دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دین و مذهب / احکام /

آیا با حکم و شرایط نگهداری گربه در خانه آشنا هستید؟ 

یکشنبه، 30 بهمن 1401
در دین اسلام نگهداری برخی از حیوانات توصیه و برخی دیگر نهی شده است برای آشنایی بیشتر با شرایط و حکم نگهداری گربه با ساعدنیوز همراه باشید.

نگهداری گربه اگر باعث خدشه دار کردن نماز و مسایل عبادی انسان نشود، اشکا ل ندارد، ولی باید توجه داشت که گربه حیوان حرام گوشت است و ادرار و مدفوع او نجس است.در ادامه بیشتر با شرایط نگهداری گربه در خانه آشنا خواهید شد.

نظرات مراجع تقلید درباره نگهداری گربه در خانه

  • نظر حضرت آیت الله خامنه‌ای : لباس نمازگزار باید از حیوان حرام‌گوشت (مثل سگ و گربه) نباشد و اگر مویی از آن هم به لباس یا بدن نمازگزار چسبیده باشد نماز او باطل است.

  • اگر آب دهان یا بینی یا رطوبت دیگری از حیوان حرام‌گوشت، مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز باطل است، مگر اینکه خشک شده و عین آن بر طرف شده باشد، بنابراین اگر فضله پرندگان حرام‌گوشت بر روی بدن یا لباس باشد، نماز با آن باطل است، ولی اگر خشک شده و از لباس یا بدن زدوده شده باشد نماز صحیح است.

  • اگر شک داشته باشد که لباسی از حیوان حلال‌گوشت است یا حرام‌گوشت، نماز خواندن با آن بی اشکال است.

  • در مورد جواز نگهداری گربه نه تنها کسی تردید نکرده است، بلکه امامان معصوم (ع) در روایاتشان ما را به این امر تشویق نموده اند.

  • پرسش : معروف است که «تازى» (سگ شکارى) در احکام نجاست و طهارت با سگهاى دیگر تفاوت دارد. شاید دلیلش این باشد که ـ طبق آنچه در تاریخ آمده ـ اعراب (پس از اسلام) از رفت و آمد تازى به خیمه ها ممانعتى نمى کردند، و تازى حقّ داشت در خیمه با آنها بخوابد، و آن را هدیه اى از سوى خدا مى دانستند. آیا تفاوتى میان تازى و سایر سگها در نجاست مى باشد؟

  • پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : تفاوتى از این جهت میان سگ ها نیست، و معمولا مسلمانان از سگ ها براى سه منظور استفاده مى کردند: پاسبانى خانه، پاسبانى باغ، و پاسبانى از گلّه. و در کتب فقهى ما درباره این سه نوع سگ بحث شده، و به عنوان «کلب الحارس» و «کلب الماشیه» و «کلب الحایط» از آنها یاد شده است.

  • پرسش: آیا در مورد شرایط لباس نمازگزار، پر پرنده حرام گوشت هم حکم مو را دارد؟

  • پاسخ آیت الله سیستانی: مانعی ندارد

  • پرسش: موی گربه نجس بوده و نماز ندارد! آیا این موضوع صحت دارد؟

  • پاسخ آیت الله سیستانی: موی گربه نجس نیست و اگر به تعداد کم (یک یا دو تار مو) به بدن یا لباس چسبیده باشد نماز را باطل نمی‌کند.

  • پرسش: شرایط نگهداری سگ در منزل و باغ جهت نگهبانی چگونه می‌باشد؟

  • پاسخ آیت الله سیستانی: مانعی ندارد و شرط خاص برای آن نیست اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه‌ای که سگ در آن نگهداری می‌شود مکروه شمرده شده است.

  • مسأله 990 توضیح المسائل جامع. لباس نمازگزار (به استثنای چیزهای کوچکی که به تنهایی عورتین را نمی‌پوشاند مثل جوراب) باید از اجزای درندگان - بلکه بنابر احتیاط لازم، از مطلق حیوان حرام گوشت مثل خرگوش نیز - نباشد و همین طور چنین لباسی و نیز بدن نمازگزار نباید به ادرار و یا مدفوع، یا عرق یا شیر یا موهای آن حیوان، آلوده باشد ولی اگر موی حیوان حرام گوشت بسیار کم و ناچیز باشد مثلاً یک یا دو یا سه موی کوچک حیوان بر لباس نمازگزار باشد اشکال ندارد و همچنین اگر چیزی از آنها را مثلاً در قوطی یا پلاستیک گذاشته و با خود حمل نماید، اشکال ندارد.

حکم شرعی خرید و فروش گربه در اسلام

با توجه به روایاتی که در زمینه خرید و فروش حیوانات به ویژه گربه وجود دارد بی تردید خرید و فروش و کسب درآمد از این راه اشکالی ندارد.

در این زمینه محمد بن مسلم از امام صادق (ع) نقل می کند که آن حضرت فرمودند: "به دست آوردن درآمد با فروش گربه اشکال ندارد".

نتیجه گیری

نگهداری گربه اگر باعث خدشه دار کردن نماز و مسایل عبادی انسان نشود، اشکا ل ندارد، ولی باید توجه داشت که گربه حیوان حرام گوشت است و ادرار و مدفوع اونجس است. و همچنین تحقیقات نشان داده است کسانی که به تماشا و بازی با حیوانات از جمله گربه می پردازند، به دلیل تماس با مقدار زیادی مواد آلرژی زای موجود در بدن گربه ها، ممکن است دچار حساسیت به بقیه مواد آلرژی زا و مشکلات تنفسی و پوستی شوند.

و در آخر، سعی کنید وقت و هیجانات خود را در امور مهمتری صرف کنید، زیرا برقراری ارتباطات دوستانه و انسانی با والدین و برادر و خواهر و هم سن و سالان خود بر ایجاد روابط عاطفی با حیوانات، تقدم دارد و دارای ثمراتی است که در ارتباط با حیوانات موجود نمی باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
مراحل سابمیت مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی