آیا تاریخچه ی بافت مو را می دانید؟

  پنجشنبه، 26 دی 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیا تاریخچه ی بافت مو را می دانید؟
در این مطلب میخواهیم شما را با تاریخچه بافت مو و تحولاتی که از گذشته تا به امروز داشته است آشنا کنیم.

بافت مو یکی از روشهای زیبایی موهاست که مورد علاقه بسیاری از خانم ها است. بافت مو از تنوع زیادی برخوردار است اما آیا تابحال درباره تاریخچه بافت مو و تحولاتی که در گذر زمان شامل آن شده است فکر کرده اید؟!

تاریخچه بافتن مو

شواهد تاریخی حاکی از آن است که بشر از حدود ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد یعنی بیش از ۵۵ قرن پیش روش بافتن موها را ابداع کرده است که در ابتداع به صورت بافت سنبلی ساده ای که همه ما می شناسیم بوده است اما به تدریج روش های دیگری برای بافت مو هم ابتداع شده است مثل بافت فرانسوی، بافت آلمانی، بافت چهارتایی و بافت های دیگری که هرکدام به یک نشانه فرهنگی و مذهبی خاص در جامعه زمان خود تبدیل شده اند. آن طور که کارشناسان تاریخی و آرایشی می گویند بافتن مو به عنوان یکی از روش های آرایش و جمع کردن مو تاریخچه بلند و بالایی برای خود دارد که در این مقاله به بخش هایی از آن اشاره می کنیم.

ریشه های بافت مو به قاره آفریقا بازمی گردد، در حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد زنان آفریقایی علاقه خاصی به بافتن موهای خود پیدا کردند، اولین قبیله آفریقایی که بافتن مو (به شکل افریقایی شناخته شده) را به عنوان یک سنت خاص به کار برد قبیله هیمبا Himba در نامیبیا بود که برای قرن ها ادامه داشت و به قبایل دیگر نیز منتقل شد و روش و شکل خاصی که هر قبیله برای بافتن موهای خود به کار می برد به عنوان نشانه خاص مردم آن قبیله و حتی نشانه سن، ثروت، وضعیت تاهل و مذهب آنان نیز شناخته می شد. در این زمان بافتن مو در واقع نوعی هنر اجتماعی بود چون به خاطر دشواری و زمانبر بودن این کار باعث ایجاد ارتباط بین افراد می شد به طور مثال وقتی افراد مسن موهای کوچک ترها را می بافتند بچه ها نیز این روش را از آن ها فراگرفته و خود روش های جدیدتری را ابداع می کردند که به توسعه این هنر خاص انجامید.

تصویر
این هنر در طول هزاران سال به همه نقاط جهان اشاعه یافت و در اوایل قرن بیستم بود که در دنیای غرب بافتن مو به روشی محبوب تبدیل شد و همه زنان و کودکان و حتی مردان نیز این روش را برای آرایش موهای خود استفاده می کردند. به طور کلی می توان تاریخچه بافتن مو را به این شکل خلاصه کرد که در ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد بافت آفریقایی ساده در میان قبایل آفریقایی، در ۳۱۰۰ قبل از میلاد بافت آفروی بلند در مصر باستان و در قرن اول میلادی بافت معمولی مو گرد در بالای سر در یونان رایج شد. در قرن پنجم میلادی نیز بافت ساده میان قبایل سرخپوستی آمریکای شمالی رایج بود در حالی که بین سال های ۱۰۶۶ تا ۱۴۸۵ بافتن ساده مو پشت سر در اروپا محبوبیت زیادی داشت. چینی ها نیز بافت ساده پله ای را در بین سال های ۱۶۴۴ و ۱۹۱۲ به کار می بردند اما مدل بافت کارائیبی در دهه ۱۹۷۰ محبوب شد و در حال حاضر با وجود اینستاگرام، یوتیوب و شبکه های دیگر مدل های مختلف بافت مو محبوب و مورد استفاده بسیاری از افرادد در جهان است و شما می توانید با این ویدئوهای آموزشی انواع مختلف بافت مو را به سادگی فرابگیرید و روی موهای خود امتحان کنید.

تحولات هنر بافت مو

در طول قرن ها اگرچه روش های اصلی بافت مو بدون تغییر باقی مانده است اما ترفندهای استایل آن روز به روز تغییر می کند و در هر دوره شاهد معرفی ترندهای جدیدی برای آن هستیم. در دوره حاضر بافت مو بسیار محبوب است و به اشکال مختلفی مرد استفاده قرار می گیرد و حتی زنان و مردانی که در گذشته از آن استفاده نمی کردند امروزه به لطف اینترنت و فرهنگ جهانی ناشی از آن بافت مو را به راحتی می پذیرند و به کار می برند. خانم ها سلیقه متنوع تری در استفاده از بافت مو دارند و آن را به روش های مختلفی از ساده و تمیز گرفته تا طبیعی و نامرتب به کار می برند که زیبایی خاص خود را دارد و نشانه ای از به روز بودن و به اصطلاح باحال بودن است. کارشناسان می گویند در دنیای امروز مدل های آزادتر و نامرتب تر بافت مو مقبولیت بیشتری دارد و مدل های سفت و سخت (مثل روشی که سرخپوستان به کار می بردند) چندان محبوب نیست و اگ دوست دارید به روز باشید بهتر است مدل های آزاد و نامرتب بافتن مو را به کار ببرید چون شیک تر، راحت تر و برای موهای کم ضررتر است. حتی روش بافت آفریقایی که در میان مردم آفریقایی-آمریکایی رایج شده است به روز شده و مدل های متنوع تری برای آن معرفی شده که به سفت و سختی گذشته نیست و آزادی بیشتری دارد.

تصویر

بافتن مو و فرهنگ مرتبط با آن

همان طور که گفتیم بافتن مو تنها یک روش و استایل آرایش مو نیست بلکه یک هنر از نوع اجتماعی است. امروزه زنان و مردان به دلایل مختلف چه آرایش روزمره و چه آماده شدن برای مناسبت های مختلف موهای خود را می بافند و معنای فرهنگی که در گذشته در ارتباط با آن وجود داشت تقریبا از بین رفته است هرچند می توان نشانه هایی از آن را در خرده فرهنگ های کشورهای غربی مثل فرهنگ آفریقایی-آمریکایی یا بومیان آمریکای شمالی مشاهده کرد.

یک روش برای بافتن مو به صورت نیم باز گرد بالای سر

اگر قصد بافتن موهای خود را دارید توصیه می کنیم از بافت و جنس طبیعی موهای خود برای این کار بهره ببرید و هر گونه صاف کردن یا ویو کردن را کنار بگذارید تا به این شکل آسیب و فشار کمتری به موها وارد کنید. در ادامه یک روش جدید و مناسب برای بافت و جمع کردن مو به صورت گرد بالای سر را به شما آموزش می دهیم:

موها را از فاصله گوش تا گوش در پشت سر جدا کنید و قسمت بالا را روی سر دم اسبی کنید. چون قرار است کش دم اسبی زیر موها مخفی شود پس می توانید از هر رنگی برای کش استفاده کنید. روی دم اسبی کمی اسپری بافت دهنده بزنید تا موها حجم پیدا کنند و راحت تر حالت بگیرند. سپس موها را به صورت سه تایی ببافید، سعی کنید تاحد ممکن تا نوک موها را ببافید و مقدار کمتری را آزاد بگذارید. با دست خود بافته را از هم باز کنید تا از نظر عرضی کمی حجم بگیرد سپس انتهای آن را با کش نامرئی ببندید. حال این بافته را دور پایه دم اسبی خود بپیچید و نوک بافته را داخل موها فرو کنید و با سنجاق مویی محکم کنید. باقیمانده موها را با فرکننده حرارتی یا با روش های دیگر حالت دهید و زیباتر کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW