ساعدنیوز
ساعدنیوز

عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی یعنی چه؟

  یکشنبه، 14 اسفند 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی یعنی چه؟
از مهم ترین مسائلی که در قانون آیین دادرسی مدنی مورد توجه قرار میگیرد مهلت ها هستند که در قانون برای حضور در دادگاه و.. توسط دادگاه پیش بینی گردیده اند. پس طرفین دعوا باید در مهلت مقرر نسبت به آرای دارای حق اعتراض اقدام کنند. اما گاهی برخی بدلیل عوامل غیر ارادی امکان رعایت مواعد قانونی وجود ندارد. در ادامه ساعدنیوز این موضوع را بررسی خواهد کرد.

گاهی به لحاظ وجود موانعی که خارج از اراده و کنترل اشخاص است، امکان رعایت مواعد قانونی وجود ندارد و یا وکیل و اصحاب دعوا، نمی توانند در جلسه رسیدگی، حضور پیدا کنند و به همین دلیل هم در قانون آیین دادرسی مدنی، علاوه بر پیش بینی مواعد، عذر های موجه عدم حضور در دادگاه یا تجدیدنظر خواهی و واخواهی خارج مهلت نیز، پیش بینی شده اند. از این رو، در محتوا حاضر، قصد داریم بگویم که عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی یعنی چه و موارد و جهات عذر موجه در این قانون، کدامند؛ سپس، تفسیر ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی را بررسی کرده و درباره معاذیر قانونی در این قانون، همچنین، عذر موجه در تجدیدنظر خواهی، توضیح دهیم.

عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی

برای توضیح در این باره که عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی یعنی چه باید گفت، یکی از مهم ترین تشریفاتی که در قانون آیین دادرسی مدنی، مورد توجه قرار می گیرد، مواعد و مهلت هایی هستند که اشخاص، برای طرح دعوا در دادگاه و یا اعتراض به احکامی که دادگاه صادر کرده است، دارند. به عنوان نمونه، هر شخص مقیم ایران که در دادگاه بدوی یا نخستین، حکمی به ضرر او صادر شده است، می تواند ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ آن حکم، تجدید نظر خواهی کند (البته در صورتی که رای، قابل تجدیدنظرخواهی باشد) و یا اگر خوانده دعوایی که در مرحله بدوی، حکمی غیابی علیه او صادر شده، نتواند در مهلت مقرر، نسبت به واخواهی از رای غیابی، اقدام کند و مهلت این امر، منقضی گردد، می تواند، در صورت وجود بعضی جهات که به آن ها، عذر موجه می گویند، نسبت به واخواهی خارج از مهلت، اقدام نماید.

  • در واقع، در قانون آیین دادرسی مدنی، مواردی تحت عنوان "عذر موجه"، مورد پیش بینی قرار گرفته اند که در صورت وجود هر یک از آن ها، می توان به آن ها استناد نموده و با وجود گذشت مهلت های اعتراض، نسبت به اعتراض به رای، اقدام کرد. همچنین، برخی از این عذرها که سبب عدم حضور در جلسه رسیدگی شده اند، می توانند، سبب تجدید وقت جلسه رسیدگی گردند.

  • البته، لازم به ذکر است که موارد عذر موجهی که در قانون آیین دادرسی مدنی مطرح شده اند، صرفا در خصوص دعاوی حقوقی کاربرد و استفاده دارند. یعنی این موارد، در دادگاه های عمومی حقوقی یا دادگاه خانواده، مورد استفاده قرار می گیرند و در حین رسیدگی به دعاوی کیفری در دادگاه، نمی توان به آن ها استناد کرد؛ چرا که موارد عذر موجه در امور کیفری را قانون آیین دادرسی کیفری، به طور خاص و ویژه بر شمرده است.

پوستر مسائل حقوقی

موارد عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی

همانگونه که در قسمت قبل توضیح داده شد، در قانون آیین دادرسی مدنی، موارد عذر موجه در دعاوی حقوقی مورد پیش بینی قرار گرفته است که به موجب ماده 306 و 41 این قانون، جهات و موارد عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی را می توان به شرح زیر بر شمرد :

  • ابتلا به بیماری که از حرکت کردن، جلوگیری کرده یا برای حرکت کردن مضر باشد؛ فوت خویشاوندان(سببی و نسبی) صرفا تا درجه اول از طبقه دوم؛ حوادث قهری و وقایع خارج از اختیار، نظیر سیل و زلزله یا گروگان گرفته شدن

  • "مرضی که مانع از حرکت است": مستفاد از بند اول از ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که خواهان یا خوانده دعوا، به بیماری مبتلا شود که به واسطه آن، قادر به حرکت کردن و حضور در دادگاه نباشد یا نتواند در مهلت، اعتراض خود را ثبت کند، می توان آن را یکی از موارد عذر موجه دعاوی حقوقی محسوب کرد.

  • "فوت یکی از والدین یا همسر یا اولاد": فوت یکی از بستگان نزدیک فرد، به موجب بند دوم از ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی نیز به نوعی، عذر موجه محسوب شده و عدم حضور در دادگاه یا عدم اعتراض به حکم، ظرف مهلت مقرر را توجیه می سازد؛ البته تنها فوت والدین، همسر و فرزندان، از جمله جهات عذر موجه محسوب می گردند.

  • "حوادث قهریه از قبیل سیل، زلزله و حریق": از آن جهت که در صورت وقوع حوادث قهری، همچون سیل یا زلزله، امکان حضور در مراجع قضایی یا اقدامات قانونی دیگر ناممکن یا دشوار می گردد، می توان حوادث قهری را نیز در ردیف موارد عذر موجه در آیین دادرسی مدنی دانست.

  • "توقیف یا حبس بودن": این موارد نیز گاهی سبب می شود که فرد، به لحاظ عملی، امکان انجام امور، ظرف مهلت مقرر در قانون را نداشته باشد که به همین دلیل، بازداشت یا زندانی بودن نیز جزو موارد و جهات عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی محسوب خواهند شد.

تفسیر ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی

ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی، در خصوص مهلت واخواهی و معاذیر موجه واخواهی خارج از مهلت قانونی، صحبت می کند. در تفسیر ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی باید گفت، اساسا قانون گذار، برای خوانده غایبی که نه خود او و نه وکیل یا نماینده قانونی وی، در دادگاه حضور یافته، همچنین، لایحه ای نیز در دفاع، ارسال نکرده اند و ابلاغیه نیز به آنها ابلاغ قانونی شده، امکان اعتراض واخواهی، نسبت به رای غیابی صادره در دادگاه بدوی را در نظر گرفته است. بدین صورت که مستفاد از ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی، افراد ساکن ایران، 20 روز و افراد مقیم خارج از کشور، 2 ماه از تاریخ ابلاغ رای، اعم از ابلاغ واقعی یا الکترونیکی، مهلت دارند تا برای واخواهی نسبت به رای غیابی، اقدام کنند؛ در غیر این صورت و با اتمام این مهلت ها، واخواهی امکان پذیر، نخواهد بود مگر اینکه، عذر موجه واخواهی خارج از مهلت که در ماده 306، به موارد و جهات آن، تصریح شده، وجود داشته باشد. عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی، در واخواهی خارج از مهلت، مواردی از قرار عدم ابلاغ واقعی و الکترونیکی رای به واخواه؛ فوت بستگان (اولاد، همسر یا فرزند) واخواه؛ رخ دادن سیل و زلزله و حوادث قهری یا توقیف و حبس واخواه، به نحوی که مانع از ارسال واخواهی به دادگاه شود؛ همچنین، ابتلا به امراضی و بیماری ای که مانع از حرکت باشند، هستند.

پوستر مسائل حقوقی

معاذیر موجه قانونی در قانون آیین دادرسی مدنی

پس از توضیح در این باره که عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی یعنی چه و ذکر موارد و جهات آن، در قسمت های قبلی، در این بخش از مقاله، قصد داریم، به این پرسش پاسخ دهیم که معاذیر موجه قانونی در قانون آیین دادرسی مدنی چیست؟ عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی، در خصوص عدم حضور وکیل در جلسه رسیدگی، مستفاد از ماده 41 قانون فوق الذکر، موارد و جهاتی نظیر درگذشت خویشاوندان و اقوام وکیل، اعم از اقوام سببی و نسبی تا درجه اول از طبقه دوم؛ ابتلای وکیل، به بیماری مانع حرکت یا مضر برای حرکت؛ حوادث قهری، مثل زلزله و سیل یا عوامل خارج از اختیار وکیل، مانند گروگان گرفته شدن او، که مانع از حضوری وی، در جلسه رسیدگی شوند، می باشند. معاذیر موجه اصحاب دعوا در قانون آیین دادرسی مدنی، برای اعتراض واخواهی و تجدیدنظر خواهی در موعد مقرر نیز، موارد و جهاتی مانند عدم ابلاغ واقعی یا الکترونیکی رای به آن ها؛ رخ دادن حوادث قهری یا فوت یکی از بستگان، نظیر والدین، اولاد و همسر و سایر مواردی می باشد که در قسمت های قبل، به توضیح آن پرداخته شد.

عذر موجه در تجدیدنظرخواهی

مهلت تجدید نظر خواهی، بر اساس قانون، 20 روز از تاریخ ابلاغ رای، به افراد داخل ایران و 2 ماه از تاریخ ابلاغ آن، به افراد ساکن خارج از ایران می باشد اما، در صورت وجود برخی عذرهای موجه در قانون آیین دادرسی مدنی، تجدیدنظرخواه، می تواند، خارج از مهلت قانونی نیز، نسبت به این امر، اقدام کند. عذر موجه در تجدیدنظر خواهی با در نظر گرفتن ماده 340 قانون آیین دادرسی مدنی، ماده 306 این قانون و سایر مواد آن، مواردی نظیر موارد زیر می باشد:

  • فوت، حجر یا ورشکستگی فردی که از حق تجدید نظر خواهی، برخوردار است و سبب ابلاغ رای، به مدیر تصفیه ورشکسته یا قیم محجور یا ورثه متوفی می گردد؛ همچنین، از دست رفتن سمت نمایندگی فردی که از جانب دیگری، به واسطه نمایندگی، از حق تجدید نظر خواهی برخوردار بوده و سبب ابلاغ رای، به خود فرد یا وکیل جدید او می گردد، می باشد. (مهلت تجدیدنظر خواهی در این شرایط، از تاریخ ابلاغ دادنامه، به اشخاصی نظیر مدیر تصفیه، قیم ... محاسبه خواهد شد)

  • همچنین، همانند واخواهی، در صورتی که فرد، بستگاه نسببی یا سببی (همسر، والدین، اولاد) خود را از دست دهد یا به علتی، در توقیف و حبس باشد یا درگیر حوادث قهری، مانند سیل و زلزله شود و نتواند، تجدید نظر خواهی خود را ثبت کند و یا دچار بیماری مانع حرکت گردد، می تواند، با اثبات این موارد به محکمه، خارج از مهلت قانونی، اقدام به تجدید نظر خواهی کند.

سخن پایانی

بنابراین مقصود از عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی، موارد و جهاتی هستند که در صورت اثبات وجود آن ها، طرفین دعوا می توانند علی رغم گذشت مواعد اعتراض، نسبت به رای صادره اعتراض کنند یا وکیل می تواند، در جلسه رسیدگی حاضر نشود و جلسه، تجدید گردد. از مصادیق این عذرهای موجه، می توان به رخ دادن حوادث قهری یا فوت والدین، اشاره کرد. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مشابه دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (79 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (37 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (31 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چهره و تیپ دهه شصتی بازیگران مشهور ایرانی در جوانی؛ از شبنم قلی خانی تا یکتا ناصر+ عکس/ فقط مقنعه چانه دار الیکا عبدالرزاقی و ابروی پیوندی سمانه پاکدل😍 مادرانگی‌های نیکی کریمی برای پارسا قره خانلو، بازیگر نقش پسر بهاره رهنما در سریال پژمان / چقدر مادر بودن بهش میاد ... تغییر چهره و سرنوشت بازیگران سریال زندگی به شرط خنده بعد از 17 سال+عکس/ قابل باور نیست! ابتکار خنده دار راننده ال نود با نوشته روی شیشه ماشینش برای پرت کردن حواس بقیه/ سلطان جملات نامفهوم😂 پاسخ خنده دار دانش آموز ایرانی در برگه امتحانی عربی حماسه آفرید +عکس/ ناامیدی رو میشه تو نوشته معلم دید نگاهی به تراس باصفا و سرسبز پریچهر قنبری همسر سابق شهاب حسینی / تراس نیست که جنگله +عکس تزئین میز عزای ساده و بدون تجملات ارشا اقدسی با پارچه سفید و گل شیپوری +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی... (عکس) پریا انوری بازیگر نقش عشرت در سریال گیلدخت به همراه آقای قهرمان کونگفو کنار دریاچه / خلوت پر از آرامش خانم بازیگر ... نجات هزاران تن سیب کشاورزان توسط تاجر آذربایجانی با سرمایه گذاری در پوره سیب ! (عکس) عکس دو نفره مانی آخشی و شقایق فراهانی در پشت صحنه سریال گیلدخت / جاسوئیجی خانم بازیگر چقدر بانمک و کیوته! قرآن خوانی رهبر معظم انقلاب برای پدر محمود احمدی نژاد+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی ویلچر نشینی مریم امیرجلالی در کنار رفیق کهنه اش همراه یه عالمه سورپرایز+ عکس دردناک ترین تولد مادری که مهمانانش 3 قاب عکس بودند+ویدئو/بازم شب تولدم شد... تمرینات سخت هادی چوپان به بچه گرگ برای جانشینی خودش/ پسر کو ندارد نشان از پدر+ فیلم ژست لاکچری و بچه مایه داریِ بابک جهانبخش در کنار ماشین های لوکس و خفنش+عکس/ از قدیمی تا شورلت ایده بکر شهرداری شیراز برای ساخت خونه نقلی به شکل هندوانه وسط پارک/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید سورپرایز خانوادگی پدر در کلاس درس توسط بچه هاش که همگی مثل خودش معلم اند+ویدئو/ماشاءالله به این دخترا و پسرایی که تربیت کردی... نوآوری خنده دار هموطن ایرانی در ضد سرقت کردن خانه ‌اش با این ابزارها حماسه آفرید + عکس/قیافه ها موقع بیرون رفتن دیدنیه🤣 نگاهی به محتویات بوفه خوشگل و خاص خونه هادی چوپان/ بوفه نیس که گنجینه افتخاره😍👌+عکس تجلیل هاشمی رفسنجانی از مریم میرزاخانی بعد از کسب مدال طلای المپیاد ریاضی+ فیلم بی ریاترین نماز دسته جمعی موتوربازان در مزرعه /این سر بجز درگاه خدا خم شدنی نیست+ویدئو ابتکار منحصربفرد قصاب خوش ذوق در تهیه کادوی روز تولد همسرش با قلب واقعی گاو+ عکس/ امیدوارم خانمت خوشحال بشه که بعید میدونم🤣 (فیلم) مچ گیری المیرا شریفی مقدم از شوهرش وقتی جلوی جمع سوتی میده/ رفته بودم شاباش بدم...😂 جشن تولد دونفره و خودمونی مستانه مهاجر با حضور دختر یکی یدونه‌ش نفس بازغی+عکس/ مبارک باشه تغییر قیافه رضا اکبرپور، بازیگر نقش اسماعیل سریال گیلدخت دریک فیلم متفاوت+عکس ایده خنده دار کارگر ساختمونی برای طراحی پله تاریخی شد/ لامصب راه پله نیست تست هوشه واسه خودش😂+عکس همایِ پایتخت دوباره مادر شد؟ / عکس باور نکردنی از ریما رامین فر با نوزاد دختر در بغلش معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! شام خانوادگی فریبا نادری، در یک رستوران اصیل ایرانی/ مثل همیشه با اصالت+ عکس این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! رونمایی از عاشقانه های محمدرضا علیمردانی بائو سریال پایتخت و همسرش/ به پای هم پیر بشید (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری که اصلا قابل شناسایی نیست+ عکس (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید! تماشای فوتبال با تلویزیون خانگی پشت ماشین 206 توسط دو جوان خوش ذوق شیرازی در زیر باران+ویدیو/ چه کِیفی میکنن😍 (ویدئو) با این معلم کاربلد در سه دقیقه شاهنامه را یاد بگیرید! رونمایی از برادر قدبلند و خوشتیپ ریما رامین فر، همای پایتخت +ویدئو/یکی از یکی معروف تر...
تیتر امروز   
معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید! (ویدئو) با این معلم کاربلد در سه دقیقه شاهنامه را یاد بگیرید! (تصویر) راز سمت تاریک ماه فاش شد! زمین زیر پای مدارس سست است! مردی که در ماشین‌های پارک‌شده را قفل می‌کند! / وقتی مرزهای انسانیت جا به جا می شود لطفاً کمی با مستأجرت مهربان باش+عکس اقتدار معلمان دهه شصت یا دانش‌آموزان دهه نود؟ / برخورد پیمان معادی با معلم دهه شصتی در سریال افعی تهران درست بود؟ جزئیات مرگ تلخ «ماهی جان» مادر کازرونی که به خاطر نجات یک پیرمرد سیل نفسش را برید+فیلم چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک می‌کردند؟+عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...