دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سرگرمی / انواع طالع بینی /

آیا استخاره را می‌توان دوباره تکرار کرد؟ 

شنبه، 25 مرداد 1399
این مقاله با هدف معرفی شرایط تکرار استخاره گردآوری شده است و به شما شرایط و نحوه تکرار استخاره را آموزش خواهیم داد. با مطالعه این مطلب میتوانید از شرایط صحیح تکرار استخاره اطمینان حاصل فرمایید.

استخاره چیست؟

استخاره در لغت به معناى طلب خیرنمودن از خداوند است؛ یعنى، آن که آدمى در هر کارى از خداوند طلب خیر کند (دعا). معناى دیگر استخاره، نوعى قرعه زدن براى رفع تحیر است که البته همراه با دعا و خواست از خداوند است. این کار ممکن است به وسیله تسبیح و یاقرآن انجام گیرد. زمانی که انسان در امری درست به استخاره و مشورت با قرآن میزند یعنی در یک دو راهی دچار شک و تردید شده است و نمیداند کدام یک به صلاحش خواهد بود از این رو با مشورت از قرآن میخواهد که بهترین راه را برگزیند. اما در اغلب موارد انسان دلش به یک مسیر رضا دارد و با اینکه در دلش آشوب است و خودش میداند که این راه به صلاحش نیست باز هم میخواهد که آن مسیر را برای زندگی خود انتخاب کند و برای یقین و اطمینان بیشتر دست به استخاره میزند حال اگر جواب استخاره باب میلش نباشد بیشتر دچار شک تردید میشود و نمیخواهد جواب استخاره را قبول کند. در این صورت میخواهند دوباره استخاره کند تا شاید این بار نتیجه باب میلش باشد و چند بار استخاره را تکرار میکند تکرار استخاره چندان کار محکم و پسندیده ای نیست و زمانی که راضی به انجام استخاره شدید بهتر است نتیجه آنرا بپذیرید و دوباره تکرار نکنید.

آیا تجدید استخاره جایز است؟

آیا استخاره را میتوان دوباره تکرار کرد یا خیر سخن بزرگان دینی را در رابطه با تکرار استخاره مطالعه بفرمایید:

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

تجديد استخاره :

هيچ گاه تجديد استخاره درست نيست؛ مگراينكه مدّت قابل ملاحظه اى بگذرد يا شرايط مورد استخاره تغيير كند.

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسئله ۵۸۸ـ آیا استخاره به طریقی که امروزه در میان ما متداول است، شرعاً وارد و پسندیده است؟ و آیا تکرار آن ضرری دارد اگر با تصدّق همراه شود تا با خواسته استخاره کننده، برابر گردد؟

جواب: استخاره به هنگام حیرت و تساوی احتمالات و رجحان نداشتن یک احتمال، به قصد رجاء انجام می شود آن هم پس از فکر و مشورت، اما تکرار آن به سبب حیرت، صحیح نیست مگر در صورت تغییر موضوع و دادن صدقه به مقدار از مال.

شهید آوینی

آيا مي توان در يك مورد چند مرتبه استخاره كرد؟

خير؛ ولي اگر شرايط عوض شود و در اثر آن، موضوع مورد نظر كه برايش شده نيز تغيير كند، مي توان را تكرار كرد؛ وگرنه دو مرتبه در يك موضوع كار خوبي نيست. گويا اين فرد مي خواهد به خدا بگويد: شايد درست جواب نداده اي و تأمّل بيشتري كن! اينگونه برداشت، بسيار كار نادرست و تفكّر اشتباهي است.

فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)

آيا چند بار استخاره براى يک کار صحيح است؟
جواب: چون استخاره براى رفع حيرت است، بنا بر اين بعد از برطرف شدن حيرت با استخاره اول، تکرار آن معنى ندارد مگر آنکه موضوع تغيير کند.

در چه مواردی می توان استخاره را دوباره تکرار کرد؟

همانطور که مطالعه فرمودید هیچ یک از بزرگان دینی در رابطه با تکرار استخاره در مورد یک موضوع نظر موافقی ارائه نکرده اند . بهتر است اگر موضوع شما عوض نشده است به همان پاسخ اول اکتفا کنید و از تکرار استخاره دوری کنید تکرار استخاره تنها در شرایطی جایر است که موضوع عوض شده باشد. در غیر این صورت نمیتوانید تکرار کنید و باید به همان پاسخ اولی اکتفا کنید البته قابل ذکر است که هیچ گونه اجباری برای عمل کردن به نتیجه استخاره وجود ندارد و شما میتوانید به پاسخ استخاره عمل نکنید اما بهتر آن است که بر خلاف آن عمل نکنید.


18 پسندیدم 4 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
حلما
2 سال پیش

منم از استخاره میترسم ولی دوست دارم استخاره برام خوب بیاد لذا میترسم استخاره بگیرم بد بیاد و مانع انجام استخاره بشم موندم چکار کنم
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

نمیدونم
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

سلام بنده پارسال برای انجام کاری استخاره گرفتم خوب نیامد ولی کارمو شروع کردم ولی چون استخاره بد اومده بود دودل موندم نتونستم کارمو ادامه بدم الان بعد یکسال خودم دوبار استخاره گرفتم یکی با قرآن و یکی با تصریح هر دوتا خوب اومد ولی چون خودم استخاره گرفته بودم دلم آروم نگرفت دوباره توسط همان روحانی که پارسال برام استخاره گرفته بود استخاره گرفتم بد اومد حالا موندم چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ
نیلوفر احمدی
3 سال پیش

سلام ببخشید من یکبار استخاره گرفتم جوابش امد علمش در نزد خداوند است من بعد از چند هفته دوباره کرفتم و نتیجه اش خوب شد ایا جواب استخاره دوم درست است اخه استخاره اول نامعلوم شده بود
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
تبدیل پایان نامه به مقاله !