آیا کودکان می توانند از بالم لب استفاده کنند؟

  چهارشنبه، 26 آبان 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیا کودکان می توانند از بالم لب استفاده کنند؟
متأسفانه ترک خوردن لب‌ها یکی از مسائل رایج دوران کودکی در فصل سرما و در تمام طول سال است. بیشتر اوقات ما فکر می‌کنیم که بالم لب بهترین راه حل برای لب‌های خشکی زده و ترک خورده است، اما به نظر می‌رسد که در واقع برای بچه‌ها اینطور نیست. در حقیقت بالم لب می‌تواند برای سلامتی کودکان خطرناک باشد.

اغلب کودکان دچار ترک لب می شوند. چون با شروع تغییر در آب و هوا، تغییراتی در شرایط جوی پدید می آید. این تغییرات غالباً شامل وضعیت دما و رطوبت می شود. در این دوران احتمالاً پوست و لب های کودک شما خشک می شود. پس احتمال ترک برداشتن لب نیز وجود دارد. از آنجا که پوست کودک تمام رطوبت خود را از شیر دریافت می کند، نسبت به پوست بزرگسالان خشک تر است و تغییر شرایط محیطی به سادگی بر آن تأثیر می گذارد. اما اگر کودک شما دچار ترک لب شود، برای درمان آن چه می کنید؟

بالم لب برای درمان ترک لب

بالم لب نوعی موم یا پماد است که دارای موادی با خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی می باشد و با عملکرد آب رسانی و چرب نگه داشتن سطح پوست لب، بدون ایجاد سنگینی و چسبندگی، زیبایی و سلامت آن را حفظ می کند از خشکی و ترک خوردگی آن جلوگیری می کند.

آیا بالم لب برای کودکان بی خطر است؟

اکثر کارشناسان می گویند که نباید برای بچه ها از بالم لب استفاده کنید. قبل از استفاده از هر نوع بالم لب برای ترک خوردن لب های خود، همیشه باید با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های دیگر خود مشورت کنید. هرگونه مومیایی یا ترکیب آرام بخش که حاوی روغن نارگیل طبیعی و یا موم زنبور عسل باشد، برای کودکان بی خطر تلقی می شود.

یک بالم لب مناسب، دارای چه ویژگی هایی است؟

  1. بهتر است بالم لب دارای انواع ویتامین ها برای تغذیه پوست لب باشد.
  2. دارای SPF برای مراقبت در برابر نور خورشید باشد.
  3. دارای آنتی اکسیدان برای ترمیم بافت آسیب دیده لب باشد.
  4. طبیعی و بدون اسانس تحریک کننده باشد.
 بالم لب برای کودکان

رایج ترین مواد سمی موجود در بالم لب

بالم لب نوعی موم یا پماد است که دارای موادی با خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی می باشد و با عملکرد آب رسانی و چرب نگه داشتن سطح پوست لب، بدون ایجاد سنگینی و چسبندگی، زیبایی و سلامت آن را حفظ می کند از خشکی و ترک خوردگی آن جلوگیری می کند. در ادامه مواد سمی موجود در بالم لب را بررسی میکنیم.

پارابن

(پروپیل پارابن بوتیل پارابن، ایزوبوتیل پارابن، ایزوپروپیل پارابن و سایر موادی که در انتهای نام شان پارابن است )

پارابن ها می توانند با تقلید از استروژن ها، عملکرد غدد درون ریز (هورمون ها) را مختل کنند. این اثر با افزایش خطر سرطان سینه و ملانوم بدخیم - نوعی سرطان پوست - در ارتباط است. به نظر می رسد در مردان تولید اسپرم و سطح تستوسترون را کاهش می دهد. تخمین زده می شود که 75-90 درصد از محصولات مراقبت از پوست حاوی پارابن هستند.

پترولیوم

پترولیوم ماده ای شبیه به بنزین است که در بالم لب وجود دارد و ما برروی لب خود می مالیم.اخیرا شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که اگر پترولیوم تصفیه شود می تواند ترکیب خوبی برای محصولات زیبایی باشد اما متاسفانه از آن جایی که فرآیند تصفیه سخت است، عوامل سمی را می توان به راحتی در این محصولات یافت.به عنوان مثال، اگر در فرآیند تولید، ژل پترولیوم ناخالصی داشته باشد احتمالا هیدروکربن های چند حلقه ای که با سرطان سینه مرتبط است، وجود دارد.استفاده از بالم لب حاوی این ماده یک مانع ضد نفوذ روی پوست ایجاد می کند و موجب خفگی پوست می شود؛ همچنین زمینه تولید باکتری ها و ترکیبات سمی بیشتری را فراهم خواهد کرد.

فنل، منتول و سالیسیلیک اسید

بالم لب حاوی موادی مانند فنل، منتول و سالیسیلیک اسید است که باعث خشک شدن لب ها می شود. گاهی اوقات ممکن است هنگام استفاده از آن ها، احساس سوزن سوزن شدن روی لب خود داشته باشید.به معنای واقعی کلمه هنگام استفاده از بالم لب، لب هایتان تحریک شده و لایه های خارجی آن از بین می روند. برای اولین بار این مواد به دلیل خاصیت لایه برداری در فرمول بالم لب قرار گرفت ما لایه برداری با مواد شیمیایی راه حل مناسبی نبود.

رایحه + اگزما

آیا می دانید علت اصلی اگزما و سایر بیماری های پوستی "عطرها و رایحه های افزودنی" در محصولات است؟ پوست شما بزرگترین عضو در بدن تان است که مراقبت از آن بسیار مهم می باشد. افزودن مواد معطر بزرگ ترین مشکل برای استفاده کنندگان بالم لب است.برخی بالم ها دارای رایحه ی دارچین می باشند و می توانند لب های خشک و متورم شما را اذیت کنند. ممکن است حتی در محصولات زیبایی و مراقبتی پوست مواد شیمیایی پنهانی وجود داشته باشند که شما بی خبر از آن باشید.

پروپیل گلیکول

این ماده در سطوح سمی می تواند حتی باعث تشنج شود. بدن کودکان قادر به شکستن صحیح این ماده نیست بنابراین زنان باردار و کودکان زیر 6 سال باید از استفاده از محصولات حاوی این ماده اجتناب کنند.

الکل

این ماده موجود در بالم لب در واقع لب های شما را خشک می کند.

نحوه جلوگیری از ترک خوردن لب بدون بالم لب

برای شروع می توانید مطمئن شوید که فرزند شما به کافی مایعات می نوشد. شما می توانید مطمئن شوید که فرزند شما روزانه به اندازه کافی آب می نوشد و همچنین می توانید غذاهایی را که سرشار از رطوبت هستند، مانند هندوانه یا سوپ به او بدهید. آبرسانی مناسب به بچه ها کمک می کند تا از ترک خوردن لب ها جلوگیری کنند. علاوه بر این می توانید عادات فرزند خود را زیر نظر داشته باشید و در صورت لزوم به او کمک کنید تغییراتی ایجاد کند. به عنوان مثال بسیاری از بچه ها لب های خود را لیس می زنند و این باعث می شود که لب ها به راحتی ترک خورند. بچه ها همچنین نمی توانند دهان خود را بعد از غذا پاک نکنند و این نیز می تواند منجر به ترک خوردن لب ها شود. با ایجاد این تغییرات کوچک، لب های کودک شما می تواند مرطوب و سالم بماند. اکثر والدین فقط می خواهند در زمان بیماری یا درد بچه های خود از آن ها مراقبت کنند.

درمان ترک خوردگی لب ها در کودکان

برای درمان ترک خوردگی لب در کودکان داروهای خاصی وجود دارد که مخصوص نوزادان بوده و برای تسکین سریع ناراحتی می توانید از آنها استفاده کنید.

وازلین

وازلین از روغن تصفیه شده ای موسوم به لانولین تهیه شده است. وازلین به عنوان یک مرطوب کننده قوی به بهبودی هر چه سریع تر لب های نوزاد موثر است. وجود این ماده در وازلین آن را به یک داروی بی خطر تبدیل کرده است به نحوی که اگر نوزاد همچنان تمایل به لیسیدن یا مکیدن لب های خود داشته باشد خطری برای او نخواهد داشت.

برای انجام این کار مقدار اندکی از وازلین را با انگشت خود برداشته و آن را به آرامی بر روی لب های کودک بمالید. سعی کنید این کار را در طول شب و در زمان خواب بودن نوزاد انجام دهید. این کار باعث می شود وازلین به مدت بیشتری بر روی لب ها مانده و در نتیجه لب ها فرصت لازم برای بهبودی را به دست آورند.

روغن نارگیل

از آنجایی که این روغن در اغلب خانه ها موجود است بسیاری از والدین از آن به عنوان یک داروی سنتی استفاده می کنند. ماده اصلی موجود در روغن نارگیل اسید لوریک است. اسید لوریک باعث بهبودی ترک های لب می شود. از طرفی هم این اسید، فاقد هرگونه عوارض جانبی بر نوزاد است. برای انجام این کار ابتدا انگشت خود را ضدعفونی کرده و سپس آن را به مقدار اندکی از روغن نارگیل آغشته کنید. روغن را به آرامی بر روی لب های نوزاد مالیده و هر بار پس از خشک شدن لب ها این کار را مجددا تکرار کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (85 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه