اصلی ترین علت عدم شناسایی کارتریج در پرینتر چیست؟+ راه حل واقعی آن

  یکشنبه، 28 خرداد 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
اصلی ترین علت عدم شناسایی کارتریج در پرینتر چیست؟+ راه حل واقعی آن
شناخته نشدن کارتریج در پرینتر یکی از مشکلات رایجی است که بعد از خرید، تعویض یا شارژ کارتریج ممکن است به وجود آید. فرقی نمی‌کند که پرینتر شما از چه برندی با چه تکنولوژی است. این مشکل برای هر پرینتری اتفاق می‌افتد. به همین دلیل در ادامه ساعدنیوز به دلایل این مشکل و همچنین راه حل های رفع این مشکل خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که در ادامه مطلب، آنها را بررسی می کنیم. عدم شناسایی کارتریج در پرینتر، می تواند ناشی از خرابی این قطعه باشد و یا به عوامل دیگری مثل خرابی سایر قطعات مربوط باشد. معمولا پس از شارژ تونر یا جوهر، کارتریج در پرینتر شناسایی نمی شود. شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر می توانید زمینه ساز بروز مشکلات مختلفی در دستگاه شد. از همه مهم تر این که وقتی چاپگر کارتریج را شناسایی نکند، عملیات چاپ هم انجام نمی شود. در ادامه دلایل و راهکارهای شناسایی نشدن کارتریج در چاپگر را به شما معرفی می کنیم. همراه ما باشید.

چگونه از کارتریج شارژ شده استفاده کرد؟

اگر بخواهید از کارتریج شارژ شده استفاده کنید و با مشکل نخواندن کارتریج روبرو نشوید، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • به تنظیمات پرینتر بروید.

  • گزینه preference را باز کنید.

  • تیک مربوط به نمایش پیغام Store anonymous usage information را غیرفعال کنید.

  • با غیرفعال کردن Store anonymous usage information، به پرینتر اعلام می‌کنید که کارتریج نصب شده را بررسی نکند. در این صورت، شما می‌توانید از کارتریج شارژ شده استفاده کنید و با مشکل شناسایی نشدن کارتریج نیز روبرو نشوید.

  • توجه داشته باشید که این کار، مانع از اطلاع شما از میزان جوهر موجود در کارتریج می‌شود.

در صورتیکه می‌خواهید کارتریج خود را شارژ یا تعویض کنید، می‌توانید از طریق وب سایت فالنیک این کار را انجام دهید. کافیست در قسمت شارژ کارتریج یا خرید کارتریج سفارش‌تان را به ثبت برسانید. همکاران ما در کمترین زمان ممکن به کمک شما خواهند آمد! چنانچه قیمت و کیفیت کارتریج‌ها دغدغه‌ی شماست، می‌توانید از کارتریج‌های طرح استفاده کنید. کارتریج‌های طرح ، قیمت و کیفیت خوبی دارند و به دستگاه آسیبی نمی‌رسانند. این کارتریج‌ها، بسیار به صرفه و پرطرفدار هستند.

نشانه‌های شناخته نشدن کارتریج در پرینتر چیست؟

بسته به اینکه پرینتر شما از چه نوع (لیزری یا جوهری) یا از چه برند (hp، canon، Epson و …) باشد، ممکن است نشانه‌های متفاوتی در زمان شناخته نشدن کارتریج در پرینتر به وجود آید. اما به طور کلی این مشکل در برندها و تکنولوژی‌های مختلف با ارورهای زیر نمایان می‌شود.

ارور نمایش داده شده

معنای ارور

toner is not compatible

کارتریج با پرینتر هم‌خوانی ندارد.

printer cartridge not detected

کارتریج در پرینتر شناسایی نشده است.

Ink Level

جوهر پرینتر رو به اتمام است.

HP Cartridges locked

کارتریج پرینتر اچ پی قفل شده است.

Cartridge Protection enabled

سیستم محافظت از کارتریج فعال شده است

no cartridge installed

کارتریج نصب نشده است.

چشمک زدن چراغ‌های خطر پرینتر

بسته به مدل و برند معنای متفاوتی دارد.

دلایل شناخته نشدن کارتریج در پرینتر چیست؟

اولین اقدامی که بعد از شناخته نشدن کارتریج در پرینتر باید انجام دهید، شناسایی علت به وجود آمدن این مشکل و اقدام برای رفع آن است. در ادامه با دلایل اصلی شناخته نشدن کارتریج در پرینتر آشنا می‌شویم.

شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر به علت خارج نشدن پلمپ

در کارتریج‌های جدید خریداری شده، یک قسمت پلمپ روی کارتریج قرار داده می‌شود تا کارتریج در حین جابه‌جایی آسیب نبیند و مشکلی برای آن به وجود نیاید. بعد از باز کردن جعبه باید این پلمپ‌ها از کارتریج جدا و توسط پرینتر شناسایی شود. اغلب برای اینکه این پلمپ (نوار محافظتی) به آسانی قابل تشخیص باشد، یک گیره کنار آن قرار داده می‌شود که با کشیدن آن نوار محافظتی خارج می‌شود. در بسیاری از مواقع علت شناسایی نشدن کارتریج، جدا نکردن این پلمپ اولیه است. در اینصورت برای رفع مشکل باید پلمپ را به طور کامل از کارتریج جدا کرده و کارتریج را داخل دستگاه قرار دهید. پس از چند دقیقه مشاهده می‌کنید که مشکل دستگاه برطرف شده است.

عدم شناسایی کارتریج در پرینتر به علت کثیفی اتصالات

یکی دیگر از دلایلی که موجب عدم شناسایی کارتریج در پرینتر می‌شود، کثیف بودن اتصالات کارتریج است. چنانچه پودر (تونر)، جرم یا گرد و غبار روی کارتریج وجود داشته باشد، ممکن است کارتریج توسط پرینتر شناسایی نشود. برای رفع این مشکل باید با یک دستمال تمیز و بدون پرز، محل اتصالات کارتریج و پرینتر را تمیز کنید تا تمامی آلودگی‌ها برطرف شود، سپس کارتریج را داخل دستگاه قرار دهید.

دلایل شناخته نشدن کارتریج در پرینتر

شناخته نشدن کارتریج در پرینتر به علت ایراد در چیپست کارتریج

تمیز نبودن یا وجود چسب محافظ روی چیپست کارتریج نیز از دیگر دلایل شناخته نشدن کارتریج در پرینتر است. چیپست کارتریج باید بعد از هر بار شارژ شدن تعویض شود تا برای آن مشکلی به وجود نیاید. باید در زمان قرارگیری در دستگاه روی آن هیچگونه چسب یا محافظی وجود نداشته باشد تا به طور کامل توسط پرینتر شناسایی شود. متاسفانه برخی از شرکت‌های سودجو برای پایین آوردن هزینه شارژ کارتریج بعد از شارژ کردن اقدام به تعویض چیپست نمی‌کنند که این کار اشتباه است. زیرا موجب شناخته نشدن کارتریج در پرینتر یا ارور دادن دستگاه می‌شود. این مشکل در پرینترهای لیزری رایج‌تر است. در پرینترهای سامسونگ هرگونه مشکل چیپست، موجب شناخته نشدن کارتریج در پرینتر می‌شود؛ در پرینترهای hp ممکن است کارتریج شناسایی شود اما ارورهایی مثل supply memory error نمایش داده می‌شود.

عدم شناسایی کارتریج در پرینتر به علت خارج نکردن محافظ درام کارتریج

اگر کارتریج را به تازگی خریده یا آن را شارژ کرده باشید باید قبل از جایگذاری کارتریج در دستگاه، محافظ روی درام را خارج کنید. برخی از برندها برای مراقبت از درام کارتریج، روی درام را با یک پلاستیک یا کاغذ می‌پوشانند تا در زمان جابه‌جایی به آن آسیبی وارد نشود. چنانچه این محافظ خارج نشود، بعد از قرار دادن کارتریج داخل دستگاه، کارتریج شناسایی نمی‌شود.

شناخته نشدن کارتریج در پرینتر به علت آپدیت شدن سیستم عامل (Firmware)

چنانچه پرینتر شما از طریق کابل lan یا وایرلس به اینترنت متصل باشد، ممکن است به صورت خودکار به اینترنت وصل شده و سیستم عامل آن بروز شود. در بسیاری از مواقع این موضوع مشکلی را به وجود نمی‌آورد؛ ولی بندرت این مورد توسط کاربران گزارش شده که بعد از بروزرسانی Firmware مشکل شناخته نشدن کارتریج در پرینتر به وجود آمده است. در این صورت برای رفع مشکل باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • قابلیت بروزرسانی خودکار سیستم عامل را در پرینتر خود متوقف کنید.

  • از طریق استارت در کامپیوتر خود وارد control panel شوید.

  • با کلیک راست روی اسم پرینترتان وارد گزینهproperties شوید.

  • سپس در قسمت software گزینه بروزرسانی را غیر فعال کنید.

دلایل شناخته نشدن کارتریج در پرینتر

راه حل‌های مشکل شناخته نشدن کارتریج در پرینتر

راه حل‌ها برای رفع مشکل شناخته نشدن کارتریج در مطلب فوق بیان شد، راه حل‌های زیر را نیز می‌توانید برای رفع مشکل به کار ببرید.

ریستارت حافظه پرینتر

یکی از ساده‌ترین راهکارها برای اینکه مشکل حافظه پرینتر از بین رود، ریست کردن حافظه دستگاه است. برای ریستارت کردن حافظه دستگاه کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا کارتریج‌ها را از دستگاه بیرون بیاورید.

  • اگر کارتریج دیگری دارید، آنها را داخل دستگاه بگذارید.

  • پس از چند دقیقه دوباره کارتریج‌ها را با یکدیگر تعویض کنید.

  • اگر کارتریج‌ها باز هم شناخته نشد، کارتریج را بیرون بیاورید.

  • به کمک دکمه پاور روی دستگاه، پرینتر را خاموش کنید.

  • اگر پرینتر شما خاموش نشده و به حالت اسلیپ رفته آن را از برق بکشید.

  • پس از چند دقیقه دوباره برق را وصل کنید.

  • کارتریج‌ها را داخل دستگاه بگذارید.

  • به کمک دکمه روشن و خاموش، پرینتر را روشن کنید.

غیرفعال کردن Store anonymous usage information

چنانچه بعد از نصب کردن کارتریج‌های شارژ شده با مشکل عدم شناسایی کارتریج در پرینتر مواجه هستید، می‌توانید برای غیر فعال کردن Store anonymous usage information اقدام کنید. برای اینکار کافیست اقدامات زیر را انجام دهید:

  • وارد کنترل پنل ویندوز شوید.

  • روی اسم پرینتر خود کلیک راست کنید.

  • گزینه preference را بزنید.

  • از بین گزینه‌های نمایش داده شده، تیک Store anonymous usage information را بردارید.

  • با اینکار پرینتر، کارتریج نصب شده را بررسی نمی‌کند.

تست سلامت کارتریج و پرینتر

گاهی به علت خرابی کارتریج، مشکل شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر به وجود می‌آید. در اینصورت برای اینکه از سالم بودن کارتریج و پرینتر مطمئن شوید، کافیست اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اگر کارتریج جایگزین دارید، آن را داخل دستگاه قرار دهید.

  • بررسی کنید که پرینتر این کارتریج را شناسایی می‌کند یا خیر.

  • اگر مشکل از کارتریج باشد، با قرار دادن کارتریج جدید مشکل برطرف می‌شود.

  • اما اگر با گذاشتن کارتریج جدید هم مشکل همچنان وجود داشته باشد، یعنی پرینتر ایراد دارد.

  • در اینصورت برای رفع مشکل باید از یک تعمیرکار پرینتر کمک بگیرید.

سخن پایانی

بنابراین در این مقاله سعی کردیم تمام دلایل شناخته نشدن کارتریج در پرینتر و راه حل‌های رفع مشکل را بیان کنیم. چنانچه مشکل دستگاه شما با موارد اعلام شده برطرف نشد، بهتر است برای رفع ایراد با یک فرد متخصص برای تعمیر پرینتر یا شارژ کارتریج مراجعه نمایید. تا مشکل را بررسی و ایراد را برطرف کند. زیرا ممکن است قطعات دستگاه ایراد داشته باشد و نیاز به تعویض و خریدن کارتریج جدید باشد. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (600 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (557 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...