با همسر بی تفاوت خود چگونه رفتار کنیم؟

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
با همسر بی تفاوت خود چگونه رفتار کنیم؟
یکی از مشکلات بسیار جدی که ممکن است برخی از زوجین با آن مواجه شوند بی تفاوتی همسر است که می تواند موجب نگرانی آن ها در زندگی زناشویی شود و به همین دلیل به دنبال راهکاری رفتار با همسر بی تفاوت هستند.

بی تفاوتی آفتی است که ممکن است هر رابطه بلند مدتی را دست کم یک بار گرفتار کند، زندگی مشترک که دیگر جای خود دارد. انسان وقتی از جانب افراد مهم زندگی خود طرد می شود تصورش از خود به هم می ریزد، احساس می کند جذابیتش را برای فرد طرد کننده از دست داده و دیگر مثل سابق برای او ارزشمند نیست.بدیهی است دیری نمی پاید که شادی و نشاط از زندگی چنین فردی رخت بر بسته و او در چنگال دیو هفت سر رنجش، خودخوری، احساس رهاشدگی، خشم، افسردگی، اضطراب و کناره گیری متقابل از فرد طردکننده گرفتار خواهد شد.اولین گام برای درک بی توجهی همسر این است که مطمئن شده باشید که بی توجهی همسرتان به دلیل شراط پیش آمده نا مرتبط با شما نیست. اگر موارد زیر اتفاق افتاده است، آنها را به حساب بی توجهی و بی تفاوتی همسرتان نسبت به شما نگذارید:

  • فشار اقتصادی روی خانواده شدید شده است!
  • مدتی است که همسرتان از کار اخراج شده است!
  • یکی از نزدیکان شما مریضی سختی را سپری می کند!
  • یکی از نزدیکان شما به تازگی به رحمت خدا رفته است!
  • مدتی است که درگیری های شغلی او بسیار زیاد شده است!
  • کمتر از ۳ ماه است که احساس می کنید او بی توجه شده است!
  • و ...

بسیاری از مواقع ذهن انسان آنقدر درگیری پیدا می کند که از پرداختن به همسر، غافل می شود و این در زندگی زناشویی یعنی جنگ و دعوا! اگر احساس می کنید همسر شما درگیر یکی از موارد بالا یا موارد مشابه شده است، قویا توصیه می کنم به او کمی فرصت دهید!

خصوصیات و ویژگی های همسر بی تفاوت

شناختن و درک اینجور آدمها هم کار سختی است و علتش هم این است که در ظاهر با محبت و با ملاحظه به نظر می رسند اما وقتی پای به اشتراک گذاشتن احساسات و عمق هیجانات می شود ، کاملا سرد و بی احساسند. در این مطلب به شما کمک می کنیم تشخیص دهید کسی که با او طرف هستید آدم سرسخت و بی احساسی است یا نه ، و چگونه باید با او برخورد کنید.

کسی که موقتا احساسی بروز نمی دهد و سرد است

این اتفاقی زمانی می افتد که فرد به دلیل خاصی از بروز احساساتش جلوگیری می کند. مثلا افرادی که بینهایت خودخواهند و می خواهند به موقعیت خاصی دست پیدا کنند ممکن است تا زمانی که به رویاها و خواسته های خود نرسند نتوانند احساس واقعی خود را بروز دهند. کسانی هم هستند که در پی یک طلاق یا شکست عشقی یا یک رابطه ی بد و ناخوشایند ، ترس های روحی و هیجانی دارند. برای این اشخاص ، سازش و عاطفه نشان دادن به یک نفر دیگر و داشتن رابطه ای معقول و خوشایند بینهایت دشوار است. و همه ی اینها باعث می شود اگر بهانه یا دلیل سرد بودن شان مزمن و پیچیده شود ، کسی نتواند ذره ای در قلب شان رخنه کند.

ترجیح می دهد همه ی کارها را به تنهایی انجام دهد

اگر همسر شما هرگز شما را در سفرها و برنامه ها و سایر فعالیت هایش شرکت نمی دهد پس این احتمال بسیار زیاد است که آدم سرسختی از جهت عاطفی باشد. چنین افرادی همیشه دوست دارند فاصله ی خود را با دیگران حفظ کنند و برای شناخت و نزدیک شدن به طرف مقابل هیچ کوششی نمی کنند. تنها بودن و به تنهایی انجام دادن کارها آنها را از درگیری های عاطفی مصون نگه می دارد و این همان چیزی است که به دنبالش هستند و به آنها آرامش می دهد.

هیچ احساسی از خود بروز نمی دهند

این یک پندار نادرست بین خانمهاست که مردها احساس ندارند ، اما اینطور نیست. مردها احساسات خود را پنهان می کنند اما نه همیشه و نه تماما! ولی اگر شوهر شما تحت هیچ شرایطی احساسی بروز نمی دهد یا هرازگاه به شما ابراز علاقه و عشق نمی کند یعنی ارتباط او با شما احساسی و هیجانی و عشقی نیست. طرز رفتار و واکنش های یک مرد ، چیزهای زیادی از قلبش بروز می دهد.

حرفها و رفتارهایش با هم جور نیستند

وقتی همسرتان یک چیزی می گوید و خلاف آن عمل می کند ، حسی از ناامنی و بی اعتمادی در شما بوجود می آورد. او ممکن است قول های آنچنانی به شما بدهد و تضمین کند که شما را در عشق خود غرق خواهد کرد و شما را امیدوار کند که رابطه ای کاملا سالم و عاطفی درانتظارتان است ، اما وقتی زمان عمل کردن می رسد به هیچکدام شان عمل نمی کند. پس اگر با رفتارهای سرد و بی توجهی های او روبرو شدید تعجب نکنید.

مبهم و ناسازگار است

در اوایل رابطه تان او گرم و عاشق است و به شما توجه زیادی می کند و کاملا با ملاحظه با شما رفتار می کند اما چند ماه بعد ، تمام این سناریوها تغییر می کنند. مثلا ممکن است او فقط به جنبه ی جسمی و جنسی رابطه با شما علاقه نشان دهد و در سایر زمینه ها از شما فاصله بگیرد و هیچ ابراز علاقه ای از او نبینید. یا شاید دقیقا برعکس عمل کند؛ در حرف و کلام بسیار عاشقانه و رمانتیک باشد اما به تماس فیزیکی و جنسی با شما تمایلی نشان ندهد. چنین مردهایی اصلا مناسب روابط بلند مدت نیستند و فقط احساس ناامنی و استرس به شما می دهند و هیچ نوع پیوند عاطفی و قلبی با شما ندارند.

مثل یک نامادری به شما رفتار می کنند

در مَثل وقتی که می خواهند نامهربانی کسی را بیان کنند می گویند مثل نامادری ها رفتار می کند. اگر شوهر شما در جایگاه یک نامادری با شما رفتار می کند ، نسبت به همه چیز بهانه گیر و ایرادگیر است ، از لباس پوشیدن تان گرفته تا غذا درست کردن و نحوه ی خندیدن و ... ، پس باید واقعا این مسئله را جدی بگیرید. این رفتارها فقط از بی گرایشی شدید او نسبت به شما نشات می گیرد.

از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند

او نه تنها قدمی برای حفظ رابطه تان برنمی دارد بلکه از تمام مسئولیت ها نیز فرار می کند. او خودش تعهدی نمی پذیرد و بابت هر مشکل و مسئله ای که پیش بیاید مستقیما شما را عتاب و سرزنش می کند. چنین مردی نقش خود را در رابطه کاملا نادیده می گیرد و مدام به شما یادآوری می کند چه اشتباهاتی مرتکب شده اید و چگونه بد عمل کرده اید. همسری که از زیر بار مسئولیت هایش شانه خالی می کند بهتر است به هر قیمتی که شده کاملا از زندگی شما خارج شود.

برای رابطه ی زناشویی و زندگی مشترک تان هیچ قدم مثبتی برنمی دارد

مردی که هیچ سرمایه گذاری عاطفی در رابطه ی زناشویی اش نمی کند کاری هم برای حفظ آن نخواهد کرد. او هرگز گفتگویی را شروع نمی کند و همیشه فقط از خودش حرف می زند و علاقه ای نسبت به زندگی اش نشان نمی دهد. این مرد سالگردها یا اتفاقاتی را که برای شما مهم اند به یاد ندارد و انگار به هیچ طریقی نمی توانید دلش را نرم کنید.

به راحتی دروغ می گوید

یک مرد تحت دو شرایط دروغ خواهد گفت : برای نجات و حفظ یک رابطه و برای اجتناب از هرگونه مواجهه! اگر مردی بابت دروغی که به شما می گوید هیچ احساس ناراحتی نکند یعنی احترامی برای تان قائل نیست و مدام به شما دروغ خواهد گفت تا شما را حساس و کنجکاو نکند. او ممکن است وانمود کند دوست تان دارد اما در غیاب شما فقط به دنبال خیانت به شماست. چنین مردی فقط به این دلیل به شما دروغ می گوید که سرپوشی بر رازهایش بگذارد.

همیشه بسته و دور و مرموز است

بعضی از مردها از کمبود اعتماد بنفس رنج می برند و به راحتی نمی توانند خود واقعی شان را نشان دهند. آنها همیشه پشت دیواری که برای خود ساخته اند پنهان می شوند و به ندرت چیزی از خود بروز می دهند که باعث بشود شما به ضعف های شان پی ببرید. برای یک زن واقعا خشمگین کننده و ناامید کننده است که مرد واقعی ِ پنهان شده پشت دیوار را ببیند اما اگر متوجه شدید همسرتان خودش را پشت حصاری خود ساخته مخفی می کند باید بدانید همیشه هم مشکل از عدم ارتباط نیست که این دیوار را می سازد بلکه ممکن است مرد شما از این بترسد که مبادا شما به ضعف هایش واقف شوید و دیگر او را دوست نداشته باشید. و برای همین هرگز از عمیق ترین و واقعی ترین احساسات و رازهای خود با شما حرفی نزند.

هیچ تعامل عاطفی با هم ندارید

عشق ، محبت ، توجه ، فداکاری و ... همه ی اینها فقط از جانب شما هستند و این شما هستید که تمام اینها را نثار همسرتان می کنید. اما در یک رابطه اگر شما تنها کسی باشید که تمام وقت و انرژی و عشق تان را صرف کنید و هیچ تعاملی بین شما نباشد و همسرتان فقط مانند یک گیرنده عمل کند ، اصلا درست نیست. عشق تابع یک سیستم پایاپای است پس نمی توانید انتظار داشته باشید با این شرایط معامله ای صورت بگیرد.

ریشه ی این بی تفاوتی را پیدا کنید

در درمان بی توجهی همسر باید به ریشه ها و علت های اصلی آن بپردازید. سعی کنید کنترل امور زندگی را به دست بگیرید و متوجه شوید چه چیزی جرقه این بی توجهی را روشن کرده است!بسیار طبیعی است که تصور کنید، فاصله بین شما و همسرتان تقصیر اوست. در حقیقت، این وضعیت، تقصیر هیچ کس نیست. برای آن که این بازی حق به جانب خاتمه یابد، هر دوی شما باید قبول کنید که در ایجاد مشکل هر چند به طور جزئی نقش داشته اید. این کار را باید زمانی انجام دهید که از لحاظ جسمی و روحی در آرامش کامل باشید.

برای ایجاد آرامش و نشاط در خود، از افکاری که مولد اندوه و سوء تفاهم و اضطراب یا توهمِ بی عدالتی و توهم قربانی بودن هستند، به طور جدی اجتناب کنید.عموما متخصصین، بی توجهی در ازدواج را با کم محبتی یکسان می دانند. زمانی که یکی از طرفین نسبت به همسرش بی محبت باشد، می توان ریشه اصلی را در تربیت خانوادگی او دانست و یا در اجتماعی که در آن بزرگ شده است. خانواده هایی که ابراز محبت را نشانه ضعف می دانند، در آینده باعث می شوند فرزندانشان، تبدیل به همسرانی بی محبت شوند.وقتی از همسرتان قبول کنید، برخی از رفتارهای او از تربیت خانوادگی اش به وجود آمده است و او هیچ تقصیری در این بین ندارد، خیلی راحت تر میتوانید او را درک کنید و زمانی که بتوانید او را درک کنید، خواهید توانست به او کمک کنید و مشکل بی توجهی او را حل کنید.

زن و شوهر

رفتار با همسر بی تفاوت باید چطور باشد؟

یکی از مشکلات آزاردهنده ای که برای هر زوجی تحمل آن دشوار است طرد شدن و بی توجهی از سوی همسر است که در میان همسران بی تفاوت بسیار دیده می شود این معضل می تواند یک آفت برای زندگی زناشویی باشد گه محبت و دوست داشتن را در میان زوجین بسیار کم رمگ می کند. بنابراین توصیه می شود تا زوجینی ک با این مشکل مواجه هستند زودتر این مشکل را در رابطه خود شناسایی کنند و با بررسی آن مشکل خود را کم رنگ نمایند.

هر فردی در زندگی مشترک خود نیازمند تایید و توجه از سوی همسر است و به همین علت زمانی که با بی توجهی مواجه می شوند مشکلات دیگری همچون افسردگی، بی انگیزگی و … نیز به سراغ آن ها می آید و به شدت زندگی آن ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. از دست دادن شادی و نشاط در زندگی یکی دیگر از عوامل آزار دهنده ای است که همسران این افراد با آن مواجه هستند و نمی توانند از زندگی خود لذت ببرند.برای رفتار با همسر بی تفاوت یکی از راهکارهایی که بسیاری از روانشناسان به آن تاکید می کنند هم صحبتی با همسر است زیرا ممکن است برخی از افراد در اولین قدم سعی کنند تا از همسر خود دوری کنند که می تواند نتیجه عکس داشته باشد و رابطه شما را بیشتر در معرض تخریب قرار خواهد داد.

  • خلوت های دو نفره:در خلوت های دونفره راحت تر می توانید با همسرتان درباره خواسته های دو طرفه صحبت کنید، زندگی مشترک همواره الگویی از تفاهمات دو طرفه ای است که شما و همسرتان باید درباره آن ها به نتیجه برسید. در میان صحبت های خود باید از تغییراتی که در زندگیتان ایجاد شده صحبت کنید و از جهت مطلوب و نامطلوب این تغییرات را بررسی کنند.
  • بیان کردن احساسات:در رفتار با همسر بی تفاوت باید احساسات خود را بیان کنید و به او منتقل کنید که توجه او چقدر برای شما دارای اهمیت است و می تواند به رابطه شما کمک کند. به عنوان مثال به همسرتان بگویید که زمانی که دست شما را می گیرد چه احساس خوبی به شما منتقل می شود.
  • درخواست خود را بیان کنید:زمانی که می بینید سخنان شما بر روی همسرتان تاثیر کمی دارد سعی کنید تا درخواست های خود را به طور واضح و روشن برای او بیان کنید تا از این طریق ارتباط بهتری را برقرار کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان