برگ سبز به عنوان سند مالکیت خودرو محسوب میشود؟

  شنبه، 29 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
برگ سبز به عنوان سند مالکیت خودرو محسوب میشود؟
شما در جایگاه خریدار اختیار دارید در صورت صلاح‌دید خود اقدام به ثبت رسمی سند اتومبیل کنید ولی الزامی برای آن وجود ندارد زیرا که شما با در دست داشتن برگ سبز خودرو، مالک قانونی خودرو محسوب می‌شوید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،برگ سبز برای اثبات مالکیت خودرو کافی است یا خیر، این پرسشی است که موجب ابهام افراد در معاملات خودرو شده است. به همین منظور در این مقاله برای آشنایی در خصوص این که برگ سبز خودرو دارای اعتبار بیشتری است یا سند مالکیت توضیح داده شده است.

برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز که روی آن عبارت «سند مالکیت وسیله نقلیه» ثبت شده است، سندی قانونی است که از سوی نیروی انتظامی صادر شده و بر اساس آن، پلاک جدید و کارت خودرو صادر می شود. به دلیل آن که رنگ این برگه سبز روشن است، در بین مردم به برگ سبز شهرت یافته است.
از جمله اطلاعات مندرج در برگ سبز خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•مشخصات مالک؛ نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، کد پستی، آدرس

•مشخصات خریدار؛ نام و نام خانوادگی یا نام شرکت، تاریخ تولید یا تاریخ تاسیس، نام پدر یا به نمایندگی، شماره شناسنامه یا شماره ثبت، شماره ملی، کد پستی، نشانی محل سکونت یا نشانی محل فعالیت، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه

•مشخصات وسیله نقلیه؛ نوع، سیستم، تیپ، رنگ، ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد محور، تعداد چرخ، شماره موتور، حجم سیلندر، شماره شاسی، شماره وسیله نقلیه (VIN)

اختلاف میان پلیس راهنمایی و رانندگی با کانون سردفتران

در دی ماه سال ۱۳۸۹، مجلس شورای اسلامی اقدام به تصویب ماده قانونی در خصوص مالکیت خودرو کرد که شروعی بر اختلافات بین پلیس راهنمایی و رانندگی با کانون سردفتران شد و در پی آن سردرگمی مردم را به همراه داشت؛ بر اساس این قانون، سند خرید و فروش خودرو باید به ثبت دفاتر اسناد رسمی برسد و این یک امر اجباری است.

از طرفی هیئت وزیران در شهریور ماه سال ۱۳۹۱، آیین نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را تصویب کرد؛ در متن این مصوبه آمده است: «دارندگان وسایل نقلیه موظفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسیله نقلیه در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا با در دست داشتن مدارک مالکیت وسیله نقلیه به اداره های راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و دفاتر اسناد رسمی نیز موظفند بعد از تعویض پلاک، سند خودرو را صادر کنند»

درست است که این ماده قانونی اشاره به ثبت سند در دفاتر رسمی دارد؛ اما مشکل از آن جایی شروع شد که برگ سبز خودرو از نظر پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان سند رسمی و قانونی مالکیت خودرو شناخته شد؛ طبق ادعای این نهاد، خریدار خودرو بعد از دریافت برگ سبز، دیگر نیازی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و ثبت سند دومی ندارد؛ اما کانون دفتریاران و سردفتران همچنان تاکید دارند که ثبت نقل و انتقال خودرو در دفترخانه الزامی است و در واقع برگ سبز، سند پلاک است و سند خودرو محسوب نمی شود.

برگ سبز به عنوان سند مالکیت خودرو

در نهایت بعد از کش و قوس های فراوان، سخنگوی نیروی انتظامی پس از مکاتبه با مجلس شورای اسلامی برای تعیین و تکلیف نهایی این مشکل چند ساله از قول مجلس اعلام کرد: «براساس ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مسئولیت صدور گواهینامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو برعهده نیروی انتظامی است. بنابراین سند مالکیت خودرو صادر شده از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی رسمیت قانونی دارد و دیگر الزامی به ثبت سند در دفترخانه نیست»

سخنگوی نیروی انتظامی در سخنرانی خود به این نکته هم اشاره کرد که طبق ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی، سند خودرو صادره از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی رسمیت دارد.

رهگیری وضعیت برگ سبز خودرو

تمامی مدارک مربوط به نقل و انتقال خودرو همچون برگ سبز و کارت مشخصات ماشین، به واسطه پست برای مالک ارسال می شود. پس از انجام مراحل قانونی، مدارک در بازه زمانی یک هفته تا یک ماه به دست خریدار می رسد؛ در نظر داشته باشید که ابتدا کارت مشخصات و سپس برگ سبز پست می شود.

برای پیگیری وضعیت پستی مدارک ماشین خود، به بخش مرسولات سازمانی سامانه اداره پست مراجعه کنید.

ثبت سند در دفترخانه اختیاری است

با این حال در صورتی که طرفین معامله ماشین خواستار ثبت و دریافت سند در دفترخانه باشند، همچنان انجام این امر امکان پذیر است و در عین اختیاری بودن قانونی هم هست. باید در نظر داشته باشید در صورتی که شکایت قانونی برای خودرو در دستگاه قضایی رخ دهد، دادگاه سند ثبت شده دفاتر اسناد رسمی را نسبت به برگ سبز در اولویت می داند و حکم را به نفع دارنده سند ثبتی دفتر اسناد رسمی صادر می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان