عوارض و خطرات مصرف قرص آسنترا یا سرترالین در بارداری

  چهارشنبه، 13 آذر 1398   زمان مطالعه 3 دقیقه
عوارض و خطرات مصرف قرص آسنترا یا سرترالین در بارداری
قرص آسنترا یا سرترالین در گروه C داروهای بارداری قرار دارد. یعنی اگر مصرف آن برای بیمار حیاتی باشد با تجویز پزشک می توان از آن کمک گرفت، در غیر این صورت می‌تواند با عوارضی مثل کم وزنی جنین و البته زایمان زودرس همراه باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز ، مصرف هردارویی در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. از ویتامین و مسکن و مکمل گرفته تا داروهای ضداضطراب و آرام بخش و ضد افسردگی. قرص آسنترا هم یکی از داروهای مهم ضد افسردگی است که حتما باید درباره مصرف آن در دوران بارداری بدانید.

آسنترا چیست؟

قرص آسنترا یا سرترالین دارویی است که توسط پزشک متخصص با دوز مشخص با توجه به میزان افسردگی تجویز می شود. آسنترا علایم افسردگی مثل اضطراب را کم می کند. آسنترا در درمان اختلالات افسردگی همراه یا بدون اضطراب، اختلالات پانیک یا وحشت زدگی (دوره های کوتاه اضطراب شدید یا حملات پانیک)، اختلالات وسواسی اجباری تفکرات اجباری، رفتارهای تکراری مانند شستن مداوم دستها هم استفاده می شود. این قرص باعث افزایش سروتونین در مغز می شود. سروتونین در حفظ تعادل روحی نقش مهمی دارد. این دارو در گروه c داروهای بارداری قرار دارد یعنی اگر واقعا مصرف آن برای بیمار حیاتی باشد می توان مصرف کرد و گرنه بهتر است مصرف نشود.

مصرف آسنترا در بارداری برای جنین مضر است؟

قرص آسنترا یا سرترالین در گروه C داروهای بارداری قرار دارد. یعنی اگر مصرف آن برای بیمار حیاتی باشد با تجویز پزشک می توان از آن کمک گرفت، در غیر این صورت می تواند با عوارضی مثل کم وزنی جنین و البته زایمان زودرس همراه باشد. همچنین محققان در مطالعاتی به این نتیجه رسیده اند که مصرف دار وهای) SSRIs مهارکننده های بازجذب سروتونین)در دوران بارداری باعث بروز فشار خون ریوی در نوزادان تازه متولد شده، می شود. این مطالعات ثابت کرد ۳۳ نوزاد از ۱۱۰۰۰نوزادی که در اواخر دوران بارداری تحت تاثیر داروی SSRIsمصرفی توسط مادر بودند، دچار فشار خون ریوی شدند. به گفته پژوهشگران این تحقیق مکانیسم ایجاد این عارضه مشخص نیست،اما گفته می شود SSRIs در ریه جمع می شود. سروتونین باعث انقباض عروق شده و می تواند دلیلی برای تکثیر سلول های عضله صاف سرخرگ ششی شود.

نکات مهم درباره مصرف آسنترا

مصرف این دارو در دوران بارداری می تواند علائم افسردگی را شدیدتر کند و باعث بروز افسردگی شدید بعد از زایمان شود .

مصرف داروی آسنترا احتمال بروز خونریزی های سنگین در دوران پس از زایمان را به همراه دارد.

اگر مشکل کبدی دارید حتما باید در این باره با پزشک متخصص مشورت کنید.

اگر در دوران شیردهی هستید چون این دارو خیلی سریع وارد جریان خون می شود بهتر است قبل از نصرف با پزشک معالج مشورت کنید.

اگر برای بارداری اقدام می کنید بهتر است با پزشک متخصص زنان و زایمان درباره مصرف این دارو مشورت کنید.

در صورت ابتلا به بیماری های مزمن، اختلالات متابولیک، داشتن حساسیت بیش از حد به داروها و مصرف سایر داروها حتما به پزشکتان اطلاع بدهید.

رده بندی داروها در دوران بارداری

گروهA

مصرف داروهای این گروه مجاز است. یعنی مطالعات نشان داده این داروها هیچ خطری برای جنین ندارند.

گروه B

مطالعات روی حیوانات باردار نشان داده که دارو خطری برای جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است. به همین دلیل مصرف آنها فقط باید با تجویز پزشک انجام شود.
گروه C
مطالعات روی حیوانات باردار نشان داد که مصرف این گروه داروها روی جنین اثرات جانبی دارد، اما مطالعات کافی روی انسان ها در انجام نشده است. اگر استفاده از دارو برای زنان باردار از مضرات دارو بیشتر باشد، دارو توسط پزشک متخصص تجویز می شود.
گروه D
مطالعات نشان داده مصرف این گروه از داروها برای جنین خطر دارد.زاناکس و خانواده بنزودیازپین ها در این گروه قرار دارند.
گروه X
داروهای ممنوعه در بارداری در این گروه قرار دارند.این گروه از داروها، نشان دهنده ایجاد اختلالات، آسیب ها و ناهنجاری های روی جنین است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (551 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (233 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (163 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (100 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (39 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (18 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) مهمونی رفتن "جان" پسر کوچولوی مینا مختاری و بهرام رادان با سرهمی شیک و جذاب به سلیقه مامانش/ چقدر گوگولی و نازه+عکس (14 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (11 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (11 نظر)
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس