علت پژمردگی گیاهان آپارتمانی و راه حل آن ها

  پنجشنبه، 30 تیر 1401   زمان مطالعه 13 دقیقه
علت پژمردگی گیاهان آپارتمانی و راه حل آن ها
اگر شماهم از گلهای طبیعی نگهداری میکنید و میخواهید که پژمرده نشوند باید تکنیک هایی را برای پژمرده نشدن گلها انجام دهید تا همیشه گلهایی زیبا داشته باشید. همراه ساعد نیوز باشید.

اما واقعا چه اتفاقی برای یک گیاه رخ می دهد که باعث پژمردگی آن می شود؟ اینجاست که باید علت پژمردگی گیاهان آپارتمانی و راه حل آن ها را جستجو کرد. به این منظور با گُل سِتان همراه باشید. در این مطلب ابتدا منظور از پژمردگی گیاه را به شما گفته و سپس علت پژمردگی گیاهان را به شما آموزش خواهیم داد تا بعد از خرید گل و گیاه بتوانید به خوبی از آن ها مراقبت کرده و در صورت مشاهده پژمردگی در برگ های آن ها از پس حل آن ها برآیید. همه ما به دنبال این هستیم که بدانیم چگونه گل و گیاه مان را تازه نگه داریم و به خاطر همین سعی می کنیم که از راه های درستی برای نگهداری آن ها کمک بگیریم. در این قسمت از ساعد نیوز قصد داریم به شما بگوییم که چه اشتباهاتی باعث می شوند تا گل های طبیعی تان زودتر پژمرده شوند. پس با ما همراه باشید تا این اشتباهات را برایتان توضیح دهیم.

منظور از پژمردگی گیاه چیست؟

برای این که علت پژمردگی گیاهان را بدانیم، ابتدا باید این موضوع را بررسی کنیم که چرا یک گیاه پژمرده می شود و چه چیزی باعث می شود برگ ها و ساقه های گیاه استوار و صاف بمانند؟ گیاهان موجوداتی زنده هستند و برای تامین مواد مغذی به ریشه و آب نیاز دارند. درون تمام اندام های گیاه لوله هایی به نام زایلم وجود دارد. این لوله ها کار انتقال آب از ریشه به برگ ها را انجام می دهند. آب منتقل شده به برگ ها توسط پدیده ای به نام مویینگی در کنار یکدیگر تجمع می کنند و چیزی به نام آماسیدگی را به وجود می آورند. این آماسیدگی همان چیزی است که گیاه نیاز دارد تا بتواند برگ ها و ساقه های خود را سفت، محکم و استوار نگاه دارد. پس از مدتی این آب تجمیع شده توسط روزنه های روی برگ تبخیر می شود و پدیده ای به نام تَرادَمِش را ایجاد می کند. جالب است بدانید که بیش از 95% آب وارد شده به برگ ها تبخیر می شود! در صورتی که هر قسمت از این پروسه دچار مشکل شود، مثلا ریشه ها نتوانند آب مورد نیاز را تامین کنند، زایلم نتواند آب مورد نیاز را انتقال دهد، یا ترادمش در برگ ها با سرعت بیشتری رخ دهد، در نتیجه پدیده آماسیدگی دچار مشکل می شود و گیاه دیگر نمی تواند استواری و سفت بودن برگ ها و ساقه هایش را حفظ کند و در نهایت برگ ها یا ساقه ها پژمرده می شوند.
به زبان ساده و خلاصه پژمردگی در گیاهان حاصل برهم خوردن تعادل میان میزان آب دریافتی و میزان آب تبخیر شده است.

پوستر پژمردگی گیاه

قرار دادن گل کنارِ ظرف میوه

گاز اتیلن که برای نگهداری و ماندگاری بیشتر میوه ها و سبزیجات استفاده می شود خطراتی برای گل و گیاه شما دارد طبق اطلاعات موجود، ظرف میوه یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث می شود گل و گیاه زودتر و سریع تر پژمرده شوند، زیرا بسیاری از میوه ها مثل سیب، موز و گوجه فرنگی سطح بالایی از گاز اتیلن تولید می کنند که در رشد گیاه تداخل ایجاد کرده و باعث پژمردگی و کوتاه شدن طول عمر آن ها می شود.

نور نامناسب

نور اصل ترین دلیل حیات گل ها و گیاهان است. امروزه با وجود انواع سبک های دکوراسیون به نیاز های گل و گیاهان توجه کمتری می شود .خیلی از افراد برای زیباتر کردن دکوراسیون، گل و گیاه را در یک گوشه از پنجره قرار می دهند اما ممکن است که در چنین حالتی نور مناسب به گیاه نرسد؛ همچنین ممکن است گیاه به خوبی نتواند تنفس کند، زیرا فضای اطراف آن باز نیست؛ پس بهترِ گیاه تان را در یک مکانی با نور کم یا باریک قرار ندهید.

هرس نکردن گیاه

تمام گیاهان چه در داخل خانه چه در بیرون خانه در معرض پژمردگی قرار دارند؛ با اینکه برای گیاهان خود آب کافی، نور، کود و گرما را تامین می کنید، اما باز هم آن ها پژمرده می شوند و این برای شما که برای هیچ کس چندان خوشایند نیست. گل و گیاه هر چند وقت یکبار باید هرس شوند و ساقه های آن ها هم کوتاه شود تا بتوانند شکوفه بزنند و دوباره گل بدهند؛ بنابراین باید چند وقت یکبار این کار را بکنید تا گیاه بتواند به اندازه کافی رشد کند.

کم آبی شایع ترین علت پژمردگی گیاهان

بیایید با شایع ترین دلیل پژمردگی گیاهان آغاز کنیم. کم آبی، باعث خشک شدن خاک و به طبع آن کمبود آب مورد نیاز برای ریشه های گیاه می شود. سیستم آب کماکان در رگ های گیاه در جریان و در حال تبخیر است، اما از سوی دیگر آب جدیدی وارد سیستم نمی شود و این باعث می شود تا آماسیدگی کاهش پیدا کند و گیاه جلوی چشمان شما پژمرده شود. تشخیص کم آبی بسیار ساده است. اگر شما برای مدتی به گیاه خود آب نداده اید و خاک گیاه شما بسیار خشک است، پس احتمالا با مشکل کم آبی روبرو هستید. احتمالا باید چندتایی برگ با لبه های قهوه ای نیز ببینید.
برای حل این مشکل کافی است میزان آب دهی را بیشتر کنید و امیدوار باشید که گیاه شما دوباره سرزنده خواهد شد. بعضی از گیاهان بیشتر تحمل پژمردگی را دارند و می توانند خود را به سرعت بازیابی کنند، اما در مجموع بهتر است اجازه ندهید هیچ گیاهی به سمت پژمردگی ناشی از کم آبی برود.

آب دهی زیاد از جمله دلایل پژمردگی گیاهان

این حالت دقیقا برعکس حالت قبلی و بسیار جدی تر است. در بخش پیشین گفتیم که یکی از دلیل های پژمردگی گیاهان عدم توانایی گیاه در دریافت آب کافی و درواقع همان کم آبی است. نقطه مقابل آن یعنی آب دهی زیاد نیز باعث همین اتفاق می شود، اما به نحوی دیگر؛ به این شکل که زمانی که به گیاهی بیش از حد آب بدهید، گیاه خودش را ابتدا با زرد شدن برگ ها و تورم بعضی اندام هایش نشان می دهد. آب دهی زیاد، به معنی خیس بودن بیش از حد خاک و عدم عبور جریان هوا در خاک است. این مساله باعث می شود باکتری ها و قارچ های مضر در اطراف ریشه رشد کند و باعث مرگ ریشه شود.
در این حالت، با وجود اینکه آب زیادی برای گیاه تامین می شود و خاک همیشه خیس است، اما مرگ ریشه منجر به عدم توانایی گیاه در تامین آب مورد نیازش می شود. اگر خاک گیاه همیشه خیس است، زهکشی خوبی ندارد و به کندی خشک می شود، احتمالا با مشکل آب دهی زیاد، پوسیدگی ریشه و پژمردگی مواجه خواهید شد. برای تشخیص این مشکل می توانید به دنبال برگ های زرد یا ورم بیش از حد در ساقه گیاه بگردید. پوسیدگی ریشه همچنین باعث قهوه ای یا سیاه شدن ریشه می شود. ممکن است حتی خاک بوی گندیدگی بدهد و این گندیدگی ممکن است به قسمت پایینی ساقه نیز سرایت کند. اگر آب دهی زیاد به مرحله ای برسد که گیاه شما را پژمرده کند، احتمالا باید با آن گیاه خداحافظی کنید. اما اگر در مراحل ابتدایی متوجه آن شدید، می توانید عادت آب دهی و زهکشی خاک را اصلاح کنید تا گیاه آسیب بیشتری نبیند.

غذا ندادن به گل ها

علاوه بر مواردی فوق یکی از اصلی ترین علت های پژمرده شدن گل مربوط به غذا ندادن به گل ها میباشد. منظور از غذا دادن به گل استفاده از مواد ضد باکتریایی است که باعث می شود رشد باکتری متوقف شود که در کنارش باید از آب تمیز و سیتریک اسید هم استفاده کنید که باعث سالم ماندنِ گل خواهد بود. خاک غنی از مواد مغذی، به گیاهان کمک می کند تا ریشه های سالم تری داشته باشند. خاک باغ یا گلدان خود را در اوایل بهار (پس از آخرین سرما) با مخلوط همه کاره یا مخلوط گلدان Miracle-Gro® ترکیب کرده و آماده کنید. این مواد حاوی غذای گیاهی مناسب مورد نیاز گیاه است، تا سبزیجات، گیاهان و گل های شما رشد قدرتمندی داشته باشند و اولین وعده مواد مغذی حیاتی خود را، از طریق ریشه ها دریافت نمایند.

تغییرات دما

تغییرات دما از جمله علت های پژمردگی گیاهان می باشد وقتی گیاه در دمایی قرار گیرد که تحمل آن را ندارد، همین دماست که علت پژمردگی آن می شود. اکثر گیاهان گرمسیری دمایی بین 15 درجه الی 32 درجه سانتی گراد را تحمل می کنند و شرایطی خارج از این بازه دمایی باعث ایجاد آسیب در برگ ها، ساقه ها و حتی ریشه ها می شود. پژمردگی گیاهان براثر تغییرات دما دو حالت دارد: گرمای بیش از حد و سرمای بیش از حد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

حالت اول: گرمای زیاد

دمای بیش از حد، اغلب باعث آسیب مستقیم به بافت های گیاه می شود، اما ممکن است با تبخیر بیشتر آب، باعث پژمردگی گیاه نیز شود. در این حالت نیاز گیاه به آب بیشتر می شود، اما ریشه ها دیگر نمی توانند این نیاز را تامین کنند و تعادل به هم می ریزد. اگر گیاه شما در نور مستقیم خورشید، کنار وسایل گرمایشی یا اتاقی گرم قرار دارد ممکن است با این مساله مواجه شوید. ممکن است یک گیاه در زمستان در کنار پنجره ای نورگیر بسیار خوشحال باشد، اما در تابستان از طریق همان پنجره آسیب ببیند. فراموش نکنید خاک گیاهی که در محلی گرم قرار دارد، نسبت به گیاهی که در محلی خنک تر قرار دارد زودتر خشک می شود و نیاز به آب دهی بیشتری دارد. برای تشخیص این مشکل به نشانه هایی مانند سوختن برگ ها، پیچ خوردن برگ ها، ریزش برگ ها یا لبه های قهوه ای یا زرد در آن دقت کنید. برای حل این مشکل کافی است گیاه را به محلی خنک تر منتقل کنید و مطمئن شوید آب کافی به گیاه می رسد.

حالت دوم: سرمای زیاد

سوی دیگر ماجرا، سرمای بیش از حد قرار دارد که دلیل پژمردگی گیاهان است؛ اگر گیاه در محلی قرار گیرد که دمای هوا بسیار سرد باشد برگ ها، ساقه ها و ریشه هایش آسیب می بیند و این مساله باعث می شود ریشه نتواند آب مورد نیازش را تامین کند و پژمرده خواهد شد. این اتفاق برای گیاهان داخل خانه بسیار بعید است، اما اگر گیاه خود را در تابستان به بیرون منتقل می کنید، فراموش نکنید که با شروع پاییز آن ها را دوباره به داخل بیاورید تا از سرمازدگی در امان باشند.

آفات

آفت ها از جمله علت های پژمردگی گیاهان هستند که می توانند به گیاه شما بچسبند و از شیره آن ها تغذیه کنند و ازاین طریق باعث پژمرده شدن گیاه شما شوند. حشراتی مانند شپشک ها، کنه ها و شته ها معمولا مجرمان اصلی این اتفاق هستند. اگر تعداد این حشرات کم باشد مشکل بزرگی نیستند، اما زمانی که جمعیت آن ها افزایش پیدا کند، باعث از دست رفتن آب در گیاه و پژمردگی می شوند. از بین بردن این حشرات کار سختی نیست. بهتر است حداقل ماهی یک بار گیاه خود را کاملا بررسی کنید، تا پیش از اینکه جمعیت این حشرات زیاد شود آن ها را از بین ببرید.

بیمار شدن گیاه

برای مثال نوعی بیماری به نام فیوزاریوم وجود دارد که می تواند طی 24 ساعت برگ ها را پژمرده و سیاه کند. راه حل این مشکل، هرس کردن سریع برگ های بیمار و استفاده از قارچ کش های صنعتی است. بهتر است هرازگاهی گیاه را بررسی کنید، تا اگر نشانه ای از بیماری در آن دیدید بتوانید به سرعت اقدام کنید. فراموش نکنید که گیاه بیمار را باید به سرعت قرنطینه کنید و از سایر گیاهان جدا کنید، تا بیماری خود را به آن ها سرایت ندهد. بیماری ها معمولا حاصل نگهداری نامناسب، خیس ماندن بیش از حد و عدم تهویه هوای مناسب است. برای جلوگیری از بیماری گیاه خود مواردی مانند آب دهی بیش از حد گیاه، زهکشی نامناسب و استفاده از گلدان بیش ازحد بزرگ را در نظر داشته باشید. زیرا این ها شرایطی هستند که قارچ ها و باکتری ها عاشق آن ها بوده و به راحتی در این محیط رشد و پرورش می یابند. در صورتی که بیماری را به سرعت تشخیص دهید، می توانید گیاه خود را درمان کنید. بیماری ها از دیگر علت های پژمردگی گیاهان به شمار می روند که از دو طریق می توانند باعث پژمردگی گیاه شما شوند:

  1. تاثیر روی سلامت و عملکرد ریشه
  2. تاثیر روی جریان عبور آب و مواد مغذی در زایلم گیاه و از بین بردن آماسیدگی

رطوبت کم

رطوبت کم می تواند خودش دلیل پژمردگی گیاهان شود؛ چراکه بسیاری از گیاهان خانگی به رطوبتی بیشتر از آن چه در خانه است نیاز دارند. البته ممکن است در این شرایط زنده بمانند، اما نمی توانند عملکرد صددرصدی و رشد خوبی داشته باشند.
برای مثال بعضی گیاهان مانند خزه ها یا برخی ارکیده ها، نیاز به رطوبتی بالا دارند و در صورتی که این نیاز تامین نشود واکنش نشان می دهند. کمبود رطوبت معمولا در زمستان و در داخل خانه رخ می دهد، زمانی که سیستم گرمایشی داخل خانه هوا را خشک و بدون رطوبت می کند. همچنین اتاق های نورگیر و گرم نیز رطوبت بسیار کمی دارند. گیاهان حساسی که در این شرایط قرار می گیرند، به سرعت پژمرده می شوند. بنابراین در هنگام خرید اینترنتی گیاه یا خرید گیاه از گلفروشی ها حتما از میزان رطوبت مورد نیاز گیاه خود مطلع شده و اگر گیاهی را نگهداری می کنید که رطوبت بالایی نیاز دارد، باید مراقب این شرایط باشید. به این منظور می توانید از دستگاه بخور برای تامین رطوبت استفاده کنید یا مقداری آب و سنگ در سینی زیر گلدان بریزید به صورتی که آب با گلدان تماس پیدا نکند. همچنین کنار هم قرار دادن چند گیاه در کنار یک دیگر نیز به تامین رطوبت کمک می کند. مکان هایی مانند حمام یا آشپزخانه نیز رطوبت بالایی دارند ومی توانید گیاه مورد نظرتان را در آنجا نگهداری کنید.

مشکلات کوددهی

مشکلات کوددهی نیز می تواند علت پژمردگی گیاهان باشد. این مساله اغلب به خاطر کوددهی بیش ازحد است و کوددهی کم این مشکل را ایجاد نمی کند. شاید شما وسوسه شوید که با کوددهی زیاد، سرعت رشد گیاه خود را افزایش دهید، اما باید بدانید با این کار فقط به گیاه خود آسیب می زنید. شما باید به اندازه ای به گیاه کود بدهید که مواد غذایی مورد نیازش تامین شود. کود دادن بیش ازحد باعث مسمومیت و آسیب های شیمیایی می شود. این پروسه به ریشه های گیاه شما آسیب می زند و در نتیجه گیاه نمی تواند آب مورد نیاز خودش را تامین کند. برای حل این مشکل کافی است خاک گیاه را برای حدود 5 دقیقه با جریان آب بشویید و اجازه دهید آب از زیر گلدان خارج شود. این کار باعث می شود نمک های تشکیل شده که حاصل کوددهی بیش ازحد بوده، شسته شود و گیاه بتواند دوباره خود را بازیابی کند.

کاشت گیاه

امیدوارم از محتوای نحوه ی پرورش و نگهداری جهت جلوگیری از پژمردگی گیاه هان طبیعی نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (455 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (105 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (32 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (23 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال 47 +عکس قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود نگاهی به تخت خواب نوزادی شیک دختر زیبای مهران غفوریان/ چه فرشته کوچولوی ناز و دلبری+عکس پسر واقعی سارا والیانی بازیگر نقش آسیه در گیلدخت / یک پسر زیبا و دوست داشتنی تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس سابمیت مقاله چیست؟ چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان قهر کردن «شهربانو منصوریان» در مراسم تجلیل از مدال‌آوران+فیلم تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد مراحل اکسپت مقاله تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد هزینه چاپ یک کتاب خلاقیت عجیب آرایشگر خوش ذوق در تبدیل موی مشتری به سبد میوه حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای شینیون در سطح خاورمیانه😂 سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند ماشین سواری خنده دار شهاب حسینی با رنوی طوسی داغون در اوج شهرت/ تو خیابون فرشته تهران خاموش شد!+ویدیو نگاهی به خونه زندگی لوکس و تجملاتی بهنوش بختیاری با رونمایی از میز مفصل غذا و میوه برای مهمانان+عکس/ سلیقه‌ش حرف نداره👌 تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: من معلم بودم هر سال هم 100 درصد قبولی میدادم الان که بچه ها رو میبینم یا معتادن یا تو زندان😅 +فیلم مراحل چاپ کتاب نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب اوج خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی خوش ذوق برای نمره گرفتن از خانم معلم/ چقدرم دست و دلباز+عکس قیمت استخراج مقاله از پایان نامه اسکورت سفت و سخت محمود احمدی نژاد در سفر جدیدش به این کشور+ویدیو/ رژه خودروها برای محافظت از رئیس جمهور سابق رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه لیلا حاتمی +عکس / عاشقانه های لیلا و علی مصفا ارزش صد بار دیدن رو داره👌 صحبت‌هایی دختر غرفه داری که با پوشش نامتعارفش با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد+ویدیو/ نه حضرت آقا و نه محافظان هیچکدوم به من درباره حجابم تذکر ندادند خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل نارگیل/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر کویرنورد با آهنگ چاووشی/ تنهای بی سنگ صبور! +فیلم چهره دلنشین و معصومانه پسر و دختر زیبا و اصیل پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران+عکس محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه همسر واقعی و باکلاس پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران/ چقدرم خانومش شبیه خودشه+عکس لباس های سِت جورجینا همسر رونالدو با آقای فوتبالیست/ چه خوش ذوق و عاشقانه +عکس چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟ مراحل سابمیت مقاله رونمایی از ماشین نوستالژی پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ/ فروشی هم نیست!! +عکس پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC رونمایی ستاره سادات قطبی از نقاشی احساسی و زیبای یک دختر تهرانی برای پدر جوان فوت شده‌اش در بهشت زهرا/ با چسب چسبونده روی قبر+عکس اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تیتر امروز   
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..