آیا می‌توان از پارچه ژاکارد در دکوراسیون منزل استفاده کرد؟

  شنبه، 11 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آیا می‌توان از پارچه ژاکارد در دکوراسیون منزل استفاده کرد؟
واقعیت این است که پارچه‌ای بهتر از ژاکارد برای مبلمان منزل‌تان پیدا نمی‌کنید. شما می‌توانید با استفاده از پارچه‌های ژاکارد با طرح گل در پرده‌ها، روکش مبل و سایر وسایل پارچه‌ای منزل، فضای خانه را در تمام طول سال بهاری نگه دارید.

آشنایی بیشتر با پارچه های ژاکارد

پارچه های ژاکارد پارچه هایی هستند که نسبت به پارچه های دیگر ضخیم تر هستند. این پارچه ها طراحی پیچیده و خاص و منحصر بفردی دارند.بر روی پارچه ژاکارد چیزی چاپ نمی شود . دقت کنید بر روی این پارچه هیچ طرحی گلدوزی نمی شود. روال خاص بافت این پارچه به شکلی است که طراحی مورد نظر انجام گرفته و سپس الیاف با رنگهای متنوع در هم تنیده می شوند و بافتی از پارچه را پدید می آورد که طرح مورد نظر را منعکس می کند. نقطه اشتراک پارچه های ژاکارد چگونگی بافت این پارچه ها هست همه از یک روال خاص برای تولید تبعیت می کنند. اما محصول نهایی می تواند ترکیبی از الیاف مختلف ، مانند پنبه، ابریشم ، کتان، پلی استر، الیاف مصنوعی و الیاف دیگر باشد. اما اگر بخواهیم ویژگی های این پارچه های ژاکارد را مورد بحث قرار دهیم باید اشاره کنیم که ۱. چگونگی بافت این پارچه باعث شده است که آنها جز پارچه های ضخیم باشند و در زمره پارچه های بادوام قرار بگیرند. ۲. مقاومت این پارچه ها بالاست و برخی از آنها خاصیت کشسانی دارند و به راحتی کشیده می شوند. ۳. این پارچه ها چروک پذیری خیلی کمی دارند. در نتیجه اتوکشی آنها آسان است .

انواع الیاف مورد استفاده در پارچه ژاکارد

پارچه های ژاکارد به دلیل تفاوت در روش بافت از یکدیگر متمایز می شوند نه به خاطر نوع الیاف به کار رفته در آنها. پارچه های ژاکارد بسیار متنوع هستند به همین دلیل می توان بر حسب نیاز خود با نام های متفاوتی، این پارچه را تهیه نمود. مثلا هنگام خرید با نام هایی همچون پارچه کرپ ژاکارد، پارچه ژاکارد ترک، ژاکارد گل برجسته، ژاکارد گل برجسته و …. مواجه می شوید. برای تولید این نوع پارچه، طیف گوناگونی از الیاف وجود دارد که هر کدام آن ها ویژگی های خاصی به پارچه ژاکارد می دهند که هرکدام را بررسی می کنیم :

1. ابریشم:

الیاف ابریشم موجب نازک ، براقیت یا مات بودن ، و صاف پارچه ژاکارد می شود . پارچه های بافته شده توسط الیاف ابریشمی ،پارچه ژاکارد ابریشمی نامیده می شود که انواع مختلفی دارد :

پارچه ارگانزای ابریشمی:

در زبان انگلیسی Silk Organza این پارچه یک پارچه اُرگانزا است که دارای گل هایی از جنس ژاکارد است. این گل ها می توانند از هم دور یا به هم نزدیک باشند که در این صورت طرح خلوت و یا شلوغی ایجاد می شود.

  • پارچه کرپ ساتن ابریشمی ؛ Silk Satin
  • کرپ شیفون ابریشمی ؛ Silk Chiffon
  • پارچه کرپ ابریشمی ؛ Silk Crepe de chine
  • پارچه تافته ابریشمی ؛ Silk Taffeta

2. پنبه:

اگر پارچه ژاکارد با الیاف پنبه تولید شوند دارای ویژگی هایی همچون قابلیت تنفس، نرم بودن و همچنین مات بودن خواهد بود.این نوع پارچه که برای کت و دامن و کت و شلوار و پیراهن و بعضا برای پرده استفاده می شود. کمتر چروک می شود و سبک می باشد. همچنین سازگاری مطلوبی با پوست بدن دارد. این پارچه می تواند دارای طرح در دو طرف با رنگ های متفاوت است.

3. پشم:

الیاف پشم خصوصیاتی مانند گرم بودن، نرمی و مات بودن را به پارچه ژاکارد می بخشد.

4. کتان:

الیاف کتان ویژگی هایی مشابه الیاف پنبه را در پارچه ژاکارد ایجاد می کنند.

5. ترکیبی:

اگر از الیاف ترکیبی در تهیه پارچه استفاده شود پارچه، نرم تا کمی زبر و داری درجات مختلفی از شفافیت خواهد بود.

آیا می توان از پارچه ژاکارد در دکوراسیون منزل استفاده کرد؟

پاسخ مثبت است. واقعیت این است که پارچه ای بهتر از ژاکارد برای مبلمان منزل تان پیدا نمی کنید. شما می توانید با استفاده از پارچه های ژاکارد با طرح گل در پرده ها، روکش مبل و سایر وسایل پارچه ای منزل، فضای خانه را در تمام طول سال بهاری نگه دارید.

مبلمان – اگر مبل های با طرح کلاسیک دوست دارید، ژاکارد گلدار بهترین انتخاب است. اما اگر اشکال ساده هندسی را دوست دارید، از پارچه ژاکارد با طرح های هندسی زیبا برای مبلمان استفاده کنید.

پرده – این پارچه افت بسیار زیبایی دارد که می توانید از آن برای پرده های دراپه و والان استفاده کنید. همچنین به دلیل ضخامت خوبی که دارد، برای محافظت از شما در برابر اشعه های نور خورشیدی که به اتاق وارد می شود بسیار مناسب است.

تشک و سرویس خواب – از آنجایی که پارچه ژاکارد پنبه ای (cotton) به راحتی شست وشو می شود و هوا در تار و پود آن جریان می یابد، اغلب از آن برای تشک و سرویس خواب استفاده می شود.

چگونه می توانیم از لباس ها یا مبلمانی که در آنها پارچه ژاکارد به کار رفته است مراقبت کنیم

مراقبت از این پارچه واقعا آسان است. اما از آنجایی که ژاکارد نوعی بافت است که می تواند از هر الیافی (نخ) بافته شود، دستورالعمل های مراقبت از آن تا حد زیادی به نوع الیاف آن بستگی دارد. برخی از انواع ژاکاردها قابل شستشو هستند، اما برخی دیگر بهتر است به خشک شویی برده شوند. به طور کلی، بهترین روش برای تمیز کردن پارچه ژاکاردی که خیلی لطیف یا خیلی ضخیم است، خشک شویی است.

  • ژاکاردهای محکم که زیاد لطیف یا ضخیم نیستند را می توانید با دست یا در ماشین لباسشویی با دمای ۳۰ درجه بشویید. مراقب باشید به هیچ عنوان از مواد سفیدکننده استفاده نکنید.
  • پارچه را نچلانید. در عوض آن را روی یک آویز یا یک سطح صاف قرار دهید و بگذارید به دور از نور آفتاب خشک شود.
  • اگر می خواهید ژاکارد را بفشارید و آب آن را بگیرید، از پشت پارچه این کار را انجام دهید تا طرح آن آسیب نبیند. این کار را با ملایمت انجام دهید.
  • از تمیزکننده های قوی استفاده نکنید. با این کار، الیاف ژاکارد به آسانی آسیب می بیند و ممکن است آب برود، رنگ پس بدهد یا از ریخت بیفتد.
  • همیشه از سمت پشت پارچه ژاکارد آن را اطو کنید.
  • در بسیاری از موارد (به ویژه در روکش تشک ها) لکه های روی این پارچه به راحتی با دستمال مرطوب کشیدن پاک می شود و نیازی به شست وشوی زیاد آن نیست.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (145 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (133 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (89 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (60 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (46 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (32 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (31 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (18 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) خوانندگی و کنسرت معرکه و عاشقانه رضا گلزار/ چه قدرت صدای محشری تو اجرای زنده داره+ویدیو (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز