عوارض عمل زیبایی چانه

  یکشنبه، 11 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
عوارض عمل زیبایی چانه
جراحی چانه یا ژنیوپلاستی (بصورت ژینوپلاستی نیز مصطلح است) یک عمل جراحی زیبایی چانه است که به منظور بهبود ظاهر چانه ی فرد، از جمله کوچک کردن چانه (در صورتیکه چانه بیش از حد بزرگ است) یا اصلاح انحراف چانه انجام می شود.

جراحی چانه یا ژنیوپلاستی (بصورت ژینوپلاستی نیز مصطلح است) یک عمل جراحی زیبایی چانه است که به منظور بهبود ظاهر چانه ی فرد، از جمله کوچک کردن چانه (در صورتیکه چانه بیش از حد بزرگ است) یا اصلاح انحراف چانه انجام می شود. انواع مختلف ژنیوپلاستی عبارتند از:

  • ژنیوپلاستی استخوانی یا ژنیوپلاستی اسلایدینگ
  • ژنیوپلاستی چانه نامتقارن
  • ایمپلنت چانه

ژنیوپلاستی یک روش تهاجمی است که نیاز به بیهوشی عمومی دارد. بسته به نوع عمل جراحی، فرآیند متفاوت خواهد بود، اما عموما استخوان چانه به صورت کنترل شده شکسته می شود و سپس به جلو یا عقب به سمت موقعیت جدید منتقل می شود و با پیچ و صفحات فلزی ثابت می شود. از این روش برای بزرگ کردن چانه نیز استفاده می شود.

این جراحی دائمی بوده و استخوان به محل جدیدش متصل می شود. جراحی ژنیوپلاستی برخلاف انتظار دردناک نیست، اما باعث ایجاد ناراحتی، بخصوص تا دو یا سه روز پس از جراحی می شود. ورم بعد از جراحی می تواند تا دو هفته یا بیشتر طول بکشد.

عوارض

عوارض خفیف عمل عبارتند از ورم بعد از عمل،هماتوم (تشکیل لخته خونی) و گزگز و مورمور شدن موقتی لب. تمامی این عوارض معمولا با مداخات درمانی ساده قابل حل هستند. سایر عوارض این جراحی (که کمی جدی تر هستند) عبارتند از: عفونت، تغییر در بافت پوست، تغییر در بافت استخوان و جابه جا شدن پروتز از جای اصلی خود.

در روش برش داخل دهانی تا حدود کمی احتمال عفونت وجود دارد. با غوطه ور کردن پروتز در محلول آنتی بیوتیک (قبل از قرار دادن آن در چانه) می توان از احتمال عفونت کاست. در صورت بروز عفونت می توان اقدام به مصرف آنتی بیوتیک کرد و برای جلوگیری از زخم شدن و آسیب دیدن بافتِناحیه ی جراحی شده، می توان پروتز را از چانه خارج کرد. مواردی که تا کنون در موردبروز عفونت بعد از این جراحی گزارش شده، هم بلافاصله بعد از جراحی و هم با گذشت مدت زمانی از جراحی بوده است.

در مواردی، اختلال در عملکرد ماهیچه ایِ چانه گزارش شده است، که بر اثر قرار دادن ناصحیح ماهیچه ی منتالیس بعد از قرار دادن پروتز بوده است. اختلال در عملکرد ماهیچه می تواند بر اثر کم شدن حجم ماهیچه، جابه جا شدن ماهیچه از جای اصلی خود، کشیدگی تارهای عضلانی یا بستن ناصحیح ماهیچه روی پروتز باشد. این مشکلات منجر به افتادگی چانه می شود. از طرف دیگر ممکن است ماهیچه ها دچار انقباض شوند که باعث جمع شدن و فرو رفتگی در ظاهر چانه می شود. جابه جایی عضلات کاهنده در چانه می تواند منجر به بروز چنین مشکلاتی شود. هر گونه تغییر یا جابه جایی در عضلات منتالیس موجب افتادگی یا برگشتن لب پایینی به سمت بیرون می شود و در این موارد، بیمار از داشتن مشکلاتی در عملکرد دهانی خود شکایت می کند. این عوارض جدی، می تواند منجر به جابه جایی پروتز در چانه یا فرسایش فک پایینی نیز بشود.

آز آن جایی که با تقبل هزینه پروتز چانه ، پروتز چانه در یک ناحیه دینامیک (متحرک) از بدن قرار داده می شود، جزو پروتز های میکروموشن قرار دارد، چرا که حرکات لب و دهان در هنگام حرف زدن، تغییر حالات صورت و بلعیدن غذا موجب حرکت چانه نیز می شود. این موضوع می تواند موجب تغییراتی در استخوان زیر ایمپلنت شود. در صورتی که فرسایش استخوان فک تا ۳ میلیمتر باشد از نوع ۱، بین ۳ تا ۵ میلیمتر باشد، از نوع ۲ و در صورتی که بیشتر از ۵ میلیمتر باشد از نوع ۳ دسته بندی می شود.


فرسایش استخوان زیر پروتز یکی از جدی ترین عوارض جراحی زیبایی برجسته کردن چانه است که شایع نیز هست. این عارضه در موارد استفاده از ایمپلنت های سیلیکونی و ایمپلنت های سخت تر مانند Medpor گزارش شده است. در صورتی که در هنگام جراحی از تکنیک ساب پریوستیل استفاده نشود، می توان تا حدودی از این عوارض پیشگیری کرد. همچنین قرار دادن صحیح پروتز در چانه نیز تا حدودی از این عوارض جلوگیری می کند. پروتز های بزرگ نیز موجب عارضه فرسایش استخوان فک می شوند. بروز این عارضه، چند ماه بعد از جراحی زیبای چانه گزارش شده است.

جابه جایی پروتز نیز از دیگر عوارض جراحی زیبایی فک و چانه است. جابه جایی پروتز با تغیییراتی که در ظاهر فک ایجاد می کند، نمایان می شود. در صورتی که جابه جایی پروتز به طرفین باشد، فرم چانه تغییر می کند (کج می شود). در صورتی که جابه جایی پروتز به سمت عقب باشد، زاویه منتوسرویکس در فک تغییر می کند و زیر چانه حالتی مانند غبغب ایجاد می شود. در صورتی که جا به جایی پروتز به سمت بالا باشد، زاویه بین چانه و لب تغییر می کند و ممکن است این موضوع در عملکرد لب ها و نحوه صحبت کردن بیمار تغییراتی ایجاد کند. علاوه بر این جابه جایی پروتز به سمت بالا می تواند باعث فرسایش استخوان آلوئول و ریشه های دندان ها شود. با جابه جایی پروتز، خصوصا در صورت بروز عفونت، احتمال بیرون زدگی پروتز وجود دارد.

عمل زیبایی چانه برای چه افرادی توصیه می شود؟

عمل زیبایی چانه برای افرادی مفید است که مشکلی در قسمت دندانی فک ها ندارند. به این ترتیب که دندان های شان به راحتی روی هم جفت می شوند و محل قرار گرفتن فک بالا و فک پایین آنها طبیعی است
اما استخوان چانه آنها یا عقب است یا خیلی بلند به نظر می رسد. همین موضوع می تواند در زیبایی صورت افراد مشکل ایجاد کند.افرادی که از سلامت جسمی و روانی مناسبی برخوردارندو در خصوص نتایج عمل انتظارات واقع بینانه ای دارند.حداقل 20 سال سن داشته باشند، زمانی که رشد استخوان چانه به انتهای خود رسیده باشد.

مراقبت های پس از عمل زیبایی چانه

پس از عمل جراحی، جراح به شما دستور می دهد که دو روز آنتی بیوتیک خوراکی مصرف کنید. بخیه های دهان قابل جذب هستند، بنابراین مجبور نیستید که به بیمارستان بروید تا ان ها را بکشید.

به محض اینکه احساس می کنید آماده هستید، می توانید به طور طبیعی غذا بخورید. رژیم غذایی مایع یا نرم غذایی توصیه می شود. شما باید پس از هر وعده غذایی دهان خود را با آب و یا دهان شویه های ضد عفونی کننده بشویید.

پس از سه الی پنج روز، شما می توانید بانداژ زخم و نواری که برای فشره سازی فک و چانه قرار داده شده بود را بردارید و به زندگی روزانه خود برگردید. 10 روز از جراحی تمرین ورززشی نداشته باشید. برای 6 الی 8 هفته در ورزش هایی که در آن تماس بین افراد وجود دارد شرکت نکنید.

ممکن است تورم، قرمزی یا کبودی داشته باشید که بعد از چند روز باید از بین برود.

اگر متوجه هرکدام از موارد زیر شوید، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب از دمای 4/100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر باشد
  • کبودی، قرمزی یا تورم که در عرض یک هفته از بین نرود
  • بوی قوی در ناحیه برش
  • ترشحات زرد یا سبز
  • خون ریزی که نمی تواند با فشار کم متوقف شود

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (566 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (546 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (248 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (238 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (116 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سکانس خنده دار و فراموش نشدنی از سریال "لحظه گرگ و میش"! + فیلم/ آبروی سروش رفت😂 (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...