ساعدنیوز
ساعدنیوز

این مرد ایرانی جان 40 قاتل را نجات داده است+عکس

  دوشنبه، 09 بهمن 1402 ID  کد خبر 373111
این مرد ایرانی جان 40 قاتل را نجات داده است+عکس
ساعدنیوز: عبدالصمد خرمشاهی یکی از مشهورترین وکیل های حوزه جنایی است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری آنلاین، عبدالصمد خرمشاهی، مشهورترین وکیل ایران در حوزه جنایی در گفت‌وگو با همشهری از تجربیاتش در این حوزه در سال‌های گذشته صحبت کرد. او می‌گوید در این سال‌ها وکالت در 600پرونده قتل را قبول کرده و توانسته 40نفر از موکلانش را از قصاص نجات دهد.

در سال‌هایی که وکالت می‌کنید چند پرونده قتل را قبول کرده‌اید؟

گمان می‌کنم تاکنون 600پرونده قتل داشته‌ام، 40نفر از قصاص نجات پیدا کرده‌اند که این آمار کمی نیست. زمانی که بازنشسته شوم خیالم راحت است. البته ممکن است عده‌ای بگویند بقیه که قصاص شدند چه؟ قرار نیست که همه موکلان نجات پیدا کنند. وکیل کار خودش را انجام می‌دهد. آمار نجات 40متهم به قتل برای من بزرگ‌ترین ثروت و یادگاری است. در زمان بازنشستگی خاطراتم را خواهم نوشت که چقدر لذتبخش است که بتوانی جان یک انسان را نجات دهی.

دفاع از کسی که مرتکب قتل شده برای شما سخت نیست؟

وکیل از نفس بزه مثلا قتل دفاع نمی‌کند. وکیل از متهمی دفاع می‌کند که باید حقوق او را استیفا کند. متهم عادی در مقابل قانون عامی است و چیزی نمی‌داند. مثلا در مورد بیجه (قاتل سریالی کودکان در پاکدشت) پرسیده می‌شود که آیا می‌شود از امثال بیجه هم دفاع کرد؟ بله؛ چرا که نه. ما از اعمال و رفتار او دفاع نمی‌کنیم. از حقوقی که قانونگذار به او داده دفاع می‌کنیم؛ مواردی مثل رد دادرس، تحقیقات محلی، بازسازی صحنه، شهادت شهود و... یا سایر موارد که او اطلاعی ندارد.

افرادی که دچار مشکل در حوزه کیفری می‌شوند و نیاز به وکیل دارند چطور می‌توانند تشخیص بدهند که چه وکیلی را انتخاب کنند؟

انتخاب وکیل مشکلی است که خیلی‌ها با آن مواجه می‌شوند. چرا که این فرهنگ در جامعه ما جا نیفتاده که همه از قبل یک وکیل داشته باشند. زمانی که حادثه‌ای برای افراد اتفاق می‌افتد، مثلا پرونده قتل، آنجا فرصت انتخاب و بررسی ندارند و به‌شدت پریشان‌خاطر می‌شوند و عجله دارند که زودتر وکیل انتخاب کنند.

شنیده شده که بعضی از وکلا از نفوذشان صحبت می‌کنند و پیش از رسیدگی به پرونده به موکل‌شان وعده و وعید می‌دهند.

بله من هم شنیده‌ام. گاهی ادعا می‌شود که مثلا ما در دستگاه قضایی نفوذ داریم و پرونده را پیش می‌بریم. وکیل دلال نیست. وکیل فردی تحصیل‌کرده و آگاه به مسائل حقوقی است. فردی که می‌گوید نفوذ دارم هم حرمت وکلا را از بین می‌برد و در حد کارچاق‌کن و دلال وکیل را پایین می‌آورد و هم در واقع به قاضی تهمت می‌زند و اینطور القا می‌کند که فلان قاضی و فلان دادگاه نفوذپذیر هستند. بنابر این به‌شدت از این افراد باید دوری کرد. بارها از من سؤال شده که مثلا در فلان شعبه دادگاه آشنا دارید؟ گفتم خیر. مگر من دلال هستم؟ من وکیلم. توصیه می‌کنم افرادی که نیاز به وکیل پیدا می‌کنند هرگز فریب وعده و وعید را نخورند.

برای خیلی‌ها وکالت در حوزه جنایی جذاب و پر از هیجان است. از سختی و چالش‌های وکالت در حوزه جنایی بیشتر صحبت کنید.

وکالت حرفه سختی است؛ چراکه مدام فکر وکیل درگیر است و تشویش و اضطراب موکل به آنها هم منتقل می‌شود. در پرونده‌ها از همه سخت‌تر پرونده‌های کیفری است. به‌خاطر همین به همکاران خانم توصیه می‌کنم وارد چنین پرونده‌هایی نشوند. چرا که آواز دهل شنیدن از دور خوش است. وکیل در پرونده‌های جنایی خواب راحت ندارد؛ چرا که موکل به شما امید بسته و باید برایش تلاش کنی و دائم دلشوره این را داری که مبادا کار خراب شود و موکل پای چوبه دار برود.

پرونده‌های جنایی با جان انسان مرتبط است و خیلی‌ها حاضر هستند مبالغ کلانی پرداخت کنند. حق‌الوکاله در پرونده‌های جنایی چقدر است؟

برای حق‌الوکاله یک آیین‌نامه‌ای وجود دارد اما یک توافق هم وجود دارد. مثلا ممکن است پرونده‌ای را یک وکیل جوان با 20میلیون تومان قبول کند اما وکیل باتجربه با یکی، دو میلیارد تومان هم قبول نکند. بهای ثابتی ندارد. بستگی به توافق طرفین دارد. من اخلاقم طوری است که وقتی موکل می‌گوید چقدر حق‌الوکاله می‌گیرید؟ می‌گویم چقدر در توانت است. همیشه تعجب می‌کنند. اگر ببینم موکل توان نداشته باشد ایرادی ندارد.

درباره حق‌الوکاله میلیاردی چیزی شنیده‌اید؟

وکیل در حالت عادی هرگز حق‌الوکاله سنگین نمی‌تواند بگیرد. معدود پرونده‌ها و معدود وکلایی هستند که از راه‌های غیرمتعارف حق‌الوکاله سنگین می‌گیرند. من شنیده‌ام در بعضی پرونده‌های قتل 40، 50میلیارد تومان به‌عنوان حق‌الوکاله گرفته شده است. در پرونده‌های جرائم اقتصادی معمولا وکیل نمی‌تواند حق‌الوکاله سنگین بگیرد مگر اینکه ارتباط غیرمعمولی داشته باشد. من چنین کارهایی را نمی‌پسندم. این مبالغ در حالی شنیده می‌شود که مثلا من شنیدم سال گذشته 300نفر از وکلا حتی هزینه تمدید پروانه وکالت‌شان را نداشتند.

قصاص موکل

خرمشاهی درباره پرونده‌هایش می‌گوید: با موکلان و نزدیکانش اتمام حجت می‌کنم که ما هیچ تضمینی برای نجات تو نداریم. بعد هم باید واقعیت را به ما بگویی. اگر دروغ بگویی نمی‌توانیم دفاع کنیم. وکیل رازدار موکل است و هر حرفی از او می‌شنود باید پیش خودش بماند. می‌گوییم دفاع خودمان را انجام می‌دهیم بقیه با دادگاه است. چند سال قبل وکالت فردی شرور و سابقه‌دار را به‌عهده گرفتم. حدود 3-2 سال رسیدگی به پرونده‌اش ادامه داشت تا اینکه او شروع به تهدید کرد. می‌گفت می‌گویند خرمشاهی همه را نجات می‌دهد چرا من را نجات نمی‌دهد و...؟ از سوی دیگر افرادی هم هستند که قتل عمد مرتکب نشده‌اند. مدت‌ها قبل وکیل پزشکی بودم که به همسرش علاقه زیادی داشت. یک روز با همسرش دچار اختلاف شده بود. او به همسرش گفته بود از جان من چه می‌خواهی و او هم گفته بود می‌خواهم بکشمت. همسرش از آشپزخانه چاقو آورده بود که به شوهرش حمله کند. این مرد دستش را گرفته بود و نوک چاقو به قلب همسرش برخورد کرده بود. اصلا نه قصد کشتن داشت و نه عملش نوع کشنده بود. صدایش می‌کند که بلند شو و شوخی نکن و... می‌بیند که فوت شده. به قدری همسرش را دوست داشت که او را به دوش می‌گیرد و تا بیمارستان که 500متر راه بوده، می‌رساند و در آنجا شروع به گریه و زاری می‌کند. او مرد شریفی بود اما متأسفانه قصاص شد.

وکالت جنایتکاران

مهم این است که شما پیش وجدان خودت راحت باشی. به من می‌گویند تو می‌دانی فلانی قاتل است چرا از او دفاع می‌کنی؟ می‌گویم من از کجا بدانم قاتل است؟ حتی ممکن است اقرار کرده باشد اما اقرارش مقرون به واقع نباشد. قدیمی‌ترین زندانی زن اقرار نکرده بود؟ بعد معلوم شد که اقرارش درست نبوده؟ حتی گاهی ممکن است فردی مرتکب قتل شده و اقرار هم کرده باشد اما قتل از موارد قتل عمدی محسوب نشود. وکیل باید تلاش کند این موضوع روشن شود و بتواند از موکل دفاع کند. با این حال وکیل برخلاف قاضی مختار است پرونده‌ای را قبول کند یا نه. بعضی پرونده‌ها روح انسان را آزار می‌دهد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
برچسب ها: قاتل وکیل

2 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (295 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (233 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (101 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (97 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (79 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (78 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (62 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (60 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (51 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (43 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به کیک تولد خاص سوگل طهماسبی بازیگر سریال کیمیا با نردبان/ مبارکا باشه+ عکس ساقدوشی رحمان و رحیم در عروسیِ هومن حاجی عبداللهی، رحمت سریال پایتخت+عکس/چقد هم به خودشون رسیدن ... خلاقیت بی‌نظیر و جالب یک رستوران کره‌ای برای سرد کردن به موقع غذای داغ/ این راهکار پربازدید شد+عکس عکس خاطره انگیز و زیبای رضا داوودنژاد با همسر و مجریان معروف/ از المیرا شریفی مقدم تا ژیلا صادقی! گرگم به هوا بازی کردن جدی مهران غفوریان و حامد آهنگی/ بالاخره موفق شد حرص آقای بازیگر رو دربیاره+ویدیو بازیگران مجرد سریال گیلدخت از گلنار تا زهرمار خان !! +عکس حضور پرشور چهره های سیاسی در مراسم ختم پدر محمود احمدی نژاد/ از حداد عادل و اژه ای تا خاتمی و رهبر معظم انقلاب +عکس راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 سکانس خنده دار لیسانسه ها: وقتی رفیقت یه لیس بیشتر بستنی نمیخواد +ویدئو ماشین عجیب و ضد گلوله محمدرضا گلزار سوپر استار ایرانی/ آیسان خانومم سوار این ماشین میشه یعنی!! +عکس (عکس) رونمایی از پدر و مادر واقعی زهرمارخان سریال "گیلدخت"، امین میری/ چه ژستی هم گرفتن، معلومه حسابی عاشق هم بودن! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری و علی شادمان در گذر زمان/ انگار آدم متفاوتی شدن +عکس ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید تصویر جدید یکتا ناصر با غمی عمیق در چهر ه اش / تاثیر اتفاقات اخیر بر روحیه خانم بازیگر عکس جدید شهرام لاسمی بازیگر شخصیت قلقلی / بعد از 38 سال اصلا تکون نخورده شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد (ویدئو) درخواست علیرضا حقیقی از علی دایی و کریم باقری برای ساخت مجسمه طلا! گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند
تیتر امروز   
ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد!
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده