آیا کودکان می توانند از بالم لب استفاده کنند؟

  چهارشنبه، 26 آبان 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیا کودکان می توانند از بالم لب استفاده کنند؟
متأسفانه ترک خوردن لب‌ها یکی از مسائل رایج دوران کودکی در فصل سرما و در تمام طول سال است. بیشتر اوقات ما فکر می‌کنیم که بالم لب بهترین راه حل برای لب‌های خشکی زده و ترک خورده است، اما به نظر می‌رسد که در واقع برای بچه‌ها اینطور نیست. در حقیقت بالم لب می‌تواند برای سلامتی کودکان خطرناک باشد.

اغلب کودکان دچار ترک لب می شوند. چون با شروع تغییر در آب و هوا، تغییراتی در شرایط جوی پدید می آید. این تغییرات غالباً شامل وضعیت دما و رطوبت می شود. در این دوران احتمالاً پوست و لب های کودک شما خشک می شود. پس احتمال ترک برداشتن لب نیز وجود دارد. از آنجا که پوست کودک تمام رطوبت خود را از شیر دریافت می کند، نسبت به پوست بزرگسالان خشک تر است و تغییر شرایط محیطی به سادگی بر آن تأثیر می گذارد. اما اگر کودک شما دچار ترک لب شود، برای درمان آن چه می کنید؟

بالم لب برای درمان ترک لب

بالم لب نوعی موم یا پماد است که دارای موادی با خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی می باشد و با عملکرد آب رسانی و چرب نگه داشتن سطح پوست لب، بدون ایجاد سنگینی و چسبندگی، زیبایی و سلامت آن را حفظ می کند از خشکی و ترک خوردگی آن جلوگیری می کند.

آیا بالم لب برای کودکان بی خطر است؟

اکثر کارشناسان می گویند که نباید برای بچه ها از بالم لب استفاده کنید. قبل از استفاده از هر نوع بالم لب برای ترک خوردن لب های خود، همیشه باید با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های دیگر خود مشورت کنید. هرگونه مومیایی یا ترکیب آرام بخش که حاوی روغن نارگیل طبیعی و یا موم زنبور عسل باشد، برای کودکان بی خطر تلقی می شود.

یک بالم لب مناسب، دارای چه ویژگی هایی است؟

  1. بهتر است بالم لب دارای انواع ویتامین ها برای تغذیه پوست لب باشد.
  2. دارای SPF برای مراقبت در برابر نور خورشید باشد.
  3. دارای آنتی اکسیدان برای ترمیم بافت آسیب دیده لب باشد.
  4. طبیعی و بدون اسانس تحریک کننده باشد.
 بالم لب برای کودکان

رایج ترین مواد سمی موجود در بالم لب

بالم لب نوعی موم یا پماد است که دارای موادی با خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی می باشد و با عملکرد آب رسانی و چرب نگه داشتن سطح پوست لب، بدون ایجاد سنگینی و چسبندگی، زیبایی و سلامت آن را حفظ می کند از خشکی و ترک خوردگی آن جلوگیری می کند. در ادامه مواد سمی موجود در بالم لب را بررسی میکنیم.

پارابن

(پروپیل پارابن بوتیل پارابن، ایزوبوتیل پارابن، ایزوپروپیل پارابن و سایر موادی که در انتهای نام شان پارابن است )

پارابن ها می توانند با تقلید از استروژن ها، عملکرد غدد درون ریز (هورمون ها) را مختل کنند. این اثر با افزایش خطر سرطان سینه و ملانوم بدخیم - نوعی سرطان پوست - در ارتباط است. به نظر می رسد در مردان تولید اسپرم و سطح تستوسترون را کاهش می دهد. تخمین زده می شود که 75-90 درصد از محصولات مراقبت از پوست حاوی پارابن هستند.

پترولیوم

پترولیوم ماده ای شبیه به بنزین است که در بالم لب وجود دارد و ما برروی لب خود می مالیم.اخیرا شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که اگر پترولیوم تصفیه شود می تواند ترکیب خوبی برای محصولات زیبایی باشد اما متاسفانه از آن جایی که فرآیند تصفیه سخت است، عوامل سمی را می توان به راحتی در این محصولات یافت.به عنوان مثال، اگر در فرآیند تولید، ژل پترولیوم ناخالصی داشته باشد احتمالا هیدروکربن های چند حلقه ای که با سرطان سینه مرتبط است، وجود دارد.استفاده از بالم لب حاوی این ماده یک مانع ضد نفوذ روی پوست ایجاد می کند و موجب خفگی پوست می شود؛ همچنین زمینه تولید باکتری ها و ترکیبات سمی بیشتری را فراهم خواهد کرد.

فنل، منتول و سالیسیلیک اسید

بالم لب حاوی موادی مانند فنل، منتول و سالیسیلیک اسید است که باعث خشک شدن لب ها می شود. گاهی اوقات ممکن است هنگام استفاده از آن ها، احساس سوزن سوزن شدن روی لب خود داشته باشید.به معنای واقعی کلمه هنگام استفاده از بالم لب، لب هایتان تحریک شده و لایه های خارجی آن از بین می روند. برای اولین بار این مواد به دلیل خاصیت لایه برداری در فرمول بالم لب قرار گرفت ما لایه برداری با مواد شیمیایی راه حل مناسبی نبود.

رایحه + اگزما

آیا می دانید علت اصلی اگزما و سایر بیماری های پوستی "عطرها و رایحه های افزودنی" در محصولات است؟ پوست شما بزرگترین عضو در بدن تان است که مراقبت از آن بسیار مهم می باشد. افزودن مواد معطر بزرگ ترین مشکل برای استفاده کنندگان بالم لب است.برخی بالم ها دارای رایحه ی دارچین می باشند و می توانند لب های خشک و متورم شما را اذیت کنند. ممکن است حتی در محصولات زیبایی و مراقبتی پوست مواد شیمیایی پنهانی وجود داشته باشند که شما بی خبر از آن باشید.

پروپیل گلیکول

این ماده در سطوح سمی می تواند حتی باعث تشنج شود. بدن کودکان قادر به شکستن صحیح این ماده نیست بنابراین زنان باردار و کودکان زیر 6 سال باید از استفاده از محصولات حاوی این ماده اجتناب کنند.

الکل

این ماده موجود در بالم لب در واقع لب های شما را خشک می کند.

نحوه جلوگیری از ترک خوردن لب بدون بالم لب

برای شروع می توانید مطمئن شوید که فرزند شما به کافی مایعات می نوشد. شما می توانید مطمئن شوید که فرزند شما روزانه به اندازه کافی آب می نوشد و همچنین می توانید غذاهایی را که سرشار از رطوبت هستند، مانند هندوانه یا سوپ به او بدهید. آبرسانی مناسب به بچه ها کمک می کند تا از ترک خوردن لب ها جلوگیری کنند. علاوه بر این می توانید عادات فرزند خود را زیر نظر داشته باشید و در صورت لزوم به او کمک کنید تغییراتی ایجاد کند. به عنوان مثال بسیاری از بچه ها لب های خود را لیس می زنند و این باعث می شود که لب ها به راحتی ترک خورند. بچه ها همچنین نمی توانند دهان خود را بعد از غذا پاک نکنند و این نیز می تواند منجر به ترک خوردن لب ها شود. با ایجاد این تغییرات کوچک، لب های کودک شما می تواند مرطوب و سالم بماند. اکثر والدین فقط می خواهند در زمان بیماری یا درد بچه های خود از آن ها مراقبت کنند.

درمان ترک خوردگی لب ها در کودکان

برای درمان ترک خوردگی لب در کودکان داروهای خاصی وجود دارد که مخصوص نوزادان بوده و برای تسکین سریع ناراحتی می توانید از آنها استفاده کنید.

وازلین

وازلین از روغن تصفیه شده ای موسوم به لانولین تهیه شده است. وازلین به عنوان یک مرطوب کننده قوی به بهبودی هر چه سریع تر لب های نوزاد موثر است. وجود این ماده در وازلین آن را به یک داروی بی خطر تبدیل کرده است به نحوی که اگر نوزاد همچنان تمایل به لیسیدن یا مکیدن لب های خود داشته باشد خطری برای او نخواهد داشت.

برای انجام این کار مقدار اندکی از وازلین را با انگشت خود برداشته و آن را به آرامی بر روی لب های کودک بمالید. سعی کنید این کار را در طول شب و در زمان خواب بودن نوزاد انجام دهید. این کار باعث می شود وازلین به مدت بیشتری بر روی لب ها مانده و در نتیجه لب ها فرصت لازم برای بهبودی را به دست آورند.

روغن نارگیل

از آنجایی که این روغن در اغلب خانه ها موجود است بسیاری از والدین از آن به عنوان یک داروی سنتی استفاده می کنند. ماده اصلی موجود در روغن نارگیل اسید لوریک است. اسید لوریک باعث بهبودی ترک های لب می شود. از طرفی هم این اسید، فاقد هرگونه عوارض جانبی بر نوزاد است. برای انجام این کار ابتدا انگشت خود را ضدعفونی کرده و سپس آن را به مقدار اندکی از روغن نارگیل آغشته کنید. روغن را به آرامی بر روی لب های نوزاد مالیده و هر بار پس از خشک شدن لب ها این کار را مجددا تکرار کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر) جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی و فریز کردن آن گریه و بی تابی هیأت دولت در مراسم استقبال از پیکر شهدای خدمت/ خوش آمدی سید شهید+ویدیو (ویدئو) حضور یک زن ترکیه ای در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور/ این زن بعد از ساعتها عبور از جنگل های ارسباران به بالگرد رسید! ویدئو منتشر نشده از حضور آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش/ از درختکاری تا کلنگ زنی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 اردیبهشت 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی