ساعدنیوز
ساعدنیوز

آزمون های ورودی جهت تحصیل در دانشگاه های ترکیه

  چهارشنبه، 03 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
آزمون های ورودی جهت تحصیل در دانشگاه های ترکیه
اگر بارها و بارها در کنکور سراسری شرکت کرده‌اید و موفق به پذیرش در رشته‌های مورد علاقه خود همانند پزشکی، دندانپزشکی و رشته‌های مشابه نشده‌اید، شرایط عالی تحصیل در ترکیه را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

کیفیت بالای آموزش و تحصیل در ترکیه شما را برای آینده شغلی و تحصیلی در هر نقطه از جهان آماده می کند. چشم انداز ترکیه در تقاطع شرق و غرب قرار گرفته است و دارای طیف گسترده ای از مناطق جغرافیایی است و ویژگی های ترکیبی آن سه قاره جهان اروپا، آفریقا و آسیا است. ترکیه با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، از سه طرف توسط دریاها احاطه شده است، ترکیه همیشه مرکز تجارت بزرگ ابریشم و ادویه بوده است.

آزمون SAT جهت ورود و تحصیل در دانشگاه های ترکیه

برای دانشجویان این کشور آزمونی به نام SAT General یا تست Scholastic Assessment Test در نظر گرفته شده است که آزمون استانداردی جهت ورود به کالج و برخی از دانشگاه ها در مقاطع کارشناسی Undergraduate است. این آزمون شامل ریاضی، نگارش و درک مطلب است. زمان آن 45 دقیقه و هزینه شرکت در آن 50 دلار است. حداکثر نمره این آزمون 800 که میانگین نمره برای ریاضی 513، برای نگارش 487 و برای درک مطلب 497 است. آزمون SAT Subject نوع دیگری از این آزمون است که در 5 رشته ریاضیات، تاریخ آمریکا و جهان، علوم و زیست شناسی، زبان های خارجی و ادبیات انگلیسی برگزار می شود. این آزمون هر ساله و در ماه های اکتبر، دسامبر، ژانویه، مارس، می و ژوئن ارائه می شوند.

آزمون Scholastic Assessment Test که مخفف آن SAT نام دارد، یکی از آزمون های معتبر برای ورود به دانشگاه های آمریکا و برخی دانشگاه های ترکیه در مقطع لیسانس می باشد که توسط موسسه College Board هفت بار در سال برگزار می شود و نتیجه آن به مدت دو سال اعتبار دارد، برخی از دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه مدرک این آزمون را جایگزین YOS قرار می دهند.

این آزمون شامل دو قسمت می شود:

  • SAT 1 “Reasoning Test”

قسمت اول SAT شامل سه بخش می شود و هر بخش 200 تا 800 نمره امتیاز بندی می شود

  • ریاضیات: شامل 58 سوال ریاضی و هندسه می باشد و مدت زمان پاسخگویی 80 دقیقه می باشد
  • درک مطلب: این بخش شامل 52 سوال و مدت زمان پاسخگویی 65 دقیقه می باشد
  • نگارش: این بخش شامل 44 سوال می باشد و مدت زمان در نظر گرفته شده برای پاسخگویی 35 دقیقه است

نکته: دانشگاه های ترکیه برای پذیرش تنها این بخش را ملاک قرار می دهند و قسمت دوم امتحان گرفته نمی شود.

  • SAT 2 “Subject Test”

مدت زمان پاسخگویی این قسمت به مدت یک ساعت است، و موارد امتحانی شامل دروس: تاریخ، انگلیسی، ریاضی، زیست و غبره می باشد.

توجه: در دانشگاه های ترکیه بخش دوم انجام نمی شود.

آزمون YOS برای دانشجویان بین المللی

آزمون دانشجویان بین الملل که بصورت مخفف آن را یوس YOS می نامند، آزمونی است که همه ساله از سوی دانشگاه های دولتی و برخی دانشگاه های خصوصی برای دانشجویان بین الملل در کشور ترکیه برگزار می شود. دانشجویانی که در این آزمون شرکت می کنند و پذیرفته می شوند به راحتی می توانند وارد دانشگاه های برتر دولتی ترکیه شوند و به تحصیلات تکمیلی خود ادامه دهند. هزینه این آزمون در حال حاضر بین 100 تا 200 لیر ترکیه است.

اگر متقاضی قبلا آزمون تومر TOMER را داده و مدرک آن را گرفته باشد، می تواند در آزمون YOS ترکی شرکت کند. در این صورت تنها با پرداخت مبلغ ناچیزی وارد دانشگاه دولتی شده و می تواند در بهترین خوابگاه های شهر آنکارا و با هزینه های مقرون به صرفه آن اقامت و دوره های تحصیل در ترکیه را با آرامش خاطر و بدون گذراندن آزمون های پر استرس کنکور برای ورود به رشته های شاخه های پزشکی و پیراپزشکی و بسیاری دیگر از رشته های پرطرفدار تجربه کند.

نکته مهم و جالب این که نیازی به مرتبط بودن مدرک تحصیلی دیپلم و رشته موردنظر دانشگاهی شما نیست. به عنوان مثال متقاضی با مدرک پیش دانشگاهی رشته های انسانی یا ریاضی می تواند برای پذیرش در رشته های پزشکی یا دندانپزشکی ترکیه اقدام نماید و در آزمون یوس که به زبان انگلیسی ساده برگزار می شود، شرکت کند.

Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı یا YOS نام آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه؛ به منظور تحصیل کارشناسی در ترکیه است، این آزمون برای رشته های دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی و سایر رشته ها می باشد که برای پذیرش دانشجویان خارجی برای تحصیل به زبان ترکی یا انگلیسی برگزار می شود. هر دانشگاه 1 بار در سال به صورت مجزا اقدام به برگزاری این آزمون می نماید، YOS به صورت رقابتی است و کسب نمره بالا نقش بسیار مهمی در انتخاب رشته متقاضی دارد.

آزمون YOS شامل 100-80 سوال می شود، و محتویات آن به شرح زیر می باشد:

  • ریاضی
  • هندسه
  • هوش

شرایط شرکت در آزمون یوس به شرح زیر است:

  • متقاضیان باید اتباع خارجی باشند
  • ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • عدم وجود شرط سن، دین، نژاد
  • عدم وجود ارتباط بین مدرک دیپلم و رشته انتخابی
  • مجوز شرکت در آزمون برای پناهندگان

زمان برگزاری آزمون:

هر دانشگاه به صورت مجزا اقدام به برگزاری آزمون YOS می نماید و اطلاعات دقیق از زمان و مکان آزمون را در سایت دانشگاه قرار می دهد، ولی به صورت کلی زمان برگزاری در ماه های فروردین و اردیبهشت می باشد.

تصویر

آزمون TOMER برای یادگیری زبان ترکی

واژه TOMER مخفف Türkçe Öğretim Merkezi و به معنی مرکز آموزش ترکی است. تومر از معروف ترین و مهم ترین آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه برای زبان ترکی به شمار می آید. از طرفی یکی از پیش شرط های ورود به دانشگاه هایی که به زبان ترکی تدریس می شوند، همین آزمون تومر است. هدف از برگزاری آزمون تومر، سنجش سطح دانش زبان ترکی فرد متقاضی است و شباهت های فراوانی به آزمون های آیلتس و تافل دارد و امتیازهای متفاوتی دارد. هزینه کنونی ثبت نام در این آزمون از حدود 100یورو آغاز می شود.

آزمون TOMER دارای شش بخش ذیل است که برای سنجش دانش زبان ترکی استانبولی متقاضی و در همه جنبه ها سنجیده می شود:

  • Listening
  • Structure
  • Reading
  • Spoken Interaction
  • Spoken Production
  • Writing

آزمون Türkçe Öğretim Merkezi که مخفف آن TOMER می باشد، برای سنجش سطح زبان ترکی متقاضیان طراحی شده است و مدرک آن در سرتا سر کشور ترکیه اعتبار دارد، ارائه این مدرک برای دانشگاه های ترکی زبان در کنار آزمون های دیگر الزامی می باشد به عبارتی دیگر این مدرک زبان مشابه با مدارک آیلتس و تافل می باشد و متقاضیان برای اخذ اقامت و کار در ترکیه ملزم به ارائه تومر هستند.

مدرک زبان تومر به دو شکل به متقاضیان ارائه می شود:

  • گواهینامه تومر (Sertifika) : اعتبار این مدرک بین 6 ماه تا 2 سال می باشد و پس از پایان این مدت متقاضی باید برای تمدید اقدام کند. این آزمون در دو سطح مقدماتی و متوسط برگزار می شود.
  • دیپلم تومر (Diploma) : این مدرک از اعتبار بسیار بالا و همیشگی برخوردار است و تمامی دانشگاه های ترکیه برای پذیرش، این مدرک را ملاک قرار می دهند.

سطوح مدارک:

  • گواهینامه تومر: B1 و B2
  • دیپلم تومر: (A1 و A2) و (B1 و B2) و (C1 و C2)

آزمون ALES برای دانشجویان مقاطع تکمیلی

متقاضیان جهت اخذ پذیرش درمقاطع تکمیلی ترکیه (فوق لیسانس ،دکتری) ملزم به ارائه مدرک آلس می باشند، این آزمون دو بار در سال به زبان ترکی برگزار می شود و برای سنجش مهارت های متقاضی برای ورود به دانشگاه های ترکیه طراحی شده است که در 81 شهر ترکیه برگزار می شود و نتیجه آن دو سال اعتبار دارد.

این آزمون دو بخش دارد که هر کدام شامل 50 سوال می باشد:

  • بخش رقمی (Quantitative) : سوالات این بخش شامل هندسه، هوش، ریاضیات و محاسبات عددی می باشد
  • کلامی (Verbal) : این بخش برای سنجش سطح زبان ترکی متقاضیان طراحی شده است

اشخاص که در رشته های فنی و مهندسی فارغ التحصیل شده اند باید در پاسخگویی به سوالات ریاضی و هوش (Quantitative) دقت نمایند و فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی باید در بخش زبان (Verbal) تمرکز داشته باشند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (78 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (35 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (25 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (22 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...