اسکله بریس چابهار، ساحل صخره‌ای ایران!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
اسکله بریس چابهار، ساحل صخره‌ای ایران!
یکی از زیباترین و کمیاب‌ترین سواحل صخره‌ای ایران ساحل و اسکله بریس چابهار است که از صخره‌های مرجانی تشکیل شده است و از سواحل زیبای چابهار است. از بالای صخره‌های اسکله بریس می‌توان چشم‌انداز زیبایی از دریا با کشتی‌ها و قایق‌هایی که در حال رفت‌وآمد هستند را تماشا کرد.

اسکله بریس از پرطرفدارترین اسکله‌های نزدیک چابهار است که در طول سال‌های اخیر گردشگران بسیاری برای تماشای زیبایی‌های آن به چابهار سفر کرده‌اند. از میان سواحل جنوبی کشور، سواحل خلیج فارس بیشترین شهرت را دارند؛ در حالی که سواحل دریای مکران در حوالی چابهار از سواحل منحصربه‌فرد صخره‌ای در ایران است.

در سال‌های اخیر محدودیت‌ها برای بازدید از سواحل اطراف چابهار کاهش یافته است و افراد زیادی برای بازدید از اسکله‌های اطراف چابهار به این منطقه سفر می‌کنند. بسیاری از گردشگران اسکله و ساحل بریس را از زیباترین جاهای دیدنی چابهار می‌دانند. با توجه به بکر بودن ساحل بریس، در حال حاضر امکانات زیادی در این منطقه وجود ندارد؛ اما زیبایی‌های چشم‌نواز این ساحل، بازدید از آن را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در سفر به چابهار تبدیل می‌کند. برای آشنایی بیشتر با اسکله بریس و زیبایی‌های ساحل آن، در ادامه با ساعد نیوز همراه شوید.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ساحل و اسکله بریس چابهار

سواحل صخره‌ای و مرجانی ساحل و اسکله بریس چابهار از زیباترین و خطرناک‌ترین سواحل صخره‌ای در ایران است. یکی از پدیده‌های کم‌نظیری که در این منطقه می‌ببینید، موج‌فشان‌های زیبایی است که نمونه آن در کمتر ساحلی در ایران دیده می‌شود. موج‌فشان پدیده‌ای است که در آن موج دریا با فشار از میان سوراخ سنگ‌های ساحلی به بیرون می‌پاشد. در واقع موج‌های قدرتمند دریا فواره‌ای طبیعی ایجاد می‌کنند و بلندی و قدرت پاشش آنها چشم‌اندازی دیدنی و زیبا خلق می‌کند. بهترین زمان برای دیدن این پدیده طبیعی در شهریورماه و در فصل تابستان است.

جاهای دیدنی نزدیک به ساحل و اسکله بریس چابهار

روستای بریس در فاصله پنج کیلومتری اسکله بریس قرار دارد و هرگاه به این منطقه رفتید، سری هم به این روستا بزنید و خانه‌های صیادان و مردم این منطقه را از نزدیک ببینید. همچنین می‌توانید سوار بر قایق‌های مردم روستای بریس شوید و گشتی در دریا بزنید. همچنین در مسیر خود از چابهار به اسکله بریس کوه‌های مریخی هم سر راهتان قرار دارد و با دیدن شگفتی‌های آنها سفر جالب‌تری خواهید داشت. البته دورنمای کوه‌های مریخی یا مینیاتوری چابهار از ساحل و اسکله بریس هم قابل تماشا است.

اسکله بریس

دیدنی های بریس

شاید بریس دارای دیدنی های خیلی متنوعی نباشد و همه جذابیت هایش در ساحل و اسکله اش ختم شود اما همین ها کافیست تا مسافران را از صدها کیلومتر دورتر به سمت خود بکشد. ساحل بریس چابهار به قدری زیباست که به تنهایی دلیل محکمی است تا چمدان خود را جمع کنیم و راهی چابهار شویم و خود را به بندر بریس برسانیم.

ساحل تراس چابهار

نه تننها ساحل تراسی چابهار یکی از زیباترین سواحل چابهار است بلکه به آن خطرناک ترین ساحل چابهار هم می گویند. صخره ای بسیار بلند که در سواحل دریای زیبای مکران کشیده شده و اصلی ترین جاذبه این روستاست. دلیل اینکه به این صخره ساحل تراسی گفته می شود ارتفاع زیاد آن است که حالتی تراس گونه دارد. ارتفاع صخره بریس به 10 متر هم می رسد و همین ارتفاع زیاد منظره اسکله را بسیار دیدنی تر کرده است.

به بالای این صخره که بروید زیباترین و فراموش نشدنی تصویر این سفرتان را خواهید دید. اسکله ای پر از لنج ها و قایق های ماهیگیری که مدام در اسکله در حال حرکت هستند و دنیای از رنگ را به وجود آورده اند. اسکله بریس چابهار یکی از فعال ترین اسکله های صیادی ایران است و حالا به یکی از خاص ترین جاذبه های دیدنی چابهار هم تبدیل شده است.

ساحل بندر بریس چابهار

درست است که ساحل صخره ای بریس چیزی است که شاید نتوان منظره ای شبیه به آن را در جای دیگری پیدا کرد اما قدم زدن روی شن های داغ ساحل هم مزه دیگری دارد. بریس هر دوی این ساحل ها را با هم دارد. بعد از گشت و گذار در ساحل صخره ای می توانید نزدیک دریا بیایید و منتظر غروب آفتاب باشید. ساحل همیشه آرام بندر بریس چابهار که تنها صدایی که در آن شنیده می شود صدای موج های دریا و مرغ هایی دریایی است بهترین مکان است تا در کمال آرامش بنشینیم و برای لحظاتی به هیچ چیز فکر نکنیم.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به ساحل و اسکله بریس چابهار

نزدیک‌ترین اقامتگاه به اسکله بریس، اقامتگاه‌ بوم‌گردی بریس است. اقامتگاه بوم‌گردی بریس در فاصله کمتر از 3 کیلومتری ساحل و اسکله بریس قرار گرفته است. اقامتگاه بوم‌گردی بریس از 3 اتاق و 3 کلبه کپری تشکیل شده و تا 50 مسافر را می‌تواند در خود جای دهد.اقامتگاه‌های مختلف دیگری هم در فاصله دورتر از اسکله وجود دارند که در صورت تمایل می‌توانید آنها را انتخاب کنید.

اسکله بریس

اسکله بریس کجاست؟

اسکله بریس در یکی از زیباترین سواحل دریای مکران در نزدیکی چابهار قرار دارد و به همین دلیل از محبوب‌ترین اسکله‌های اطراف چابهار به شمار می‌رود. این اسکله یکی از فعال‌ترین اسکله‌های ماهیگیری در سیستان و بلوچستان است که قایق‌ها و لنج‌های صیادی دائم در حال تردد در آن هستند. تماشای رفت و آمد قایق‌های رنگارنگ در این ساحل صخره‌ای بسیار لذت‌بخش است.

اسکله بریس را با نام «ساحل تراسی» نیز می‌شناسند و تصاویر زیادی از این ساحل زیبا توسط عکاسان ثبت شده‌اند که شاید آن‌ها را دیده باشید. زیبایی ساحل بریس در زمان طلوع و غروب خورشید دوچندان می‌شود؛ به همین دلیل، بسیاری از گردشگران اقدام به کمپ کردن در این ساحل می‌کنند.

اسکله و ساحل بریس در فاصله 60 کیلومتری شرقی بندر چابهار قرار دارد. مسیر دسترسی به این ساحل از زیباترین جاده‌های جنوبی ایران می‌گذرد که خود از جاهای دیدنی استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌روند. گرچه این مسیر به‌دلیل دور افتاده بودن از مرکز کشور مورد بی‌مهری‌ فراوان قرار گرفته است، یکی از جاده‌های منحصر‌به‌فرد ایران به شمار می‌رود. تلاقی کوه با دریا در طول این جاده شما را بین صخره‌های پرپیچ‌وخم و دریای مکران قرار می‌دهد. فرسایش کوه‌ها در این منطقه در طول سال‌های دراز باعث شگل گیری صخره‌هایی با شکل‌های عجیب و غریب شده است.

اگر نام کوه‌های مریخی به گوشتان خورده باشد، می‌توانید آن‌ها را در این مسیر ببینید. شکل صخره‌ای کوه‌ها تا ساحل بریس ادامه دارد و یکی از زیباترین سواحل صخره‌ای دریای مکران نیز در این منطقه به چشم می‌خورد. برای تماشای بیشتر زیبایی‌های اسکله و ساحل بریس بهتر است در زمان غروب آفتاب به این ساحل بروید. مردم خون‌گرم و دوست داشتنی روستای بریس از شما استقبال گرمی خواهند کرد و می‌توانید برای گشت زنی در دریا سوار قایق شوید.

اگر در طول روز به اسکله بریس بروید می‌توانید ساعتی را در گوشه‌ای دنج بنشینید و از تماشای هیاهوی صیادان در قایق‌های رنگارنگ لذت ببرید. با وجود تردد بالا در اسکله بریس، این ساحل آرامش زیادی دارد که شما را در خود غرق می‌کند. شغل بیشتر مردم روستای بریس ماهیگیری است و قایق‌ها و لنج‌های این بندر برای صید به اقیانوس هند تردد می‌کنند.

یکی دیگر از زیبایی‌های ساحل بریس پدیده موج‌فشان در این منطقه است. موج‌فشان‌ به پدیده‌ای گفته می‌شود که موج دریا با فشار از میان سوراخ‌های ایجاد شده در میان سنگ‌های ساحلی به بالا می‌پاشد. در زمان وزش شدید باد، به دلیل قدرتمند بودن امواج، موج‌های بلندی از میان این سوراخ‌ها تا ارتفاع بلند فوران می‌کنند و فواره‌هایی طبیعی و زیبا ایجاد می‌شود. بهترین زمان برای تماشای پدیده موج فشان‌ فصل تابستان و شهریور ماه است.

در حال حاضر اسکله بریس دو قسمت دارد که در یک سمت آن ماهیگیران با قایق‌ها و لنج‌های خود برای تخلیه بار پهلو می‌گیرند و در قسمت دیگر دماغه‌ای مرتفع و زیبا برای تماشای ساحل و لذت بردن از مناظر طبیعی آن وجود دارد. در سفر به ساحل و روستای بریس به خاطر داشته باشید که این منطقه امکانات رفاهی و اقامتی محدودی دارد. برای تردد به این ساحل از چابهار نیز گزینه‌های زیادی ندارید و بهترین راه سفر با وسیله نقلیه شخصی است. فروشگاه‌ها و دکه‌های مواد غذایی نیز در این منطقه محدود هستند. اگر از وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد به اسکله و ساحل بریس استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید که از قبل برای زمان برگشت برنامه‌ریزی کنید. برای رفتن به اسکله بریس با وسیله نقلیه شخصی، به مسیر جاده ساحلی در شرق چابهار وارد شوید و تا 60 کیلومتر مسیر خود را ادامه دهید.

  • آدرس اسکله بریس: 60 کیلومتری شرق چابهار، روستای بریس، اسکله بریس

خلاصه

خیلی از کسانی که به چابهار سفر کرده اند و از نزدیک سری به جاذبه های آن زده اند ساحل بریس چابهار را زیباترین و خاص ترین دیدنی بندر چابهار می دانند. اگر عکس های جذاب اسکله بندر بریس که در شبکه های اجتماعی مختلف بین مردم دست به دست می شود به دست شما هم رسیده باشد شاید شما هم موافق باشید که اسکله بریس یکی از جذاب ترین دیدنی های چابهار است. اسکله بریس چابهار یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی جنوب کشورمان ایران است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (220 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (102 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (47 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (44 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (37 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (30 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!