با این سایت همه روش‌های کلاهبرداری تلفنی و پیامکی را بشناسید / شما برنده جایزه شدید!

  چهارشنبه، 24 مرداد 1403 ID  کد خبر 403183
با این سایت همه روش‌های کلاهبرداری تلفنی و پیامکی را بشناسید / شما برنده جایزه شدید!
ساعدنیوز: اگر از تلفن‌های مزاحم تبلیغاتی یا فریبکارانه کلافه شده‌اید این گزارش را بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از روزنامه هفت صبح، تقریبا غیرممکن است که اس‌ام‌اس یا تماس تبلیغاتی به پستتان نخورده باشد. تازه اگر شانس آورده و فریب بعضی از آنها را نخورده باشید، کم‌کم از این تعداد هرزنامه نامربوط کلافه و سردرگم شده‌اید. اخیرا با وب سایت جالب ایرانی روبه‌رو شدیم که افراد شماره این پیامک یا تلفن‌های تبلیغاتی یا کلاه‌بردارانه را در آن ثبت کرده و گزارش می‌دهند که چه اتفاقی برایشان افتاده. بعضی از روایت‌های ثبت شده، کلاه‌برداری‌های محیرالعقولی است که فکرش هم به مخیله‌تان خطور نمی‌کند.

اسم وبسایتشان «نو اسپم» است. یک سامانه اینترنتی که مردم در آن گزارش می‌دهند که با چه شماره‌هایی با آنها تماس برقرار شده و سعی داشته که کلاهشان را بردارد. بیش از هفت هزار گزارش درباره پیامک‌های هرزنامه، اسپم یا همین تماس‌های دروغین ثبت شده. هفت هزار نفر که هر کدام از سوراخ‌های مختلفی گزیده‌ شده‌اند. مثلا یکی از آنها نوشته: «این شخص به من زنگ زد و گفت آیفون برنده شدی. 300 هزار تومن پول بیمه رو بریز تا برات ارسال کنیم. پولم رو خوردند و آیفون نیومد.» یا «گفتند چهار تا جایزه امشب هست که یکیش قطعا مال شماست تا نیم ساعت مهلت دارین 890 هزار تومن واریز کنین. پولم رو خوردند و یه آب روش».

تا امروز پلیس و قوه قضائیه و بعضی از سازمان‌ها هشدارهای مختلفی درباره پیام‌های فیشینگ می‌دادند. مثلا توصیه‌هایی از این دست که روی لینک جعلی عدل ایران کلیک نکنید یا برای شماره موبایلی که به بهانه یارانه‌ها اطلاعات حسابتان را می‌خواهد چیزی نفرستید و فریب تلفن‌هایی از سامانه مالیاتی که از شما اطلاعات هویتی می‌خواهد نخورید.

گوش ما به این هشدارها عادت کرده اما حالا از این وبسایت nospam.ir می‌شود فهمید دزدها خلاقیت بسیار بیشتری دارند. کلاه‌بردارها حتی از معاینه فنی هم کره می‌گیرند. مثلا چندین کاربر یک شماره مشخص را گزارش کرده و نوشته‌اند که این شماره بابت صدور کارت هوشمند بهینه با شما تماس گرفته و می‌گوید شما از رانندگان بدون تخلف هستید. درنتیجه می‌خواهیم یک کارت بهینه هوشمند به شما هدیه دهیم. کارشناس را می‌‌فرستند و هزینه‌اش را حضوری می‌گیرند. آنهایی که زیر بار این کار نرفته‌اند تهدید شده‌اند که دو و نیم میلیون تومان خلافی برایشان صادر خواهد شد.

همه روش‌های دزدیدن شماره موبایل

امیرمسعود حقی مدیر این سایت، سال 1399 در مکالمه با دوستی یک چالش برای خود تعریف کرد: کوتاه‌ترین زمانی که می‌تواند یک سایت طراحی کند و بالا بیاورد چقدر است؟ اینطور شد که با یک کل کل دوستانه، 4 ساعته طراحی چنین وبسایتی را تمام کرد و به مرور به عنوان کاری داوطلبانه آپشن‌های متفاوتی به آن اضافه شد. جمع‌آوری شماره‌هایی که هرزنامه می‌فرستند خیلی هم کار راحتی نیست. او می‌گوید گاهی وکلای برخی از شرکت‌ها تماس گرفته و تهدید کرده‌اند که بابت ثبت اعتراض مردم از این سایت شکایت خواهند کرد.

حقی که خارج از ایران درس خوانده و بعد از تحصیل به کشور برگشته تجربه و اطلاعات زیادی درباره نحوه کار سایت مبارزه با پیامک‌های هرزنامه دارد و می‌گوید: «این افراد دیتابیس بزرگی از شماره موبایل افراد درست می‌کنند. مثلا دیتابیسی از شماره پزشکان، آرایشگران و ... کار سختی هم نیست. ‌ مثلا شما یک آگهی در وبسایتی می‌گذارید، آنها بر اساس قیمت، سطح خریدتان را مشخص می‌کنند و بر اساس محله، اسم و شماره‌تان را وارد یک محله خاص می‌کنند. آن وقت به این شماره‌ها پیامک انبوه می‌فرستند.» بررسی اطلاعاتی که او می‌دهد در وبسایت‌های فروش شماره نشان داده که قیمت این دیتابیس‌ها بین 300 هزار تا یک میلیون تومان است و به صورت اکسل شماره تلفن هزاران نفر از افرادی که در یک کسب و کار خاص هستند می‌فروشند.

آیا از شر این پیامک‌ها می‌توان خلاص شد؟

سامانه‌های معروفی هستند که می‌شود از مسیر شماره آنها پیامک انبوه فرستاد. برخی از مردم دریافت اس‌ام‌اس‌های تبلیغاتی را در موبایلشان غیرفعال کرده‌اند برای همین فروشنده‌ها یا کلاهبرداران با کمی هزینه بیشتر و ارسال مدارک از روش متفاوتی (به نام پیامک خدماتی) اس‌ام‌اس‌های انبوه می‌فرستند که همه گوشی‌ها آن را دریافت کنند.

جلوگیری از دریافت هرزنامه سخت است. سازمان تنظیم مقررات رادیویی در حال حاضر دو راه برای شکایت از این شماره‌های مزاحم دارد ولی آنها وقتی تحقیق درباره شماره‌ای را شروع می‌کنند که تعداد شکایت‌ها از آن بالا رود. بعد از اثبات هرزنامه بودن این شماره‌ها، پروسه اعمال قانون هم آنقدر سخت و پیچیده است که هر روز تعداد این هرزنامه‌ها بیشتر می‌شود و کاری برای مبارزه با آنها از پیش نمی‌رود.

به گفته مدیر این سایت پیام‌هایی که برای آنها ثبت می‌شوند سه دسته هستند. یا بازاریابی‌های کثیفند، یا کلاه‌برداری‌ هستند و یا پیامک‌های واقعی از سامانه‌های دولتی که مردم حرفشان را باور نکرده و به آنها مشکوک شده اند. «برخی اوقات افراد شکایت‌هایی ثبت کرده‌اند که فکر می‌کردند کلاه‌برداری بوده. مثلا از 110 تماس می‌گیرند و کاربران آنقدر قبل از این تجربه پیامک و تماس‌های تبلیغاتی یا فریبکارانه داشته‌اند حرف پلیس را هم باور نکرده‌اند.»

با پرتکرارترین شکایت آشنا شوید

یکی از شرکت‌های رایجی که شکایت زیادی از آنها ثبت شده، شرکت «پ.ت. رهروان» است. آنها تماس می‌گیرند و می‌گویند به علت خریدهای اخیری که از این شرکت یا نمایندگی‌هایش داشته‌اید، قرار است یک بن خرید، یک گوشی آیفون یا ساعت هوشمند هدیه بگیرید. اطلاعات و آدرس شما را می‌گیرند و مامور ارسال با یک دستگاه پوز خودش را دم خانه شما می‌رساند. آن وقت هزینه ارسال یا مثلا رجیستری را از شما دریافت می‌کند.

وقتی داخل خانه بسته را باز می‌کنید، خواهید دید ارزش هدیه تقلبی که داخل بسته گذاشته‌اند حتی از کارتی که دم در برای مامور ارسال کشیده بودید هم کمتر بوده. حدود 100 شکایت از سرشماره این شرکت ثبت شده و 20 هزار بار بازدید داشته. همچنین در سامانه nospam بیش از 50 شماره ثابت و همراه با گزارش‌هایی از نوع فعالیت بازاریابی این شرکت وجود دارد. مدیر نواسپم مثال‌های دیگری هم دارد.

او می‌گوید: «مثلا تماس می‌گیرند، می‌گویند شما برنده شده‌اید. باید یک خریدی از شرکت ما بکنید که داخل قرعه کشی قرار بگیرید. یا می‌گویند از طرف صدا و سیما زنگ می‌زنند. شما برنده شده‌اید. کدی برایتان اس‌ام‌اس می‌شود که باید آن را بخوانید و این مقدمه‌ای می‌شود برای کلاه‌برداری.» در این وبسایت برای مثال این شکایت‌ها هم ثبت شده که افراد نوشته‌اند:

گزارش از شماره 0216522**** ثبت شده که محتوای بیشتر آنها این است: « باهام تماس گرفتن که شما به علت حجم تراکنش‌های بالای خطتون برنده 912 شدید. یه شماره دیگه هم گرفتن ازم به علاوه آدرس خونه و گفتن که 290 تومن هم هزینه ارسالشه.»

« با همسرم تماس گرفتن گفتن شما تراکنشای بانکیت بالاست و ساعت هوشمند برنده شدی به ارزش 8 میلیون تومان. فقط باید هزینه پستش رو پرداخت کنی. 340 هزار تومن گرفتن. ساعتی که اومده حتی فیک هم نیست. پلاستیکیه با دکمه‌های الکی که کار نمیکنه.»

کدام شماره‌ها هرزنامه‌ می‌فرستند؟

برخی از شماره‌ها، شماره‌های مجازی هستند که ابزار راحتی برای تبلیغات انبوه است. به نظر می‌رسد که ما حدود 10 شرکت ارائه دهنده خدمات پیامک کوتاه داریم که بعضی از آنها با سرشماره‌های 1000، 2000، 5000 و 9000 اس‌ام‌اس‌های تبلیغاتی یا خدماتی ارسال می‌کنند و هرچه این عدد کوتاه‌تر باشد، استفاده از خدمات آنها گران‌تر درمی‌آید. برخی دیگر از سرشماره‌ها مثل 4040 (متعلق به اداره پست) یا 68000 دولتی هستند که نمی توان آنها را خریداری کرد. یا سرشماره 2180 تا 82 متعلق به نیروی انتظامی است که بسیاری از مردم آن را نمی‌شناسند. یعنی ما سرویس مرجعی نداریم که این شماره را در آنها استعلام بگیریم.

حتی خیلی از این سرشماره‌های دولتی در 118 هم ثبت نشده و این سوءتفاهم درباره پیامک‌های دولتی را بالا می‌برد. البته اینطور که جمع‌آوری اطلاعات شاکیان نشان داده روش‌های دیگری هم وجود دارد که به عقل جن هم نمی‌رسد. مثلا برخی از این شماره‌های هرزنامه شخصی‌اند. مثلا شما مدارک هویتی خود را به سازمان محل کار می‌دهید و آنها با شماره و کارت ملی و اطلاعات دیگر از شما، 10 سیم کارت مختلف می‌خرند و داخل یک دستگاه می‌گذارند. در حالی که شما خبر ندارید لیست دیتابیس شماره‌های افراد را به دستگاه می‌دهند و به صورت رندوم به شماره‌های این دیتا بیس پیامک می‌فرستد تا بر اساس ربات‌هایی که در مخابرات وجود دارد، این شماره‌هایی که هرزنامه می‌فرستند شناسایی نشوند. این خلاصه‌ای از توضیحات دیگری است که مدیر سایت نواسپم به هفت صبح می‌دهد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای نگهداری سگ و گربه (106 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (69 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (62 نظر) لعیا زنگنه: افتخار می‌کنم در کشوری زندگی می‌کنم که رهبر آن از نسل حضرت فاطمه زهراست+ ویدیو (34 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه ای رویا نونهالی، داور برنامه عصرجدید/ انصافا مو نمیزنن+عکس (28 نظر) نگاهی به چهره نچرال و متفاوت بازیگران و هنرمندان بدون آرایش+عکس/ الهام حمیدی، هدیه تهرانی، بهاره رهنما، لیلا اوتادی و... (28 نظر) پسر الهام چرخنده: دیگر مادری به این اسم ندارم+عکس (27 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: شب اول عروسی دوماد اومده پیش عروس میگه توحید و نبوت یعنی چی اونم گفته والا نمیدونم شب اول قبرمونه یا عروسیمون+ویدئو😂👌 (23 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (21 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (17 نظر) خلاقیت منحصربفرد ساندویج فروش تهرانی برای کمک کردن به کودکان نیازمند+عکس/ فرشته زمینی لقبی برازنده شماست👌 (16 نظر) رخت عزای علی دایی برای دایی اش در اردبیل/ ورزشکاران معروفی که در مراسم ختم دایی شهریار ایران حضور داشتند (13 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (12 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یه آخوندی تو کشتی هر چی از کنار دستیش سوال کرد جواب نداد گفت من از عمامه و نژاد آخوند بدم میاد اونم عمامشو پرت کرد تو دریا و گفت بخاطر این پنبه... +ویدئو😂👌 (13 نظر) خلاقیت منحصربفرد اوستا گچ کار برای ساختن مجسمه برای نسرین مقانلو حماسه آفرید/چقدر طبیعی! دست و پنجه ات طلا+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اقدام هوشمندانه همسر رهبر معظم انقلاب در قایم کردن اعلامیه های محرمانه در زیر فرش اتاقشان/ شجاعت تحسین‌برانگیز ایشان در یورش شبانه به منزل رهبری
اختصاصی ساعدنیوز: برآورده ساختن آرزوی مادر سرپرست خانوار توسط بیت رهبری / نا امید از همه جا به بیت رهبری پیام دادم ...
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 راز افرادی که همیشه خانه‌ای تمیز دارند
چه کسی پشت پرده ترکیب نهایی کابینه پزشکیان است؟
پزشکیان بخواهد دعوا کند، برمی‌گردیم سر خانه اول!
در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت: او برای مردم فلسطین ابراز ناراحتی نکرده است
پزشکیان وزرایش را تغییر خواهد داد؟
با این سایت همه روش‌های کلاهبرداری تلفنی و پیامکی را بشناسید / شما برنده جایزه شدید!
ممنوع الورودی ساعد سهیلی به دُبی ؛ ماجرا از چه قرار است؟
این مجموعه سوارکاری قتلگاه اسب‌ها شده + فیلم
استعفای دکتر "فرهاد دانشجو" رئیس دانشگاه تربیت مدرس
زن جوان با هوس بازی کودک 4 ساله‌اش را به کشتن داد!
اعلام نتایج اولیۀ دکتری تخصصی داروسازی و جزئیات انتخاب رشته
ویدیو/ دانشگاه هاروارد آمریکا یا دانشگاه ملی سنگاپور؟
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 3 ثانیه پشمالوی عجیب غریب را پیدا کنند
منتخب روز   
واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟