آیا هنگام استارت زدن خودرو باید کلاچ را بگیریم؟

  شنبه، 23 مرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
آیا هنگام استارت زدن خودرو باید کلاچ را بگیریم؟
گرفتن کلاچ ، عادتی سنتی که در خودرو های دنده ای افراد بدون اینکه حتی دلیل آن را بدانند این کار را انجام می دهند.این مقاله قصد دارد به این مسئله بپردازد که آیا گرفتن کلاچ قبل از استارت خودرو ضروری است ؟

اگر ماشین دنده ای داشته باشید ممکن است عادت داشته باشید قبل از این که سوییچ را بچرخانید، ابتدا کلاچ را نگه دارید و سپس استارت بزنید. حتی ممکن است افراد مسن تری را هم ببینید که این کار را انجام می دهند. کاملاً از روی عادت و شاید خیلی ها دلیل انجام این کار را هم ندانند. اگر ماشین شما اتوماتیک است که هیچ، اما اگر ماشین دنده ای دارید توصیه می کنیم با ما همراه باشید. در این مقاله بررسی می کنیم که آیا گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن ضروری است؟

همان طور که می دانید وظیفه سیستم کلاچ انتقال قدرت میان موتور خودرو و گیربکس و قطع آن در زمان لازم است. به صورت عمومی تصور بر این است که وقتی دنده در وضعیت خلاص قرار دارد هیچ نیروی اضافه ای بر روی موتور نیست چراکه کلاچ عملاً نیرو را از موتور خودرو می گیرد، اما در سمت دیگر نیرو منتقل نمی شود، ولی واقعیت آن است که مجموعه کلاچ خودرو حتی در شرایط خلاص بودن دنده ها نیز باری را بر موتور خودرو تحمیل می کند.
این بار تحمیل شده البته بسیار اندک است و به همین دلیل به طور معمول نیازی به گرفتن کلاچ در هنگام روشن کردن خودرو نیست، اما در مورد خودرو هایی که باتری ضعیفی دارند و یا در هوای بسیار سرد، به دلیل آنکه مجموعه روغن های به کار رفته در مسیر انتقال قدرت غلیظ تر شده اند، کلاچ نیروی اضافه بیشتری را به موتور خودرو وارد می کند و به همین دلیل توصیه می شود در زمستان برای روشن شدن بهتر خودرو کلاچ بگیرید. البته در مورد خودرو هایی که موتور آن ها به خوبی تنظیم شده است و وضعیت باتری مناسبی دارند نیازی به این کار نیست، اما بسیاری از رانندگان برحسب عادت در هنگام روشن کردن خودرو کلاچ می گیرند.

کلاچ دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

وظیفه اصلی موتور تولید انرژی لازم برای حرکت خودرو است. گیربکس یا جعبه دنده این انرژی را از موتور به چرخ ها انتقال می دهد و در نتیجه خودرو حرکت می کند. جعبه دنده می تواند مشخص کند که چه میزان نیرو باید به چرخ ها برسد و در واقع به وسیله دنده ها می توانید میزان حرکت چرخ ها و سرعت ماشین را انتخاب کنید. زمانی که شما پدال کلاچ را فشار می دهید در واقع می خواهید ارتباط بین موتور و گیربکس را قطع کنید تا دنده عوض کنید و سرعت دیگری را برای ماشین انتخاب نمایید.وظیفه ی دیگر این پدال زمانی است که می خواهید با موتور روشن در نقطه ای ثابت و بدون حرکت باقی بمانید. در واقع با گرفتن پدال اجازه نمی دهید که گیربکس نیرویی به چرخ ها برای حرکت کردن برساند.

پیش از استارت زدن خودرو چه باید کرد؟

در خودرو های مختلف استارت با یکدیگر متفاوت است اما این تفاوت جزئی است و عملکرد همه آنها بطور کلی یکسان است ، هنگام استارت زدن ، استارتر خودرو که یک موتور الکتریکی با گشتاور راه اندازی بالا است ، موتور را از طریق چرخ دنده هایی با نسبت زیاد ، می چرخاند تا موتور راه افتد.جعبه دنده خودرو به واسطه کلاچ به موتور وصل است و هنگامی که دنده در حالت خلاص است چرخ دنده های هرزگرد و پینیون آزادانه می چرخند. وقتی وضعیت دسته دنده تغییر می کند، ماهک ها جابجا می شوند و دنده های خودرو درگیر شده تا بدین صورت نیروی موتور به جعبه دنده و بعد به چرخ ها انتقال یابد.

شیوه های استارت زدن خودرو

در خودرو های مختلف استارت با یکدیگر متفاوت است اما این تفاوت جزئی است و عملکرد همه آنها بطور کلی یکسان است، هنگام استارت زدن، استارتر خودرو که یک موتور الکتریکی با گشتاور راه اندازی بالا است، موتور را از طریق چرخ دنده هایی با نسبت زیاد، می چرخاند تا موتور راه افتد.جعبه دنده خودرو به واسطه کلاچ به موتور وصل است و هنگامی که دنده در حالت خلاص است چرخ دنده های هرزگرد و پینیون آزادانه می چرخند. وقتی وضعیت دسته دنده تغییر می کند، ماهک ها جابجا می شوند و دنده های خودرو درگیر شده تا بدین صورت نیروی موتور به جعبه دنده و بعد به چرخ ها انتقال یابد.

وقتی دنده را می گیریم ، همه وزن خودرو بر موتور سوار می شود و هنگام روشن شدن، موتور با مشکل روبرو خواهد شد. شاید تا کنون هنگامی که خودرو در دنده است، آن را روشن کرده باشید در این صورت حتما می دانید موتور در این وضعیت به راحتی روشن نخواهد شد، پس حتما قبل از روشن شدن خودرو دسته دنده را در حالت خلاص قرار دهید.

در حالت خلاص چرخ دنده های هرزگرد گیربکس غوطه ور در روغن غلیظ در حال گردش بوده و این باعث تلف شدن انرژی موتورمی شود ، خصوصا زمانیکه هوا سرد است و روغن غلیظ تر می گردد.انرژی لازم برای اینکار زیاد نیست اما باری بر موتور می شود و همین موجب اعمال فشار بیشتر بر موتور استارتر شده و رفته رفته آن را ضعیف تر می کند بنابراین لازم است پیش از روشن کردن خودروهای دنده ای ، با فشار دادن پدال کلاچ ، موتور را کاملا از جعبه دنده خلاص کنید.بهتر است قبل از استارت زدن، دستی بر دنده گرفته و وضعیت آن را بررسی نمایید. حال اگر خودرو شما در حالت دنده قرار دارد، دو راه برای استارت زدن خودرو پیش رو دارید:

۱- پای خود را روی کلاچ قرار داده، خودرو را از حالت دنده خلاص کرده و بعد استارت بزنید.

۲- پای خود را روی کلاچ قرار دهید و در همان وضعیت استارت بزنید.

توجه باشید در صورتی که خودروی شما به اصطلاح در دنده باشد و شما استارت بزنید، خودرو تان جهشی رو به جلو خواهد داشت که اگر رو به روی دیواری قرار گرفته باشید، احتمالا اتومبیل خود را به آن دیوار خواهید کوبید.

روشن کردن خودرو

مزایای فشردن پدال کلاچ قبل استارت زدن خودرو

پمپ های هیدرولیکی با فشاردادن پدال کلاچ به کار می افتند و با فشار روغن صفحه خورشیدی را فشار داده و دیسک و صفحه کلاچ از هم جدا می شوند و دیگر چرخش موتور بر گیربکس تاثیری نخواهد داشت.برخی از رانندگان برای روشن نمودن خودرو اول پدال کلاچ را فشار داده و سپس خودرو را استارت می زنند. با توجه به آنکه پیش از استارت زدن، با جابجایی دسته دنده می توان از خلاص بودن خودرو اطمینان حاصل کرد، سؤالی که معمولاً پیش می آید آن است که آیا گرفتن کلاچ در زمان روشن کردن خودروهای دنده دستی لازم است یا خیر؟

ضرورت گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن خودرو

انتقال قدرت میان موتور خودرو و گیربکس و قطع آن در زمان لازم وظیفه سیستم کلاچ است. همه ما فکر می کنیم وقتی دنده در حالت خلاص است ، نیرویی بر موتور وارد نمی شود زیرا کلاچ عملاً نیرو را از موتور خودرو می گیرد اما واقعیت این است که کلاچ خودرو حتی در زمان خلاص بودن دنده ها نیز باربسیار اندکی را بر موتور خودرو تحمیل می کند.به این علت که بار تحمیل شده اندک است ، نیازی به گرفتن کلاچ در هنگام روشن کردن خودرو نیست. خودروهای دارای باتری ضعیف در هوای سرد باید برای روشن شدن بهتر خودرو کلاچ بگیرند زیرا در هوای بسیار سرد، روغن های به کار رفته در مسیر انتقال قدرت غلیظ تر می شود و کلاچ نیروی زیادی را به موتور خودرو وارد می کند.

آیا گرفتن کلاچ موقع استارت زدن به خودرو ضرر می رساند؟

پاسخ به این سوال خیر است. گرفتن کلاچ از فشار حین استارت زدن می کاهد و آسیبی به اتومبیل وارد نمی کند.باید بگوییم که گرفتن کلاچ به هیچ عنوان در خودروهای سالم با داشتن باتری خودرو مناسب مورد نیاز نیست، اما اگر شما از دسته رانندگانی هستید که معمولا خودرو را در حالت دنده خاموش می کنند، بهتر است عادت گرفتن کلاچ موقع استارت زدن را ترک نکنید تا آسیبی به خودرو و یا عابری که احتمالا از رو به روی اتومبیلتان می گذرد، وارد نسازید.

تاثیر گرفتن کلاچ قبل استارت زدن خودرو

اما لازم نیست خودروهای دارای باتری مناسب که موتور آن ها نیز به خوبی تنظیم شده است ، این کار را انجام دهند همچنین اگر استارت خودرو به خوبی عمل می کند و خودرو راحت در هوای سرد روشن می شود نیازی به این کار نیست اما انجام این کار بی ضرر است و فشردن پدال کلاچ کمی از بار روی سیستم استارت می کاهد.توصیه می کنیم اگر خودروی قدیمی دارید در روزهای سرد زمستان، قبل از روشن کردن خودرو پدال کلاچ را فشار دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ناگفته هایی از ساده زیستی سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌‌جمهوری که سال‌ها اجاره‌نشین بود! (214 نظر) رونالدو کچل کرد ؛ چهره ابرستاره فوتبال جذاب‌تر شد (139 نظر) نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... (80 نظر) زیباترین اسم های فرزندان بازیگران ایرانی همراه با معنا/ از محسن تنابنده تا شهاب حسینی و ... (54 نظر) نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای بیرانوند و اکرم بانو با نگهبان مجهز +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این! (35 نظر) چهره های غمگین دختر سیدابراهیم رئیسی و پسر حسین امیرعبداللهیان در مراسم بزرگداشت پدرشان در دانشگاه+عکس (14 نظر) واکنش بسیار جالب نوازنده خیابانی به حضور عادل فردوسی پور در میان مردم عادی/آهنگو کوبید از نو ساخت+ فیلم (13 نظر) دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (11 نظر) دانلود آهنگ جدید "خداحافظ" عرفان طهماسبی/ در سکوت شب خانه زد فریاد اما تو نشنیدی...+فیلم (10 نظر) صدای بهشتی پسر معلول با آهنگ کردی محلی +ویدئو/چه خوب میخونه... (8 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (7 نظر) یک روایت تاریخی : 70 سال پیش، ملاقات خصوصی آقا تختی و شاه مخلوع در رامسر (7 نظر) چیدمان مفصل و رنگارنگ میز شام مادر رضا گلزار برای عروسش+عکس / تزئین زیبای مرصع پلو شیرازی ... (7 نظر) مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از اجرای بی نظیر هندونه فروش دوره گرد/ دیشب با دلم خلوتی داشتم... چه خوش احوالی داشتم+فیلم (7 نظر) نگاهی به خونه زندگی علی پروین اسطوره فوتبال/ دو دوست در کنار هم برای یادآوری خاطرات (6 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شام ساده و بدون تجملات شهید رئیسی درمیان دانشجویان ایرانی و دیدار صمیمی با آنها+عکس عکس بسیار کمیاب از دوران کودکی «جومونگ» در کنار خانواده‌اش پربازدید شد! ابتکار جالب شهید آل هاشم برای رسیدگی به کار مردم تبریز که تا ابد ماندگار شد+عکس تصاویری از حضور فرمانده کل سپاه در منزل پدری سرتیم حفاظت رئیس جمهور شهید+ویدئو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 10 خرداد 1403 نگاهی به ویلای اعیانی با معماریِ رومی جواد نکونام در شمال+عکس/ چه حیاط باصفایی هم داره روایت همراه با حیرت ایمان صفا از جبران سریع دادن هزینه سفر مکه پدر و مادرش توسط آقای بازیگر+ویدیو همه چیز درباره گرفتن نفخ حبوبات با خیار میز ناهار خوشمزه سپیده خداوردی بازیگر “آوای باران” برای پسرش سانیار / مادر و پسر چه ست زیبایی زدن... آماده شدن برای یک پیاده روی مادر و پسری به سبک مینا مختاری همسر بهرام رادان+عکس/ و مامانی که قرار نیست چهره پسرشو نشون بده شوخی جالب سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید ایران با محافظی که لباس محلی پوشیده بود/ بهت میاد+ویدیو خانه ابدی مادر شهید آل هاشم، امام جمعه محبوب تبریز و چهره غمزده ایشان/ وای از آن دل که در آن غم مادر باشد+عکس تولد شاعرانه و رمانتیک فرزاد حسنی با چیدمان شمع و گل+عکس/ و مدل مویی که اصلا به آقای مجری نمیاد! تولد 68 سالگی ناهید مسلمی کنار دخترش شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران +عکس / چه کیک شکلاتی خوشمزه ای کوکو سبزی خوشمزه مینا مختاری با گردو و زرشک برای همسرش بهرام رادان/ کدبانو و باسلیقه+ویدیو درخواست جالب یک پسر جوان ایرانی برای بردن انگشتر رهبر انقلاب به مراسم خواستگاری‌اش+ویدیو میز عصرانه متفاوت و عجیب مژده لواسانی در اصفهان با این ترکیب شور و شیرین+عکس/ آخه گوشفیل با دوغ!! اولین روز تولد سام پسر کوچولوی بهنام صفوی، خواننده محبوب ایرانی/ حیف جوونیش+عکس لحظه خنده دار و بامزه رضا گلزار وسط اجرای مسابقه/ من عطسه هم نمیتونم بکنم؟+ویدیو نسخه خونین مرد رمال برای زندگی نوعروس سلیقه تحسین برانگیز همسر و دختران سید ابراهیم رئیسی در چیدن میزعزای رئیس جمهور شهید با عکسی مشهور از ایشان در سازمان ملل + عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 10 خرداد 1403 + فیلم فال روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403 رحل قرآن و ترمه اصیل اصفهان روی میز عزای سیاه شهید امیر عبداللهیان در جوار مزارشان+عکس و ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد 1403 لاغری شوکه کننده رابعه اسکویی با عمل بای پس معده/ الان میگن چرا دماغتو کوچیک نمیکنی!+فیلم اولین تصاویر از محل خودکشی پدر پس از قتل اعضای خانواده‌اش در تبریز+ویدیو اولتیماتوم وزارت بهداشت: پزشکان عمومی تیغ زیبایی را غلاف کنند! عاشقانه‌ جذاب شهاب حسینی برای هانده ارچل، بازیگر خوش چهره سریال مست عشق +ویدئو/ عاشقانه هاشون ارزش صد بار دیدن رو داره... مراعات همسر به سبک رئیس جمهور شهید؛ از عدم مخالفت با تغییر رشته جمیله علم الهدی از مامایی به علوم انسانی تا کنار آمدن با روزهایی که غذایی در خانه پخته نمیشد+ویدیو پیام جگرسوز دختر شهید مصطفوی، خلبان بالگرد رئیس‌جمهور برای پدرش💔+ویدئو ماجرای تلخ پدری که کودک سربریده اش را در آغوش گرفته بود... تصویری سیاه و سفید که سپیده بزمی پور با انتشار آن برای اولین بار خبر بارداریش رو داد+عکس/ چقد کوچولوئه خدااا😍 دانلود آهنگ جدید "تو کجایی عشق زیبا" گرشا رضایی+فیلم/ جاده و بارون و دریا تو کجایی عشق زیبا ... فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 10 خرداد 1403 تصاویری دیدنی از گشت‌وگذار خرس قهوه‌ای در ارتفاعات البرز بهترین کشورهای انگلیسی‌زبان برای مهاجرت را بشناسید1 تقلید صدای شخصیت مهدی فخیم زاده ،محمدرضا فروتن و فریبرز عرب نیا به سبک اعجوبه طنز پرداز کشور+فیلم نمایندگی H&M در قشم؛ بهترین فروشگاه برای خرید لباس با تور قشم
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 10 خرداد 1403 + فیلم
فال روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد 1403
اولتیماتوم وزارت بهداشت: پزشکان عمومی تیغ زیبایی را غلاف کنند!
همه چیز درباره گرفتن نفخ حبوبات با خیار
دانلود آهنگ جدید "تو کجایی عشق زیبا" گرشا رضایی+فیلم/ جاده و بارون و دریا تو کجایی عشق زیبا ...
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 10 خرداد 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 10 خرداد 1403
ماجرای تلخ پدری که کودک سربریده اش را در آغوش گرفته بود...
حضور دونفره حامد بهداد و لیلا حاتمی در کشور رومانی+عکس
محمود احمدی نژاد قول کاندیداتوری داد؟ /یک قطره از اقیانوسم /قطعا کوتاهی نمی کنم /کسی بر دیگری برتری ندارد و نباید داشته باشد
جواد خیابانی خودروی شخصی خود را لو داد/ ماشین مجری جنجالی چیست؟
حامیم محتاج دعای مردم شد! تصادف نگران کننده حامیم خواننده محبوب ایرانی
نسخه خونین مرد رمال برای زندگی نوعروس
منتخب روز   
سلیقه تحسین برانگیز همسر و دختران سید ابراهیم رئیسی در چیدن میزعزای رئیس جمهور شهید با عکسی مشهور از ایشان در سازمان ملل + عکس مراعات همسر به سبک رئیس جمهور شهید؛ از عدم مخالفت با تغییر رشته جمیله علم الهدی از مامایی به علوم انسانی تا کنار آمدن با روزهایی که غذایی در خانه پخته نمیشد+ویدیو سینه زنی شهید آیت الله آل هاشم در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو/ لحظات تکان‌دهنده وداع پدر شهید مالک رحمتی با پسرش ... +ویدئو شهید آل هاشم، امام‌ شنبه تا جمعه!+ویدئو/پدر معنوی آذربایجان... حیات وحش بدون سانسور/ ترس، دلهره + فیلم تصاویر باورنکردنی از دوقلوهایی با سه پا و چهار دست مداحی شهید مالک رحمتی در مراسم پیاده روی اربعین در کربلا+ویدیو نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... دروغ مصلحتی حاج آقا دانشمند به همسرش که 30 سال سر به مهر ماند و اکنون فاش شده است/ خانومم ناراحت شد و گریه کرد+ فیلم تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله در تبریز+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو