ساعدنیوز
ساعدنیوز

آیا استفاده از شارژر فندکی برای باتری گوشی و ماشین مضر و خطرناک است؟

  چهارشنبه، 07 تیر 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیا استفاده از شارژر فندکی برای باتری گوشی و ماشین مضر و خطرناک است؟
برای کاربرانی که با ماشین کار می‌کنند یا دائما در سفر هستند یکی از چالش‌های موجود به اتمام رسیدن شارژ گوشی است. برای حل این مشکل شارژر فندکی به وجود آمده که به راحتی به شما امکان می‌دهد تا گوشی خود را شارژ کنید، اما آیا این روش مطمئن است؟ آیا شارژر فندکی به گوشی یا باتری ماشین آسیب می‌رساند؟ در ادامه ساعدنیوز به سوال پاسخ خواهد داد. همراه ما باشید.

حتما شما هم شنیده‌اید که استفاده از شارژر فندکی به باتری ماشین فشار وارد می‌کند یا با ایجاد اختلالات جریانی به باتری گوشی آسیب می‌زند؛ اما آیا واقعا شارژر فندکی ضرر دارد؟ نمی‌توان به این سوال یک پاسخ کلی مثبت یا منفی داد؛ چرا که به عوامل زیادی بستگی دارد. برای برخی از ماشین‌ها، موبایل‌ها و شارژرها این موضوع صحت دارد و خوشبختانه برای بیشتر مدل‌ها خیر. در این محتوا به صورت مفصل به عوامل موثر در عوارض این نوع شارژرها خواهیم پرداخت.

عوارض شارژر فندکی برای گوشی

اول از همه به بررسی عوارض شارژرهای فندکی برای گوشی می‌پردازیم. این که شارژ کردن باتری گوشی با شارژر فندکی ضرر دارد یا خیر به چهار عامل زیر بستگی دارد:

کیفیت و نوع شارژر

اگر شارژر فندکی شما کیفیت لازم را نداشته باشد؛ فیک و از برندی نامعتبر باشد، قطعا استفاده از آن به باتری گوشی شما آسیب وارد می‌کند. شارژرهای فندکی معتبر معمولا خود دارای تراشه‌های هوشمند داخلی هستند که به صورت خودکار ولتاژ و جریان موردنیاز را شناسایی می‌کنند. سپس متناسب با ظرفیت باتری گوشی ولتاژ خروجی خود را تنظیم می‌کنند. هم‌چنین، بیش از حد گوشی موبایل را شارژ نمی‌کنند. بنابراین، استفاده از آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند. پس قبل از اقدام به خرید شارژر فندکی، حتما ولتاژ آن را بررسی کنید. بهتر است که این دستگاه با ولتاژهای مختلف سازگاری داشته باشد تا بتوان از آن در ماشین‌های سنگین و سواری استفاده کرد. شارژرهایی که ولتاژ 12 تا 24 ولت را این ویژگی را دارند و می‌توان از آن‌ها در کامیون‌ها، ون‌ها و اکثر خودروهای سواری استفاده کرد. بهتر است بدانید که برخی از مدل‌های شارژر فندکی به نمایشگر مجهز هستند و هر لحظه ولتاژ و جریان عبوری را نمایش می‌دهند. اگر خیلی حساس هستید، می‌توانید از این شارژرها استفاده کنید. هم‌چنین، از شارژر مکرر گوشی خود با این دستگاه بهتر است خودداری کنید.

شارژر فندکی

نوع و مدل گوشی

گوشی‌های هوشمند جدید که به قابلیت فست شارژ مجهز شده‌اند، در مقایسه با مدل‌های دیگر در برابر نوسانات ولتاژی و جریانی مصونیت بیشتری دارند. بنابراین، اگر مدل گوشی شما هم جدید است، می‌توانید با آسودگی خاطر آن را به یک شارژر فندکی فست شارژ متصل کنید. با این اوصاف، باتری آیفون، سامسونگ و دیگر برندهای معتبر معمولا در صورت استفاده اصولی و صحیح از شارژر فندکی دچار مشکل نمی‌شوند.

نوع خودرو

جالب است که حتی نوع و مدل خودرو هم روی عوارض استفاده از شارژر فندکی تاثیر می‌گذارد. جریان و ولتاژی که باتری خودروهای قدیمی به شارژر فندکی می‌رسانند، نوسانات زیادی دارد. این نوسان می‌تواند آسیب‌های جدی به باتری گوشی وارد کند. در مقابل، خودروهای جدیدتر که در طی 10-12 سال پیش تولید شده‌اند، این مشکل را ندارند.

نوع و کیفیت کابل شارژ از عوامل موثر بر عمر باتری موبایل

آخرین عاملی که در پاسخ به سوال «آیا شارژر فندکی ضرر دارد؟» به آن اشاره می‌کنیم، کابل شارژر است. فرقی ندارد که این کابل را به آداپتور متصل می‌کنید یا به یک شارژر فندکی؛ در هر صورت باید استاندارد باشد. کابل‌های بی‌کیفیت ولتاژ و جریان را به درستی عبور نمی‌دهند و همین موضوع می‌تواند عمر مفید باتری موبایل را کاهش دهد.

معایب شارژر فندکی برای ماشین

تا این‌جا متوجه شدیم که در چه صورت برای باتری گوشی استفاده از شارژر فندکی ضرر دارد؛ حالا به عوارضی می‌پردازیم که ممکن است این شارژرها برای باتری ماشین به همراه داشته باشند. در خودروهای قدیمی‌ متصل کردن شارژرها و استفاده آن‌ها از برق باتری مشکلاتی را ایجاد می‌کند و حتی ممکن است در هنگام استارت زدن باعث روشن نشدن ماشین شود. در ماشین‌های جدیدتر (مدل‌های 1389 یا 2010 به بعد) این مشکل وجود ندارد. سیستم این خودروها به گونه‌ای تنظیم شده است که در هنگام استارت زدن، تمام انرژی باتری برای استارت مصرف می‌شود. به علاوه، تا زمانی که ولتاژ خروجی تنظیم و ثابت نشود، برق به سایر قسمت‌ها منتقل نخواهد شد. پس نگران این موضوع نباشید. به ویژه، اگر از یک شارژر فندکی با تراشه داخلی استفاده می‌کنید. این نوع از شارژرها خود تا زمانی که ولتاژ ورودی به ثبات نرسد، آن را منتقل نمی‌کنند. به علاوه، مانع از رسیدن ولتاژها و جریان‌های خارج از محدوده استاندارد به گوشی خواهند شد. با این وجود اگر خیلی نگران هستید، توصیه می‌کنیم هنگام روشن کردن ماشین، کولر و غیره شارژر فندکی خود را جدا کنید.

شارژر فندکی

آیا داغ کردن شارژر فندکی خطرناک است؟ علت داغ شدن شارژر فندکی

داغ شدن این دستگاه‌ها در هنگام شارژ موبایل اگر به مقدار کمی باشد، طبیعی به نظر می‌رسد. به این دلیل که شارژرهای فندکی به صورت مستقیم به برق خودرو متصل می‌شوند تا جریان آن را به گوشی منتقل کنند. با این وجود، اگر احساس می‌کنید داغ شدن شارژر شما بیش از حد طبیعی است، پیشنهاد می‌کنیم که آن را عوض کنید. تولید گرمای بیش از حد می‌تواند نشان از خرابی یا فیک بودن شارژر باشد که مسلما به باتری گوشی هم آسیب وارد می‌کند. هم‌چنین، توصیه می‌کنیم که پس از تکمیل شارژ باتری موبایل، حتما آن را از فندک ماشین جدا کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کرده باشید. با این کار طول عمر شارژر خود را هم افزایش می‌دهید. پیشنهاد دیگری که برای شما داریم، استفاده از هولدرهای موبایلی است که قابلیت شارژ گوشی را هم دارند.

چرا شارژر فندکی شارژ نمیکنه؟

در ابتدا مطمئن شوید که شارژر فندکی به درستی در جایگاه خود قرار گرفته باشد. اگر باز هم شارژر فندکی کار نکرد به احتمال قوی در شارژر خرابی وجود دارد. به طور کلی حتما توصیه می‌کنیم که از برندهای معروف‌تر و مدل‌های باکیفیت‌تر استفاده کنید تا چنین مشکلاتی کمتر به وجود بیاید. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که کار نکردن شارژر فندکی می‌تواند به دلیل مشکل در سیستم برقی ماشین هم باشد.

تقویت شارژر فندکی چگونه است؟

شارژر فندکی مانند آداپتورهای معمول دارای خروجی‌های مختلف است و شما بسته به مدل گوشی خود باید یک شارژر فندکی مناسب را انتخاب کنید. برای مثال اگر گوشی شما از شارژ سریع 33 واتی پشتیبانی می‌کند شارژر فندکی با پشتیبانی از شارژر سریع و خروجی 33 وات یا مثلا 40 وات تهیه کنید. اگر گوشی شما شارژ سریع 67 واتی دارد یک شارژر فندکی با همین خروجی بخرید. در نظر داشته باشید که برخی از مدل‌ها دارای دو خروجی یا حتی سه خروجی هستند و می‌توانید همزمان چند گوشی را با آن‌ها شارژ کنید. در این محصولات هر خروجی حداکثر توان مشخصی دارد که در اطلاعات شارژر ذکر شده است. برای مثال یک شارژر فندکی که حداکثر توان 32 وات دارد، در یکی از درگاه‌ها خروجی 20 وات و در درگاه دیگر خروجی 12 وات را ارائه می‌کند. دسته‌ای از شارژرهای فندکی دارای نمایشگرهای کوچکی هستند و می‌توانند به شما میزان خروجی را نمایش دهند تا با خیال راحت‌تری گوشی خود را به این شارژرها متصل کنید.

سخن پایانی

بنابراین در این مطلب بررسی کردیم که آیا استفاده از شارژر فندکی ضرر دارد یا نه و متوجه شدیم که به طور کلی این موضوع بستگی به مدل ماشین، شارژر، گوشی و حتی کابل شارژ خواهد داشت. در خودروهای جدید، گوشی‌های مجهز به قابلیت فست شارژ و در شارژرها و کابل‌های اصل و معتبر جای نگرانی نیست؛ اما در ماشین‌های که بیش از 10-12 سال عمر دارند یا در گوشی‌های قدیمی‌ باید بیشتر احتیاط کرد. در این موارد بهتر است از شارژرهای فندکی معتبر استفاده کنید که تراشه داخلی دارند و میزان ولتاژ ورودی و خروجی را کنترل می‌کنند. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (76 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (76 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (15 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ...
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...