عوامل موثر بر رشد قدی کودکان

  سه شنبه، 14 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
عوامل موثر بر رشد قدی کودکان
یکی دیگر از علل کوتاهی قد، بلوغ زودرس و بسته شدن سریع صفحات رشد در اثر هورمون های جنسی است. در بلوغ زودرس علل مختلفی از جمله علل ژنتیکی و عوامل محیطی دخیل می باشند. گاهی میتوان با ظاهر شدن نشانه های بلوغ در سنین پایین درمان را شروع کرد و از بلوع زودرس و کوتاهی قد کودکان جلوگیری کرد. 

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، افزایش قد کودک و چگونگی رشد صحیح کودک یکی از دغدغه های والدین است. دانشمندان دریافته اند که افزایش قد کودک صرفا مربوط به مسائل ژنتیک نمی شود.

به همین دلیل کودکان در سن رشد باید سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرند. البته ممکن است با مصرف مواد غذایی مفید حتی بعد از سنین رشد نیز چند سانتی به قد افراد اضافه شود. اما بهتر است از همان سنین کودکی به فکر افزایش قد کودک بود.

در حال حاضر متوسط افراد جامعه قدی حدود 165 تا 175 سانتی متر دارند. یکی از خواسته های رایج والدین برای فرزندانشان بخصوص در مورد پسربچه ها، بلند قامت شدن آنهاست. وقتی پدر و مادر قد متوسطی دارند یا ازکودکی متوجه کوتاه قدی فرزند خود می شوند به دنبال راه حل های مختلف و گاهی نامناسب از جمله استفاده از داروهای مختلف شمیایی و هورمونی، خوراکی ها، ورزش ها و تبلیغات مختلف میروند. حال انکه بسیاری ازاین موارد فقط برای سو استفاده مالی و کلاهبردای است.

رشد قدی

نوزادان معمولا با متوسط قد 50 سانتی متر متولد می شوند. بیشترین سرعت افزایش طول قد در دو سال اول زندگی رخ می دهد و به تدریج از سرعت رشد قد کم می شود تا کودک به بلوغ برسد. در زمان بلوغ جهش رشدی قد اتفاق می افتد. این جهش در دختران زودتر از پسرها و حدود سن 13 تا 15 سالگی رخ می دهد. بعد از بسته شدن صفحات رشد دیگر رشد قدی اتفاق نمی افتد و هرگونه تبلیغ در رابطه با افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد کاذب و غیرعلمی می باشد.

علل کوتاهی قد

کوتاهی قد ژنتیکی

قد کودکان متوسطی از قد پدرو مادر آنهاست. کودکانی که والدین انها قد کوتاهی دارند درنهایت قدی متوسط پیدا خواهند کرد و علت کوتاهی قد انها ژنتیکی می باشد.

کوتاهی قد سرشتی

برخی از کودکان نسبت به هم سن و سالان خود قد کوتاه تری دارند ولی زمانی که به بلوغ می رسند قد انها از هم سن و سالانشان بلند تر می شود. این کودکان از قد بلندی برخورار خواهند بود. بعبارتی در کوتاهی قد سرشتی در ابتدا رشد قد اهسته است ولی در نهایت رشد قدی خوبی خواهند داشت و نسبت به هم سن و سالان خود بلندتر خواهند بود. معمولا سابقه ای از این شرح حال در خانواده انها نیز وجود دارد.

بلوغ زودرس

یکی دیگر از علل کوتاهی قد، بلوغ زودرس و بسته شدن سریع صفحات رشد در اثر هورمون های جنسی است. در بلوغ زودرس علل مختلفی از جمله علل ژنتیکی و عوامل محیطی دخیل می باشند. گاهی میتوان با ظاهر شدن نشانه های بلوغ در سنین پایین درمان را شروع کرد و از بلوع زودرس و کوتاهی قد کودکان جلوگیری کرد.

اختلالات ژنتیکی

برخی از اختلالات ژنتیکی با کوتاهی قد همراهی دارند از جمله سندرم داوون و ترنر.

عوامل موثر بر رشد قدی

رشد قدی تحت تاثیر عوامل بسیاری از جمله علل ژنتیکی، شرایط اقلیمی و عوامل محیطی از جمله تغدیه قرار میگیرد. برخی از این علل مثل عوامل ژنتیکی قابل کنترل نیستند ولی برخی از این عوامل را می توان کنترل کرد. البته اصلاح تمام این عوامل قبل از بسته شدن صفحات رشد و در دوران رشد کودک موثر واقع میشوند. داشتن یک رژیم غذایی متنوع و سالم بستری مناسب برای دریافت ریزمغذی های لازم جهت تامین رشد قدی را فراهم میکند. کلسیم عنصر اصلی در استخوان سازی است که میزان مورد نیاز ان باید از طریق مصرف مناسب لبنیات و شیر تامین شود. داشتن پروتئین کافی در رژیم غذایی برای رشد قدی بسیار ضروری است.

گوشت و تخم مرغ منابع غنی از پروتئین هستند که حتما باید در رژیم غذایی کودک قرار بگیرند. روی عنصر مهم دیگری است که علاوه بر حفظ طراوت و سلامت مو، ناخن و پوست به رشد و بلوغ کودک نیز کمک میکند. جالب است بدانید زرده تخم مرغ منبع غنی از روی است. اگر کودک شما میزان لازم ویتامین ها و کلسیم را از مواد غذای دریافت نمیکند ممکن است نیاز به شروع مصرف مکمل ها باشد. شیرخواران حداقل تا سن دوسالگی باید ویتامین D مصرف کنند و درصورت کمبود ویتامین دی در ازمایشات چکاپ سالانه مصرف ویتامین D را ادامه دهند. زیرا ویتامین D و کلسیم دو عنصر مهم برای تشکیل استخوان های مقاوم هستند.

ورزش

انجام ورزش های کششی با تحت فشار قرار دادن عضلات موجب تحریک استخوان سازی و افزایش طول استخوان در دورهن رشد قدی کودک می شوند. یکی از مسایلی که موجب کوتاه قد شدن و بلوغ زودرس در نسل امروز شده استفاده زیاد از تلفن همراه و نشستن روی صندلی برای مدت های طولانی است که علاوه بر اسیب به تمرکز، بینایی و ... موجب بی حرکتی طولانی مدت کودک می شود. در نتیجه نیاز استخوان ها برای افزایش طول کاهش پیدا می کند. پس بهتر است کودکانمان را در فعالیت های ورزشی شرکت دهیم، در باشگاه ها ثبت نام کنیم و مشوق انها برای داشتن روحیه ای پر انرژی و ورزشکار باشیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (191 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان