اثر اخبار بورس بر بازار سهام

  یکشنبه، 06 خرداد 1403   زمان مطالعه 5 دقیقه
اثر اخبار بورس بر بازار سهام
اخبار بورس یکی از مهم‌ترین منبع اطلاعاتی برای معامله‌گران است. میزان اهمیت آن به قدری است که روند معاملات را دستخوش تغییرات می‌کند. با توجه به اینکه تمایز میان خبر موثق و جعلی دشوار است، در این مقاله علاوه بر بررسی میزان اثرگذاری اخبار لحظه‌ای بورس، نحوه تشخیص و واکنش به اخبار جعلی توضیح داده شده است.

اهمیت اخبار لحظه‌‌ای بورس

در خصوص اینکه اخبار بورس تا چه میزان اهمیت دارد، باید گفت که دسترسی به اطلاعات چه در سطوح کلان و چه در سطوح شرکتی امری دشوار و حتی غیرممکن است. تا پیش از پیشرفت تکنولوژی، افراد در تالار بورس حاضر می‌شدند و اخبار بورس مهم در آن محل گوش به گوش می‌چرخید. با ایجاد بسترها و سامانه‌های اینترنتی جهت ایجاد معاملات شفاف، عادلانه و رقابتی، شرکت‌ها و نهادهای مالی موظف شدند که تمامی اطلاعات و اخبار مهم را حتما در سامانه کدال و سایر پایگاه‌های خبری به صورت رسمی اعلام کنند. علت این الزام هم این بود که ممکن بود تنها بخشی از معامله‌گران به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. این امر شفافیت بورس که مهم‌ترین اصل متمایزکننده این بازار نسبت به سایر بازارها است، را به چالش می‌کشد.

رصد اخبار لحظه‌ای بورس در نحوه تصمیم‌گیری معامله‌گران بسیار حائز اهمیت است. توجه به این اخبار حتی در سطوح کلان بورس نیز بسیار حائز اهمیت است. برای مثال خبر وقوع جنگ، بلاهای طبیعی، سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی (افزایش مالیات، نرخ بهره و ...) بر کلیات بورس اثرگذار است.

همچنین می‌توان گفت که اخبار بورس ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر روند معاملات بازار سهام اثرگذار باشند. اخبار منتشر شده در خصوص وضعیت مالی، اهداف، عملکرد، تصمیمات و... شرکت‌ها به صورت مستقیم بر روند قیمتی سهام موثر است. اما برخی تصمیمات در وضعیت اقتصادی و تغییرات در متغیرهای مهم اقتصادی و… به صورت غیرمستقیم بر بورس اثر خواهد گذاشت. برای مثال تغییرات نرخ بهره از جمله اخبار بورس است که به صورت غیرمستقیم بر بازار سهام اثرگذار است.

انواع اخبار بورس از جهت اعتبار

اخبار بورس از نگاه کلی به دو دسته اخبار رسمی و اخبار غیرسمی تقسیم می‌شود. اخبار رسمی از منابع و پایگاه‌های خبری معتبر همچون سامانه کدال منتشر می‌شود و رسما از سوی سیاست‌گذاران بورسی مورد تایید است. اخبار غیررسمی به اخباری گفته می‌شود که عمدتا در فضای مجازی و از سوی رسانه‌ها یا صفحات غیررسمی منتشر می‌شود. این اخبار حتی در صورت صحت قابلیت استناد ندارند و حتما باید از سوی مراجع رسمی تایید شود.

چگونه اخبار بورس موثق را از جعلی تشخیص دهیم؟

اولین گام پس از اطلاع از اخبار لحظه‌ای بورس کنترل هیجانات کاذب است. برخی مواقع خبری در میان معامله‌گران گوش به گوش می‌چرخد که رسمی نیست و این امر منجر به واکنش آنی سهامداران می‌شود. بنابراین پس از آن‌که مدیریت هیجان صورت گرفت، باید حتما منبع اصلی خبر منتشر شده شناسایی شود. اگر منبع خبر از یک رسانه یا پایگاه خبری معتبر و رسمی با پیشینه شفاف باشد، قابلیت استناد دارد، ولی اگر این خبر در فضای مجازی و یا رسانه‌های غیررسمی منتشر شود، باید با تردید به آن نگاه کرد و پیش از تایید رسمی از سوی منابع خبری معتبر اقدامی صورت نگیرد. لازم به توضیح است که در نهایت نباید از این اخبار بورس چشم‌پوشی کرد، فقط تا زمانی که قطعیت پیدا نکرده، نباید اقدامی صورت گیرد. علت هم آن است که از درز خبری یا رانت اطلاعاتی که در بورس ایران مشاهده می‌شود، نباید غافل ماند.

در این میان بسیاری از سهامداران که دانش و تجربه محدودی دارند یا فرصت رصد اخبار لحظه‌ای بورس را ندارند، باید از خدمات و مشاوره شرکت‌های معتبر استفاده کنند. سبد پیشنهادی انیگما با در نظر گرفتن اخبار بورس موثق و میزان اثرگذاری آن بر سهام، به صورت هفتگی سبد پیشنهادی خود را بروز می‌کنند.

اثر مخرب اخبار بورس جعلی یا شایعه

همان‌طور که ذکر شد، به رغم آنکه اخبار موثق سمت و سوی بازار سهام را تغییر می‌دهد، اخبار بورس جعلی و شایعه که با هدف فریب سهامداران و ایجاد فضایی متشنج یا با اهداف از پیش تعیین شده منتشر می‌شود، آثار مخربی را برای بورس به همراه دارد. بازارهای سهامی که عمق و کارایی بالایی دارند، اثر کمتری از اخبار و شایعات می‌گیرند، در مقابل در بورس‌هایی همچون بورس ایران که کارایی و عمق بالایی ندارد و همچنان نااطمینانی به آن زیاد است، اخبار لحظه‌ای بورس به راحتی روند معاملات را دستخوش هیجانات نابجا می‌کند. این هیجانات ممکن است منجر به اعمال زیان‌های سنگین برای سهامداران شود. همچنین صاحبان کسب و کار را نیز متضرر خواهد کرد.

رانت اطلاعاتی چیست؟

علیرغم ایجاد سامانه‌ها و منابع خبری یکپارچه برای تمامی معامله‌گران و ناشران بازار سهام، اما متاسفانه رانت اطلاعاتی در بستر بورس ایران نیز مشاهده می‌شود. در برخی از مواقع اثر اخبار بورس پیش از انتشار آن بر بازار قابل رویت است یا اصطلاحا اثر اخبار بورس در بازار پیش‌خور می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که اخبار لحظه‌ای بورس پیش از انتشار از محلی دیگر درز پیدا کرده است. رانت اطلاعاتی خط قرمزی است که عبور از آن منجر به خدشه‌دار شدن شفافیت بازار سهام و فضای رقابتی سالم خواهد شد و سیاست‌گذاران با اعمال مجازات و جریمه‌هایی همواره در تلاشند تا با این عامل ایجاد فساد مقابله کنند.

اخبار اقتصادی و غیراقتصادی در بازار سهام

اخبار بورس عمدتا در نوع دیگر دسته‌بندی به اخبار اقتصادی و غیراقتصادی تقسیم می‌شوند. به طور کلی به خبرهایی که جنبه مالی و اقتصادی دارد، اخبار اقتصادی گفته می‌شود. در مقابل اخباری که از جنبه‌های غیرمالی و اقتصادی بر بورس اثرگذار است، همچون تحولات سیاسی، اجتماعی و... در دسته اخبار غیراقتصادی قرار می‌گیرند. بازارهایی که عمق و کارایی ندارند، به اخبار غیراقتصادی بیش‌واکنشی دارند و این امر بورس را دستخوش هیجانات کاذب می‌کند.

تاثیر اخبار خارجی بر بورس

علاوه بر اینکه اخبار بورس منتشر شده از تحولات داخلی کشور بر بازار سهام بسیار اثرگذار است، اخبار خارجی نیز اهمیت بالایی در روند معاملات بورس داخل کشور دارد. در بورس ایران بسیاری از شرکت‌ها با سایر کشورها تجارت بین‌المللی دارند. این اخبار خارجی بر روند سوددهی این نوع شرکت‌ها اثرگذار است. با توجه به مقیاس و ارزش بالای این شرکت‌ها، اخبار جهانی اثر بسیاری بر این شرکت‌ها و در نهایت بورس ایران دارد. از آن‌جا که تحولات اقتصادی دو ابرقدرت؛ آمریکا و چین بر اقتصاد کل دنیا اثرگذار است، اخبار این کشورها با دقت بیشتری رصد می‌شود.

چکیده: اخبار منتشر شده در بازار سهام به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بر روند معاملات بورسی اثرگذار است. رصد لحظه‌ای این اخبار چراغ راهی برای نحوه معاملات سرمایه‌گذاران خواهد بود که توجه و واکنش درست به آن در کنار سایر تکنیک‌های تحلیلی منجر به افزایش موفقیت در سرمایه‌گذاری افراد در این بازار خواهد شد. نکته حائز اهمیت آن است که باید میان اخبار موثق و شایعه تمایز قائل شد. شناسایی اخبار جعلی و کنترل هیجانات ناشی از آن مانع از زیان سهامداران خواهد شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (327 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (52 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (43 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (38 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (35 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (34 نظر) شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا (24 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (24 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (18 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (12 نظر) نگاهی به گچبری های مدرن و اروپایی خانه علیرضا بیرانوند در تازه ترین عکس هایی که پسرش منتشر کرده+عکس/ سلیقه اکرم بانو توی انتخاب دکوری و چیدمان حرف نداره😍 (11 نظر) میز شام رنگی و خوشمزه فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش برای عروس و پسرش +عکس/ انصافا خوشمزگی از دست پختش داره میباره... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اولین جزئیات از شرایط جسمانی آیت الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید عالیقدر بعد از انتقال به بیمارستان
رهبر معظم انقلاب چندبار به سفر حج مشرف شده‌اند؟+عکس ایشان در لباس احرام
سوابق علمی 6 کاندیدای چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری
فراخوان دانشگاه تهران برای جذب سرباز امریه در شهریور ماه
آچمز شدن دوباره منافقین با دو ضربه مهلکی که خوردند / بدبخت ترین گروه تروریستی دنیا!
زنده بیرون درآوردن نوزادان دوقلوی یاسوجی از سردخانه!
تبلیغات نامزدها در صداوسیما با اولین مناظره/ دوشنبه 28 خرداد
سیدحسن خمینی: هر کس دلش برای مملکت می‌سوزد، نسبت‌ به حضور در انتخابات مسئول است
دخترِ جوان تهرانی در حالت مستی تصادف کرد و مرد!
قربانیان تجاوز راز خود را به خواستگارشان بگویند؟
خرید و فروش میلیونی همستر کامبت و معاوضه با خودرو!
سرانجام مجلل‌ترین عروسی قرن در ایران به کجا کشید؟ ترس عروس از سوار شدن بر «فیل» تا...
از ماجرای طلاق نیوشا ضیغمی تا اولین کنسرت عرفان طهماسبی در حواشی داغ امروز دوشنبه 28 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 28 خرداد ماه 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 28 خرداد 1403