ساعدنیوز
ساعدنیوز

آیا بعد از تعویض پلاک میشه ماشین ثبت نام کرد؟

  چهارشنبه، 18 مهر 1403   زمان مطالعه 3 دقیقه
آیا بعد از تعویض پلاک میشه ماشین ثبت نام کرد؟
تعویض پلاک خودرو یکی از مراحل قانونی است که باید برای خرید و فروش ماشین در ایران طی کنید. در این بین، افرادی که قصد خرید خودرو از طریق ثبت نام را دارند، در صورت داشتن خودرو می‌توانند پس از فروش و تعویض پلاک آن، برای ثبت‌نام و خرید خودرو جدید از کارخانه اقدام کنند.

در واقع اگر پلاک خودرویی به نام شما باشد نمی توانید در طرح های مختلف خودروسازان برای ثبت نام ماشین شرکت کنید و برای این کار نباید پلاک خودرویی به نامتان باشد. در این مطلب قصد داریم تا در این زمینه اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

غیر فعال شدن پلاک، مهم‌ترین اقدام برای ثبت نام ماشین

اگر برای ثبت‌نام خودرو قصد دارید تا برای فروش ماشین خود اقدام کنید، یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که باید بردارید، غیرفعال کردن پلاک خودرو است. برای ثبت‌نام ایرانخودرو و یا سایپا یا دیگر خودروسازی های کشور مهمترین فاکتور برای شرکت در قرعه کشی این است که پلاک فعالی به نام شما نباشد. غیرفعال کردن پلاک ماشین به معنای پایان مالکیت شما بر آن است. این فرایند معمولا پس از فروش خودرو و انجام مراحل انتقال و تعویض پلاک صورت می‌گیرد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که اگر خودرو را به‌صورت وکالتی بفروشید و پلاک را تعویض نکنید، پلاک به نام شما روی خودرو باقی می‌ماند. در نتیجه، در صورت استعلام پلاک، خودرو همچنان به نام شما ثبت خواهد بود.

اگر پلاک فعال داشته باشید، امکان ثبت‌نام برای خرید خودرو در طرح‌های فروش و پیش‌فروش شرکت‌های خودروسازی برای شما وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر، این موضوع می‌تواند مشکلات حقوقی ایجاد کند؛ زیرا اگر مالک جدید مرتکب تخلف یا جرمی شود، شما مسئولیت آن را بر عهده خواهید داشت. بنابراین، توصیه می‌شود که در این شرایط، هرچه سریع‌تر برای غیرفعال کردن پلاک خود اقدام کنید.

ثبت نام خودرو پس از تعویض پلاک

ثبت نام خودرو پس از تعویض پلاک

پس از فروش خودرو نیاز است تا مراحل نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک را پشت‌سر بگذارید. لازم به ذکر است که با انجام مراحل تعویض پلاک، پلاک قبلی خودرو دیگر اعتبار ندارد و به اصطلاح غیرفعال می‌شود. این فرایند معمولا بلافاصله پس از تکمیل کارهای اداری مربوط به تعویض پلاک اتفاق می‌افتد. پلاک‌های غیرفعال برای مدتی (معمولا حدود یک سال) در انبارهای پلیس راهور نگهداری می‌شوند و پس از آن، در صورتی که نیاز به آن‌ها نباشد، از چرخه استفاده خارج خواهند شد.

یکی از پرسش‌های مهمی که افراد مطرح می‌کنند، این است که اگر بعد از تعویض پلاک، پلاک قبلی همچنان فعال باشد، چه باید کرد؟ در پاسخ باید بگوییم که در موارد نادر ممکن است پس از انجام مراحل تعویض پلاک، پلاک قبلی همچنان فعال باقی بماند. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود:

  • نقص در مدارک: گاهی اوقات به دلیل خطا در ثبت اطلاعات یا مدارک، پلاک قدیمی فعال می‌ماند.

  • شرایط خاص فروش خودرو: در موارد خاص مانند فروش وکالتی یا فروش خودرو با بدهی ممکن است فرایند غیرفعال شدن پلاک با تاخیر مواجه شود.

در چنین مواردی، بهترین اقدام مراجعه به دفاتر پلیس +10 یا مراکز تعویض پلاک است. کارشناسان این مراکز با بررسی مدارک و سیستم‌های مرتبط، علت مشکل را پیدا می‌کنند و راه‌حل مناسبی ارائه خواهند داد. لازم به ذکر است که صدور سند خودرو و برگ سبز معمولا منوط به غیرفعال شدن پلاک قبلی است؛ بنابراین احتمال اینکه پلاک قبلی پس از تکمیل مراحل همچنان فعال باقی بماند، بسیار کم است. پس از انجام مراحل تعویض پلاک و غیرفعال شدن پلاک به اسم شما می‌توانید برای ثبت‌نام خودرو جدید اقدام کنید.

حرف آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا به این پرسش پاسخ دهیم که آیا بعد از تعویض پلاک می‌شود برای ماشین ثبت نام کرد یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که بله؛ چنین امکانی برای شما وجود دارد. البته مهم است که مراحل تعویض پلاک و اقدامات قبلی آن مثل پرداخت خلافی ماشین را انجام داده باشید؛ در این‌صورت پس از غیرفعال شدن پلاک این امکان را دارید که برای ثبت نام خودرو اقدام کنید. اگر می‌خواهید کارهایی مثل پرداخت خلافی ماشین را به‌صورت آنلاین انجام دهید، می‌توانید از طریق آیتول برای این منظور اقدام کنید. لازم به ذکر است که این تنها خدمتی نیست که آیتول ارائه می دهد و شما برای پرداخت انواع بدهی های مرتبط با خودرو و حتی خرید بیمه می توانید از آن کمک بگیرید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
بهاره رهنما: آدمی که بعد 30 سال کار کردن نتونه رفاه مالی داشته باشه آدم بی دست و پاییه! ما راننده تاکسی‌ها و پاکبان‌ها بابت بی دست و پایی‌مان از شما معذرت می‌خواهیم خانم بهاره رهنما+فیلم (491 نظر) مریم امیرجلالی: داماد و دخترم توی کانادا هر دوتاشون کارمند بانک هستند و تا 5 کار می‌کنند که بعدش نای حرکت ندارند؛ ایران همه چیز سر جای خودشه کارمندا تا 2 کار می‌کنند+ویدیو (303 نظر) بهنوش طباطبایی: کشتن روباه و استفاده از پوست حیوان خیلی هم خوبه برای محیط زیست مفیده چطور گوشت از قصابی میخریم نمیگیم به قیمت کشته شدن حیوانه+فیلم (152 نظر) ارژنگ امیرفضلی در کانادا: آدم‌ها می‌گن بریم خارج عشق و حال کنیم اما وقتی میان اینجا میگن بریم همون ایران، من خودم بخوام نفسی از ته دل بکشم میرم ایران+فیلم (145 نظر) المیرا شریفی مقدم خطاب به شاهزاده امارات: زیاد حرف بزنی باید 2 تا جزیره دیگه رو هم پس بدی +عکس (142 نظر) هادی چوپان در برنامه علی ضیا: قهرمان جهان شدم صبحش رفتم سر ساختمون گچکاری؛ صاحبکارمون بنر یک در یک زده بود آقا قهرمان جهان شدی مبارکه!/ از شیراز تا تهران رو با اتوبوس می اومدم (124 نظر) رهبر معظم انقلاب: 14 ساله که بودم از پدرم اجازه می‌گرفتیم و با برادرم به ییلاق می‌رفتیم شب خسته برمی‌گشتیم و می‌خوابیدیم، پدرم ما را در خواب می‌بوسید چون دلتنگمان می‌شد+عکس (95 نظر) حرف های گنده تر از دهن مهشید حامدی زن ابی خواننده خطاب به محسن چاوشی: عرب پرست!/ مثل سگ افتخار می‌کند به کاباره و شهامتِ تهران ندارد! (88 نظر) محمدرضا شریفی نیا: رهبر معظم انقلاب در زمینه ادبیات متبحّر هستند خصوصا ادبیات روس؛ خیلی جالب بود که یک روحانی چقدر مسلط بر ادبیات کشورهای دیگه هستند+ویدیو (85 نظر) محمدرضا گلزار برای اولین بار با انتشار عکس مادر جوان و باکلاسش در اینستاگرام تولدش را تبریک گفت+عکس/ مادرشوهر جوان آیسان خانوم چه چهره مهربونی داره (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می‌کنم، ده و نیم دلم میخواهد بخوابم +ویدیو/ شرح یک روز کاری پُربار از زبان رهبری (75 نظر) حضور بازیگران مشهور ایرانی در ورژن ایرانی افسانه جومونگ/ رضا عطاران در نقش موپالمو، امین حیایی در نقش یونگ بو، الناز شاکردوست در نقش سوسانو و جواد عزتی در نقش جومونگ+فیلم (70 نظر) حال و هوای کلاس درس در حضور سرزده رهبر معظم انقلاب در یک روستای محروم +عکس؛ از خنده های ریز یک دانش آموز تا نگاه های خیره دانش آموز دیگر (70 نظر) زهرا خواهر رضا داوودنژاد: روز اول مهر صبح با مادرم رفتم مدرسه و بعد از ظهرش دیگه مادرم رو ندیدم، به خاطر اینکه ایشون سکته قلبی کردند و از دنیا رفتند (60 نظر) همسر بیرانوند: علیرضا از غر زدن های من می ترسد/ بعد از 4 بار خواستگاری به علیرضا جواب مثبت دادم/ کافی است چیزی از اشتباه علیرضا بگویم تا فورا عصبانی شود (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
10 دقیقه‌ای برای عصرونه کیک درست کن / طرز تهیه کیک ساده خانگی به صورت مرحله به مرحله و بسیار خوشمزه
آشپزشو؛ 10 دقیقه‌ای کتلت درست کن / آموزش گام به گام طرز تهیه کتلت سیب زمینی ساده و خانگی با طعمی بی نظیر
10 دقیقه‌ای پنکیک درست کن / آموزش طرز تهیه پنکیک خانگی
10 دقیقه‌ای فلافل درست کن / طرز تهیه فلافل ساده به روش خوزستانی با طعم بسیار عالی
آشپزشو؛ 5 دقیقه‌ای سالاد ماکارونی درست کن / طرز تهیه سالاد ماکارونی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی
در عرض 10 دقیقه مثل کافه‌ها چیز کیک درست کن / طرز تهیه گام به گام چیز کیک یخچالی با بیسکویت پتی بور با ساده ترین دستور
فال ابجد روزانه شنبه 5 آبان 1403
فال شمع روزانه امروز شنبه 5 آبان 1403
فال روزانه امروز شنبه 5 آبان ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 5 آبان ماه 1403
رهبر معظم انقلاب: موهای دخترم را شانه کردم، بافتن موی سر را خیلی خوب بلدم اما با یک دست نمیشود؛ دودستی باید ببافند چون باید موها را سه قسمت کنند+عکس/ روایتی از پدرانگیِ شیرین رهبری
فال انبیاء روزانه شنبه 5 آبان 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 5 آبان 1403 + فیلم
شوک خونین در فوتبال اروپا / قطع عضو بازیکن فوتبال در زمین بازی + فیلم
تعجب مقامات مصر از پزشکیان و تیم همراهش / اروپا چهره دیگری از شما نشان می‌دهد
منتخب روز   
رفتار خارج از عرف و بی‌احترامی اردوغان به پزشکیان در اجلاس بریکس+ویدئو (فیلم) کباب بازی مردم لبنان زیر بمباران وحشتناک اسرائیل / انصافاً این روحیه مردم لبنان قابل ستایشه ... عکس دیده نشده از معشوقه یهودی مظفرالدین شاه قاجار / ماشالا مَردیه برای خودش!😂 زوایای پیدا و پنهان سرطان‌های ارثی/آیا سرطان ارثی است؟ بازداشت مردی که به اسیدپاشی روی دوستش متهم است وحشتناک ترین قتل مرد جوان به دست بستگانش / صحنه‌سازی زن و شوهر جوان برای طبیعی جلوه دادن مرگ 4 محکوم پرونده مشروبات الکلی مسموم اعدام شدند مال باخته برای پیدا کردن دزد خودرواش اشتباهی مردی بیگناه را ربود! پذیرایی از مسعود پزشکیان در باند فرودگاه و پس از پیاده شدن از هواپیما با شیرینی های مخصوص و محلی در روسیه+عکس قتل دختر 9 ساله به دست دوست 13 ساله‌اش / جسد در تپه های شهرک مسعودیه پیدا شد! + اعترافات افشای رازهای تاریک قتل داریوش مهرجویی و همسرش/ چه کسانی پشت این جنایت بودند؟ فردی که در فرودگاه امام خمینی مرتکب قتل شد: می‌خواستم کارفرما را بترسانم!