دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

علم و فناوری / فناوری های نوین /

این ربات‌های زنده با الهام از جانوران طراحی شده‌اند +ویدئو 

سه شنبه، 16 آبان 1402
کد خبر: 361712
ساعدنیوز: دانشمندان از نسل جدیدی از ربات‌های تغییر شکل دهنده رونمایی کردند که به کمک عضله‌های خود قادر هستند خود را با طبیعت تطبیق دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از دیجیاتو، ربات‌های تغییر شکل دهنده که از طبیعت الگوبرداری می‌کنند، می‌توانند بدن و پاهای خود را تغییر داده و از سازگاری موجودات زیستی منطقه با محیط‌های مختلف تقلید کنند. این سه ربات که از جانداران در طبیعت الهام می‌گیرند، توسط تیمی از محققان و مهندسان دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه ساخته شده‌اند. مقاله مرتبط با این مطالعه به‌تازگی در مجله «نیچر» به چاپ رسیده است.

در طراحی این ربات‌ها از یک عضله مصنوعی سبک وزن مشابه ماهیچه‌های انسان استفاده شده که قادر است در پاسخ به جریان الکتریسیته منقبض شود. با تعبیه این عضله مصنوعی در ستون فقرات ربات یا در پوست آن، حالا ربات می‌تواند تغییر شکل دهد. درمجموع این رویکرد بسیار امیدوار‌کننده است، زیرا دانشمندان را به‌سمت توسعه ربات‌هایی سوق می‌دهد که می‌توانند در محیط‌های سخت و چالش‌برانگیز حرکت کرده و کار کنند.

«جیانگو ژایٔو»، یکی از محققین این پروژه، توضیح داد که این ربات‌ها با استفاده از موادی ساخته شده‌اند که استحکام آن‌ها در برابر نوسانات دما تغییر می‌کند. پس نیاز به سیستم‌های قدرتمند اما دست‌وپاگیر مانند پیچ‌های مغناطیسی از بین می‌رود. این انعطاف‌پذیری آن‌ها‌ را برای کمک بالقوه در عملیات جستجو و نجات در مناطق آسیب‌دیده مجهز می‌کند.

در مقاله منتشر‌شده، سه طرح ربات تغییر شکل دهنده به‌صورت مجزا ارایٔه شده است. اولی یک گیره است که قادر به تشخیص محیط و تغییر شکل با هدف اثرگذاری روی اجسام اطراف است. دومی یک ربات چهارپا است که می‌تواند خود را خمیده یا صاف کرده و به‌راحتی از شکاف‌ها عبور کند. درنهایت ربات سوم، رباتی است که قادر است شکل و موقعیت پاهای خود را تغییر دهد و هم روی آب و هم روی خشکی راه برود.

ژایٔو توضیح داد: «قورباغه‌ها می‌توانند این نوع تغییرات را به‌راحتی در بدن خود انجام دهند. ما از دگرگونی بدن آن‌ها الهام گرفتیم تا ربات‌های تغییر شکل دهنده را خلق کنیم. هرچند این ربات‌ها هنوز کاملاً آزادی عمل قورباغه‌ها را ندارند، اما پیشرفت چشمگیر و امیدوارکننده است.»

این تیم از سال 2017 تاکنون روی این پروژه کار کرده است و قصد دارد در مراحل بعدی پروژه با افزودن حسگرها و دوربین‌های مختلف، ربات را به‌طوری مجهز کند که بتواند به‌صورت مستقل مسیریابی کرده و بهترین مسیر را در میان مسیرهای مختلف برای خود انتخاب کند.


2 پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 06 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
تبدیل پایان نامه به مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
رونمایی از حلقه ازدواج خاص و شیک مرجان سلحشوری ، دختر تکواندو کار ایرانی با گل آرایی بی نظیر / ماشالله چه عروسی شده 😍 + عکس
(تصاویر) خانۀ مدرن و استثنایی یک زوج جوان در قلب جنگل/ پنجره های روبه جنگل و رویایی
(تصاویر) زیباترین و شادترین فستیوال‌های 10 کشور جهان که شاید هرگز شانس شرکت در آنها را نداشته باشیم/ واای فستیوال مکزیک یه‌جوری بینظیره که فقط باید اونجا باشی و تجربش کنی👌
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
نگاهی به آشپزخانه مدرن همسر گئورگی گولسیانی در تهران با اکسسوارهای فوق مدرن و دکوراسیونی فوق العاده شیک و زیبا/ عجب خانواده پرجمعیتی داره ستاره پرسپولیس +عکس