آیا زمین خوردن در بارداری به جنین آسیب می‌زند؟

  پنجشنبه، 02 آبان 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
آیا زمین خوردن در بارداری به جنین آسیب می‌زند؟
ورم پا در دوران بارداری باعث می‌شود تا زنان باردار سخت تر و بی ثبات تر قدم بردارند. این اتفاق در روند راه رفتن زنان باردار تأثیر می گذارد و ممکن است تعادل کلی بدن زنان را بهم بزند. 

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، با بزرگ شدن شکم و از دست دادن تعادل خیلی از زنان باردار نگران زمین خوردن هستند. نگران اینکه زمین خوردن چه عوارضی می تواند برای جنین داشته باشد؟ زمین خوردن در چه ماهی از بارداری خطرناک تر است؟ چگونه می توان از زمین خوردن در بارداری پیشگیری کرد؟

چه عواملی باعث زمین خوردن زنان باردار می شود؟

مهمترین دلایل زمین خوردن زنان در ۹ ماه دوران بارداری عبارتند از:

پایین آمدن قند خون و فشار خون

در شروع بارداری بیشتر زنان با افت فشار خون و قند خون مواجه می شوند. این عوامل باعث بروز سرگیجه و عدم تعادل و در نتیجه زمین خوردن می شود.

هورمون های بارداری

هورمون ریلکسین یا هورمون آرامش هم می تواند باعث زمین خوردن در بارداری شود. این هورمون باعث شل شدن عضلات و رباط ها می شود. اثر این هورمون بر عضلات و رباط های لگن باعث می شود که جنین فضای کافی برای رشد داشته باشد و بتواند در طی زایمان طبیعی، از کانال زایمانی عبور کند. ریلکسین هورمونی است که زایمان طبیعی را برای بدن مادر ممکن می کند.اما گاهی همنی شل شدن مفاصل باعث بی ثباتی پاها و زمین خوردن می شود.

ورم کردن پاها

ورم پا در دوران بارداری باعث می شود تا زنان باردار سخت تر و بی ثبات تر قدم بردارند. این اتفاق در روند راه رفتن زنان باردار تأثیر می گذارد و ممکن است تعادل کلی بدن زنان را بهم بزند.
تغییر مرکز ثقل در بارداری

راه رفتن به تعادل نیاز دارد. همۀ کارهایی که نیاز به حفظ تعادل دارند در دوران بارداری سخت تر می شود، زیرا وضعیت و مرکز ثقل بدن شما در این دوران تغییر کرده است و همین موضوع، حفظ تعادل را سخت تر می کند.

آیا زمین خوردن در بارداری به جنین آسیب می زند؟

محققان معتقدند جنین در رحم مادر به خوبی محافظت می شود. کیسه آمنیوتیک و مایع موجود در آن اثرات وارد شدن ضربه های ناگهانی به جنین داخل خود را کاهش می دهد. به همین دلیل اگر زمین خوردن خیلی شدید نباشد، احتمال اینکه به جنین آسیبی وارد شود خیلی ضعیف است. اما اگر مادر آسیب ببیند ممکن است این زمین خوردن با عوارضی برای جنین همراه شود. همچنین ضخیم و عضلانی شدن دیواره داخلی رحم زنان با شروع روند بارداری و بروز تغییرات در ماهیچه ها و چربی های شکم مادر را نباید نادیده گرفت. این ساختارها حرکت ناگهانی جنین در درون رحم مادر باردار به حداقل می رساند و خطرات ناشی از حوادثی مثل ضربه و زمین خوردن را کم می کند.

زمین خوردن در بارداری، چه زمانی خطرناک می شود؟

میزان آسیب به جنین به دلیل زمین خوردن به مرحله بارداری هم بستگی دارد.

در سه ماهه اول بارداری، رحم کاملاً در داخل لگن است و از طریق استخوان های این ناحیه محافظت می شود. زمین خوردن در این دوره، روی سلامت جنین یا جفت تأثیر کمتری دارد.

در سه ماهه دوم بارداری، با اینکه هنوز رحم مادر به طور کامل در کف لگن قرار نگرفته؛ اما پوشش های محافظتی دیگری در این ناحیه از رحم وجود دارد که از جنین در برابر ضربات ناگهانی محافظت کند. اما اگر زمین خوردن در سه ماهه دوم بارداری اتفاق بیفتد و ضربه های شدیدی به شکم مادر وارد شود، ممکن است جنین هم در معرض خطر قرار بگیرد. اگر این نشانه ها را داشتید حتما باید به پزشک مراجعه کنید:

حرکت جنین نسبت به قبل کم شده باشد

مادر درد شدیدی پس از زمین خوردن داشته باشد

لکه بینی یا خونریزی

انقباضات رحمی زیاد شود

احساس تنگی نفس و سرگیجه داشته باشد

احساس نشت کیسه آب جنین


سه ماه سوم بارداری:محققان معتقدند میزان آسیبی که به جنین در ماههای آخر بارداری وارد می شود خیلی بیشتر از سه ماهه اول یا دوم بارداری است. چون در سه ماهه سوم بارداری عوامل خطرزا خیلی بیشتر است. با شروع سه ماهه سوم بارداری، جنین به سطح پوست شکم مادر نزدیک می شود، همچنین سر نوزاد در ماه آخر بارداری در اکثر موارد رو به پایین است همین موضوع شانس آسیب دیدگی به دلیل زمین خوردن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.این نشانه ها در این دوره خیلی خطرناک است و خیلی زود باید به پزشک مراجعه کنید:

احساس درد در شکم

لکه بینی یا خونریزی شدید

نشت مایع آمنیوتیک از کیسه آب زنان بعد از زمین خوردن

کم شدن حرکات جنین

تنگی نفس

احساس سرگیجه شدید بعد از زمین خوردن

شروع انقباضات زیاد در دیواره رحم مادر باردار

چگونه می توان از زمین خوردن در بارداری پیشگیری کرد؟

اگر احساس سرگیجه یا ضعف داشتید دیگر به راه رفتن ادامه ندهید و استراحت کنید.

بهتر است در ماه های آخر بارداری کفش طبی با پاشنه های سه سانتی بپوشید. کفش پاشنه بلند در ماههای آخر خودشان دلیل زمین خوردن هستند.

هنگام بالا رفتن از پله ها حتماً از نرده یا حفاظ کناری پله ها استفاده کنید.

در روزهای آخر که راه رفتن وو حفظ تعادل سخت تر می شود بهتر است با خودتان باری حمل نکنید و کیف سنگین روی دوشتان نیندازید.

کف حمام را تا زمان زایمان با کفپوش ضد لغزش بپوشانید.

هیچ وقت با عجله از روی صندلی یا مبل بلند نشوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (530 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (162 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (87 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (9 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (10 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
تیتر امروز   
ماجرای رقص و آواز داملا، خواننده مشهور باکویی با پوشش نیمه‌عریان و... | برخورد شدید دادستان
20 رسم عجیب عروسی از سراسر دنیا؛ از دزدین عروس تا تف کردن پدر روی عروس!!
فرجام تلخ عشق پسر جوان به زنی که 12 سال بزرگ‌تر از خودش بود/ پیکر سوخته پسرم را در بیمارستان پیدا کردم
اجاره رحم زن مسیحی، یهودی و زرتشتی برای فرزندآوری جایز است؟
نظر رهبر انقلاب در خصوص ازدواج مسلمانان با مسیحیان
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم
دلیل پوشیدن لباسهای رنگ روشن و شاد ملکه انگلیس چه بود؟
دانلود آهنگ جدید «آبی فیروزه‌ای» از مصطفی راغب و حمید هیراد+فیلم/ دل من بنده به تار موی دلبند تو…
جسد دختر مفقودی سیل پیدا شد / عملیات جست و جو او هفت روز طول کشید
بازداشت دو پسر به اتهام تعرض به یک دختر در خانه اجاره ای/ داستان سرایی متهمان لو رفت
کشف برکه‌های نمکی زیر سطح سیاره مریخ
هشدار مهم لاریجانی مبنی بر خطرات شکل گیری دیکتاتوری در صورت رأی ندادن
نگاه دوباره به سانحه سقوط بالگرد آقای رئیس جمهور؛ می شد پیشگیری کرد!
ویدیو/ خداحافظی وزیر آموزش و پرورش دولت شهیدجمهور در مجلس/ شاید امروز آخرین روزی باشد که در این مقام به شما گزارش می‌دهم
سونامی استعفای اساتید پزشکی در دانشگاه‌های کره جنوبی
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس