دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

آتش بس بدون حمله زمینی ارتش اسرائیل به غزه از نظر غربی ها یک شکست همه جانبه است 

سه شنبه، 02 آبان 1402
کد خبر: 360088
دکتر منصور براتی کارشناس مسائل فلسطین اشغالی در گفتگو با خبرنگار ساعدنیوز به تشریح تحولات اخیر در غزه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر منصور براتی کارشناس مسائل فلسطین اشغالی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز در تشریح تحولات اخیر در غزه گفت: 18 روز از جنگ بین اسرائیل و حماس می گذرد و علیرغم گذشت این مدت از جنگ، ابتکار خیلی زیادی برای آتش بس، از سوی کشورهای مختلف مطرح نشده است. و این تا حدی عجیب است. البته نباید فراموش کنیم که ابتکاراتی هم بوده است که با شکست مواجه شده اند. دو قطعنامه تا این لحظه در شورای امنیت مطرح شده اند و هر دو هم وتو شده اند. یکی از این قطعنامه ها به ابتکار روسیه در کمتر از یک هفته از شروع جنگ مطرح شد و توسط آمریکا و چند کشور غربی وتو شد. قطعنامه دوم را برزیل به شورای امنیت آورد و در آن، درخواست توقف درگیری ها مطرح شد، هر دو طرف به خویشتنداری دعوت شده بودند. این قطعنامه هم توسط آمریکایی ها وتو شد.

براتی با اشاره به برخی تحرکات در جهت آتش بس میان دو طرف گفت: دو ابتکار را هم کشورهای عربی-اسلامی داشته اند. قطر و مصر هم که همیشه تلاش کرده اند به عنوان میانجی در درگیری های فلسطینیان و اسرائیلی ها وارد شوند تلاش هایی داشته اند. مصری ها که در امر میانجی گری موفق تر هستند، از همان روزهای اول جنگ، تلاش های خودشان را شروع کردند ولی به نتیجه نرسید و اسرائیلی ها این میانجی گری را نپذیرفتند. قطری ها هم در واقع دیدند که نتیجه خاصی نخواهند گرفت و ادامه ندادند. یک ابتکار هم در واقع، سازمان کنفرانس اسلامی در نشست جده، چند روز پیش داشت و در آن، از طرف کشورهای عربی و اسلامی تأکید شده بود بر خودداری از افزایش تنش و محکومیت جنایات اسرائیلی ها. چون ضمانت اجرایی نداشت اتفاق خاصی نیفتاد. نشست قاهره هم در دو سه روز اخیر از سوی کشورهای عربی حامی عادی سازی روابط با اسرائیل برگزار شد. در این نشست تأکید شد که دو طرف از خشونت و افزایش تنش جلوگیری کنند. هیچ یک از طرفین در این قطعنامه محکوم نشدند و در نهایت این قطعنامه هم تأثیری در روند جنگ نداشته است.

این کارشناس مسائل فلسطین اشغالی افزود: اما در پاسخ به این که چرا هیچ یک از کشورها تلاش چندانی برای آتش بس نکردند، باید بگوئیم که دولت های غربی به صورت یکپارچه پشت اسرائیل قرار گرفتند و به دلیل غافلگیری و ضرباتی که در ابتدای آغاز این درگیری، حماس به اسرائیل وارد کرد، الان بیشتر کشورهای اروپایی مایل هستند که حماس تنبیه شود. از آنجایی که تا هجدهمین روز جنگ، اسرائیل هنوز حمله زمینی انجام نداده است، در حقیقت به نظر می رسد که دولت های غربی که معمولاً در این زمینه نقش آفرینی می کردند و فشار می آوردند که اسرائیل آتش بس را بپذیرد، هنوز هیچ فشاری نمی آورند و نهایت فشارشان، این است که اسرائیل بین مردم عادی و حماس تفکیک کند و سعی کند تا مردم عادی و مناطق مسکونی را هدف قرار ندهد. اما هیچ ابتکاری از سوی اروپایی ها برای پایان جنگ اتفاق نیفتاده است، چون تصور بر این است که حماس هنوز به اندازه کافی از سوی اسرائیل تنبیه نشده است و این که اگر در شرایطی که حمله زمینی به غزه صورت نگرفته است، اسرائیل آتش بس را قبول کند، یک شکست همه جانبه برای اسرائیل محسوب خواهد شد.

براتی در پایان تصریح کرد: اروپایی ها منتظرند که اسرائیل وارد بخشی از غزه شود و ضربات بیشتری به گروه های مقاومت وارد کند. در واقع بتواند اعتباری را که از دست داده است را به دست آورد. درست مثل جنگ یوم کیپور که اول جنگ، اسرائیل غافلگیر شد و در نهایت در جنگ پیروز شد، اسرائیل ورق را تا حدی به نفع خودش برگرداند یا بتواند غالب میدان شود. به همین دلیل است که هنوز ابتکار جدی برای آتش بس مطرح نشده و هیچ کس آتش بس را مطالبه نکرده است.


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
نگاهی به چیدمان هنرمندانه اتاق خواب رامین رضاییان+عکس/ از لوسترهای ژاپنی بالای تخت‌خواب تا گلهای استوایی و سرسبز کنار تخت/ اینجا خود بهشته😍
اعتراف طناز طباطبایی/ عاشق فوتبالیست معروف بودم و به خاطرش فوتبال می دیدم
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان
ترجمه تخصصی کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
هزینه چاپ یک کتاب
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس