ساعدنیوز
ساعدنیوز

آیا بدون داشتن کاتالیست می توان معاینه فنی گرفت؟

  یکشنبه، 25 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
آیا بدون داشتن کاتالیست می توان معاینه فنی گرفت؟
آن طور که کارشناسان معاینه فنی عنوان می‌کنند، عامل اصلی مردودی در معاینه فنی خودرو، میزان بالای گازهای آلاینده خروجی اگزوز است. اما آیا میتوان بدون وجود کاتالیزور برگ معاینه فنی گرفت ؟ چه چالش هایی درباره این قطعه خودرو در ایران وجود دارد؟ با ما همراه باشید.

کاتالیست خودرو، قطعه تاثیرگذاری در کاهش میزان آلودگی هوا به خصوص در فصل زمستان است که با هدف فیلتر آلایندگی ها، روی اگزوز قرار می گیرد. وظیفه خارج کردن گازهای سمی تولیدی در سیلندر موتور بر عهده اگزور است که خود از سه بخش تشکیل شده؛ هدف اگزوز به تفکیک کاهش سه مورد مهم دما، آلایندگی های صوتی و آلودگی هوا است.در واقع نصب کاتالیست خودرو روی اگزوز با هدف کنترل انتشار آلایندگی ها، کمک بزرگی به کاهش انتشار گازهای آلوده در هوا دارد؛ اما برخی به اشتباه، این قطعه مهم را از ماشین جدا می کنند.

کا دولت آمریکا استفاده از کاتالیست را در سال ۱۹۷۰ تصویب کرد و در سال ۱۹۷۵ بیشتر شرکت های خودروسازی مجبور به استفاده از سیستم مبدل کاتالیتیکی در خودرو ها شدند. خودروسازان اروپایی از سال ۱۹۹۳ استفاده از کاتالیست را در دستور کار خود قرار دادند. طبق دستور ، استفاده از کاتالیست در خودرو های ساخت داخل از سال ۱۳۸۱ اجباری شد و خودروسازان ملزم به رعایت استاندارهای یورو۵ در تولید شدند؛ همچنین بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا سلامت کاتالیست از ابتدای سال ۱۳۹۱ در معاینه فنی خودرو برای صدور برگه و برچسب معاینه فنی مورد بررسی قرار می گیرد.

کاربرد کاتالیست در خودرو

مبدل کاتالیست به کاهش مواد زیان آور در دود خروجی از اگزوز ازجمله مونوکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن ها کمک می کند. وقتی موتور روشن می شود، گازهای خروجی مبدل را گرم می کنند. بنابراین دمای کاتالیست کاملا بالا می رود. در نتیجه مواد مضر می سوزند و درصد آنها در دود خروجی کاهش می یابد.برخی از کاتالیست ها با پایه فلزی یا سرامیکی هستند که روی آن را با آلیاژ ایریدیوم- پلاتین پوشانده اند. به دلیل ساختار لانه زنبوری کاتالیست، سطح تماس گازهای خروجی و سطحی که لایه کاتالیزوری روی آن اعمال شده است افزایش می یابد. یک واکنش اکسیدکننده مونوکسیدکربن و هیدروکربن در کاتالیست انجام می شود و آنها را به موادی نسبتا بی خطر از جمله نیتروژن و دی اکسیدکربن تجزیه می کند. این مواد هستند که در نهایت از اگزوز خارج می شوند و خطر آنها کمتر از مونوکسیدکربن و هیدروکربن است.

برخی از کاتالیست ها با پایه فلزی یا سرامیکی هستند که روی آن را با آلیاژ ایریدیوم- پلاتین پوشانده اند. به دلیل ساختار لانه زنبوری کاتالیست، سطح تماس گازهای خروجی و سطحی که لایه کاتالیزوری روی آن اعمال شده است افزایش می یابد. یک واکنش اکسیدکننده مونوکسیدکربن و هیدروکربن در کاتالیست انجام می شود و آنها را به موادی نسبتا بی خطر از جمله نیتروژن و دی اکسیدکربن تجزیه می کند. این مواد هستند که در نهایت از اگزوز خارج می شوند و خطر آنها کمتر از مونوکسیدکربن و هیدروکربن است.

معاینه فنی خودرو

همان طور که از نام آن مشخص است، معاینه فنی به فرایند بررسی سلامت خودرو از هر نظر گفته می شود. کارشناسان مراکز معاینه فنی تمام قطعات و اجزای ماشین و نحوه عملکرد آنها را بررسی می کنند و گزارشی مبنی بر سلامت خودرو و کارکرد صحیح آن تهیه کرده و در اختیار راننده قرار می دهند.دارندگان خودرو باید با داشتن مدارک موردنیاز به این مراکز مراجعه کنند تا برگه معاینه فنی را بگیرند.

آیا گرفتن معاینه فنی بدون وجود کاتالیزور امکان پذیر است؟

داشتن کاتالیست هنگام معاینه فنی، در طول سال های اخیر به یکی از فاکتورهای اصلی برای دریافت معاینه فنی تبدیل شده است و طبق اعلام معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران، برای اخذ معاینه فنی صحت کارکرد کاتالیست الزامی بوده و خودروهای فاقد این قطعه معاینه فنی دریافت نخواهند کرد.طبق گفته این مقام مسئول، کاتالیست یکی از قطعات بسیار مهم خودرو به شمار آمده و به عنوان کاهنده اصلی آلودگی های زیست محیطی وسایل نقلیه به شمار می رود و در واقع نقش تبدیل گازهای پرخطر مثل مونوکسید کربن به گازهای کم خطر و دی اکسید کربن و آب را برعهده دارد.

 کاتالیست خودرو

نصب کاتالیست، از یورو 2 تا یورو 4

از سال 83 تاکنون، نصب کاتالیست با رعایت حداقل استاندارد یورو 2 برای خودروها اجباری شده و همچنین لازم است که مالکان وسایل نقلیه باتوجه به نوع رانندگی و کیفیت سوخت، بعد از طی کردن مسافت 80 تا 120 هزار کیلومتری نسبت به تعویض کاتالیست ماشین خود اقدام کنند.

کاتالیست قطعه ای نیست که از کار افتادنش به چشم بیاید و بسیاری از رانندگان به خاطر هزینه بالایی که کاتالیزورها دارند، معمولا اقدامی در راستای تعویض آن صورت نمی گیرد. علاوه بر این باورهای غلطی وجود دارد که برخی رانندگان وجود کاتالیست بر روی اتومبیل را مساوی با کاهش قدرت موتور می دانند و به همین دلیل به صورت دستی اقدام به حذف آن می کنند.

با این حال، از سال ها قبل دستورالعملی برای نصب و تعویض کاتالیست خودروها به مراکز معاینه فنی ابلاغ شده و لازم است که این موضوع مورد توجه مراکز معاینه فنی قرار گیرد تا شاهد میزان تولید کمتر آلاینده های خودرو در سطح شهر باشیم. خودروهای فاقد کاتالیست برگ معاینه فنی دریافت نمی کنند و همچنین حق تردد هم نخواهند داشت.

کاتالیست اجاره ای

و اما پدیده ای که این روزها بیش از پیش شاهد آن هستیم، کاتالیست های اجاره ای برای گرفتن معاینه فنی هستند. کاتالیست ها معمولا قیمت بالایی در بازار دارند و اگر نگاهی به قیمت آنان داشته باشید، می بینید که برای خرید یک کاتالیست برای خودروی پراید که در واقع ارزان ترین خودروی کشور به شمار می رود، نیاز به پرداخت هزینه ای بیش از 1 میلیون تومان خواهید داشت که این قیمت در خودروهای گران تر بیشتر هم خواهد شد.

حال برای یک روز و آن هم گرفتن معاینه فنی، پدیده ای تحت عنوان کاتالیست های اجاره ای دیده می شود که معمولا مالکان وسایل نقلیه پول کامل کاتالیست را به عنوان بیعانه پرداخت کرده و آن را بر روی ماشین خود نصب می کنند و سپس با دریافت معاینه فنی، آن را به صاحب اصلی بازگردانده و پول خود را پس می گیرند. اینطور با کمترین هزینه معاینه فنی خود را دریافت کرده اند، اما معاینه فنی برای خودرویی صادر شده است که می تواند سهم قابل توجهی در آلودگی شهرهای بزرگ کشور داشته باشند.

تولید کاتالیست خودرو در ایران

راه اندازی خط تولید کاتالیست در ایران عمر درازی ندارد. گرچه نیاز خودروسازان داخلی به این قطعه مهم از طریق واردات و تولید داخل برطرف می شود اما به نظر می رسد تولیدات و واردات جواب گوی نیاز خودروسازان نیست و خودروهای ناقص کف کارخانه به این قطعه نیاز مبرمی دارند.

قطعه سازان داخلی سال ها است که معوقات زیادی از خودروسازان دارند و این سبب شده که برای تامین مواد اولیه با چالش جدی مواجه شوند. از طرفی تحریم ها و موانع نقل و انتقال ارز نیز یکی از دلایلی است که قطعه سازان را برای تولید مواد اولیه با مشکل جدی رو به رو کرده است. چندی پیش مدیران سایپا و ایران خودرو خواستار تعویق استاندارهای یورو۵ شدند که یکی از دلایل آن کمبود کاتالیست در ایران بود. به نظر می رسد خطوط تولید کاتالیست در کشور موفق یه رفع نیاز خودروسازان نشده اند. عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان در خرداد ماه اعلام کرد که تقاضا برای کاتالیست در کشور پایین است و این سبب شده که این قطعه به تولید انبوه نرسد.

خودرو های کارکرده نیز باید نسبت به تعویض کاتالیست اقدام کنند تا با افزایش تقاضا تولید آن نیز افزایش پیدا کند و این روند سبب کاهش قیمت کاتالیست در ایران شود. یکی دیگر از مشکلاتی که تولیدکنندگان کاتالیست با آن رو به رو هستند، نبود دانش و فناوری کافی است. تولید کاتالیست پیچیدگی های خاصی دارد که نیاز به ورود دانش و تکنولوژی های جدید است. در حال حاضر تولیدکنندگان و وارد کنندگان کاتالیست در ایران با چالش های جدی مواجه هستند و سرنوشت برخی خودروهای ناقص خودروسازان داخلی نیز به این قطعه وابسته است. از طرفی خودروهایی که استاندارهای یورو۵ نداشته باشند شماره گذاری نمی شوند و باید دید خودروسازی و سازمان حفاظت محیط زیست برای عبور از این چالش چه خواهند کرد!

چالش های قطعه سازان و خودروسازان

صنعت خودروسازی وابسته به قطعه سازان است و در صورت عدم تولید قطعات، خودروسازی با مشکل جدی مواجه می شود اما کمترین توجه ها به سمت قطعه سازان است. با افزایش نرخ ارز بسیاری از صنف های تولیدی با مشکل روبه رو شدند که قطعه سازان هم یکی از آنها بودند اما چالش جدی تر پرداخت نشدن بدهی خودروسازان است.

خودروسازان از پرداخت بدهی خود به قطعه سازان سرباز می زنند و این سبب ایجاد مشکلات جدی برای قطعه سازان شده است. همچنین قراردادهایی که بین قطعه سازان و شرکت های خودروسازی بسته می شود عادلانه نیست: به طور مثال جرایم متعددی برای قطعات معیوب یا تاخیر در تحویل قطعات در نظر گرفته شده در حالی که تاخیر در پرداخت بدهی ها تعهدی قابل توجه خودروسازان نیست. چالش بین خودروسازان داخلی و قطعه سازان یک چالش جدی برای صنعت خودرو است که به نظر می رسد تولید کاتالیست نیز از آن مستثنی نیست.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (280 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (158 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (143 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (104 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (80 نظر) رونمایی از مدل ماشین تسلا سایبرتراک هوش پران رضا گلزار/ این لامصب ماشین نیست تانکه😍👌 (74 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (48 نظر) نگاهی به دکوراسون شیک تالار عروسی محمدرضا گلزار و آیسان خانوم/ تزیین شده با گل های طبیعی+ عکس (47 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (33 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (28 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال روزانه امروز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه 1403 کیک تولد ساده و جذاب افسانه پاکرو در جشن تولد 41 سالگی اش/ ماشالا تکون نخورده+عکس فال شمع روزانه امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 حضور امیر قلعه نویی بر سر خانه ابدی حاج قاسم سلیمانی و عرض ارادت به سردار دلها+عکس ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد نگاهی به اتاق دیوار رتبه 1 کنکور با نقاشی و پوسترهای جالب/ به نظرتون طرفدار مسی هست یا رونالدو؟+عکس باز شدن درهای رازآلود هرم بزرگ مصر برای اولین بار +عکس صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو اقدام تحسین برانگیز یک معلم گیلانی برای دانش آموزانش/ به این خانم معلم ایرانی باید مدال افتخار داد+عکس فال ابجد روزانه دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 پیشگیری از سفیدشدن مو با چند ماسک خانگی فال قهوه با نشان روز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه 1403 پاک کردن ریمل ضدآب با چند ترفند ساده فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403+فیلم خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس ماجرای گم شدن موبایل نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا در نجف+ویدیو/ حتما ببینین خیلی جالب و بانمک توضیح میده عکس زیبا و پر از عشق امیر جعفری با همای پایتخت و پسر قدبلندشون در ساحل کیش/ چه منظره‌ای حتشپسوت؛ زنی با ریش فراعنه و معابد باشکوه +عکس تغییر چهره باورنکردنی و جالب رحمان و رحیم سریال پایتخت درگذر زمان/ چقدر زیبا و معصوم بودن+عکس فردوسی پور و میثاقی در پشت صحنه برنامه 90 +عکس چند مورد از عوارض لیزر برای پوست که از آن بی خبرید چند روش خانگی و بدون عوارض برای چاق شدن صورت رخت عروسی غلامرضا تختی ابر قهرمان و همسرش شهلا خانوم در جشن عروسیشان/ عجب جشنی😍👌 پشت صحنه تماشایی و نفسگیر نفس بازغی در سریال گناه فرشته/ نظرتون درباره بازی اولش چیه؟+ویدیو میز عزای ساده ولی شیک پدر نسرین مقانلو با شمع و گل/ غم از صورت خانم بازیگر میباره+عکس شباهت بی حد و اندازه مازیار لرستانی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس پست احساسی از جنس دلتنگیِ نعیمه نظام دوست برای سالگرد فوت پدرش+ویدیو/ روحشون شاد چقد شبیه باباشه جدیدترین تصویر اکرم بانو همسر علیرضا بیرانوند در ویلای لاکچریشان در کنار سگ خانگی/ زمین فوتبال و استخر هم دارن! دیدار مجید و آقا معلم قصه‌های مجید پس از 35 سال/ مگه داریم این همه تغییر؟+ویدیو یادی کنیم از خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در مقابله با کرونا با نصب توصیه‌های تهدیدآمیز به در خانه‌اش+عکس/ کرونا بعد دیدن این همه رعایت از دنیای ویروسی گری خداحافظی کرد🤣 ماجرای فرش ماشینی که فقط یک شب در عروسی پسر رهبر انقلاب در خانه‌شان پهن بود + روایت عقیق های اصل یمنی که رهبری اجازه ندادند وارد زندگیشان شوند ویدیوی محسن افشانی برای توماج صالحی: توماج اعدام خواهد شد! این ویدئو یادگاری بمونه... درخواست جالب یک دختر کنکوری از رهبر معظم انقلاب برای شرکت در آزمون/ استرس نداشته باشید+ویدیو عکس جالب پاشا جمالی و مصطفی زمانی ستاره های دو سریال محبوب نون خ و شهرزاد (عکس) اسباب بازی لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا داشت 10 هیچ از بقیه جلو بود ... پیاده روی رهبر معظم انقلاب در طبیعت و جاده باصفای کردستان+عکس حرف دل این روزهای یکتا ناصر + عکس سبک دکوراسیون ساده و بدون زرق و برق خانه هانیه توسلی+عکس روایتی جالب از زیر و رو شدن زندگی صاحب بزرگترین خانه گردشگری در ایران+ویدیو/از کمک به گردشگر آلمانی تا میلیاردر شدن! جشن تولد یکسالگی پسر کوچولوی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ چه کیک و تدارکات خفنی+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد باز شدن درهای رازآلود هرم بزرگ مصر برای اولین بار +عکس اقدام تحسین برانگیز یک معلم گیلانی برای دانش آموزانش/ به این خانم معلم ایرانی باید مدال افتخار داد+عکس فال ابجد روزانه دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403+فیلم حتشپسوت؛ زنی با ریش فراعنه و معابد باشکوه +عکس ماجرای فرش ماشینی که فقط یک شب در عروسی پسر رهبر انقلاب در خانه‌شان پهن بود + روایت عقیق های اصل یمنی که رهبری اجازه ندادند وارد زندگیشان شوند چرا سریال حشاشین در ایران مجوز ندارد؟ رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! همسر آینده ژوزه مورایس، بازیگر فیلم اصغر فرهادی شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده