آیا استفاده از شارژر فندکی برای باتری گوشی و ماشین مضر و خطرناک است؟

  چهارشنبه، 07 تیر 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیا استفاده از شارژر فندکی برای باتری گوشی و ماشین مضر و خطرناک است؟
برای کاربرانی که با ماشین کار می‌کنند یا دائما در سفر هستند یکی از چالش‌های موجود به اتمام رسیدن شارژ گوشی است. برای حل این مشکل شارژر فندکی به وجود آمده که به راحتی به شما امکان می‌دهد تا گوشی خود را شارژ کنید، اما آیا این روش مطمئن است؟ آیا شارژر فندکی به گوشی یا باتری ماشین آسیب می‌رساند؟ در ادامه ساعدنیوز به سوال پاسخ خواهد داد. همراه ما باشید.

حتما شما هم شنیده‌اید که استفاده از شارژر فندکی به باتری ماشین فشار وارد می‌کند یا با ایجاد اختلالات جریانی به باتری گوشی آسیب می‌زند؛ اما آیا واقعا شارژر فندکی ضرر دارد؟ نمی‌توان به این سوال یک پاسخ کلی مثبت یا منفی داد؛ چرا که به عوامل زیادی بستگی دارد. برای برخی از ماشین‌ها، موبایل‌ها و شارژرها این موضوع صحت دارد و خوشبختانه برای بیشتر مدل‌ها خیر. در این محتوا به صورت مفصل به عوامل موثر در عوارض این نوع شارژرها خواهیم پرداخت.

عوارض شارژر فندکی برای گوشی

اول از همه به بررسی عوارض شارژرهای فندکی برای گوشی می‌پردازیم. این که شارژ کردن باتری گوشی با شارژر فندکی ضرر دارد یا خیر به چهار عامل زیر بستگی دارد:

کیفیت و نوع شارژر

اگر شارژر فندکی شما کیفیت لازم را نداشته باشد؛ فیک و از برندی نامعتبر باشد، قطعا استفاده از آن به باتری گوشی شما آسیب وارد می‌کند. شارژرهای فندکی معتبر معمولا خود دارای تراشه‌های هوشمند داخلی هستند که به صورت خودکار ولتاژ و جریان موردنیاز را شناسایی می‌کنند. سپس متناسب با ظرفیت باتری گوشی ولتاژ خروجی خود را تنظیم می‌کنند. هم‌چنین، بیش از حد گوشی موبایل را شارژ نمی‌کنند. بنابراین، استفاده از آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند. پس قبل از اقدام به خرید شارژر فندکی، حتما ولتاژ آن را بررسی کنید. بهتر است که این دستگاه با ولتاژهای مختلف سازگاری داشته باشد تا بتوان از آن در ماشین‌های سنگین و سواری استفاده کرد. شارژرهایی که ولتاژ 12 تا 24 ولت را این ویژگی را دارند و می‌توان از آن‌ها در کامیون‌ها، ون‌ها و اکثر خودروهای سواری استفاده کرد. بهتر است بدانید که برخی از مدل‌های شارژر فندکی به نمایشگر مجهز هستند و هر لحظه ولتاژ و جریان عبوری را نمایش می‌دهند. اگر خیلی حساس هستید، می‌توانید از این شارژرها استفاده کنید. هم‌چنین، از شارژر مکرر گوشی خود با این دستگاه بهتر است خودداری کنید.

شارژر فندکی

نوع و مدل گوشی

گوشی‌های هوشمند جدید که به قابلیت فست شارژ مجهز شده‌اند، در مقایسه با مدل‌های دیگر در برابر نوسانات ولتاژی و جریانی مصونیت بیشتری دارند. بنابراین، اگر مدل گوشی شما هم جدید است، می‌توانید با آسودگی خاطر آن را به یک شارژر فندکی فست شارژ متصل کنید. با این اوصاف، باتری آیفون، سامسونگ و دیگر برندهای معتبر معمولا در صورت استفاده اصولی و صحیح از شارژر فندکی دچار مشکل نمی‌شوند.

نوع خودرو

جالب است که حتی نوع و مدل خودرو هم روی عوارض استفاده از شارژر فندکی تاثیر می‌گذارد. جریان و ولتاژی که باتری خودروهای قدیمی به شارژر فندکی می‌رسانند، نوسانات زیادی دارد. این نوسان می‌تواند آسیب‌های جدی به باتری گوشی وارد کند. در مقابل، خودروهای جدیدتر که در طی 10-12 سال پیش تولید شده‌اند، این مشکل را ندارند.

نوع و کیفیت کابل شارژ از عوامل موثر بر عمر باتری موبایل

آخرین عاملی که در پاسخ به سوال «آیا شارژر فندکی ضرر دارد؟» به آن اشاره می‌کنیم، کابل شارژر است. فرقی ندارد که این کابل را به آداپتور متصل می‌کنید یا به یک شارژر فندکی؛ در هر صورت باید استاندارد باشد. کابل‌های بی‌کیفیت ولتاژ و جریان را به درستی عبور نمی‌دهند و همین موضوع می‌تواند عمر مفید باتری موبایل را کاهش دهد.

معایب شارژر فندکی برای ماشین

تا این‌جا متوجه شدیم که در چه صورت برای باتری گوشی استفاده از شارژر فندکی ضرر دارد؛ حالا به عوارضی می‌پردازیم که ممکن است این شارژرها برای باتری ماشین به همراه داشته باشند. در خودروهای قدیمی‌ متصل کردن شارژرها و استفاده آن‌ها از برق باتری مشکلاتی را ایجاد می‌کند و حتی ممکن است در هنگام استارت زدن باعث روشن نشدن ماشین شود. در ماشین‌های جدیدتر (مدل‌های 1389 یا 2010 به بعد) این مشکل وجود ندارد. سیستم این خودروها به گونه‌ای تنظیم شده است که در هنگام استارت زدن، تمام انرژی باتری برای استارت مصرف می‌شود. به علاوه، تا زمانی که ولتاژ خروجی تنظیم و ثابت نشود، برق به سایر قسمت‌ها منتقل نخواهد شد. پس نگران این موضوع نباشید. به ویژه، اگر از یک شارژر فندکی با تراشه داخلی استفاده می‌کنید. این نوع از شارژرها خود تا زمانی که ولتاژ ورودی به ثبات نرسد، آن را منتقل نمی‌کنند. به علاوه، مانع از رسیدن ولتاژها و جریان‌های خارج از محدوده استاندارد به گوشی خواهند شد. با این وجود اگر خیلی نگران هستید، توصیه می‌کنیم هنگام روشن کردن ماشین، کولر و غیره شارژر فندکی خود را جدا کنید.

شارژر فندکی

آیا داغ کردن شارژر فندکی خطرناک است؟ علت داغ شدن شارژر فندکی

داغ شدن این دستگاه‌ها در هنگام شارژ موبایل اگر به مقدار کمی باشد، طبیعی به نظر می‌رسد. به این دلیل که شارژرهای فندکی به صورت مستقیم به برق خودرو متصل می‌شوند تا جریان آن را به گوشی منتقل کنند. با این وجود، اگر احساس می‌کنید داغ شدن شارژر شما بیش از حد طبیعی است، پیشنهاد می‌کنیم که آن را عوض کنید. تولید گرمای بیش از حد می‌تواند نشان از خرابی یا فیک بودن شارژر باشد که مسلما به باتری گوشی هم آسیب وارد می‌کند. هم‌چنین، توصیه می‌کنیم که پس از تکمیل شارژ باتری موبایل، حتما آن را از فندک ماشین جدا کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کرده باشید. با این کار طول عمر شارژر خود را هم افزایش می‌دهید. پیشنهاد دیگری که برای شما داریم، استفاده از هولدرهای موبایلی است که قابلیت شارژ گوشی را هم دارند.

چرا شارژر فندکی شارژ نمیکنه؟

در ابتدا مطمئن شوید که شارژر فندکی به درستی در جایگاه خود قرار گرفته باشد. اگر باز هم شارژر فندکی کار نکرد به احتمال قوی در شارژر خرابی وجود دارد. به طور کلی حتما توصیه می‌کنیم که از برندهای معروف‌تر و مدل‌های باکیفیت‌تر استفاده کنید تا چنین مشکلاتی کمتر به وجود بیاید. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که کار نکردن شارژر فندکی می‌تواند به دلیل مشکل در سیستم برقی ماشین هم باشد.

تقویت شارژر فندکی چگونه است؟

شارژر فندکی مانند آداپتورهای معمول دارای خروجی‌های مختلف است و شما بسته به مدل گوشی خود باید یک شارژر فندکی مناسب را انتخاب کنید. برای مثال اگر گوشی شما از شارژ سریع 33 واتی پشتیبانی می‌کند شارژر فندکی با پشتیبانی از شارژر سریع و خروجی 33 وات یا مثلا 40 وات تهیه کنید. اگر گوشی شما شارژ سریع 67 واتی دارد یک شارژر فندکی با همین خروجی بخرید. در نظر داشته باشید که برخی از مدل‌ها دارای دو خروجی یا حتی سه خروجی هستند و می‌توانید همزمان چند گوشی را با آن‌ها شارژ کنید. در این محصولات هر خروجی حداکثر توان مشخصی دارد که در اطلاعات شارژر ذکر شده است. برای مثال یک شارژر فندکی که حداکثر توان 32 وات دارد، در یکی از درگاه‌ها خروجی 20 وات و در درگاه دیگر خروجی 12 وات را ارائه می‌کند. دسته‌ای از شارژرهای فندکی دارای نمایشگرهای کوچکی هستند و می‌توانند به شما میزان خروجی را نمایش دهند تا با خیال راحت‌تری گوشی خود را به این شارژرها متصل کنید.

سخن پایانی

بنابراین در این مطلب بررسی کردیم که آیا استفاده از شارژر فندکی ضرر دارد یا نه و متوجه شدیم که به طور کلی این موضوع بستگی به مدل ماشین، شارژر، گوشی و حتی کابل شارژ خواهد داشت. در خودروهای جدید، گوشی‌های مجهز به قابلیت فست شارژ و در شارژرها و کابل‌های اصل و معتبر جای نگرانی نیست؛ اما در ماشین‌های که بیش از 10-12 سال عمر دارند یا در گوشی‌های قدیمی‌ باید بیشتر احتیاط کرد. در این موارد بهتر است از شارژرهای فندکی معتبر استفاده کنید که تراشه داخلی دارند و میزان ولتاژ ورودی و خروجی را کنترل می‌کنند. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان