تاریخی، می توان متوجه شد که این باغ یک ملک خصوصی بوده است. در ابتدا، حکام خراسان و دولت مرکزی اختیار این باغ را در دست داشته اند. آن ها از این باغ به عنوان تفرجگاه و استراحتگاه خود استفاده می کردند.

در سال ۱۲۸۰ شمسی، مظفرالدین شاه قاجار، این باغ را به حاج کاظم ملک التجار اهدا کرد. سند این فرمان نیز در اداره املاک شهرداری مشهد قرار دارد. پس از حاج کاظم، این ملک به فرزند ارشد وی یعنی حاج حسین ملک رسیده است. حاج حسین ملک، از جمله نیکوکاران برجسته شهر مشهد به شمار می رود؛ وی، در سال ۱۳۴۰ شمسی، این باغ را برای استفاده عموم مردم، به شهرداری مشهد واگذار کرده بود.

روایتی دیگری که در این رابطه وجود دارد، این است که برخی از مسئولان شهر مشهد در آن زمان، از اینکه این باغ در اختیار حاج حسین ملک است، ناراحت بودند. آن ها او را وادار کردند تا این ملک را به شهرداری بدهد. حاج حسین ملک نیز این باغ را به شهرداری واگذار کرده بود. شهرداری نیز با نصب تابلویی در این باغ از حاج حسین ملک تشکر به عمل آورده است.

 باغ ملی مشهد

امکانات رفاهی در باغ ملی مشهد

در باغ ملی مشهد، می توان سردیس مشاهیر علمی و ادبی بزرگ کشور را دید. برجسته ترین تندیسی که در این مکان وجود دارد، مجسمه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند برجسته ایرانی است. این مجسمه در ورودی پارک قرار دارد و نماد باغ ملی مشهد به شمار می رود.در گذشته، مساحت باغ ملی بیش از ۴۰ هزار متر مربع بود. با این حال، دخل وتصرف هایی در آن صورت گرفته بود. از همین رو، مساحت باغ ملی امروزه در حدود ۲۶,۰۰۰ متر مربع است.

در نقاط مختلف باغ ملی مشهد، وسایل بازی ویژه کودکان وجود دارد و کودکان می توانند در حین استفاده از هوایی دلنشین و باصفا، به تفریح و بازی بپردازند. علاوه بر این، امکانات و تجهیزات ورزشی نیز در این بوستان تعبیه شده است که همه افراد می توانند از آن استفاده کنند.

با این حال، نبود پارکینگ مناسب برای خودروها، از جمله معضلات این پارک به شمار می رود. افرادی که با خودرو به باغ ملی می آیند باید خودروی خود را در کنار خیابان پارک کنند و پیدا کردن جای پارک بسیار مشکل است.

درختان سرسبز چنار و سپیدار در کنار فواره ها و گل کاری ها، فضایی بسیار دلنشین و باصفا را شکل داده است؛ مطمئنا کسانی که از شلوغی شهر خسته شده اند، می توانند در این بوستان استراحت کنند و نفسی تازه بگیرند. در مجاورت باغ ملی نیز هتل هایی متعددی وجود دارد که از بهترین آن ها می توان به هتل هایی همچون درویشی، قصر، الماس و الماس ۲ اشاره کرد.

 باغ ملی مشهد

امکانات باغ ملی مشهد

  • در باغ ملی مشهد انبوهی از درختان کهن و قطور و همچنین گل کاری های زیبا و جذاب را می بینید که از حیث چشم نوازی مثال ندارند. قدمت این درختان به چندین سال می رسد و زیبایی و شکوه هر کدام دیدنی است.
  • فواره های میان حوض آبی رنگ پارک، حس طراوت و تازگی را در شما زنده می کند و خصوصا به شب های تابستان، جلوه ماندگاری را می بخشد.
  • درون این باغ، استراحتگاه کوچکی نیز وجود دارد که مسافران برای رفع خستگی و چند ساعت استراحت از آن استفاده می کنند.
  • در میان باغ بی نظیر این شهر، تندیسی از مشاهیر و بزرگان علم، ادب و عرفان دیده می شود که بسیار هنرمندانه ساخته شده اند و شما را با ویژگی و فعالیت های ارزنده آن ها آشنا می کند.
  • در ورودی باغ مجسمه ای شخصی در کنار یک شهر فرنگ هیجان انگیز قرار دارد که با تماشای آن به دوران شیرین کودکی پرتاب می شوید و حس خاطره بازی بی نظیری به شما دست می دهد.
  • باغ ملی مشهد در سال ۱۳۸۲، مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و هر ساله نیز به این باغ رسیدگی های لازم صورت می گیرد. باغ ملی مشهد بهترین مکان برای قرارهای دوستانه و یا پیک نیک های خانوادگی است که می تواند روزهای تعطیلتان را پر کند و خاطره ای به یاد ماندنی را برایتان به وجود آورد.

باغ ملی مشهد کجاست؟

باغ ملی در شهر زیبای مشهد، اولین پارک ملی این شهر به شمار می رود که در کنار خیابان امام خمینی و در مجاورت بازار جنت قرار گرفته است. این باغ در گذشته اهمیت فراوانی داشته و به دلیل نزدیکی به ارگ حکومتی مشهد، جایگاه بالایی داشته است. درختان زیبای این باغ از طریق آب رکن آباد آبیاری و عامل مهمی در سرسبزی و جذابیت باغ ملی محسوب می شدند.

در گذشته این پارک محلی برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری و از رونق بالایی برخوردار بوده است.

اگر به مشهد سفر کنید، پارک های جدیدتر و بزرگتری را می بینید که از نظر زیبایی جزو پارک های برتر شهر به شمار می روند؛ اما باید بدانید این باغ که امروزه به صورت یک پارک محلی وجود دارد، همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است. با سفر به این شهر جذاب و دیدنی، می توانید از باغ ملی دیدن کنید و از زیبایی های فراوان و چشم نواز آن لذت ببرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (467 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (102 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان