عوامل تاثیر گذار در زندگی مشترک و زناشویی

  دوشنبه، 02 دی 1398   زمان مطالعه 13 دقیقه
عوامل تاثیر گذار در زندگی مشترک و زناشویی
زوجی که سرخوردگی را تجربه کرده‌اند، معمولا به سمت مرحله کشمکش قدرت می‌روند. به منظور مبارزه با حس ناامیدی و یأس، همسران می‌کوشند زن یا شوهر خود را به مرحله عشق برگردانند اما بیهوده است. وقتی زن وشوهری راه‌های مختلف برای مجبور کردن دیگری به تغییر را امتحان کردند، مشکلات بیشتر می‌شود. پس از همه اینها، ذهن زن و مرد  فکر، عمل و رفتار متفاوتی می‌کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از طب روز،موارد تاثیر گذار در زندگی زناشویی قطعا یکی از سوالات پیش آمده برای هر زن و مردی است که به تازگی و یا مدتهاست وارد زندگی مشترک شده اند. از طرفی نمی توان این واقعیت را انکار کرد که زن و مرد دو موجود جدا از یکدیگر می باشند از طرفی دیگر این سوال پیش می آید که پس چطور می توانند با هم کنار آمده و زندگی مشترک تشکیل دهند؟

اگر به تازگی وارد زندگی زناشویی شده اید یا در اوایل زندگی مشترک هستید و به دنبال راههایی برای شیرین تر کردن هر چه بیشتر زندگی تان و افزایش دوام و ماندگاری آن می گردید پیشنهاد می کنیم که از موارد تاثیر گذار در زندگی زناشویی و اینکه چطور می توان با طی کردن مراحل مختلف زندگی مشترک به صحت و سلامت از آنها عبور کرد به سادگی نگذرید. این موارد در ادامه مقاله به تفصیل آورده شده است.

موارد تاثیر گذار در زندگی زناشویی

موارد تاثیر گذار در زندگی زناشویی شامل موارد متعددی می باشد ؛ در این بخش به بیان ۳۰ مورد از آنها می پردازیم:

۱- ارزش و احترام خود را حفظ کنید.

۲- دروغگو نباشید زیرا دیگر حرفهای راست شما را هم باور نخواهد کرد.

۳- وقت شناس باشید هم در انجام امورتان و هم دربیان کردن خواسته هایتان.

۴- در جلوی دیگران برای همسرتان احترام قائل شوید.

۵- در مورد موضوعات پیش بینی نشده تنها از دید خود نگاه نکنید وخود را بجای همسرتان نیز بگذارید.

۶- در خانه پرنشاط وشاد و شوخ طبع باشید.

۷- زندگی زناشویی همیشه آرام و ب مشکل نیست. چرا که آدمیزادی بی عیب نیست لذا از مشاجرات نگران نباشید و بگذارید ابراز شود.

۸- پیشامدهای ناگواز زندگی تان را از همسرتان مخفی نکنید زیرا اگر از راه دیگری باخبر شود ممکن است برایش ناگوارتر شود.

۹- به راه و روش عشق ورزی آگاه باشید. این مورد از موثرترین موارد تاثیر گذار در زندگی زناشویی به شمار می رود.

۱۰- حس همکاری و تعاون را در خانواده گسترش دهید.

۱۱- از معنویات که آرامش روح و روان هستند فاصله نگیرید.

۱۲- در رویا و خیال زندگی نکنید به آنچه دارید قناعت کنید ولی دست از فعالیت و تلاش برندارید.

۱۳- میانه رو باشید و درهیچ یک از امور زندگی خود را به حد افراط یا تفریط نیاندازید.

۱۵- در اخلاقیات خود رابرتر از همسرتان نبینید و در مورد برتری اخلاقی خودتان با یکدیگر بحث نکنید.

۱۶- به سرگرمی ها و تفریحات سالم بها دهید.

۱۷- هرگاه بیمار می شوید، با همسرتان بداخلاق نباشید مطمئن باشید که او تا جایی که بتواند از شما پرستاری می کند.

۱۸- یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در زندگی زناشویی این است که هیچ گاه در خانه سکوت را رواج ندهید و با خانواده چون غریبه ای نباشید.

۱۹- نقاط ضعف یکدیگر را بزرگ نکنید و سعی در رفع آنها بکنید.

۲۰- در هنگام عصبانیت، بردبار باشید و خشم خود را فروببرید. این باعث می شود تا همسرتان از رفتار شما عبرت بگیرد.

۲۱- ثروت و پول مایه خوشبختی نیست بی پولی هم خوشبختی نمی آورد ولی فقط به پول فکر نکنید.

۲۲- مادر شوهرو مادر زن به هر حال مادران شما هستند و نباید از آنها فاصله بگیرید ولی مشکل زندگی تان به نیاورید و در کمال ارامش با هم زندگی کنید و آنها را همواره با روش مسالمت آمیز از مداخله در زندگی تان دور کنید.

۲۳- یکدیگر را در امور دخالت دهید و با هم مشورت کنید چه در سرگرمی ها ، کار و …

۲۴- در نز فرزندانتان احترام و ارزش یکدیگر را حفظ کرده و همدیگر را خوار نکرده و بی احترامی نکنید.

۲۵- با فرزندانتان به بازی و سرگرمی بپردازید و خستگی و کار را بهانه نکنید.

۲۶- مرگ را باور داشته باشید تا قدر فرصت هایتان را بدانید و تندخویی را کنار بگذارید.

۲۷- بدانید که اولین الگوهای فرزندانتان خود شما هستید پس از بکار بردن الفاظ درشت و ناپسند و رفتارهای نادرست و ناهنجار پرهیز کنید.

۲۸- اجتماعی باشید و در ارتباطات خود با یکدیگر فعال و عمیق باشید تا همسرتان به شما اعتماد بیشتری پیدا کند.

۲۹- اگر همسرتان دوست ندارد تا با شخصی از فامیل یا دوستان ارتباط و رفت و آمد داشته باشید به نظرش احترام بگذارید حتی اگر دلیل محکمی نیافتید همسرتان مهم تر از دوستان است.

۳۰- نگذارید زندگی برای شما زندان شود و همانند ماشین فقط کار نکنید بلکه سعی کنید آزاد باشید و سرنوشت خود را در دست گرفته و سعی نکنید بیش از آنچه هستید خود را نشان دهید.

مراحل مهم زندگی مشترک

زندگی مشترک مراحلی دارد که اگر توسط زوجین به خوبی درک شود طبعا آینده درخشان و جذابی برای آنها و فرزندانشان در پی خواهد داشت، در غیر اینصورت اگر زوجین تغییرات مراحل زندگی زناشویی را درک نکنند احتمالا درگیر جدایی و یا گذران زندگی زناشویی بدون هیچ محبت و عاطفه ای و حتی همراه با خشونت خواهند شد. همین امر می تواند به راحتی ، زمان وقوع طلاق را پیش بینی کند. زیرا مغز انسان یک سری از تغییرات فطری را طی زندگی مشترک مرور می کند. اگر زن و شوهری بتوانند این تغییرات فطری را درک کرده و آنها را لمس کنند روابط شان پایدار و همراه با شعف باقی خواهد ماند ولی اگر این کار را نکنند زمزمه طلاق در زندگی آنها حتمی است.

چگونه طرز فکر و ذهن زن و شوهر در زندگی زناشویی آنها تاثیر می گذارد؟ طبق مطالعات انجام شده، در طول مراحل مختلف ازدواج در مغز انسان تغییرات بسیاری به وجود می آید. این تغییرات در مغز به تغییرات در رفتار منجر می شود. تشخیص و درک این تغییرات رفتاری می تواند کلیدی برای ازدواجی موفق و پایدار باشد.

در ادامه مراحل مختلف زندگی مشترک در کنار دیگر موارد تاثیر گذار در زندگی زناشویی به تفصیل آورده شده است.

مرحله اول زندگی زناشویی : هیجان و عشق

وقتی زن و شوهر اندکی نسبت به قبل بیشتر نسبت به هم آشنا شده اند و یا تازه ازدواج کرده اند، مغزشان شروع به «عاشق شدن» می کند. در این مرحله بدن ماده ای به نام «فرومونز» ترشح می کندکه سبب می شود وقتی زن و شوهر به هم خیره می شوند، پیوند بین آنها محکم شده و حسی به آنها دست بدهد که انگار یک روح هستند در دو بدن.

هورمون دیگری به نام «اکسیدوزین» هم نیز بی تاثیر در این امر نیست. اکسیدوزین که هورمون اتصال نیز نامیده می شود؛ شبیه هورمونی است که بعد از زایمان در بدن مادر تولید می شود و سبب ایجاد پیوند محکمی بین مادر و نوزاد تازه متولد شده می گردد. همچنین اکسیدوزین باعث می شود تا بین دو نفری که عاشق هم هستند، پیوند محکمی برقرار گردد. همین هورمون باعث می شود که همسران به رفتار ناخوشایند یکدیگر توجهی نداشته باشند. درست مانند مادری که از گریه نوزادش آن هم در نیمه شب و یا از اینکه او با ناخن های کوچکش او را چنگ می اندازد، عصبانی نمی شود. با این وجو حقیقت این است که این مرحله اغلب خیلی زود به اتمام می رسد.

مرحله دوم زندگی زناشویی : سرخوردگی ناشی از دیدن واقعیت

چندماه یا حتی یک سال پس از ازدواج، زن و شوهر تازه با واقعیت رو به رو می شوند. هورمون ها و فعل و انفعالات مغز شروع به تغییر می کند و به این فکر می کنید که همسر دارای چه ضعف هایی است. این مسئله زمانی به وجود می آید که زن و شوهر به سادگی از رفتار همسرشان آزرده خاطر می شوند. البته شاید به نظرتان وحشتناک باشد اما در این مرحله زن و شوهر تمام راههایی که به اذیت کردن هم ختم می شود را می آموزند.

اگر زوجی در زمانی که در مرحله عشق قرار دارند ازدواج کنند، در مرحله سرخوردگی دچار تردیدی جدی درباره انتخابی که کرده اند می شوند. به یک نمایش خانوادگی توجه کنید؛ شوهری روی کاناپه لم داده و برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا می کند. زن به این دلیل که شوهرش در حال تماشای تلویزیون است و دیگر مانند گذشته او را تحسین نمی کند،می رنجد. او احساس سرخوردگی می کند خصوصا به خاطر اینکه شوهرش همانند سابق با او صحبت نمی کند. از طرف دیگر مرد نیز قادر به درک اینکه چرا همسرش درباره مسائل کوچک و جزئی، دائم از او انتقاد می کند، نیست و حس می کند خللی به وجود آمده است اما نمی داند چطور باید آن را حل نمود. در این مرحله زوج به راحتی به این فکر می افتند که ” او کسی نیست که من با او ازدواج کردم”.

شاید این مرحله به نظر نا امید کننده باشد اما در عین حال فرصت خوبی برای شناخت بیشتر از یکدیگر و همزمان تلاش برای برقراری ارتباط سالم می باشد.

مرحله سوم زندگی زناشویی : کشمکش قدرت و سرکشی

زوجی که سرخوردگی را تجربه کرده اند، معمولا به سمت مرحله کشمکش قدرت می روند. به منظور مبارزه با حس ناامیدی و یأس، همسران می کوشند زن یا شوهر خود را به مرحله عشق برگردانند اما بیهوده است. وقتی زن وشوهری راه های مختلف برای مجبور کردن دیگری به تغییر را امتحان کردند، مشکلات بیشتر می شود. پس از همه اینها، ذهن زن و مرد فکر، عمل و رفتار متفاوتی می کند.

این رنج آورترین زمان در یک زندگی زناشویی است اما زوج هایی که کشمکش قدرت را متوقف می کنند باید توجه داشته باشند که تفاوت ذهن ما در حقیقت می تواند کلیدی برای ازدواجی پایدار و کامیاب باشد. آنها باید به خاطر داشته باشند که همینند که هستند؛ آنان دو روح در دو بدن هستند. پس از اینکه عشق ضعیف تر شد، احتمالا شوهر استقلال بیشتری می خواهد و زن می خواهد با دوستانش ارتباط بیشتری داشته باشد.

یکی از دلایلی که زوج ها در طول زمان کشمکش قدرت از یکدیگر انتقاد می کنند این است که مردان و زنان درباره استقلال در ازدواج عقاید متفاوتی دارند. بسیاری از ازدواج هایی که به طلاق ختم می شود، به طور متوسط ۷ تا ۸ سال دوام داشته اند. این همان موقعیتی است که یکی از طرفین تلاش می کند تا همسر خود را «تغییر» دهد. بله، طبیعت به ما اجازه برگشت به عقب را نمی دهد. طبیعت پیش می رود و ما هم مجبوریم با آن جلو برویم. این مرحله جدیدی در زندگی زناشویی است که زوجین صبر می کنند اما برای اینکه به آن برسند باید هوشیار باشند.

مرحله چهارم زندگی زناشویی : آگاهی

پس از طی کردن مراحل قبلی، زن و شوهر بسیار به هم نزدیک می شوند و زوج ها به این نکته توجه نمی کنند. در حقیقت آنها آن قدر به هم نزدیک می شوند که به شخصیت طرف مقابلشان اهمیتی نمی دهند. یک مرد احساس می کند نیازهای عاطفی همسرش و حتی توجه به خانه داری او وقت تلف کردن است.

از سوی دیگر، زن هم بر این عقیده است که عادات، سرگرمی ها، توجه به کار و نیازهای شوهرش برای استقلال، خودخواهانه و برای زندگی مشترک آنها خطرناک است. در مرحله آگاهی، زن و شوهر هوشیار می شوند. آنها تصور می کنند به روشی ناسالم به یکدیگر نزدیک بوده اند و حالا از نظر روانشناختی باید جدا شوند. برای نمونه، مرد تصمیم می گیرد وقتی همسرش کاری را که از نظر او ناخوشایند است انجام می دهد، حرفی نزند و زن تصمیم می گیرد به جای رفتن به یک میهمانی در خانه بماند. بدین طریق سعی می کنند یکدیگر را آزاردهند.

پس از کشمکش های متعدد سرانجام مرد متوجه می شود که حق با همسرش است و اگر زوجین به قدر کافی با هم نباشند، رابطه ای ناکام ایجاد می شود، از سوی دیگر، زن می فهمد که حق با شوهرش است. اگر استقلال به اندازه کافی وجود نداشته باشد، رابطه به مشکل برمی خورد. وقتی طرفین خیلی از هم دور می شوند، رابطه خوشایندی که در ابتدای ازدواجشان داشتند، از بین خواهد رفت. از طرفی، وقتی زن و شوهر با هم بسیار صمیمی باشند، یکی از آنها اجازه نخواهد داد که دیگری به خودش برسد و زندگی زناشویی دوام نمی آورد.

مرحله پنجم زندگی زناشویی : ازدواج پایدار

اگر روش های ارتباط بین زن و شوهر با نوعی همیاری ایجاد شود، ازدواجی متعادل حاصل می شود، کشمکش قدرت از بین می رود و رابطه ای تکامل یافته، زن وشوهر را به هم پیوند می دهد. آنها همزمان می توانند رابطه ای صمیمی داشته باشند یا جدا باشند این دلیل رابطه ای متعادل است. زوج ها با هم زندگی می کنند، نه به این خاطر که انسان هایی شبیه هم باشند بلکه به این دلیل که تفاوت خوشبخت بودن را یاد گرفته اند.

چگونه می توان طی مراحل مختلف زندگی مشترک ، صمیمیت را پرورش داد؟

یک زوج خوشبخت در یک ازدواج سعادتمند کارهای معمولی را برای نزدیک شدن به یکدیگر انجام می دهند، مانند رفتن به میهمانی های خانوادگی، تلفنی صحبت کردن یا نامه فرستادن وقتی یکی از زوجین در سفر باشد. این موارد مانند پایه های محکمی هستند که زندگی زناشویی را پایدار نگه می دارند.

زوجین باید با هم مهربان باشند. هیچ کس بیشتر از زن یا شوهر لایق لطف و ادب نیست. اشخاص بالغ می دانند که یک زندگی زناشویی موفق، به مهربانی طرفین بستگی دارد. زوجین باید سعی کنند مسائل خود را به جای اینکه اجازه دهند اختلافاتشان شدیدتر شود، حل کنند. به طور حتم آنها هم عصبانی می شوند و بحث می کنند، اما مطمئن هستند که عذرخواهی کرده و اختلافشان را برطرف می کنند.

چطور با رعایت موارد تاثیر گذار در زندگی زناشویی مانع جدایی شویم ؟

زوجین باید درک کنند مرد و زن به طور ذاتی متفاوتند؛ ممکن است وقتی مرد مشغول تماشای تلویزیون است نخواهد کسی برنامه را عوض کند. زن به جای عصبانی شدن باید درک کند که این برنامه برای او مهم است. ممکن است زن بخواهد درباره احساساتش صحبت کند. مرد باید متوجه باشد که این برای خانم مهم است پس باید وقت بگذارد و به او گوش دهد. زوجین می توانند دوستان مختلفی داشته باشند. معمولا زن دوستان خود را دارد و شوهر هم دوستان خود را، برای هر دوی آنها قابل قبول است و آنها باید یکدیگر را در سر زنده نگه داشتن روابط دوستانه خود تشویق کنند.

شوهر باید توجه کند که اگرچه او بهترین دوست همسرش است ولی ممکن است بعضی احتیاجات عاطفی او در بین دوستانش برآورده شود. زن هم باید شوهرش را درک کند و به همان اندازه به روابط دوستانه شوهرش احترام بگذارد. هرکدام باید زمان، جایگاه یا وظیفه همسرشان را قبول کنند و به آن احترام بگذارند. این فعالیت ها برای زندگی زناشویی آنها سعادتمندی و انرژی به ارمغان می آورد. دانستن این موضوع که احتمال تغییر احساسات در برابر یکدیگر در طول زمان وجود دارد، بسیار مهم است و این تغییر طبیعی است. فعل و انفعالات مغز مسئول این تغییر است و هیچ نکته ای در تلاش برای مبارزه با آن وجود ندارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان