ساعدنیوز
ساعدنیوز

بایدن و چالش‌های احیای اعتماد از دست رفته به‌ آمریکا

  چهارشنبه، 10 دی 1399 ID  کد خبر 125887
بایدن و چالش‌های احیای اعتماد از دست رفته به‌ آمریکا
ساعد نیوز: بایدن تلاش خواهد کرد با عبور از سیاست اول آمریکای ترامپ آمریکا را به دوره یا رویکرد قبل از ترامپ بازگرداند.اما در این مسیر عمده‌ترین چالش پیش روی وی احیای اعتمادی است که ‌در سال‌های از دست رفته است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایرنا: شکست ترامپ و پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیامدهای عمده ای در مناسبات بین المللی خواهد داشت. بایدن سیاست «اول آمریکای» دونالد ترامپ را نفی کرده و معتقد است که تنها نتیجه رویکرد اول آمریکای ترامپ انزوای این کشور در عرصه تعامل جهانی بوده است. بازگشت به چندجانبه گرایی تأثیرات عمده ای بر همکاری های جهانی در مسائلی همچون تغییرات اقلیمی، بهداشت و کنترل تسلیحات هسته ای، حقوق بشر و همچنین روابط آمریکا با بقیه کشور های جهان خواهد داشت.

در این راستا جوبایدن اعلام کرده که یکی از نخستین اقداماتش پس از برگزاری مراسم تحلیف، بازگرداندن آمریکا به توافق نامه آب و هوایی پاریس خواهد بود. علاوه بر این اعلام کرده که بازگشت به توافق هسته ای با ایران جزو اولویت های اوست. آموس هاچستین، از مشاوران سابق بایدن اعلام کرده که بازگشت به برجام، از اولویت های اصلی وی بوده و تصمیم دارد این اقدام را مدت بسیار کوتاهی پس از به دست گرفتن قدرت انجام دهد. برجام و توافق هسته ای به عنوان الگویی از موفقیت همکاری های بین المللی می توانست سنگ بنا و الگویی در مناسبات بین المللی باشد اما این توافق هنوز در آغاز راه بود که ترامپ با مشاوره های لابی های سعودی – صهیونیستی از این توافق خارج شد و تمام تلاش خود را کرد تا این توافق را به نابود کند. سیاست اول آمریکا که با عدم درک و شناخت ماهیت متغیر و سیال نظام بین الملل در دستور کار ترامپ قرار گرفته بود، راه به جایی نبرد. ترامپ نه توانست برجام را نابود کند و نه کارزار فشار حداکثری علیه ملت ایران راه به جایی برد هر چند زندگی و معیشت مردم ایران با دشواری های غیر قابل انکاری مواجه شد ولی اهداف اعلامی ترامپ و دولت وی هیچ کدام محقق نشد. حالا بایدن تصمیم گرفته قطار سیاست خارجی آمریکا را به مسیر و ریل چندجانبه گرایی بازگرداند. بایدن در این زمینه راه دشواری پیش رو دارد. مهمترین چالش بایدن احیای اعتمادی است که ترامپ با بی اعتنایی به تعهدات بین المللی بر باد داد. بایدن باید خیلی تلاش کند تا به طرفهای خود اطمینان دهد که آمریکا دیگر به تعهدات و توافقات خود پشت پا نخواهد زد.

برجام بدون حضور آمریکا و با وجود ضربات ترامپ هنوز زنده است و در همین هفته های اخیر نشست وزیران خارجه عضو این توافق به صورت آنلاین برگزار شد. بایدن تأکید کرده است راهی معتبر برای بازگشت به دیپلماسی با تهران ارائه خواهد داد و اگر ایران به پیروی دقیق از توافق هسته ای متعهد شود، آمریکا مجددا به توافق نامه هسته ای به عنوان نقطه آغاز مذاکرات خواهد پیوست. وی با توجه به دیدگاه جهانی و چندجانبه گرایانه خود احتمالا سیاست هایی مانند حمایت از متحدان سنتی واشنگتن در ناتو، بازگشت به توافق آب وهوایی پاریس، بازگشت به توافق هسته ای با ایران، تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک با روسیه با عنوان استارت، ایجاد توازن در تجارت جهانی و توسعه و ترویج دموکراسی و حقوق بشر در جهان را احیا خواهد کرد.

در خاورمیانه حمایت همه جانبه ترامپ از زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی طی ۴ سال گذشته موجب خشم جهانی حتی متحدان اروپایی واشنگتن شد. بعید است که سیاست بایدن درباره اسرائیل و فلسطین تفاوت چندانی با ترامپ داشته باشد. اما احتمالا بایدن مجددا راهکار تاسیس دو کشور را در پیش خواهد گرفت و یا از اقداماتی مشابه استقبال خواهد کرد.

روابط آمریکا و عربستان در طول چهار سال دولت ترامپ بر پایه منافع و علاقه شخصی دونالد ترامپ بود. دولت جو بایدن بر همین اساس با عربستان دچار چالش خواهد شد، چالشی که باید به طریقی مدیریت شود به نظر می رسد جو بایدن سیاست اتخاذ شده در دوران ریاست جمهوری اوباما را درباره گسترش روابط استراتژیک و امنیتی با حاکمان سعودی در پیش بگیرد. روابط ایالات متحده و عربستان سعودی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به دلیل سیاست اوباما در قبال ایران و مخالفت عربستان به طور قابل توجهی سرد شد. بایدن در کارزارهای انتخاباتی چراغ سبز ترامپ در تقویت غیرعادی روابط با ریاض را به مثابه دریافت چک سفید خطرناک دانسته و قول داده است دستور ارزیابی روابط با عربستان سعودی را صادر کند.

در مورد متحدان اروپایی، بایدن محوریت غرب را در استراتژی آمریکا احیا خواهد کرد ترامپ با ایجاد تردید در مورد تعهد آمریکا به ناتو، تشویق به فروپاشی اتحادیه اروپا و تضعیف همبستگی بین اعضای گروه 7، عملکرد جهان غرب را مختل کرده است. اما بایدن از همبستگی بیشتر اعضای اتحادیه اروپا استقبال می کند و به دنبال بازسازی همبستگی بین کشورهای گروه 7 خواهد بود.

موضع بایدن در قبال چین نه همانند ترامپ اما سرسختانه خواهد بود. رویکرد هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه نسبت به چین طی سال های اخیر بیش ازپیش منفی شده است و رقابت ها بین دو کشور نیز رو به افزایش است. دولت اوباما از اتخاذ سیاست چرخش به سمت آسیا-اقیانوسیه در سال ۲۰۱۱ خبر داد. این سیاست با هدف مقابله با نفوذ رو به افزایش چین در آسیا بود. به نظر می رسد بایدن سیاست بایدن در مقابل چین ادامه سیاست های اوباما خواهد بود.

به طور کلی می توان گفت که بسیاری از کشورهای جهان حتی متحدان و شرکای آمریکا دیگر به سیاست مداران این کشور اطمینان ندارند، حتی با وجود پیروز شدن بایدن در انتخابات، بسیاری از خود این سؤال را می پرسند که چگونه می توان به آمریکای دمدمی مزاج اعتماد کرد؟

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (76 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (76 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (26 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ...
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...