با 6 ضرب المثل جذاب درباره باران آشنا شوید

  دوشنبه، 17 بهمن 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
با 6 ضرب المثل جذاب درباره باران آشنا شوید
در این بخش از ساعدنیوز قصد داریم شما را با 6 ضرب المثل جذاب درباره باران آشنا کنیم با ساعدنیوز همراه باشید.

باران یکی از زیباترین جلوه های جهان هستی است که اهمیت زیادی در بین مردم دارد و نماد رحمت و برکت خداوند است و ما می خواهیم شما را با چند ضرب المثل خواندنی درباره باران آشنا کنیم با ساعدنیوز همراه باشید.

باران

1)ضرب المثل مثل باران بهار

این ضرب المثل را جهت باران های فصل بهار می گویند ؛ که در گذشته بقال ها که به روستاها میرفتن و دورگرد بودن و یکجا نمی ماندن و جهت فروش کالا های خود مدام در حال حرکت بین روستاها بودن ،مثل ابرهای بهار که روی یک شهر نمی مانند و می بارد و زود میروند. معنی دورگرد تعبیر فروشنده است.

2)ضرب المثل آدم خیس از باران نمی ترسد

باران که می آید هر کس می خواهد به طریقی از آن فرار کند ، یکی زیر سرپناه می رود، یکی چتر به دست می گیرد، یکی از خانه بیرون نمی آید …همه این تلاش برای این است که خیس نشوند اما آدمی که خیس شده دیگر برای باران فرق نمی کند و از آن نمی ترسد ، این ضرب المثل معادل ضرب المثل «آب که از سر گذشت ، چه یه وجب چه صد وجب » و معنای آن این است که وقتی درگیر کار یا مساله ای شدی ، بیشتر درگیر شدن خیلی مهم نیست.

3)ضرب المثل به دعای گربه سیاه باران نمی آید

برخی، گربه سیاه را نماد بدشگونی و نحسی می دانند؛ به همین دلیل در گذرگاه ها اگر گربه ی سیاهی ببینند بلافاصله از آن دوری می کنند. البته که این واقعیت ندارد و خرافه ای بیش نیست.اما در این ضرب المثل که از کلمه گربه سیاه استفاده کرده منظورش فرد بی ارزش و نالایق است که سعی دارد دیگران را از نفرین هایش بترساند! به این صورت که اگر از کسی ناراحت شود سریع زبان به نفرین می گشاید. درحالیکه مشکل از خودش بوده و فرد مقابل هیچ اشتباهی مرتکب نشده بود.اینجاست که فرد مقابل، این ضرب المثل را استفاده می کند و به او یادآور می شود که نفرینی که ناحق باشد نه تنها به وقوع نمی پیوندند بلکه ضررش به خود نفرین کننده بر می گردد.

4)ضرب المثل همه ابری باران ندارد

یعنی همه مانند هم نیستند بعضی وقت ها کارهایی که افرادی از روی لطف به ما میکنند انتظار نداشته باشیم همه این طور باشند.

5)ضرب المثل باران سفید از ابر سیاه می بارد

ابرهای سپید ابرهایی زیبایی هستند ، ابرهایی که معمولا در آسمان حضور دارند اما خب باران ندارند ، تجربه به آدم ها می گوید وقتی ابرهای سیاه در آسمان جمع شدند باید منتظر باران بود و از آن بدتر ممکن توفان شود ، آن وقت است که باید فکر کرد که چه باید کرد، چتر برداشت، روی محصول محافظ کشید.در این ضرب المثل با استفاده از صنعت تضاد یعنی سیاه و سپید استفاده کرده و می خواهند بگویند همان طور که از ابر سفید نمی ترسی از آدم های با موی سیاه هم نترس ، آن ها آن قدر تجربه ندارند که به تو ضربه بزنند، شما باید از ابرهای سیاه و موهای سپید بترسی.

6)ضرب المثل گرگ باران دیده

ضرب المثل «گرگ باران دیده » درباره ی افرادی به کار می رود که بسیار با تجربه و دنیا دیده هستند و سرد و گرم روزگار را چشیده اند.همچنین این عبارت کنایی درباره ی اشخاصی که از سختی ها گذر کرده و آبدیده شده اند نیز به کار می رود و منظور این است که دیگر سختی و مشکل روی این فرد اثر ندارد زیرا که او قبلا شرایط سخت تر را تحمل کرده است.

همراهان عزیز ساعدنیوز، بسیاری از ما چه جوان و چه پیر، چه زن و چه مرد، در زندگی روزمره خود از ضرب المثل های بسیاری استفاده می کنیم که شاید معنی دقیق و درست آن را هم نمی دانیم. اما شما میتوانید با همراهی بخش ضرب المثل ساعدنیوز با معنی و کاربرد ضرب المثل های مختلف آشنا شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (563 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (146 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (46 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان