دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

با بازگشت به برجام کشور را از ناهنجاری نجات دهید 

پنجشنبه، 26 خرداد 1401
کد خبر: 209683
علی مطهری استاد دانشگاه تهران، نایب رئیس مجلس دهم و فعال سیاسی اعتدال گرا با انتشار نامه ای خطاب به رئیس جمهور کشورمان خواستار بازگشت ایران به برجام و نجات کشور شد. این نامه در روزنامه اعتماد مورخه 26 خرداد 1401 منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، علیرغم قول دولت سیزدهم مبنی بر عدم گره زدن معیشت مردم به برجام و مذاکرات وین، واقعیت حاکی از دشوارتر شدن معیشت مردم با رویدادهای مرتبط با برجام در کشور است. بسیاری از فعالین سیاسی از طیف های مختلف حل بسیاری از مسائل کشور، از جمله اقتصاد بین الملل ایران را منوط به بازگشت به برجام می دانند. علی مطهری در نامه ای خطاب به رئیس جمهور رئیسی نوشت:


جناب حجت الاسلام آقای رئیسی دامت برکاته
رئیس جمهور محترم
با سلام، همان طور که مستحضر هستید حال اقتصاد و معیشت مردم خوب نیست و بخش اعظم آن ناشی از تحریم هاست. این که گفته می شود ما اقتصاد کشور را به برجام گره نمی زنیم، یک سیاست غیر واقعی و شعاری است، زیرا ما چه بخواهیم و چه نخواهیم اقتصاد کشور به برجام و رفع تحریم ها گره خورده است. قوی ترین اقتصادهای جهان نیز نمی توانند مدت طـولانی در شرایط تحریمی ایران به حیـات خود ادامه دهند. پایـداری ایران ناشی از ماهـیت ایدئولوژیک نظام سیاسی و مردم ایران بوده است. اما اگر فلسفه این پایداری برای مردم کمرنگ شود و روشن نباشد که چرا باید این سختی ها را تحمل کنیم و در ازای آن چه چیزی به دست می آوریم ممکن است این استقامت مخدوش شود.
اکنون ما صاحب دانش هسته ای هستیم و می توانیم نیازهای دارویی و کشاورزی و سوخت راکتورهای هسته ای خود را برطرف کنیم. همین مقدار یک افتخار بزرگ برای ایران است. سئوال این است که وقتی ما اعلام کرده ایم که دنبال تولید سلاح هسته ای نیستیم چرا باید طوری عمل کنیم که زمینه بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل برای فعال کردن مکانیزم ماشه توسط طرف های دیگر برجام و بازگشت قوی تر تحریم ها فراهم شود؟ از روسیه و چین هم کاری ساخته نیست، ضمن این که اساساً به آنها اعتماد نداریم.
خروج نام سپاه از فهرست تروریسم آمریکا خواسته به حقی است ولی وقتی صهیونیستها بایدن را متقاعد و شاید مجبور کرده اند که آن را نپذیرد تا به این وسیله برجام منهدم شود، اصرار برآن، در جهت خواست اسرائیل حرکت کردن است.
آنها سپاه ما را تروریست نامیده اند و احکامی را برآن بار کرده اند، ما هم نیروهای آمریکا در منطقه خاورمیانه موسوم به سنتکام را تروریست نامیده ایم و دستمان برای اقداماتی باز است.
انتظار از جناب عالی به عنوان رئیس جمهور این است که از طریق شورای عالی امنیت ملی این معضل را حل کنید، همان طور که مقام رهبری حل این معضل را به عهده شما و این شورا گذاشتند. نیاز به شجاعت و بی اعتنایی به شعارهای گذشتة عده ای خام و جامدفکر است که برجام را خیانت می دانستند و حالا معلوم شده که موهبت بوده است و آنها کشور را از توسعه باز داشته اند. به عنوان نمونه اکنون میدان مشترک نفتی ایران و عراق به نام «آزادگان» سالهاست که توسط عراق با سرمایه گذاری خارجی در حال استخراج است و حق ملت ایران به خاطر تحریم ها در حال ضایع شدن است. همین طور است میدان نفتی مشترک میان ایران و آذربایجان در دریای خزر. به طور کلی ایران فرصتهای زیادی را خصوصا در حوزه نفت و گاز از دست داده است و همسایه ها نهایت استفاده را برده اند. در این میان آن که مظلوم واقع شده است ملت ایران است که قربانی شعارهای نامعقول گردیده و کشورش از توسعه باز مانده است.
برای تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی باید بنیه اقتصادی کشور قوی باشد و این جز با بهبود روابط با دنیا و رفع تحریم ها رخ نمی دهد. با یک کشور فقیر که با برخی از همسایه های خود نیز روابط خوبی ندارد و آنها از ترس ما به دامن اسرائیل افتاده اند نمی توان به آرمان آزادی فلسطین رسید.
از جناب عالی به عنوان رئیس جمهور درخواست می کنم شجاعانه و بی اعتنا به فضای احساسی برخی تندرو ها، حال که به خاطر لابی صهیونیستها زورمان به خروج سپاه از فهرست ظالمانه آمریکا نرسید، از این شرط صرف نظر کنید و با بازگشت به برجام، کشور را از وضع ناهنجار موجود نجات دهید. برادران سپاه نیز چنان که قبلا گفته اند، راضی به پیوند زدن برجام به سپاه نیستند. آنها راه بی اثر کردن فشارهای آمریکا را پیدا خواهند کرد. برای شما دوام توفیقات الهی را از خدای متعال مسئلت دارم.
با تقدیم احترام
علی مطهری

منتشر شده در روزنامه اعتماد (26 خرداد 1401)


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله !
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل اکسپت مقاله
گام به گام مراحل چاپ کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی