استکهلم کجاست و جاذبه های توریستی و گردشگری آن کدام است؟

  یکشنبه، 04 آبان 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
استکهلم کجاست و جاذبه های توریستی و گردشگری آن کدام است؟
با ساعد نیوز همراه باشید تا ببینید در استکهلم، این شهر زیبا و پاک، که در سال 2010 بعنوان پایتخت سبز اروپا شناخته شده است ، چه ‏جاذبه هایی خواهید یافت. ‏ ‏‏ ‏‏

استکهلم پایتخت کشور سوئد و بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر این کشور است. این شهر بر روی چهارده جزیره که توسط پل ‏به یکدیگر متصل شده اند ، بنا شده است. به دلیل آبراهه های زیاد موجود در این شهر ، استکهلم را گاهی " ونیز شمال " می ‏نامند. طول روز در این شهر در اوایل تابستان بیش از 18 ساعت و اواخر پاییز حدود 6 ساعت است. استکهلم یکی از پاک ترین ‏شهرهای اروپا است که بیشتر افراد در آن از دوچرخه برای تردد استفاده می کنند. تردد برای گردشگران نیز با استفاده از ‏متروهای زیرزمینی یا اتوبوس ها، بسیار آسان است. هرچند بسیاری از گردشگران در صورت داشتن زمان ترجیح می دهند در ‏سطح شهر قدم بزنند و زیبایی های بیشتری در گوشه و کنار شهر ببینند. ‏

Gamla Stan‏ شهر قدیمی

تصویر

‏‏‏‏ قدمت شهر قدیمی به سالهای 1200 باز می گردد ، منطقه ای که پر از جاذبه های دیدنی ، کافه ، رستوران و بوتیک هایی برای ‏خرید است. شهر قدیمی به خودی خود یک موزه دیدنی است که بسیاری از گردشگران در اولین توقفشان در شهر استکهلم از آن ‏دیدن می کنند.اینجا بهترین جاییست که می توان فرهنگ و تمدن این شهر را در آن دید. بسیاری از جاذبه های دیدنی شهر در ‏اینجا جمع شده اند از جمله کلیسای استکهلم ، موزه نوبل و کاخ سلطنتی. ‏

کاخ سلطنتی

تصویر

بازدید از کاخ سلطنتی (Sverige's Kungahus) به تنهایی می تواند یک روز شما را پر کند. این کاخ که در لب آب، در کمربندی محله قدیمی قرار دارد، محل رسمی اقامت شاه سوئد است. جالب است بدانید اقامتگاه ملکه در جایی دیگر، در جزیره ای زیبا به نام «دروتنینگهلم» به معنی جزیره ملکه قرار دارد. در این بنا می توانید غنا و شکوه امپراتوری سوئد را ببینید. کاخ سلطنتی یکی از بزرگ ترین کاخ های اروپا بوده و بیش از ۶۰۰ اتاق و ۵ موزه را در خود جای داده است. تاریخ ساخت این بنای بزرگ به قرن هجدهم و سبک باروک بازگشته و یک گوهر گران قدر محسوب می شود. تاج نقره ای ملکه کریستینا، موزه عتیقه جات، اسلحه خانه، خزانه و موزه سه تاج (Tre Kronor) در این مجموعه نگهداری می شوند. همان طور که قبلاً هم ذکر شد، بازدیدکنندگان می توانند تعویض گاردهای سلطنتی را تماشا کنند.

موزه واسا

تصویر

این موزه یکی دیگر از جاهای دیدنی استکهلم و واقع در غرب ساحل جزیره ی یورگوردِن است که دوران فرمان روایی گوستاووس آدولفوس، پادشاه سوئد در سال های ۱۶۱۱ تا ۱۶۳۲ را زنده می کند. واسا یک کشتی جنگی مجهز به ۶۴ توپ سنگین بود که در سال ۱۶۲۸ در همان نخستین سفرش غرق شد. این کشتی تا سال ۱۹۶۱ در اعماق آب بود تا اینکه طی عملیاتی طاقت فرسا از آب بیرون کشیده شد و تنها کشتی قرن هفدهمی در چنین ابعادی است که اکنون در دسترس وجود دارد. همراه این کشتی حجم زیادی لوازم دریانوردی نیز کشف شده بود که اکنون در این موزه به نمایش گذاشته شده اند. به علاوه در اینجا فیلمی چندزبانه درمورد خود کشتی و نحوه ی احیای آن برای بازدیدکنندگان نمایش داده می شود.

موزه گروه موسیقی آبا

تصویر

موزه آبا مانند دیگر موزه ها نبوده و در حقیقت نمایشگاهی دائمی است که از مشاهیر موسیقی سوئدی تشکیل شده است. آبا ( ABBA ) یک گروه موسیقی پاپ است که مانند گروه بیتلز بزرگ ترین گروه موسیقی بریتانیایی ، شهرت جهانی به دست آورد. از آهنگ های معرف این گروه می توان به ملکه رقصان ( Dancing Queen ) و آهنگ می شناسم تو را ، میشناسی مرا ( Knowing me, knowing you ) اشاره کرد که هنوز هم شنیده می شوند. موسیقی فیلم ماما میا ( Mamma Mia ) بر اساس ترانه گروه آبا می باشد. این موزه از لباس های خاص اعضای گروه ، گیتار ها ، میز های صدابرداری و تجهیزات اولین استودیوی گروه تشکیل شده و تمام خاطرات قدیمی مربوط به این گروه در موزه حفظ شده است. گردشگران می توانند در برنامه های موزه شرکت کنند و به صورت دیجیتالی لباس های این مشاهیر را بر تن کنند و ترانه های آنها را بخوانند. گروه موسیقی آبا 30 سال پیش منحل گردید اما هنوز هم یادبود و میراث آنها بر جای مانده است.

قصر دروتنینگهلم در استکهلم

تصویر

بعد از اینکه دیدنتان از محله قدیمی که تقریبا یک نصف روز طول می کشد تمام شد می توانید به کاخ سلطنتی بروید و شروع به بازدید از این بنای دیدنی بنمایید. کاخ سلطنتی محل رسمی اقامت شاه سوئد است و جالب است بدانید که اقامتگاه ملکه در جایی دیگر از شهر استکهلم است. کاخ سلطنتی به اندازه ای بزرگ است که می توان آن را به عنوان بزرگترین کاخ اروپا نیز نام گذاری کرد، دلیل این لقب هم وجود ۶۰۰ اتاق و ۵ موزه است که در آن قرار دارد. سبک معماری کاخ سلطنتی استکهلم باروک است و از آن به عنوان یک گوهر گران قدر این شهر یاد می شود؛ بازدیدکنندگان می توانند تعویض گاردهای سلطنتی را تماشا کنند. اگر در محله قدیمی خسته شده اید پیشنهاد می کنیم که دیدن از کاخ سلطنتی را به روز بعد موکول نمایید چرا که با خستگی نمی توانید از دیدن آن لذت ببرید.

اکتشاف هلاس گوردن

در فاصله بسیار کمتر از ۱۵ دقیقه از مرکز شهر استکهلم می توانید به یکی از مناطق طبیعی و حفاظت شده ی این شهر به نام هلاس گوردن بروید که در کل سال فعالیت ها و سرگرمی های متنوعی را به شمار پیشنهاد می نماید. البته برخی از این تفریحات رایگان نیستند که شامل اجاره ی قایق کایاک می شود؛ اما خود ناحیه بسیار بزرگ است و پر از مسیرهای کوهپیمایی و دریاچه ای برای شنا است، می توانید از ورزش های سالم و جذاب بدون هزینه آن لذت ببرید

موزه فضای باز اسکانسن

تصویر

موزه فضای باز اسکانسن اولین موزه فضای باز در کشور سوئد است که در جزیره یورگاردن قرار گرفته است . این موزه یکی از جالب ترین و مناسب ترین دیدنی های استکهلم است که شما می توانید به همراه خانواده به خصوص کودکان یک روز هیجان انگیز را در آن بگذرانید. رفتن به باغ وحش اسکانسن با حیوانات مختلفی مانند گوزن، ببر، شیردریایی ، خرس و .. یکی از سرگرمی های مورد علاقه ی کودکان است.

گشت و گذار با قایق

تصویر

گردش و گشت و گذار با قایق در میان آب دریای استکهلم که از جریان آب کانال ها ایجاد شده است، در ماه های گرم، با آفتاب داغ و سوزان تابستان استکهلم، شهر را پر از قایق های رنگارنگ در اندازه و شکل ها مختلف می کند. گشت و گذار با قایق، یکی از تجربیات فوق العاده زیبایی است که در سفر به استکهلم به دست می آورید. بهترین زمان کسب این تجربه به یادماندنی فصل تابستان است.

کلیسای جامع استکهلم

تصویر

برای گشتی تاریخی در هنر و معماری سوئد خود را آماده کنید. در این کلیسا می توانید مجسمه های حیرت انگیزی را مشاهده کنید که چوبی بوده و با دقت و توجه، با جزئیات زیادی ساخته شده اند. بازدید از مجسمه سنت جورج و اژدها را از دست ندهید. کلیسای جامع استکهلم را نیز به لیست جاذبه های دیدنی استکهلم اضافه نمایید.

تالار شهر یا شهرداری

تصویر

تالار شهرداری، ساختمانی آجری و قدیمی است که امروزه نماد شهر استکهلم و کشور سوئد شناخته می شود. این تالار در قرن 20 میلادی در جای یک آسیاب بخار که چند سال قبل کاملا سوخته بود، بنا شد. ساخت این بنا با حدود 8 میلیون آجر قرمز رنگ، 12 سال به طول انجامید و نهایتاً در سال 1923 به اتمام رسید. هم اکنون نیز در این ساختمان مراسم های گوناگونی همچون نوبل برگزار می شود. البته به غیر از برگزاری مراسم ها که افراد زیادی را به بازدید از این ساختمان می کشاند، تندیس ها و تزئینات خاص مجموعه نیز باعث جذب بازدید کنندگان بسیاری شده است

سیتی هال، نماد دومین شهر سوئد

تصویر

یکی از بناهای تاریخی شهر استکهلم که به نماد شهر و دیدنی ترین بنای آن تبدیل شده است، ساختمان سیتی هال است که در حاشیه رود نزدیک به شهر قرار گرفته و با سه تاج طلایی تزئین شده است. این منطقه به قدری معروف است که حتما شما هم تصویری از آن را دیده اید.

قمدت این بنای تاریخی به سال ۱۹۲۳ و بنای آن شامل اتاق هایی باشکوه و مجلل با تزئینات آثار هنری، مراکز رسمی و دفتر مرکزی برخی از نهاد های قانونی است. همچنین مراسم مشهور نوبل نیز هر ساله در این مکان برگزار می شود. در برگزاری مراسم نوبل مهمانان ابتدا در تالار آبی پذیرایی می شوند و سپس در تالار طلایی ادامه مراسم برگزار می شود. هجده میلیون موزاییک زینت بخش دیوارهای تالار طلایی است. یکی از جذاب ترین بخش های بازدید از این مجموعه، تماشای چشم انداز شهر از برج مشهور آن است.

اسکای ویو

تصویر

بزرگ ترین برج کروی جهان یا اسکای ویو نماد شهر استکهلم است. بالاترین نقطه این برج دارای ارتفاع 130 متر از دریا می باشد. دور تا دور این برج کروی آسانسوری شیشه ای دارد که گردشگران سوار بر آسانسور می توانند اطراف برج را تماشا نمایند.

استکهلم پایتخت سوئد جزو مقصدهای گردشگری گران است اما هر ریالی که بابت سفر به این شهر هزینه کنید، قطعا ارزشش را دارد. این شهر بر روی چهارده جزیره که توسط 57 پل ‏به یکدیگر متصل شده اند، بنا شده است. به دلیل آبراهه های زیاد موجود در این شهر، استکهلم را گاهی " ونیز شمال " می ‏نامند. مکان استکهلم برای نخستین بار در حماسه های اسکاندیناوی به نام آگنافیت ذکر شده است و نام آن در کتاب شعر هیمس کرینگلا اسنوری استورلوسون به آگنی شاه ربط داده شده است. هر جایی که در این شهر پا بگذارید، منظره ای زیبا و مناسب برای عکاسی دارد از پارک گرفته تا بندر. خانه های رنگارنگ قدیمی که قدمت آنها به صدها سال پیش برمی گردد، در کنار هم به زیبایی قرار گرفته اند. هزاران موزه، جاذبه گردشگری، پارک و گالری هنری دارد که هنگام گشت و گذار در خیابان های تاریخی شهر می توانید به آنها سر بزنید.

خیابان ملکه

تصویر

خیابان ملکه اصلی ترین خیابان خرید در استکهلم محسوب می شود. این خیابان از کاخ سلطنتی در گملا ستان تا Observatorielunden (تپه کوچکی که می توانید نمایی زیبا از شهر را روی آن تماشا کنید) امتداد دارد. روزانه مردم محلی و گردشگران زیادی برای خرید و بازدید از این خیابان روانه اینجا میشوند. جایی که تنوع زیادی از فروشگاه ها و رستوران ها در آن موج می زند. خیابان ملکه درست در همسایگی هی مارکت واقع شده است، بنابراین می توانید بازدید از آنها را همزمان کنید.

زمان سفر به استکهلم

استکهلم تابستان های خنک و زمستان های سردی دارد و بارش برف در آن بسیار است. البته بهترین زمان سفر به سوئد بستگی به خودتان و هدفتان از سفر دارد. با این حال اگر می خواهید به گشت و گذار بپردازید، باید فصل تابستان را انتخاب کنید. در تابستان خورشید تنها برای چند ساعت غروب می کند و در حقیقت تمام ۲۴ ساعت یک روز نور خورشید بر شهر می تابد. در این فصل سال گردشگران خارجی علاوه بر مردم سوئد به استکهلم هجوم می آورند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (467 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (102 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان