آی پی آدرس کدام اطلاعات شما را فاش می کند؟

  سه شنبه، 30 خرداد 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
آی پی آدرس کدام اطلاعات شما را فاش می کند؟
آدرس IP شما هویت اینترنتی شماست. در سطح فضای وب شما با این هویت شناسایی می‌شوید و از همین طریق قابل رد‌گیری هستید؛ اما چه کسانی قادر به دیدن آدرس IP شما هستند و اگر آن را بدانند، چه کارهایی ‌می‌توانند انجام دهند؟ در ادامه ساعدنیوز به آن دسته از آدرس اطلاعاتی که از طریق آی پی امکان فاش شدن را دارند ارائه خواهد داد. همراه ما باشید.

وبسایت‌ها می‌توانند آدرس کلی شما را از طریق آی پی آدرستان به دست بیاورند، مگر این که از برنامه‌های تغییر آی پی استفاده کنید. اما بعضی سایت‌ها از شما برای دسترسی به آدرس دقیق‌تر هم می‌پرسند و راه‌هایی برای رسیدن به این مهم دارند.

آی پی آدرس شما چه اطلاعاتی در موردتان برای وبسایت‌ها فاش می‌کند؟

شرکت سرویس دهنده اینترنت شما، برای اتصال به اینترنت، یک آی پی عمومی به شما می‌دهد که تمامی دستگاه‌هایی که از آن استفاده می‌کنید، با استفاده از این آی پی به اینترنت متصل می‌شوند. آدرسی که یکتاست و مختص به شما خواهد بود.

وقتی شما به وبسایتی متصل می‌شوید، این سایت آدرس آیپی شما را می‌بیند. آی پی آدرس نقشی مهم در زمینه‌ی تبادل اطلاعات بین شما و سایت ایفا می‌کند و در واقع پاکت‌های اطلاعات از این طریق، مسیری که باید به دستگاه شما طی کنند را پیدا خواهند کرد. هر چند که این آی پی اطلاعات کلی در مورد موقعیت مکانی شما را به وبسایت می‌گوید، اما موقعیت دقیق فیزیکی شما را لو نمی‌دهد. در بسیاری موارد، ریزترین اطلاعاتی که از این طریق می‌توان برداشت کرد، منطقه‌ای است که شما در آن حضور دارید. برای مثال شما می‌توانید به سایت IP Location Finder رفته تا ببینید آی پی شما تا چه حدی از اطلاعات موقعیت مکانی شما را بازگو می‌کند. تازه این اطلاعات هم همیشه دقیق نیست و خیلی اوقات اشتباهاتی نیز در این باره رخ می‌دهد.

آی پی

سوال وبسایت‌ها از شما برای دسترسی به اطلاعات دقیق‌تر در مورد موقعیت مکانی‌

وبسایت‌ها برای دسترسی به اطلاعات بیشتری که در نهایت منجر به پیدا کردن موقعیت دقیقی مکانی شما هستند، باید از شما سوال کنند و شما دسترسی لازم را به آن‌ها بدهید. مثلا یک سایت هواشناسی برای این که آب و هوای محل دقیق شما را به شما بگوید، نیاز است تا موقعیت مکانی شما را به دست بیاورد. به همین دلیل وقتی چنین دسترسی از شما خواسته می‌شود، مرورگر از شما می‌پرسد که آیا این اجازه را می‌دهید یا خیر. برای این که بدانید در گذشته به کدام یک از وبسایت‌ها چنین دسترسی دادید، می‌توانید در کروم به منو و سپس Settings رفته و از مسیر Site Settings > Location لیستی از سایت‌هایی که قبلا به آن‌ها دسترسی داده‌اید را به شما نشان می‌دهد. شما از همین محل می‌توانید دسترسی داده شده را پس بگیرید. باقی مرورگرها نیز تقریبا عملکردی به همین شکل دارند.

سوال وبسایت‌ها از شما برای دسترسی به اطلاعات دقیق‌تر در مورد موقعیت مکانی‌

سوال وبسایت‌ها از شما برای دسترسی به اطلاعات دقیق‌تر در مورد موقعیت مکانی‌

چطور دستگاه شما می‌تواند موقعیت مکانی دقیقتان را ثبت کند؟

اگر از یک موبایل یا تبلت استفاده می‌کنید، تکنولوژی GPS این امکان را به به سیستم عامل می‌دهد تا موقعیت مکانی را پیدا کند. اما اگر از PC استفاده می‌کنید، چطور نرم‌افزارها می‌توانند محل فیزیکی شما را پیدا کنند؟ این کار با اسکن کردن شبکه‌های WiFi اطراف شما و همچنین استفاده از آی پی آدرس و برخی اطلاعات دیگر انجام می‌شود. البته در این حالت، بسیار بعید است که محل دقیق شما به درستی به ثبت برسد. پس برای ثبت محل دقیق شما، عموما به GPS نیاز است، اما فراموش نکنید که بعضی از لپ‌تاپ‌ها نیز دارای این تکنولوژی هستند.

استفاده از برنامه‌های تغییر آی پی برای پنهان ماندن

برنامه‌های تغییر آیپی، یک مسیر فرعی بین شما و وبسایت قرار می‌دهند که باعث می‌شود، آی پی آدرسی که سایت از شما می‌بیند، در واقع آن آدرس فرعی باشد نه آدرس درست شما. همین امر باعث می‌شود تا موقعیت جغرافیایی شما پنهان بماند.

سخن پایانی

بنابراین در نهایت، در ویندوز کامپیوتر خود می‌توانید آدرس آی‌پی ثابت خود را با استفاده از نوشتن دستور ipconfig در محیط Command Prompt پیدا کنید و یا با تایپ عبارت What is my IP Address در گوگل، آن را به سادگی ببینید. در سیستم‌عامل مک هم می‌توانید به بخش System Preferences بروید، منوی Network را باز کنید و با انتخاب شبکه‌ای که به آن وصل هستید، آی پی خود را پیدا کنید. امیدوارم این محتوا برایتان مفید واقع شده باشد. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (599 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (557 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...