با ویژگی های فرش ترک آشنا شوید

  جمعه، 07 خرداد 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
با ویژگی های فرش ترک آشنا شوید
چیزی که نقش فرش را در دکوراسیون از دیگر اجزا متمایز می‌کند، اثر زیبایی و گرمابخشی آن است. این موضوع که فرش به عنوان یک وسیله کاربردی برای پوشش کف خانه و داشتن احساس گرمی و راحتی استفاده می‌شود، تنها یک بعد قضیه است و از نظر دیگر، فرش وسیله‌ای زینتی برای کامل کردن دکوراسیون به حساب می‌آید.

یکی از انواع فرش های ماشینی جدید فرش ترک یا فرش ترکیه ای است که به فرش لایت نیز معروف شده است. این دسته از فرش های ماشینی در ابتدا از کشور ترکیه به ایران راه یافته و محبوب شده است. در سال های اخیر استفاده از فرش های ترک بیشتر شده است. فرش ترک ایرانی نسبت به فرش های ترکیه ای کیفیت بسیار بالاتری داشته و از این نظر پیشتاز هستند.

در سال های اخیر استفاده از فرش های فانتزی و ترک بسیار زیاد شده است. یکی از دلایل این موضوع تغییر سبک دکوراسیون در خانه های ایرانی است. با گذشت زمان خیلی از افراد سبک های دکوراسیون جدید و مدرن را به سبک های سنتی ترجیح داده اند. در نتیجه در بسیاری از خانه ها دکوراسیون های ساده و بدون تجملات را شاهد هستیم. در این نوع دکوراسیون فرش های ترک جلوه ای فوق العاده دارند.

ویژگی های خاصی که فرش های ترکیه ای دارند سبب شده با دکوراسیون های مدرن هماهنگ تر باشند. این دسته از فرش های فانتزی و جدید در طرح های متنوع بافته می شوند.

به چه فرشی ترک یا ترکیه ای گفته می شود؟

مطمئنا اگر به نمایشگاه های فرش سر زده باشید انواع این فرش را مشاهده کرده اید. ظاهر خاص و طرح های متفاوت فرش ترکیه ای لایت شاید مهم ترین خصوصیت آن ها باشد. این فرش در ابتدا در ترکیه تولیده شده است. در سال های اخیر تولید کنندگان فرش در ترکیه اقدام به تغییر طرح های سنتی و کلاسیک کرده اند. با این کار طرح های مدرنی شکل گرفته که به سرعت مشهور شده اند. این طرح ها به دلیل هماهنگی با دکوراسیون های مدرن در اروپا با استقبال خوبی روبرو شده اند.

کشور ترکیه همیشه در صنعت مد و لباس در منطقه معروف بوده است. در صنعت فرش باید گفت طرح های سنتی و کلاسیک در قالی و فرش ایرانی مشهور هستند. اما در ترکیه طرح های فانتزی و مدرن شهرت یافته است.

در طرح های کلاسیک و سنتی ایرانی از نقش های پرتعداد مانند افشان و اسلیمی، بته جقه، لچک و ترنج و … استفاده شده است. این طرح ها رنگ هایی شاد و گرم مانند سرمه ای و قرمز (لاکی یا روناسی) دارند. اما فرش های فانتزی ترک رنگ بندی کاملا لایت و خنثی دارند. فرش ترک گل برجسته و یا غیر برجسته بوده و برای فرش پذیرایی یا فرش آشپزخانه استفاده زیادی دارد. فرش آشپزخانه ترک معمولا رنگ بندی نقره ای یا طوسی داشته و با الیاف پلی استر بافته می شود.

در ایران با واردات فرش های روشن و لایت ترک، نظر خیلی از خریداران فرش به مرور به طرح های آن جلب شد. به همین دلیل کارخانه های فرش کاشان نیز که در تولید فرش ماشنیی پیشتاز هستند به بافت این فرش ها رغبت پیدا کردند. در این فرش ها از طرح هایی ساده با رنگ بندی بسیار ملایم و روشن استفاده شده است. این ویژگی ها مهم ترین خصوصیت های فرش های ترک محسوب می شوند

آیا فرش ترک در دکوراسیون کلاسیک جایگاهی دارد؟

فرش ترک یکی از انواع پر طرفدار فرش ماشینی است که با توجه به تغییر سبک زندگی و سلیقه مردم، جایگاه خوبی در بازار پیدا کرده است. این فرش لوکس که با رنگ های روشن بافته می شود، به عنوان یکی از اجزای لوکس در دکوراسیون های مدرن و امروزی کاربرد دارد اما این به آن معنا نیست که در دکوراسیون کلاسیک نمی توان از آن استفاده کرد بلکه اتفاقاً این فرش قابلیت خوبی برای هماهنگ شدن با انواع دکوراسیون را دارد. مثلاً اگر دکوراسیون کلاسیک؛ از رنگ های روشن مانند کرم، طوسی ملایم، صورتی ملایم، قهوه ای روشن، نسکافه ای و … تشکیل شده باشد بهترین انتخاب، همین فرش ترک است چون با طیف رنگی ملایم هماهنگی زیادی دارد.

ویژگی های فرش ترک

اصلی ترین ویژگی فرش های ترک که خریداران را به خود جلب می نماید ، نقطه تفاوت فرش های ایرانی با فرش های ترک ، در الیاف خاب این محصولات پنهان شده است . داشتن طیف رنگی شاد و روشن عمده ترین تفاوت ها را با خود به همراه دارد . این محصولات به علت رنگ های بی نظیری که در سطح خود دارند در خرید فرش جهیزیه ، فرش برای پذیرایی و ... توانسته اند جایگاه خوبی به خود اختصاص داده اند . فرش های ماشینی ترک تماما در رنگ زمینه های روشن بافته شده و عمده رنگ های بکار رفته در تولید ان ها رنگ های کرم ، سفید ، صورتی ، سبز روشن ، آبی روشن ، فیلی و ... می باشد . در سال های اخیر هم که رنگ زمینه های مد و فشن معرفی شده در بازار ها رنگ هایی هستند شاد و روشن مانند رنگ زمینه هایی که در تولیدات فرش ترک بکار رفته اند .
ظاهر زیبای فرش ترک ویژگی این محصولات تلقی می شود اما الیاف فرش های مد نظر ، به گونه ایهستند که آلودگی و گرد و غبار را به خود جذب نکرده و در صورت آلوده شدن تا حد امکان لکه و نشانه های آلودگی را در خود حل کرده و هیچ اثری از آن باقی نمی گذارند . بسیاری از خریداران نگران رنگ روشن فرش های ترک هستند اما استفاده از الیاف اکرولیک چند لایه به دلیل گفته شده این نگرانی را رفع کرده و با خیال راحت فرش ترک را برای دکور منزل خود استفاده نمایید .
جالب تر آنکه فرش های ترک در ترکیب رنگ ، تنوع و زیبایی رنگ زمینه بسیار جذاب و دلفریب هستند اما هنرمندان ترک در ارائه نگاره و طراحی نقشه به هنرمندان ایرانی نرسیده و جهت ارائه طرح های زیبایی که با این طیف رنگی بی نظیر ترکیب شود به دنبال کمک گرفتن از طراحان ایرانی هستند .
در طول سالیان فعالیت تولید کنندگان ترک و حضور فرش های ترک با برندهای ترکی رونق و رواج بازار این محصولات را دیده ایم از طرفی کارکرد بالا و بازارهای بی نظیر فرش های ایرانی موجب آن شده است که تولید کنندگان ایرانی این ریسک را به جان خریده و به تولید فرش های ترک با برند های ایرانی اقدام نمایند . دلیل اصلی این کار آن است که به نظر تولید کنندگان و تیم طراحی برند های ایرانی ترکیب طیف رنگی و تنوع رنگی فرش های ترک ، استفاده از الیافی که لکه را در خود محو نموده و اصطلاحا چرک تاب می باشد در کنار هنر و طرح های اصیل اریایی و درجه یک بودن برند های ایران جانی تازه در رگ و ریشه بازار های داخلی محسوب شده و فروش بالایی را به خود اختصاص می دهد .

نمونه ممتاز فرش ترک به صورت گل برجسته بافته می شود و اصلاً همین موضوع آن را به فرشی لوکس و مجلل تبدیل کرده که برای استفاده در اتاق پذیرایی بهترین انتخاب است.

ظاهر فرش ترک؛ قوانین سنتی در بافت فرش ایرانی را شکسته و در آن خبری از لچک و ترنج نیست؛ بلکه سبک فرش با رنگ های ملایم و لطیف، کاملاً مدرن و اروپایی شده که بعد دیگری از زیبایی را نشان می دهد. پس اگر به دنبال سبک جدیدی در دکوراسیون هستید خرید فرش ترک را نادیده نگیرید، این فرش با ظاهری ساده و لطیف حس آرامش بخشی در فضا به همراه می آورد.
کیفیت فرش ترک بسیار بالا است و نباید نگران فرسایش یا کثیف شدن آن باشید چون از نخ چند لای آکرولیک تهیه می شوند . فرش ترک خیلی نازک نیست و سر نمیخورد به همین دلیل مناسب قرار گرفتن روی انواع کف پوش ها می باشد امروزه فرش ترک در بازار ایران مورد استقبال زیادی قرار گرفته است اگر متقاعد شدید که فرش ترک بخرید طرح ها و نقشه های زیادی پیش روی شما قرار دارد فرقی نمی کند که تازه عروس هستید و می خواهید با خرید فرش ترک ، جهیزیه ی مدرنی داشته باشید یا دوست دارید با نهایت سلیقه برای اتاق کودک خود یک فرش ترک با طرح فانتزی بخرید در هر صورت میتوانید به راحتی از فروشگاه آنلاین برای خرید فرش ترک مورد پسند خود اقدام کنید.

تفاوت فرش های لایت ایرانی و ترکیه ای

در مقایسه فرش های ترکیه ای که در ایران و ترکیه بافته می شوند نکات زیادی را می توان بیان کرد. گرچه این نوع فرش ابتدا در شرکت های بزرگ ترکیه تولید شده، اما تولیدات کارخانه های کاشان برتری های زیادی دارد. یکی از مزیت های فرش های ایرانی کیفیت بالاتر بافت است. فرش های ساخت شرکت ترکیه به مرور با کاهش کیفیت و لطافت مواجه می شوند. اما فرش های ایرانی طول عمر و دوام تضمین شده ای دارند.

از دیگر تفاوت های فرش های ایرانی و ترکی نقش ها و طرح های متفاوت است. در طرح های ایرانی از نقش های متنوع تری استفاده می شود. به همین خاطر طرح فرش ایرانی برای انواع سلیقه ها مناسب است. این تنوع طرح در فرش های تولید شده در ترکیه دیده نمی شود. در سوی دیگر نیز باید قیمت مناسب تر فرش ایرانی را نیز مد نظر داشت.

انواع فرش ترکیه ای

این فرش ها تنوع بسیار بالایی دارند. البته بیش تر طرح های لایت با شانه و تراکم بالا بافته شده است. در این بین فرش 700 شانه تراکم 2550 تنوع طرح بالاتری دارد. فرش 700 شانه کاشان به دلیل بافت ظریف و قیمت مناسبی که دارد گزینه ای مناسب برای خرید است. شانه فرش 700 شانه در یک سو با تعداد بالای گره در بافت، ظرافت بالایی دارد. در سوی دیگر نیز دارای ضخامت زیادی است.

البته فرش های لایت تنها به فرش 700 شانه محدود نمی شوند. در فرش های جدید و ریزبافت تر مانند فرش 1200 شانه و فرش 1500 شانه نیز رنگ بندی لایت استفاده زیادی دارد. برخی از طرح های کلاسیک مانند طرح افشان نیز با پالت رنگی لایت تولید شده است. فرش های با شانه و تراکم بالا ضخامت کم تری داشته و قیمت بالایی هم دارند. رنگ بندی این فرش ها تنوع بالایی در رنگ دارد. فرش ترک صورتی و فرش ترکیه ای طوسی از محبوب ترین رنگ بندی های این محصول است.

جنس فرش فانتزی و مدرن ترک

بیش تر فرش هایی که در حال حاضر بافت می شوند از جنس اکریلیک هستند. نخ های خاب اکریلیک در این فرش ها طول عمر و دوام بسیار زیادی دارند. نخ های هیت ست شده اکریلیک در معرض فشار و دمای بالا قرار می گیرند. این الیاف مقاومت خیلی بالایی نسبت به الیاف معمولی دارند. هم چنین بدون پرزدهی و ضد حساسیت می باشند.

البته این نوع فرش ها چون طرح هایی ساده دارند با شانه و تراکم پایین و نخ های پلی استر هم تولید می شوند. فرش های پلی استر که در بین مردم به فرش پلاستیکی معروف هستند قیمت بسیار ارزانی دارند. کیفیت فرش های پلی استر مثل فرش (BCF) یا فرش ورجین با فرش های اکریلیک تفاوت زیادی دارد. این فرش ها برخلاف فرش های اکریلیکی به مرور زمان نرمی بافت خود را از دست می دهند.

مزایا و معایب فرش ترک

فرش های ترکیه ای در دسته فرش فانتزی و مدرن قرار دارند. از این رو برای استفاده در دکوراسیون های مدرن امروزی بسیار مناسب خواهند بود. مهم ترین مزیت فرش های فانتزی ترک داشتن رنگ بندی خنثی و لایت است. این پالت رنگی ملایم به راحتی با هر طیف رنگی ست می شود. در نیتجه با تغییر دکوراسیون خود نیازی به خرید مجدد فرش نخواهید داشت. طرح های مدرن و شیک نیز از دیگر مزیت های این فرش های فانتزی است.

این فرش زمینه روشن در نظر خیلی از افراد چرک تابی بالایی ندارد. بنابراین ممکن است خیلی زود کثیف شود. زمینه روشن در فرش باعث می شود فضای اطراف پرنور و دل باز دیده شود. از این نظر باید فرش های لایت و ترک را برای فضای کم نور و کوچک عالی دانست.

در مورد چرک تابی این فرش نیز باید گفت الیاف استفاده شده در بافت و خاب فرش های لایت کیفیت بالایی دارند. این الیاف چرک تابی مناسبی دارد و نگهداری از آن نیز آسان است. فرش های طرح ترک تولید شده در کاشان بدون پرزدهی و ضد حساسیت هستند. از این رو در هر فضایی می توان از این فرش ها استفاده نمود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (440 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (240 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (192 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (175 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (160 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (113 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
تسلیت پزشکیان به خانواده های داغدار کارگران معدن طبس در بدو ورود به تهران
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW