ساعدنیوز
ساعدنیوز

برای رفع پف بالای چشم چکار کنم؟

  دوشنبه، 29 فروردین 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
برای رفع پف بالای چشم چکار کنم؟
پف یا تورم چشم برای هر فردی خوشایند نبوده و عموما یک روزه خوب خواهد شد ولی اگر طولانی شد باید برای درمان آن اقدام کرد. در این مطلب با دلایل و راهکارهای رفع پف بالای چشم آشنا می شوید.

در صورتی که پف یا تورم زیر و بالای چشم شما بیشتر از یک روز طول کشیده است، با این مطلب همراه ما باشید تا با دلایل و راهکارهای حل این عارضه آشنا شوید.

دلایل و راهکارهای رفع پف چشم

تورم یا ورم چشم که در اصطلاح رایج به آن پف چشم گفته می شود برای هیچ کسی خوشایند نبوده و معمولا با گذشت یک روز خوب می شود ولی اگر این عارضه ادامه داشت باید به فکر درمان آن باشید زیرا ممکن است مشکلات جدی تر به همراه آورد. هر چند پف چشم غالبا در نواحی زیر چشم بروز می کند ولی نواحی اطراف پلک بالا هم ممکن است به این عارضه دچار شوند. به این ترتیب انواع پف کردگی چشم شامل پف پلک بالا و پف پلک پایین می باشد. در مورد اول این عارضه با کاهش انعطاف پذیری پوست و ایجاد بافت اضافی در پلک بالا همراه است و در مورد دوم این عارضه با از دست رفتن حجم صورت، برآمدگی غیر طبیعی چربی های پلک پایین و افتادگی استخوان گونه همراه است. دلیل اصلی پف و تورم چشم، التهاب بوده که سبب تجمع مایع در اطراف چشم می شود. این شرایط عموما طی یک روز خوب خواهد شد. از سایر دلایل پف زیر چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سن
  • واکنش های آلرژیک که سبب التهاب عروق خونی می گردند.
  • تماس با محرک های پیرامون
  • تغییرات هورمونی و احتباس مایعات
  • جراحی یا ضربه
  • گریه شدید
  • استعمال دخانیات، سیگار کشیدن و مصرف الکل زیاد
  • عفونت های شدید چشم
  • اختلالات پوستی؛ در صورتی که در نواحی اطراف چشم اگزما، بیماری پوستی صدف یا دیگر موارد روی دهد، عضلات پایین چشم تحت تاثیر قرار گرفته و متورم می گردند.
  • رژیم غذایی. به طور مثال مصرف غذاهای شور سبب احتباس مایعات در عضلات پایین چشم شده که نتیجه آن پف و تورم پلک پایین است.
  • الگوی خواب. خوابیدن بیش از حد یا کم خوابی چشم ها را خسته کرده و پف چشم و پلک ها را به دنبال دارد.
  • آسیب فیزیکی به چشم. وارد شدن ضربه ناگهانی به چشم و عضلات اطراف آن پف و تورم را به همراه دارد.
  • کم کاری یا پرکاری تیرویید
  • بیماری ویروسی مونونوکلئوزیس که موجب عفونت دور چشم می شود.
  • بیماری شاگاس که به علت عفونت توسط یک حشره گرمسیری ایجاد می شود.
  • ورم ملتحمه و مشکلات کلیوی
  • انسداد قسمتی از قلب
  • ایجاد عفونت در فولیکول مژه
  • سرطان چشم
پف چشم

راهکارهای بهبود پف پایین و بالای چشم ها

پف چشم نهایتا در طول یک روز بهبود می یابد، حال اگر تورم بیشتر از یک روز طول کشید بهتر است به پزشک مراجعه شود. در مواردی مانند درد چشم، تاری دید، کاهش بینایی یا حس وجود چیزی در چشم حتما به پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که دستورالعمل های پزشک را اجرا کنید ، چشم پزشک به موقع می تواند بیماری چشمی را تشخیص دهد. از این رو اگر کمتر از چهل سال سن دارید، هر چهار سال یک بار به چشم پزشک مراجعه نموده و در صورتی که بیشتر از ۴۰ سال سن دارید هر دو سال یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید. به طور کلی معاینه مداوم چشم ها می تواند علائم بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، ام اس و لنفوم را تشخیص دهد. در ادامه چند راهکار خانگی برای رفع پف پایین و بالای چشم ارائه می شود. همچنین به برخی راهکارهای پزشکی نیز اشاره می شود:

  • استفاده از آب سرد سبب تسکین آلرژی می شود از این رو چشم ها را با آب سرد شستشو دهید.
  • از کمپرس سرد بهره بگیرید. برای این کار دو عدد چای کیسه ای را به مدت سه تا پنج دقیقه در آب داغ قرار داده و سپس در یخچال قرار دهید. بعد از سرد شدن ، آن ها را روی چشم ها اعمال کنید.
  • استفاده از خیار. خیار با خاصیت قابض کنندگی می تواند به رفع پف پایین یا بالای چشم کمک کند.
  • در مواردی با تجویز پزشک از قطره چشمی آنتی هیستامین کمک بگیرید. و در صورت استفاده از لنزهای تماسی، آن ها را بردارید.

۱. استفاده کردن از کرم های چشمی برای بهبود پف پایین و بالای چشم ها

کرم های چشمی حاوی موادی مانند رتینول و تترا پپتید ۷ می باشند که جهت تقویت و کاهش چین و چروک و افتادگی پوست نواحی اطراف چشم کاربرد دارند. تاثیر چنین کرم هایی موقتی و جزئی می باشد.

۲. تزریق ژل برای بهبود پف چشم ها

تزریق ژل بیشتر برای افرادی است که دارای پلک های متورم و گونه های فرو رفته می باشند. این راهکار موقتی است و پزشک تشخیص می دهد که آیا مستعد استفاده از این روش هستید یا خیر. تزریق ژل می تواند جهت حجم دهی به گوشه های چشم استفاده شود. ژل ها نرم و روان بوده و ظاهری لطیف در گوشه چشم به ویژه پایین چشم به وجود می آورند. دوام ژل هایی مانند بلوترو یا رستالین بین شش تا نه سال است. با توجه به حساسیت زیاد ناحیه صورت باید برای تزریق ژل به پزشک بسیار مجرب و حاذق مراجعه شود.

تزریق ژل

۳. لیزر درمانی برای بهبود پف چشم ها

لیزر درمانی با کاهش یا رفع پف و افتادگی پوست اطراف چشم، ظاهری بسیار جوان و پویا را به پلک ها بخشیده و این راهکار درمانی؛ ساخت کلاژن طبیعی در بدن را بالا برده و سبب سفت شدن و تقویت قوام نواحی زیر چشم می شود. تکرار درمان و تعداد جلسات لیزر درمانی به شدت پف زیر چشم بستگی دارد. این درمان با بی حسی موضعی و سرپایی صورت می گیرد. و فرد بلافاصله بعد از عمل قادر به بازگشت به منزل است. به طور کلی جوانسازی پوست با لیزر بسته به نوع پوست می تواند تا چندین سال ماندگاری داشته باشد.

۴. بهبود پف چشم ها با بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی یک روش جراحی پلاستیک است که برای بهبود ظاهر و جوانسازی پلک های بالا یا پایین چشم مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی به جراحی رفع پف چشم ؛ بلفاروپلاستی اطلاق می شود که عمل ساده ای است و معمولا بین یک تا سه ساعت طول می کشد و اغلب به عنوان عمل یک روزه شناخته می شود. از طریق این روش می توان افتادگی پوست پلک و نمای پف آلود چشم را بهبود بخشیده و باید اشاره کرد اجرای این عمل بودن معاینه اولیه قابل انجام نبوده و پزشک باید آن را تشخیص دهد. دقت کنید که ورم و کبودی بعد از عمل لیفت پلک یا بلفاروپلاستی عادی بوده و تا ده روز برطرف می شود. در منابع اشاره شده که لیفت پلک تا هفت سال ماندگاری داشته و با گذشت زمان و افزایش سن به تدریج برمی گردد. در برخی بیماران، جراحی پلک بالا فقط به استفاده از یک بی حس موضعی و یک آرامبخش خفیف نیاز دارد. در مجموع رفع و درمان پف پایین یا بالای چشم مزایای متعددی را به همراه دارد از جمله این که حس اعتماد به نفس را افزایش می دهد. سبب برطرف شدن خستگی نگاه شده و آرایش کردن را آسان می کند. همچنین نشانه های پیری زودرس از بین می رود و در مواردی اصلاح بینایی را به دنبال دارد. علیرغم این موارد رفع پف بالای چشم موجب بهبود ظاهر و جوانی نگاه خواهد شد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (189 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (115 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (78 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (47 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (34 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (31 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (25 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (26 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (22 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (فیلم) اجاری آهنگ بهار دلکش استاد شجریان توسط حاج آقا قاسمیان، داور برنامه محفل روی آنتن زنده / انصافا ببین چه صدایی داره ... (عکس) رونمایی از پسر خوش تیپ و خوش خنده مجری برنامه محفل، رسالت بوذری / چه کلاه خاصی هم داره آقای مجری! خلاقیت منحصربفرد کافه دار اهوازی برای نیانداختن آدامس توسط مشتریانش روی زمین+عکس/ مغز نیست که منبع افکار نابه فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره باورنکردنی آقا اصلان سریال خانه به دوش بعد از 20 سال/ گرد پیری بر صورت بازیگر خوشتیپ تلویزیون+عکس مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران صرافی بایننس به روسیه بازگشته است، اما در قالبی جدید! 6 علت مهم کم شدن فشار آب در شیر اهرمی + روش تعمیر فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت منحصربفرد یک خیاط با تبدیل پیراهن پاره همسرش به روبالشتی حماسه آفرید+عکس/به این میگن زن زندگی... سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار خونه زندگی شاهانه و دوبلکس پوریا پورسرخ، بازیگر سریال کیمیا/ ماشالا اینجا کاخه یا خونه؟😳😍+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس ابتکار جالب خنده دار شهرداری تهران در نصب بنر با نوشته ای دو پهلو برای جهان پهلوان تختی حماسه آفرید+عکس/ماشاءالله خلاقیت! فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 استوری خوشگل همسر پیمان قاسم خانی برای الناز حبیبی+عکس تبریک تولد سومین فرزندِ پسرِ مقام معظم رهبری توسط برادر همسرشان+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس وقتی که همایون شجریان با یک آهنگ بی‌نظیر ایرانی آبروی شهاب حسینی را خرید+ویدیو حیرت داوران صداتو از اجرای بی نظیر قاری قرآن در برنامه/ اشک تو چشمان داوران جمع شد!+ویدئو ماجرای سیلی خوردن بازیگر زن از سام درخشانی+ عکس (ویدئو)سکانسی جالب از پشت صحنه سریال در حاشیه/رضویان میگه زخم رو عین جوراب کوک بزن😂 بلایی که تصادف مرگبار بر سرِ ماشین شاسی بلند و گرانقیمت حامد سلطانی آورد+عکس/ همسر جوان و پسرش توی این تصادف آسمانی شدن رونمایی جواد عزتی از عکس کودکی لیلا حاتمی با چهره دلنشین و چادر گلدار/ زیرخاکی واقعی از سوپراستار سینمای ایران! بازیگر زن مشهور و نماز اول وقت + عکس گریه های بی امان ستاره سادات قطبی بعد از شنیدن یک خبر یهویی در ایوان باصفای خانه‌اش/ مُشتلق بده...+ویدیو ترفند های جادویی برای دور کردن پشه‌ از خانه پذیرایی مفصل و تمام و کمال از بازیگران در منزل داود رشیدی در مراسم یادبود این هنرمند محبوب +عکس/ چه خونه زندگی دلبازی، چه گلهای زیبایی 10 ترفند زیبایی قدیمی که هنوز هم معجزه می‌کنند کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر چند روش مؤثر و طبیعی برای پوشاندن موهای سفید نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال/ این ماشین نیست هواپیماست + فیلم تصویری دیده نشده از آیت الله هاشمی رفسنجانی و همسرشان در اوایل ازدواج/ چقدر جوان بودند احمد ابوالقاسمی، داور برنامه محفل: شجریان رو دوست دارم اما چون علیرضا قربانی پسر داییمه اونم دوست دارم+ویدیو رونمایی از پیرترین مرد جهان با 256 سال سن/ تا زمان مرگ با 23 زن ازدواج کرد!+عکس غوغای خوانندگی بی نظیر حمید هیراد با آهنگ قدیمی در خانه اش/ کدوم کوه و کمر نقش تو داره یار+ویدیو
تیتر امروز   
فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1403 معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...