عشق در نگاه اول چیست و آیا باید آن را جدی گرفت؟

  سه شنبه، 29 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
عشق در نگاه اول چیست و آیا باید آن را جدی گرفت؟
عشق یکی از تجربه‌های مشترک میان انسان‌هاست که علی‌رغم لطافتش، بسیار قوی و نیروبخش است؛ احساس لذت‌بخشی که تجربه‌ی آن برای هر فردی خوشایند است. معمولا آنچه از عشق در ذهن داریم، عشق افلاطونی و ماورای چهارچوب‌های زندگی زمینی است، اما در واقعیت بسیاری از ما به عشق‌هایی دچار شده‌ایم که به‌سرعت و با معیارهای ظاهری اتفاق افتاده‌اند.

عشق یکی از تجربه های مشترک میان انسان هاست که علی رغم لطافتش، بسیار قوی و نیروبخش است؛ احساس لذت بخشی که تجربه ی آن برای هر فردی خوشایند است. معمولا آنچه از عشق در ذهن داریم، عشق افلاطونی و ماورای چهارچوب های زندگی زمینی است، اما در واقعیت بسیاری از ما به عشق هایی دچار شده ایم که به سرعت و با معیارهای ظاهری اتفاق افتاده اند. عبارت رایج برای این نوع عشق «عشق در نگاه اول» است. عده ای معتقدند امیدی به دوام این نوع عشق نیست و عده ای دیگر اساس آن را تمایلات نفسانی می دانند، اما روابط عاشقانه ی بسیاری با جرقه ی عشق در نگاه اول شکل گرفته اند و ادامه پیدا کرده اند.

تصویر

عشق در نگاه اول چیست؟

«عشق در نگاه اول» صرفا دیدن یک باره ی فرد و تلاقی نگاه ها نیست، بلکه معمولا افراد بعد از اولین برخورد و تعامل با معشوق خود، عاشقِ او می شوند؛ و این یعنی صفاتی در رفتار، طرز صحبت و حرکات فرد وجود دارد، که باعث عشق شده است. آمادگی اولیه نیز شرط اصلی عاشقی است، اگر آماده ی عاشق شدن باشید، احتمال اینکه این اتفاق برای تان بیفتد زیاد است. یکی از بخش های بدن که با دیدن معشوق به کار می افتد و در انتخاب جفت مناسب به ما کمک می کند، سیستم بویایی است. اگر بوی بدن فرد موردنظر با ژنتیک متناسب مان سازگار باشد، ما به سمت معشوق جذب می شویم. ما در مغز خود راهنمایی برای عشق داریم که برخی از تصمیم گیری های مغز براساس این راهنماست.

راهنمای عشق چیست؟

از لحظه ی تولد در ضمیر ناخودآگاه ما فهرستی از ویژگی های خوب و بد شکل می گیرد. همچنین تجربه های عاشقانه ای که در گذشته داشته ایم، موارد دیگری به این فهرست اضافه می کند و راهنمای عشقیِ ما را به وجود می آورد. برخی از متخصصان معتقدند وقتی عشق در نگاه اول رخ می دهد، درواقع این ضمیر ناخودآگاه ماست که براساس ویژگی های فردی که در گذشته به او علاقه مند بوده ایم (معشوق سابق و حتی پدر یا مادر)، معشوق فعلی ما را انتخاب می کند، چون برخی از ویژگی های او مانند بو، خاطره یا طرز رفتار فرد، با تصویر ذهنی ما مطابقت دارد. هر چه ویژگی های فرد با فهرست ذهنی ما هم خوانی داشته باشد، شدت عشق ما نیز بیشتر می شود. در چنین شرایطی مغز هیجان زده می شود و شروع به پردازش اطلاعات می کند و در واکنش به پردازش اطلاعات، تغییراتی در بدن ما به وجود می آید؛ ضربان قلب افزایش می یابد، خون با سرعت بیشتری پمپاژ می شود و حالتی از سرمستی به فرد دست می دهد. در مغز دوپامین ترشح می شود و تولید این ماده منجر به شادی بیشتر می شود و ما را احساساتی تر می کند.

چه کسانی به عشق در نگاه اول دچار می شوند؟

نتایج بررسی بر روی ۸۰۰۰۰ هزار نفر در سراسر جهان نشان می دهد، مردان بیشتر از زنان در نگاه اول عاشق می شوند؛ این میزان در مردان ۴۸ درصد و در زنان ۲۸ درصد است. مردان بیشتر تحت تأثیر ظاهر زنان قرار می گیرند و چون ویژگی های ظاهری به سرعت تغییر نمی کنند، احساس عشق تا مدتی در مردان باقی می ماند. اما چون زنان به طور غریزی نقش مادری و نگهداری از نطفه را برعهده دارند، در روابط عاشقانه ی خود محتاط تر هستند و هنگامی که بدانند مرد موردعلاقه ی آنها به خوبیِ ظاهرش نیست، احساس عشق در زنان به همان سرعتی که به وجود آمده، از بین می رود. طبیعتا افرادی که جذابیت ظاهری دارند، بیشتر از سایرین، عشق در نگاه اول را تجربه کرده اند.

آیا ویژگی های ظاهری در ایجاد عشق واقعی نقشی دارند؟

جذابیت ظاهری در ایجاد عشقِ واقعی، اثرگذار است اما کافی نیست، برای ماندگاری عشق مواردی همچون پیشینه ی فرد، هوش او و صفات مهمی مانند مهربانی، صداقت و شوخ طبعی نقش مهمی ایفا می کنند.

آیا تنها با نگاه کردن می توان به شخصیت فرد پی برد؟

کارشناسان زبان بدن معتقدند که به راحتی و با نگاه کردن به افراد می توان به برخی از ویژگی های شخصیتی آنان پی برد، چون حالت بدن و صورت ما بازتابی از شخصیت ماست. افراد بااعتمادبه نفس و شاد، محکم و باغرور راه می روند، تماس چشمی برقرار می کنند و لبخند بر لب دارند. افراد ناراحت و غمگین خمیده راه می روند، از تماس چشمی خودداری می کنند و اخمو به نظر می رسند. پس تا حدودی می توان با یک نگاه به شخصیت فرد پی برد.

هاله ی جذابیت

هاله ی جذابیت به این معناست که ما معمولا صفات خوب را به افراد خوش قیافه نسبت می دهیم و فکر می کنیم این افراد، مهربان تر و شادتر هستند. در عشق های رمانتیک هرچه در معشوق خود می بینیم مثبت و دوست داشتنی است و تا مادامی که او خلاف آنچه ما فکر می کنیم رفتار نکند، عشق ما شدید و طولانی باقی خواهد ماند.

جاذبه ی جنسی

جاذبه ی جنسی در همان سطوح اولیه روی می دهد و ممکن است ما از وقوع آن باخبر نباشیم. در بررسی ِ انجام شده ای مشخص شد که افراد در کسری از ثانیه می توانند درباره ی جذابیت جنسی معشوق خود نظر بدهند. جذابیت جنسی مهم است و یکی از سنگ بناهای عشق محسوب می شود اما عشق برای دوام به عوامل دیگری نیز نیاز دارد. صمیمیت و تعهد دو عامل اساسی است که با گذشت زمان به وجود می آید.

هاله ی شخصیت

در هاله ی جذابیت، فرد خوش قیافه را مهربان تر تصور می کنیم و ممکن است در نگاه اول عاشقش شویم. در اینجا هاله ی شخصیت است که بر دوام عشق تأثیر می گذارد. وقتی فردِ خوش قیافه، خسته کننده و گستاخ باشد، عشق به وجودآمده به سرعت از بین می رود یا برعکس این مورد، ممکن است فردی که زیبایی ظاهری چندانی ندارد، با شوخ طبعی و شیرینی خاص خود دل دیگران را برباید.

آیا باید عشق در نگاه اول را جدی گرفت؟

عشق در نگاه اول می تواند شروعی برای یک رابطه ی عاشقانه ی بلندمدت باشد، اما اساس این رابطه نخواهد بود. به عبارت دیگر در این نوع عشق، احساسات و امیال جنسی بیشتر به عنوان دو عامل در روابط عاشقانه نقش دارند. هرچه معشوق با ویژگی های موردعلاقه ما سازگارتر باشد، عشق ما دوام بیشتری خواهد یافت.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
سلام
3 سال پیش

سلام بسیار مفید بود متشکرم🌹🌹🌹 خیلی استفاده بردم و من هم دقیقا عشق در یک نگاه را تجربه کرده ام❤❤❤
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (412 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (152 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (71 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (52 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (11 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس