دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

باغ پرندگان اصفهان چه تفاوت هایی با باغ پرندگان تهران دارد؟ 

یکشنبه، 19 اردیبهشت 1400
ساعدنیوز: قطعا شهر اصفهان یکی از بلند آوازه‌ترین و معروف‌ترین شهرهای ایران است. علاوه بر اینکه می‌توان از جاذبه‌هایی همچون پل خواجو، سی و سه پل، زاینده رود و... به عنوان مناطق تفریحی و گردشگری این شهر نام برد، باید به باغ پرندگان اصفهان نیز به عنوان یکی از مناطق دیدنی و محبوب آن اشاره کرد.

قطعا شهر اصفهان یکی از بلند آوازه ترین و معروف ترین شهرهای ایران است. این شهر که یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی کشورمان به حساب می آید، سالانه هزاران توریست را از نقاط مختلف ایران و حتی جهان به خود جذب می کند. جاذبه های متنوع توریستی و گردشگری این استان باعث شده است که اصفهان به یکی از توریست پذیرترین شهرهای ایران تبدیل شود.

علاوه بر اینکه می توان از جاذبه هایی همچون پل خواجو، سی و سه پل، زاینده رود و... به عنوان مناطق تفریحی و گردشگری این شهر نام برد، باید به باغ پرندگان اصفهان نیز به عنوان یکی از مناطق دیدنی و محبوب آن اشاره کرد.

جذابیت های باغ پرندگان

اصفهان شهری پر رمز و راز است که هر کس با هر سلیقه ای که به آن سفر می کند، از سفر خود نهایت لذت را می برد. جاذبه های تاریخی و شگفت انگیزش، پاساژهای فوق العاده و جذابش، طبیعت و پارک های زیبایش همه و همه باعث ایجاد سفری دل انگیز برای شما می شود. اما در این میان نباید از یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری این شهر چشم پوشی کرد که آن هم باغ پرندگان است!

این باغ زیبا و چشم نواز در غرب شهر اصفهان و در پارک ناژوان و انتهای خیابان الفت واقع شده است. از زیبایی ها و چشم نوازی های این باغ هر چه هم بگوییم حق مطلب ادا نخواهد شد.

با این وجود یکی از ویژگی های جالب این باغ این است که بر خلاف اسم آن تنها اختصاص به پرندگان ندارد، بلکه در آن می توان از آکواریوم اصفهان، باغ خزندگان، تله سیژ، پیست دوچرخه سواری و... نیز دیدن کرد. در واقع به طور خلاصه این باغ مکانی کامل و جذاب برای گذراندن روزهای تعطیل شما است.

ویژگی های منحصر به فرد باغ پرندگان شهر اصفهان

یکی دیگر از ویژگی های مثبت باغ پرندگان اصفهان، شبیه سازی محیط زندگی گونه های مختلف پرنده در محل مورد نظر است. برای مثال پرنده های سنگلاخی و بیابانی مثل کبک و بلدرچین که به زندگی در باغ عادت ندارند در صخره های این منطقه نگهداری می شوند. تعدادی دیگر از پرندگان این باغ در قفس های شیشه ای نگهداری می شوند.

البته به عبارتی زندگی در این قفس های شیشه ای می تواند برای آن ها بسیار بهتر از فضای آزاد باشد، به این خاطر که عموما تنفس و پرواز در هوای آزاد شهر اصفهان برای آن ها غیرممکن بوده و ممکن است بر روی سلامتی آن ها تاثیر سو بگذارد. اما در این قفس های شیشه ای برای آن ها امکانات خوبی چون تهویه هوا در نظر گرفته شده است که به راحتی می توانند تنفس و پرواز کنند. مرغ عشق، طوطی و توکان از جمله پرندگانی هستند که در این قفس ها زندگی می کنند.

پرندگان دیگری چون طاووس و قرقاول که باید محیط متفاوت تری برای زیستن آن ها تدارک دیده شود، در محیط های سرسبزتری زندگی می کنند. طاووس ها که عموما بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب می کنند، برای باز کردن پرهای خود چشم های زیادی را در انتظار می گذارند. برای سایر پرندگان شکاری چون عقاب، جغد، کرکس و شاهین نیز قفس های ویژه ای در نظر گرفته شده است که با امنیت و اطمینان خاطر در آن ها زندگی می کنند.

مسئولین و مدیران باغ پرندگان برای جلوگیری از خستگی و یکنواختی این بازدید برای بازدید کنندگان در مناطق سبز باغ آلاچیق هایی را تعبیه کرده اند تا خانواده ها بتوانند به راحتی در آن ها استراحت کرده و از طبیعت بکر اطراف خود لذت ببرند.

باغ پرندگان اصفهان با باغ پرندگان تهران چه تفاوت هایی دارد؟

یکی دیگر از معروف ترین باغ های پرندگان ایران، باغ پرندگان تهران است که در منطقه شمال شرق این شهر و در دل جنگل لویزان قرار دارد. این باغ با مساحتی به اندازه ۲۳ هکتار یکی از بزرگترین باغ های پرندگان کشور بوده که دارای ۵۷ گونه مختلف از پرندگانی چون کبوتر، طوطی، اردک، قوی سفید، فنچ، جغد، شاهین، عقاب، طاووس و... است. برخلاف باغ پرندگان اصفهان اکثریت پرندگان در این باغ در فضای باز و آزادانه زندگی می کنند.

باغ پرندگان تهران که دارای فضایی دلنواز و زیبا است در دو فاز طراحی شده و به بهره برداری رسیده است. فاز اول این باغ با نام دشتچر شامل بخشی می شود که در آن پرندگانی در قفس نگهداری می شوند یا اینکه پرندگان مورد نظر در این بخش قابلیت پرواز ندارند.

فاز دوم که کمی کوچکتر از فاز اول است با نام آبچر شناخته می شود که در نواحی شمالی این باغ احداث شده است. در این بخش از باغ پرندگان که عموما در آن از پرندگانی که توانایی پرواز دارند نگهداری می شود، مانند باغ پرندگان شهر اصفهان به وسیله تورهایی در بالای سر محیط زندگی پرندگان از آن ها نگهداری می شود.

از نکات مثبت باغ پرندگان تهران نحوه طراحی آن است. به طوری که این باغ سنگفرش شده و شامل انواع درخت ها و طبیعتی بکر است . به اضافه اینکه در آن آلاچیق های متنوعی برای استراحت و استفاده از فضای اطراف توسط بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است.

در مقایسه این دو پارک باید اعتراف کرد که هر دو بسیار جذاب و چشم نواز هستند و هر کدام ویژگی ها و نکات مثبت متفاوتی به نسبت دیگری دارند. باغ پرندگان اصفهان دارای قدمت و تاریخچه طولانی تری به نسبت باغ پرندگان شهر تهران است . به طوری که این باغ در سال ۱۳۷۵ تاسیس و مورد بهره برداری قرار گرفته است، در حالی که باغ پرندگان پایتخت دارای قدمت سه ساله است.

نکاتی درباره باغ پرندگان اصفهان

در باغ پرندگان شهر اصفهان حدود ۱۳۰ گونه پرنده در ۴۰۰۰ قطعه زندگی می کنند و به تدریج نیز گونه های بیشتری به آن ها اضافه خواهد شد. از نکات قابل توجه این باغ تدارک بخش های مختلف برای گونه های مختلف پرندگان است. به طوری که با تشکیل و ساخت برکه های مختلف طبیعی حیات را برای پرندگانی چون فلامینگوها، اردک ها و سایر پرندگانی که برای زندگی به آب احتیاج دارند، فراهم کرده اند. همچنین با در نظر گرفتن قفس های شیشه ای، قفس های آهنی، فضاهای جنگلی سرسبز، صخره ها و... امکان زندگی را برای سایر گونه ها فراهم کرده اند.

نکته مثبت دیگر در طراحی و ساخت باغ پرندگان اصفهان، تشکیل بخش ها و واحدهای مختلف آموزشی و تحقیقاتی در این مکان است. به طوری که علاوه بر اینکه از این باغ می توان به عنوان یکی از جاذبه های توریستی اصفهان نام برد، وجود این واحدهای تحقیقاتی باعث افزایش سطح آگاهی و علم افراد نیز شده است. در این باغ چندین واحد تخصصی در این حوزه ها مشغول به فعالیت هستند که شناخته شده ترین و مهم ترین آن ها شامل: واحد تکثیر، واحد تغذیه، واحد کلینیک و بهداشت، واحد قرنطینه و واحد تاکسیدرمی است. که علاقمندان برای کسب اطلاعات در زمینه های مختلف ذکر شده، می توانند با هماهنگی مسئولین مربوطه از این واحدها جهت افزایش آگاهی و علم خود استفاده نمایند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان