استاپ موشن Stop Motion چیست؟

  سه شنبه، 12 مرداد 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
استاپ موشن Stop Motion  چیست؟
ساخت استاپ موشن اگرچه وقت گیر است اما می تواند نتایج جالب و شگفت انگیزی داشته باشد. اما استاپ موشن چیست و نحوه ساخت آن چگونه است؟ با ما باشید.

استاپ موشن چیست؟

به طور کلی همه انیمیشن ها از قرار گرفتن چند تصویر به صورت پشت سر هم و پی در پی، ساخته می شوند. در انیمیشن های دو بعدی، تصاویر نقاشی شده با دست یا کامپیوتر، فریم به فریم نشان داده می شوند و در انیمیشن های سه بعدی، مدل های کامپیوتری به آهستگی حرکت کرده و با گرفتن عکس های پشت سر هم از آن ها، یک تصویر متحرک تشکیل می شود.

در ساخت انیمیشن به روش استاپ موشن یا Stop Motion، به جای استفاده از نقاشی، از عروسک ها و مدل های واقعی استفاده می شود. این کار به این صورت انجام می شود که عروسک را کمی حرکت می دهند، سپس از آن عکس گرفته می شود و آنقدر این عمل را تکرار می کنند تا حرکت تصویر را به بیننده القا کنند.

5 نکته طلایی ساخت استاپ موشن

برای ساخت یک استاپ موشن حرفه ای و درخور پخش در سینما، نیازمند ابزارآلات و امکانات بسیار زیادی هستید. اما با این حال بسیاری از افراد در خانه خود به وسیله یک دوربین ساده تعبیه شده بر روی تلفن همراهشان و تعدادی ابزارآلات ساده، انیمیشن های کوتاه و تماشایی را توسط تکنیک استاپ موشن ساخته و در فضاهای مجازی پخش می کنند. اتفاقا حاصل بسیاری از این استاپ موشن های خانگی، به قدری زیبا و حرفه ای به نظر می رسد که پس از انتشار به سرعت وایرال شده و در بین مخاطبین دست به دست می چرخد.

بنابراین تهیه یک انیمیشن به کمک تکنیک استاپ موشن با کمترین ابزارآلات و امکانات نیز امری شدنی و ممکن است. در این بخش 5 نکته طلایی که می توانید به وسیله آن ها یک استاپ موشن ایده آل بسازید را ارائه می کنیم.

1- نورپردازی را رعایت کنید.

در تهیه یک استاپ موشن، اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید، یک نورپردازی مناسب است. بنابراین قسمتی از فضایی که در اختیار دارید مانند اتاق، خانه یا محیط کارتان که بیشترین امکان دریافت نور را دارد برای لوکیشن خود انتخاب نمایید. سپس اگر به نور اضافی احتیاج بود، از یک چراغ مطالعه برای نور پردازی در این صحنه استفاده نمایید. توجه کنید که نور باید به صورت قائم به صحنه بتابد و زاویه نداشته باشد. چرا که زاویه موجب پیدایش سایه در تصویر می شود. همچنین فاصله مرکز انتشار نور نباید بیش از حد از صحنه یا لوکیشن دور باشد. چرا که دور بودن زیاد آن نیز سبب پیدایش سایه اجسام در زیر آن ها می شود.

2- انتخاب ابزارآلاتی برای نگهداری اجسام

توجه داشته باشید که هر شیء یا جسم اضافه ای که از آن برای نگه داشتن آبجکت های اصلی در پوزیشن های مدنظر خود استفاده می کنید، بعدا باید در نرم افزاری که فیلم را با آن ادیت می کنید، حذف شود. پس از وسایلی استفاده کنید که حذف آن ها در نرم افزار امری ساده باشد. برای مثال اگر با دستتان عروسکی را که قرار است در فیلم حرکت کند، نگه دارید، بعدا در نرم افزار برای حذف دست خود از تصویر دچار مشکلات بسیار زیادی خواهید شد. از این رو برای مثال می توانید از نخ های نامرئی برای نگه داشتن آبجکت اصلی استفاده نمایید. چرا که یا در تصویر مشخص نیستند یا در صورتی که مشخص باشند به راحتی توسط هر نرم افزار ادیت فیلمی، قابل حذف هستند.

3- اگر احتیاج به تیکه دادن اجسام دارید، از ابزارآلات سبز رنگ استفاده کنید.

البته این نکته مناسب کسانی است که از نرم افزار افترافکت یا نرم افزارهای مجهز به قابلیت کروماکی برخوردار هستند. رنگ سبز یا سفید یا آبی در کروماکی، بهترین رنگ هایی هستند که به راحتی توسط نرم افزار قابل تشخیص و حذف می باشند. بنابراین برای مثال اگر نیاز دارید که عروسک یا جسمی که شخصیت اصلی فیلم شما را دارد، به وسیله ای تکیه دهید تا پوزیشنی خاص به خود بگیرد، از کتاب هایی با جلد سبز، سفید یا آبی استفاده کنید. یا کاغذ رنگی هایی با این رنگ ها تهیه کرده و به دور وسیله ای که از آن به عنوان نقطه اتکا استفاده می کنید، بپیچید.

4- لحظه به لحظه عکس بگیرید.

در ساخت استاپ موشن، بیش از هر فاکتور دیگری، به صبر و شکیبایی نیاز دارید. بنابراین اگر حین کار خسته شدید، حتما پروژه را رها کرده و استراحت کنید. چرا که خستگی شما ممکن است موجب شود که جزئیات را نبینید و آن ها را از دست بدهید و سپس در پایان کار با هزاران کاستی مواجه شوید.

شما باید لحظه به لحظه حرکت آبجکت خود را در پوزیشینی که مناسب آن حرکت است عکس برداری کنید. حتی یک ثانیه یا یک پوزیشن کوچک را نیز نباید از دست بدهید. فکر نکنید که این موارد خیلی مشهود نیستند و مخاطب متوجه آن نمی شود. فرض کنید که یک انسان مقابل شما قدم بزند. بنا به طبیعت، انتظار دارید بعد از آن که پای راستش را جلو گذاشت، این بار پای چپ خود را جلو بگذارد. حالا چه اتفاقی می افتد اگر این انسان دوبار پای راست خود را جلو بگذارد؟ در صورتی که این موارد جزئی و کوچکترین زاویه ها و حرکات میلیمتری را جدی نگیرید، خروجی کار شما بسیار غیر طبیعی خواهد شد.

5- بعد از هر عکس، از 10 تصویر قبل تا آن عکس را بررسی کنید.

پس از هر عکس برداری، یکبار 10 تصویر قبلی را به اضافه آن عکس پشت سر هم برای خود پخش کنید. به این ترتیب متوجه می شوید آیا عکسی که گرفتید مناسب است و دقیقا صحنه بعد از عکس دهم را برای شما می سازد یا مشکلاتی دارد و باید آن را برطرف سازید. با این کار دیگر مجبور به بازگشت به هیچ صحنه ای نمی شوید و پروژه به احتمال زیاد همواره رو به جلو خواهد بود و نیازی به بازگشت و بازبینی نخواهد داشت.

بهترین نرم افزارهای ساخت استاپ موشن در کامپیوتر

حالا نوبت به استفاده از نرم افزارهای حرفه ای برای ساخت ویدیو استاپ موشن است. شما در این امر به تناسب پلتفرم خود گزینه های متفاوت و مناسبی در دسترس خواهید داشت. ابتدا اما بهترین ها در ویندوز را به شما معرفی می کنیم:

Adobe Premiere Pro : بهترین نرم افزار ساخت Stop Motion

Adobe Premiere Pro

تردیدی نیست که خانواده ادوبی باید یک نماینده در هر رسته و مجموعه مرتبط با ادیت و ویرایش محتوای تصویری داشته باشد. به واقع باید گفت Adobe Premiere Pro نه صرفا در حوزه ساخت استاپ موشن که در مورد ویرایش انواع محتوای تصویری یکی از کاربردی ترین و کامل ترین سرویس هاست.

Stop Motion Pro Eclipse : بهترین نرم افزار ساخت Stop Motion

Stop Motion Pro Eclipse

این نرم افزار به سادگی به دوربین شما وصل می شود و روند عکسبرداری تا تدوین و ارائه محصول نهایی را کوتاه تر می کند. این نرم افزار تخصصی می تواند عکس های استاپ موشن را در 30 فریم بر ثانیه عکسبرداری کند. همچنین به شما اجازه صداگذاری و دابسمش را نیز می دهد. این برنامه 5 زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و چینی را پشتیبانی می کند.

Dragon Frame : بهترین نرم افزار ساخت Stop Motion

Dragon Frame

از دیگر برنامه های کاربردی ساخت استاپ موشن، دراگون فریم است. این برنامه علاوه بر تدوین تصاویر، امکا ویرایش حرفه ای عکس ها را نیز می دهد. این نرم افزار البته در شرایطی برای شما کاربرد مثبت خواهد داشت که آموزش حرفه ای استاپ موشن دیده باشید.

در غیر این صورت می توانید از برنامه های عادی تر استفاده کنید. این برنامه 30 روز استفاده رایگان دارد ولی در این مدت تصاویر شما به طور خودکار واترمارک برنامه را همراه خواهند داشت. البته در صورت خرید نسخه حرفه ای برنامه این مسائل مرتفع خواهد شد.

IKITMovie : بهترین نرم افزار ساخت Stop Motion

IKITMovie

این سرویس برای یک نرم افزار آموزشی برای دانش آموزان و هنرجویان حوزه انیمیشن و استاپ موشن است و بسیار کاربردی خواهد بود. استفاده راحت و سادگی فهم و مراحل تدوین، این نرم افزار را به یکی از ایده آل ترین برنامه ها برای یادگیری و ساخت استاپ موشن بدل کرده است.

IKITMovie بیش از 2200 صدا و آهنگ پس زمینه رایگان برای دانلود ارائه میدهد. علاوه بر آن این برنامه از قابلیت پرده سبز پشتیبانی می کند که کار را برای تدوین آسان تر کرده است.

Stop Motion Studio : بهترین نرم افزار ساخت Stop Motion

Stop Motion Studio

یکی از معروف و کاربردی ترین سرویس های ساخت استاپ موشن Stop Motion Studio است که در سراسر جهان محبوبیت و کاربرد دارد. تا اینجای فهرست باید گفت این نرم افزار ساده ترین سرویس با رابط کاربری معمولی است.

AnimatorHD : بهترین نرم افزار ساخت Stop Motion

AnimatorHD

نرم افزار AnimatorHD مخصوص سیستم عامل ویندوز است و با استفاده از آن می توانید به ساخت استاپ موشن بپردازید. این برنامه به شما قابلیت تدوین و اصلاح تمام عکس هایتان را می دهد. همچنین این نرم افزار از فیلم برداری سه بعدی و دوربین های DSLR پشتیبانی می کند.

بهترین نرم افزارهای ساخت استاپ موشن در موبایل

همانطور که در بخش پیشین بهترین نرم افزارهای ساخت استاپ موشن را در ویندوز به شما معرفی کردیم، در اینجا بهترین ها در پلتفرم های موبایلی را معرفی خواهیم کرد.

Stop Motion Studio : بهترین نرم افزار ساخت Stop Motion

Stop Motion Studio

این برنامه برای هردو پلتفرم اندروید و iOS در دسترس است و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. نسخه ویندوزی این سرویس در فضای کامپیوتر نیز مشکلات شما را مرتفع خواهد کرد.

اپلیکیشن استاپ موشن استودیو در عین سادگی به شما امکان ساخت استاپ موشن با بهترین کیفیت را نیز ارائه می کند. به علاوه این برنامه از پرده سبز، انواع فیلترها و صدا گذاری پشتیبانی می کند. البته برخی قابلیت ها را باید خریدهای درون برنامه در دسترس داشته باشید.

Stop Motion Builder by MEGA Brands : بهترین برنامه ساخت Stop Motion

Stop Motion Builder by MEGA Brands

از مهمترین قابلیت های این برنامه باید به سهولت کارکرد، کیفیت خوب و تدوین همزمان تصاویر اشاره کرد. شما می تونید حین ساحت استاپ موشن، صداگذاری های موردنظر خود را نیز به کلیپ اضافه کنید یا به نوعی دابسمش بسازید. بعد از پایان کار می توانید کلیپ را ذخیره کرده و آن را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

Lapse It Time Lapse & Stop Motion Camera : بهترین برنامه ساخت Stop Motion

Lapse It Time Lapse & Stop Motion Camera

همانطور که از نام آن مشخص است، علاوه بر ساخت استاپ موشن امکان ساخت کلیپ های تایم لپس را نیز ارائه می دهد. البته که تفاوت چندانی میان تایم لپس و استاپ موشن نیست. اگر ساخت استاپ موشن را یاد بگیرید ساخت تایم لپس نیز کار چندانی ندارد. از مزایای این اپلیکیشن داشتن هر دو قابلیت ساخت استاپ موشن و تایم لپس به طور همزمان است.

I Can Animate : بهترین برنامه ساخت Stop Motion

I Can Animate

I Can Animate یا به عبارتی برنامه من می توانم انیمیشن بسازم یکی دیگر از سرویس های مناسب جهت ساخت استاپ موشن است. این برنامه دو نسخه دارد، یکی نسخه ابتدایی و دیگری نسخه کامل. نسخه ابتدایی که به صورت رایگان عرضه شده، مقدمات لازم جهت ساخت استاپ موشن ولی ایراد اصلی آن این است که شما بیش از 12 فریم بر ثانیه نمی توانید بسازید. به علاوه در این ابزار کلیپ های شما دارای واترمارک نیز خواهد بود.

اما در نسخه کامل ضمن اینکه این محدودیت ها برداشته می شود به شما اجازه داده می شود تا ساخت استاپ موشن بپردازید. در مجموع برنامه من میتوانم انیمیشن بسازم برنامه خوب و کاملی است.

Zing StikBot Studio : بهترین برنامه ساخت Stop Motion

Zing StikBot Studio

یک اپلیکیشن کاربردی، ساده و رایگان برای ساخت استاپ موشن. درواقع این برنامه صرفا برای ساخت یک نمایش تلویزیونی کودکان به نام استیک بوتس طراحی شده و توسعه یافته است.

عروسک این شخصیت کارتونی در مرکز تصاویری که شما می سازید قرار می گیرد. شما با حرکت دادن آن، صداگذاری و ساخت پشت صحه می توانید استاپ موشن را تجربه کنید. این برنامه بیشتر به عنوان بازی و سرگرمی استفاده می شود، اما اگر می خواهید خلاصه ای از استاپ موشن را تجربه کنید این اپلیکیشن را استفاده کنید. کاربری آن به حدی ساده است که حتی کودکان و نوجوانان نیز می توانند به راحتی با آن کار کنند.

iMotion : بهترین برنامه ساخت Stop Motion

iMotion

این برنامه اگرچه صرفا مختص iOS است اما یکی از بهترین هاست. با استفاده از این سرویس شما می توانید تصاویر و کلیپ های فوق العاده ای ایجاد کنید. نرم افزار iMotion علاوه بر ساخت استاپ موشن، امکان خلق تصاویر و کلیپ هایی با کیفیت بالا نیز وجود دارد.

کیفیت تصاویر و فیلترهای زیبا در این نرم افزار مثال زدنی است. اگر به دنبال ساخت کلیپ و عکس های با کیفیت هستید، پیشنهاد می شود یکبار این اپلیکیشن را استفاده کنید.

Frameographer : بهترین برنامه ساخت Stop Motion

Frameographer

این اپلیکیشن نیز در شمار بهترین برنامه های ساخت استاپ موشن است که قادر به ساخت تایم لپس است. این برنامه مانند دیگر نرم افزارهای ساخت استاپ موشن امکانات مقدماتی ساخت استاپ موشن مانند تدوین یا ویرایش عکس ها را در اختیار شما قرار میدهد. شما می توانید با استفاده از آن کلیپ های موردنظر خود را بسازید. متاستفانه همانطور که گفتیم تنها نسخه iOS این اپلیکیشن وجود دارد و آن هم رایگان نیست و با پرداخت های درون برنامه ای در دسترس قرار خواهد گرفت.

iStopMotion for iPad : بهترین برنامه ساخت Stop Motion

iStopMotion for iPad

از نام برنامه هم مشخص است که یک پلتفرم ساخت استاپ موشن مختص دارندگان آیپد است. به لحاظ قیمتی این برنامه حتی گران تر از دیگر موارد فهرست نیز هست. ولی الزاما امکانات متفاوت و خاصی در اختیار کاربر قرار نمی دهد. به علاوه کاربرانی که تصمیم دارند از این سرویس استفاده کنند، باید دانش ابتدایی ساخت استاپ موشن را بدانند و در غیر اینصورت این برنامه برای آن ها بسیار پیچیده به نظر می رسد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (649 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان