دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

حوادث /

برای زلزله های آتی باید شهر را آماده کنیم 

شنبه، 09 بهمن 1400
کد خبر: 189872
شهرام عالی پور دکترای مهندسی مکانیک ، یکی از فعالان زمینه شهرسازی و مقاوم ساز بلند مرتبه ، دبیر خانه نخبگان بسیج علمی استان در مورد زلزله های اخیر شهر تبریز گفتگویی با روابط عمومی سازمان بسیج علمی استان آذربایجان شرقی داشتند که خواندن آن خالی از لطف نیست.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دو زلزله اخیر در تبریز در زمستان استخوان سوز این شهر، فضای روانی سنگینی را بر این شهر مستولی کرده است و بسیاری از مردم هنوز در انتظار زلزله های بیشتری هستند. به نظر می رسد که مسئولان مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی باید تدابیر لازم را برای زلزله های آتی بیندیشند. دکتر عالی پور از فعالان حوزه ساختمان و شهرسازی در این باره گفتگویی با روابط عمومی سازما بسیج علمی داشته اند:

دکتر عالی پور از فعالیت ها و سوابق خودتون برای ما بگید

در بحث آنالیز خط دو و چهار مترو شهر تبریز و تصفیه خانه فاضلاب استان به عنوان مهندس مشاور همکاری داشتم ، آن موقع هم گفتم طی صد سال آینده خطوط دو و چهار مترو ما از طریق روانگرایی خاک نشست خواهد کرد ، البته برای مقابله با آن تمهیداتی پیشنهاد کردم که اطلاعی از اجرا یا عدم آن ندارم .

طبق آئین نامه ۲۸۰۰ ، نظام مهندسی برای بناهای بالای ۳ طبقه مدیریت و کنترل در مورد آزمایش خاک دارند و خطای آن را خیلی پایین آورده اند .
ولی در مورد تاسیسات صنعتی شهر چه در مترو و تصفیه خانه فاضلاب علنا هیچ برنامه ای نبوده است ، اصلی ترین مشکل استان ما نبود نظارت است .

شهرام عالی پور گفت ؛ تاییدیه نظام مهندسی فقط از روی نقشه است و در مورد اجرا کوتاهی هایی شده ، چرا؟ بخاطر اینکه طبق بخشنامه جدید سازمان نظام مهندسی ناظر را بطور رندوم انتخاب می کند !!!

دبیر خانه نخبگان بسیج علمی استان در مورد گسترش شهر گفت ، توسعه شهری ما به سمت شمال شهر است و این حاشیه و دقیقا روی گسل را شامل می شود، ما ۲۳ زلزله مخرب در طول تاریخ داشتیم .

وی ادامه داد گسل خطرناک تبریز از بستان آباد تا مرند بطول ۱۵۰ کیلومتر و خود خط زلزله دارای ۲/۲۰۰/۰۰۰ نفر جمعیت ساکن است . هر موقع زلزله آمد ، شورای شهر تشکیل جلسه داد ولی بعد ها ما این مسئله خطرناک را فراموش می کنیم.

ساخت و ساز بی رویه بر روی گسل خود وزن اضافه ایجاد کرده و گسل را تحریک میکند ، پالس هایی ایجاد و منجر به حرکت آن می شود.

عالی پور در مورد بازگشت دوره ۳۰۰ ساله زلزله تبریز و دو زلزله ی اخیر ، ارتباط و یا کاهش فشار زلزله ی احتمالی و یا تحریک گسل اینطور اظهار نظر کرد ؛

این زلزله ها یک ضرر بزرگ دارد ، هر بار یک زلزله کوچک منجر به کاهش استحکام بناها می شود.
ما برای بازگشت دوره زلزله های تبریز چکار انجام دادیم؟
در طول چند صد سال اخیر از ۱۱۰۰ شمسی تا امروز که آخرین زلزله مهیب تبریز رخ داد باز هم سازه های نامقاوم ساختیم ، آخرین بار ۷/۷ ریشتر تبریز لرزیده و با خاک یکسان شده آیا امروز ساختمان های ما برای زلزله ۷/۷ ریشتری آمادست؟ قطعا اینطور نیست .
در بحث اجرا ، واقعا تمامی موارد آئین نامه قابل اجراست؟
قوانین آیین نامه های ما بسیار کامل و دقیق و درست است ما هیچ ایرادی در آیین نامه نداریم .
هر موقع به بحران خوردیم، قشر مهندسین را سیبل کردیم .

در خانه نخبگان بسیج علمی با ترکیبی از نخبگان شهرسازی و زلزله شناسی استان جلساتی برگزار کردیم مبنی بر تشکیل کارگروه شهرسازی برای مطالبه گری و مشاوره دادن و حتی تعیین راهکارهایی در مورد مقاوم سازی سازه ها که انشاله با ایجاد این کارگروه تخصصی با ارگان های مربوطه خصوصا نظام مهندسی همکاری هایی در مورد نظارت بیشتر خواهیم داشت .

انشاله از همین امروز به قول معروف از میانه راه ضرر برگردیم و سود کنیم ، از همین امروز مدیران شهری و ارگان های نظارتی شروع کنند تا برای زلزله های احتمالی و حتمی آینده آماده باشیم .


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
مراحل سابمیت مقاله
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
گام به گام مراحل چاپ کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی