ساعدنیوز
ساعدنیوز

راهکارهایی برای جلوگیری از تاثیر منفی آلودگی هوا بر پوست

  دوشنبه، 29 فروردین 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
راهکارهایی برای جلوگیری از تاثیر منفی آلودگی هوا بر پوست
تاثیر آلودگی هوا بر پوست در شهر‎های بزرگ مسئله مهمی است. همۀ ما از اثرات بد آن بر محیط زیست و سلامت خود باخبر هستیم. اما، شاید ندانیم پوست‎ هم به اندازۀ ریه‌‎‎ها از آلودگی هوا آسیب می‌‎بیند. در ادامه با ما همراه باشید تا بدانید آلودگی با پوست ما چه می‌کند و ما در چنین شرایطی چگونه می‌توانیم از پوستمان حفاظت کنیم.

آلودگی های هوا و آلاینده ها برروی پوست تاثیر منفی و بدی برجا می گذارند که مثل تابش نور فرابنفش خورشید و یا دود سیگار باید از آن محافظت کرد. اقداماتی در جهت مراقبت از پوست در زمانی که آلودگی هوا بر پوست دارد استفاده از ترکیبات آنتی اکسیدان دار و ضدآفتاب و ویتامین C و E در برابر آن اقدامات اثر آلودگی هوا را کاهش می دهد. در لایه بیرونی پوست ماده ای به نام اپیدرم قرار دارد که نقش محافظتی در برابر آلاینده های هوایی است. عمده ترین آلاینده هوایی برروی پوست اثرات منفی می گذارد. با تاثیر منفی در آلاینده های هوایی که در مجاورت نور فرابنفش خورشیدی با تقویت و تشدید اثر خود را می گذارند.

هوای آلوده چگونه به پوست آسیب می رساند؟

تحقیقات نشان می دهند آلودگی هوا مانند اشعه های مضر خورشید، به پوست ما آسیب می زند. آلاینده های هوا باعث پیری زودرس پوست ، آکنه ، سرطان پوست ، آلرژی ، تیره شدن پوست و آسیب های دیگر می شوند. آلودگی هوا سد طبیعی و محافظ پوست را از بین می برد و تولید کلاژن را مختل می کند. از بین رفتن کلاژن، باعث چروک شدن پوست می شود. محققان آلمانی در تحقیقی که 24 سال طول کشید، تاثیر آلودگی هوا بر پوست افراد مختلف را بررسی کردند. یکی از یافته های حاصل از این تحقیق نشان داد لک و چروک پوست افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می کنند، بیشتر است.

تاثیر هوای آلوده بر پوست

کنترل اثرات آلودگی بر مراقبت از پوست

هنگام کاهش تاثیر آلاینده هوایی یکسری اقدامات شخصی مثل استفاده از ضدآفتاب مناسب و قرار نگرفتن در معرض دود سیگار و استفاده نکردن سیگار که با استفاده بیشتر از آنتی اکسیدان مثل ضد آفتاب، ویتامین E و C دار که با استفاده از فیلتر و تهویه هوایی مناسب می تواند اثر ببخشد. شخصی که به خاطر شغل و کار خود در معرض این آلودگی ها قرار دارند باید از ماسک استفاده نمایند. همچنین با کمتر قرار گرفتن در فضاهای باز آلوده و خارج نشدن از منزل این خطر را کاهش دهید. اگر در شهر های آلوده زندگی می کنید باید از آسیب های تاثیر آلودگی هوا بر پوست جلوگیری نمایید که با رعایت و مراقبت کردن از پوست خود موجب بالارفتن مقاوت آن شوید.

1. استفاده از آنتی اکسیدان

بعد از انجام یکسری از واکنش ها بدن از خود رادیکال های آزادی تولید می کند که مثل سم زدایی کبد می باشد در همین حال خون با مقابله کردن به ویروس و باکتری و رادیکال آزاد می تواند مولکول های دارای اکسیژن را آزادانه در بدن حرکت دهد که در نتیجه موجب ایجاد آسیب استرس اکسیداتیو خواهد شد. یونی یا همان رادیکال های آزاد که از نظر فرمولی الکترون های جفت شده ای هستند برای این که بتوانند الکترون خود را کامل کنند از پیرامون سلول خود از سلول بدن انسان استفاده می کنند.

با تجمع رادیکال های آزاد موجب ایجاد آسیب جدی به بدن مانند افتادگی پوست و پیری زودرس و ایجاد چروک در پوست می شود. که آنتی اکسیدان ها تنها راه مقابله با اثرات منفی رادیکال های آزاد هستند که این مواد موجب تعادل در رادیکال آزاد بدن شده و حاوی کوکیوتن و ویتامین A و E و C می باشد.

2. استفاده از ماسک برای پاکسازی

برای رفع آلودگی از پوست صورت که عمقی در آن نفوذ کرده می توان از ماسک های پاکسازی کننده مثل ماسک زغال فعال استفاده کرد. ماسک به شکلی که به صورت ورقه ای و ژله ای و خاک رس وجود دارد و درون مافذ باز پوست نفوذ می کند. ترکیبات مفید که موجب از بین رفتن باکتری مولد جوش شده آلودگی ها را خارج می کند. که برای نتیجه گیری بهتر هر ۳ روز یکبار از این ماسک های پاکسازی پوست صورت می توانید استفاده کنید.

3. مصرف تونر و پد آرایش پاک کن

ابتدا صورت خود را با یک پد آرایش پاک کن تمیز کرده تا آلودگی هایش رفع شود. بعد با یک شوینده مناسب صورت خود را می شویید. از طریق وسیله میسالر واتر که پد آرایشی است آلودگی ها را از پوست برمی دارید. در نهایت برای پاک کنندگی عمیق که آلودگی ها را کاملا رفع می کند و به صورت مکمل پاک کننده می باشد از یک تونر استفاده می کنید. چون وظیفه اصلی تونر ها رساندن آب به لایه های زیرین پوست است به هیچ وجه صورت کثیف خود را اگر آلودگی زیادی برروی پوست دارد تونر نزنید چون به عمق پوست رفته و می ماند. سعی کنید بعد از پاک کردن صورت با دستمال مرطوب و شستن از تونر استفاده نمایید. تونر را با یک پد آرایشی به صورت خود قبل خواب بزنید.

استفاده از پد آرایش پاک کن

4. آبرسانی پوست

یکی دیگر از روش های موثر برای از بین رفتن تاثیر آلودگی هوا بر پوست آبرسانی می باشد. به نحوی که به کمک یک لایه محافظ از پوست را برای ورود آلودگی پوشش دهیم. وقتی پوست کم آب نباشد منافذ پوست خیلی کوچک تر هستند و ذرات معلق در هوا نمی توانند وارد پوست شوند. یکسری آلودگی ها موجب التهاب، تورم، خشکی، اگزما و کهیر خواهد شد. که برای رفع این موضوعات باید از کرم های آبرسان و مرطوب کننده استفاده کرد.

5. استفاده از براش تمیز کننده

استفاده از برس های تمیز و پاک کننده صورت خیلی بیشتر از پاک کردن صورت با نوک انگشتان می توان موجب پاکسازی و لایه برداری پوست شوند که پس از استفاده از آن را فراموش نکنید. همچنین با آب کافی نوشیدن و هیدراته کردن از ایجاد آلاینده برروی پوست صورت اجتناب کنید.

6. استفاده از دستگاه تصفیه هوا

شما آنطور که فکر می کنید آلودگی هوا فقط مختص فضای بیرون نمی باشد بلکه در هوای خانه هم تاثیرات منفی دارد. وجود دود سیگار و بقیه آلودگی ها منجر به خارش و پیری و خشکی پوست می شود. که با استفاده از دستگاه تصفیه هوا می توان کمک زیادی کرد تا آلاینده ها کمتر شوند و پوست سالم بماند. دستگاه تصفیه هوا از فرآیند سه مرحله ای برای رفع مختلف آلاینده های داخلی استفاده می شود که بعد آسیب وارد شده را پوست را کمتر می کند.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (70 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (62 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق؛ این بار در قامت همکار و نه زن و شوهر! +عکس/ جوری نشستن که همدیگرو نبینن (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...