ساعدنیوز
ساعدنیوز

اینجا تبریز، سطل‌های زباله، خالی از تاج گل‌های پژمرده مراسم ترحیم!

  سه شنبه، 19 تیر 1403 ID  کد خبر 396408
اینجا تبریز، سطل‌های زباله، خالی از تاج گل‌های پژمرده مراسم ترحیم!
ساعدنیوز: با پیوستن صدها خانواده به یک پویش، بند زندانیان جرائم غیرعمد استان آذربایجان شرقی خلوت شده است و سطل‌های زباله، خالی از تاج گل‌های پژمرده مراسم ترحیم.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از فارس، «در روز ختم یک کوچه قرق تاج گل‌ها شد و ارزش تقریبی تاج گل‌های اهدایی مراسم ترحیم مدیرعامل بانک را یک میلیارد تومان تخمین زدند.» «برای نصب بنرهای تسلیت یکی از بازاری‌های اسم و رسم‌دار، یک خیابان را داربست زدند.» این خبرهایی است که گه گداری از مراسم ترحیم در فضای مجازی منتشر می‌شود.در حالی که اخیرا هزینه‌های غیرضروری مراسم ترحیم رو به افزایش است، مسئول ستاد دیه آذربایجان شرقی رسول تقی پور امروز 18تیر گفت از ابتدای سال 1403، 424 خانواده متوفی به «پویش سنت حسنه اهدا» پیوسته‌اند و با «اهدای هزینه مراسم شام و تاج گل مراسم ترحیم» به مبلغ 11میلیارد و 300 میلیون تومان در «آزادی 149 زندانی جرائم غیرعمد» مشارکت کرده‌اند. به گفته مسئول ستاد دیه استان آذربایجان شرقی فقط در دو مراسم ترحیم همسر مالک یک باشگاه ورزشی و نزدیکان رئیس اتاق بازرگانی، بیش از 87 مجموعه، کارخانجات، اشخاص حقوقی و حقیقی هزینه تاج گل را برای آزادی زندانیان غیرعمد به حساب ستاد دیه واریز کردند و در آزادی 21 زندانی شریک شدند.

سنت حسنه «آزادی زندانیان غیرعمد» در آذربایجان شرقی بیش از چهار سال است جایگزین اهدای تاج گل و بنر تسلیت مراسم‌ ترحیم شده است و دو ماه قبل در مراسم فوت شهید جمهور و همراهانش، بازاری‌ها و صاحبان اصناف استان فقط با هزینه بنرهای تسلیت، 12زندانی را به کانون خانواده‌شان برگرداندند.

از زمان اجرای این پویش تا امروز 4825 خانواده در استان آذربایجان شرقی با واریز مبلغ تاج‌های گل و هزینه مراسم ترحیم به‌حساب ستاد دیه، 1500 زندانی جرائم غیرعمد را آزاد کردند.

ترویج فرهنگ آزادسازی زندانیان یکی از راهکار‌های موثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی است. بر اساس آمارها هم اکنون 12 هزار و 565 زندانی جرایم غیرعمد با مجموع بدهی حدود 15 هزار میلیارد تومان در زندان‌های کشور هستند.از طرفی روزانه بیش از 1000 نفر در کشور فوت می‌کنند. با فرض بر اینکه برای هر مراسم ترحیم، حداقل دو تاج گل با مبلغ سه میلیون تومان اهدا شود، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های دیگر ترحیم در هفته فقط 21میلیارد تومان هزینه تاج گل‌های اهدایی می‌شود، این در حالی است که با این مبلغ می‌توان در هر هفته چندین زندانی جرائم مالی با بدهی میلیاردی را از زندان آزاد کرد.

حجت الاسلام محمدمرتضوی کارشناس دینی معتقد است در فرهنگ و آموزه‌های اسلامی گل بردن در مجالس ختم در حدی که موجب افراط و اسراف نشود نوعی تکریم مومن به حساب می‌آید و به عبارتی نشان دهنده عشق و احترام به مرحوم است. اما حجت الاسلام کاظم فتاح دماوندی کارشناس دینی می‌گوید اهدای تاج گل‌های گران قیمت و چاپ بنر‌های بزرگ، مصداق چشم و هم چشمی است که ثوابی را عاید درگذشتگان نمی‌کند اما ثواب آزاد کردن یک زندانی به نیت متوفی تا ابد خیرا معنوی به همراه دارد.

حجت الاسلام جواد اکبری مشاور دینی معتقد است ساده و کم هزینه برگزار کردن مراسم ترحیم، با کمک روحانیون، فضای مجازی و رسانه‌های جمعی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود. برای مثال تاج گل‌های اهدایی مراسم ترحیم نه تنها هیچ سودی برای شخص فوت شده و خانواده او ندارد، بلکه زحمت انتقال آن به منزل و بعد هم بلافاصله تبدیل شدن به زباله، خانواده مصیبت دیده و کارگران شهرداری را دچار گرفتاری می‌کند. یکی دیگر از راهکارها ترویج این فرهنگ است که افراد در وصیت نامه‌ها به اسراف نکردن در مراسم ترحیم و صرف بخشی از هزینه‌ها برای امور خیر توصیه کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام حمیدی: ما مستاجریم برعکس ستاره‌های کاخ‌نشین آن سوی آب‌ها، ما در حسرت یک خانه‌ایم که مال خودمان باشد! (322 نظر) مریم امیرجلالی: داماد و دخترم توی کانادا هر دوتاشون کارمند بانک هستند و تا 5 کار می‌کنند که بعدش نای حرکت ندارند؛ ایران همه چیز سر جای خودشه کارمندا تا 2 کار می‌کنند+ویدیو (248 نظر) داریوش ارجمند: روزی که تندیس حاج قاسم را بوسیدم به من گفتند بت پرست! گفتم هستم 100 بار دیگر هم می بوسم+فیلم (161 نظر) سیدجواد هاشمی: آقای پزشکیان باسوادترین رئیس‌جمهور ایران بوده اما آیا باید ایشون رئیس‌جمهور بشه؟؛ چرا منو فقط به چشم شهید سینمای ایران می‌بینید+ویدیو (160 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به سوال چالشی: آیا شرکت در عروسی که در آن رقصیدن وجود دارد، اشکال شرعی دارد؟ (145 نظر) نگاهی به میز عزای ساده و بدون تجملات مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی/ تزئین زیبا و اصیل با گل، خرما و شمع+عکس (144 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (142 نظر) مقام معظم رهبری: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده که نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست (133 نظر) نگاهی به سینی های تزئین شده خرما و حلوای هنرمندان پیشکسوت ایرانی روی میزهای عزای شیک و زیبایشان/روحشان شاد و یادشان گرامی+عکس (115 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای طراحی و ساخت خانه 2 طبقه حماسه ساز شد+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (113 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا سیم کش برای طراحی پریز در توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (104 نظر) خلاقیت خنده دار پدران ایرانی برای ثبت نام دخترشان در ثبت احوال حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (96 نظر) مهرانه مهین ترابی: شاید خلاف مسیر زندگی باشم ولی از اینکه مادر نیستم خوشحالم+ویدئو (90 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی فاطمه دانش پژوه برای تولد سید احمد خمینی با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (83 نظر) رضا گلزار: هنوزم کسی باور نمیکنه من ازدواج کرده باشم/ دستپخت آیسان محشره برای همین فست فود خیلی کم میخورم+فیلم (81 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز