بررسی و مشخصات فنی خودروی بورگوارد bx5

  چهارشنبه، 18 تیر 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
بررسی و مشخصات فنی خودروی بورگوارد bx5
رانندگی با بورگوارد bx5 می‌تواند تجربه بی‌نظیری را در اختیار کاربران قرار دارد. ظاهر جذاب، کابین لوکس، فضای جادار و آپشن‌های متعدد، این خودرو را به انتخابی محبوب تبدیل کرده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بورگوارد در دهه 60 میلادی به علت مشکلات مالی، اعلام ورشکستگی کرد ولی در سال 2008 مجددا احیا شد و از سال 2014 نیز با سرمایه گذاری کلان فوتون (مالک بورگوارد) دوباره به صنعت خودروسازی برگشت و بعد از BX7 حالا BX5، دومین محصول لوکس بورگوراد در دوران جدیدش است. تولید BX5 از ابتدای سال 2018 در پکن شروع شد و به فاصله زمانی اندکی نیز به بازار کشورمان رسید طوری که نخستین سری آن در بهار 97 تحویل مشتریانش شد. باید اعتراف کرد که BX5 از نظر مشخصات فنی با سایر رقبای آسیایی اش تفاوت محسوسی دارد و حتی زبان طراحی آن به شدت شبیه به رقبای اروپایی و آمریکایی اش شده است.

تصویر
طراحی ظاهری بورگوارد bx5

با آپشن های بورگوارد bx5 آشنا شوید

آپشن های بورگوارد bx5 مدل 2018 در زیر آورده شده اند:

کنترل سرعت در سرازیری (Downhill Assist Control)

این ویژگی به شما کمک می کند تا هنگام رانندگی در سرازیری یا در زمین های بسیار ناهموار، خودرو را با سرعت از پیش تعیین شده و به صورت ایمن کنترل کنید. این امر به شما این امکان را می دهد تا روی مسیر سراشیبی، بتوانید بیشتر بر روی خطرات احتمالی تمرکز کنید.

این ویژگی با سیستم ترمزهای موجود bx5 کار می کند تا خودرو را نسبت به عبور از سرعت تعیین شده در سرازیری یا در زمین های ناپایدار منع کند. اگر در زمان رانندگی در سرازیری، از سرعت ایمنی پا را فراتر بگذارید، DAC ترمزها را فعال کرده و اجازه این کار را به شما نمی دهد.

کنترل ایستایی در سربالایی (Hill-start Assist Control)

یکی دیگر از آپشن های بورگوارد bx5 کنترل ایستایی در سربالایی یا HIC است. زمانی که خودرو در سربالایی متوقف شده است (مثلاً پشت چراغ قرمز)، هنگام برداشتن پا از روی پدال ترمز و اقدام برای فشار آوردن بر روی پدال گاز، ترمز برای مدت زمان مشخصی (معمولاً چند ثانیه) فعال می ماند. هنگامی که پدال گاز را فشار می دهید، ترمز آزاد می شود و به شما امکان طی کردن ادامه مسیر را می دهد. به عبارتی دیگر در سربالایی، وقتی پای خود را از روی ترمز برمی دارید و پدال کلاچ را فشار می دهید، ماشین به جای عقب رفتن در جای خود ثابت می ماند تا زمانی که برای حرکت رو به جلو به خودرو شتاب وارد کنید.

تصویر
طراحی ظاهری بورگوارد bx5

توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (Electronic Brakeforce Distribution)

توزیع نیروی ترمز الکترونیکی یا EBD بخشی از سیستم ترمز خودرو است. EBD همیشه با سیستم ترمز ضدقفل ABS بورگوارد هماهنگ است. بسته به سرعت خودرو، شرایط رانندگی و میزان وزن موجود در خودرو، این آپشن میزان نیروی ترمز مناسب برای هر چرخ را محاسبه می کند. سپس سیلندر ترمز، فشار مایع ترمز را به چرخ های جلو کاهش داده و فشار را در چرخ های عقب افزایش می دهد تا این که قدرت ترمز به طور مساوی توزیع شود. بنابراین، این سیستم میزان ترمزِ برابر را برای همه چرخ ها فراهم می کند. سیستم EBD معمولاً در زمین های لغزنده به کمک رانندگان می آید.

سیستم ضد سرقت ایموبلایزر (Immobilizer)

یکی از بهترین آپشن های بورگوارد bx5، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر است. این سیستم یک وسیله الکترونیکی امنیتی است و برای جلوگیری از سرقت بر روی این خودرو تعبیه شده است. درواقع، خودرو فقط با دریافت صحیح کلید و سیگنال ترانسپوندر روشن می شود. این سیستم از یک کلید فوب (Fob Key) با تراشه ترانسپوندر استفاده می کند که به صورت دیجیتالی کدگذاری شده است. تراشه، کد امنیتی را ذخیره می کند و در هنگام عدم تطابق، واحد کنترل موتور، سیستم سوخت را به کار نمی اندازد و مانع از روشن شدن اتومبیل می شود. وقتی کاربر کلید را وارد کرد، سیگنال ها به سیستم مدیریت موتور منتقل می شود. در صورت استفاده از کلید مناسب، کد مطابقت داده می شود و موتور شروع به کار می کند.

تصویر
طراحی داخلی بورگوارد bx5

دوربین 360 درجه (360-Degree Camera)

حتی بهترین رانندگان نیز در فضاهای تنگ به سختی می توانند خودروی خود را پارک کنند. در بعضی از مواقع، خرابی گلگیر یا خراشیدگی روی سپر از جمله اتفاق های ناخوشایند پارک کردن ماشین است. افراد برای پارک کردن خودرو باید به آینه های جانبی در دو طرف ماشین نگاه کنند و به صورت غریزی و صد البته تجربه، یک پارک خوب را انجام دهند. اما برای خودروهای لوکسی مانند بورگوارد bx5، این موضوع به شکل دیگری است! سیستم دوربین 360 درجه متشکل از دوربین ها و سنسورهایی است که نسبت به محیط اطراف خودرو، منظره ای مجازی ایجاد می کند. این منظره روی صفحه نمایشگر کنسول خودرو نشان داده می شود تا به راننده در پارک راحت و اصولی اتومبیل کمک کند.

پایش فشار باد تاير (Tire Pressure Monitoring)

هدف از سیستم کنترل فشار تایر (TPMS) در وسیله نقلیه این است که به شما هشدار دهد که حداقل یک یا چند لاستیک به طورقابل توجهی کم باد هستند و احتمالاً شرایط رانندگی ناایمن را ایجاد می کنند. پایش فشار باد تاير که یکی دیگر از آپشن های بورگوارد bx5 است، توسط یک نشان گر زرد رنگ به شکل تایر که شبیه به نعل اسب است، نشان داده می شود. اگر باد تایر از مقدار استاندارد کمتر باشد، این چراغ روشن می شود. این ویژگی به جلوگیری از تصادف ها، استفاده بهینه از لاستیک (باد کم تایر باعث زودتر ساییده شدن آج آن می شود) و جلوگیری از افزایش مصرف سوخت نیز کمک می کند.

سیستم کنترل کشش (Traction Control System)

در سیستم کنترل کشش (TCS) برای اندازه گیری سرعت خودرو با میزان چرخش تایرها از سنسورهایی استفاده می کند تا تشخیص دهد که آیا لغزشی بین تایر و جاده وجود دارد یا خیر!. اگر یک لغزش بین جاده و چرخ تشخیص داده شود، سیستم کنترل کشش اطمینان حاصل می کند که حداقل مقدار گشتاور به چرخ ها وارد شده تا مقدار اصطکاک لازم برای حرکت وسیله نقلیه تولید شود. ورودی اصلی TCS بورگوارد bx5، سنسور سرعت چرخ است. این سنسورها به طور مداوم بر سرعت هر چرخ خودرو نظارت می کنند و داده ها را به ECU (کامپیوتر خودرو) و ABS می فرستند. هنگامی که یک لغزش بین تایر و جاده تشخیص داده می شود، TCS فشار ترمز را روی چرخ لغزنده تنظیم می کند. این روند به کند کردن چرخش تایر و بازگرداندن نیروی کشش کمک می کند.

ترمز دستی برقی (Electric Park Brake)

ترمز دستی برقی یا الکترونیکی که به عنوان ترمز اتوماتیک پارک (APB) نیز شناخته می شود، یکی دیگر از آپشن های بورگوارد bx5 است. این قابلیت به عنوان یک ترمز معمولی هیدرولیک برای کاربردهای معمول و همچنین به عنوان ترمز برقی برای پارک کردن و ترمز اضطراری عمل می کند. سیستم EPB با استفاده از یک دکمه بر روی کنسول جلو، به صورت الکترونیکی کنترل می شود و از سوئیچ، کولیس و واحد کنترل الکترونیکی (ECU) تشکیل شده است. درواقع، هر خودرویی فارق از این که از چه سیستم ترمز دستی استفاده می کند، عملکرد اصلی همیشه یکسان است؛ یعنی کشیدن ترمز دستی (اهرمی) یا فشار دادن دکمه، چرخ های عقب را قفل می کند تا خودرو حرکت نکند.

آینه وسط الکتروکرومیک (Electrochromatic Mirror)

گاهی اوقات نور چراغ خودروهای پشتی در آینه وسط، آن هم در شب، می تواند بسیار ناخوشایند باشد. خوشبختانه بورگوارد bx5 این مشکل را با تعبیه آینه وسط الکتروکرومیک به کلی حل کرده است. وقتی نور چراغ های جلوی خودروهای پشتی شما، روی سطح آینه وسط می درخشند و دید شما را محدود می کنند، آینه الکتروکرومیک به طور اتوماتیک تیره می شود تا باعث کاهش تابش شدید نور خودروهای عقبی شود. میزان تیرگی آینه با شدت نور چراغ خودروها تنظیم می شود. همچنین، آینه الکتروکرومیک در برابر نور خورشید نیز حساس است و تیره می شود.

کنترل کروز (Cruise control)

کروز کنترل (سامانه بازدارنده سرعت) یک سیستم ایمنی است که به طور خودکار شتاب و ترمز را کنترل می کند. با نظارت بر سایر وسایل نقلیه موجود در جاده، کنترل کروز یک تجربه رانندگی ایمن و راحت را در اختیار رانندگان قرار می دهد. این کار در یک لحظه معین، با حفظ سرعت ایمن خودرو کار می کند. راننده می تواند اولویت خود را در مورد عوامل خاصی از جمله فاصله تا ماشین در جلو، حالت رانندگی مثلاً اقتصادی، اسپرت یا راحت و سایر موارد تنظیم کند. این گزینه ها به همراه اطلاعاتی درباره محدودیت سرعت، انحنای جاده، داده های مربوط به احتمال تصادفات و موارد دیگر، بر سرعت انتخاب شده اتوماتیک ماشین تأثیر می گذارد.

کنترل کروز از روزهای ابتدایی در تلاش خود برای کمک به رانندگان در مسافت های بسیار طولانی است؛ که از طریق یک دکمه روی فرمان، این سیستم فعال می شود.

سیستم ناوبری (Navigation)

یک واحد ناوبری در مرکز داشبورد بورگوارد bx5 واقع شده است. بدون این که چشم خود را از جاده بردارید، می توانید هنگام رانندگی به راحتی نقشه را مشاهده کنید. مسیریابی از طریق گوشی همراه بسیار خطرناک است؛ چنین کاری باعث حواس پرتی شده و ممکن است به تصادف منجر شود. یک سیستم ناوبری می تواند حداکثر راحتی و ایمنی را برای راننده فراهم کند و در عین حال به او در یافتن بهترین مسیر و مکان های مورد نظر یاری رساند. سیستم ناوبری این خودرو به طور آنلاین با تغییرات (جاده یا مکان تازه تأسیس) به روزرسانی می شود.

دیگر آپشن های بورگوارد bx5 به شرح زیر هستند:

  • کنترل پایداری
  • سنسور باران
  • سنسور جلو و عقب
  • ترمز کمکی
  • دی لایت
  • چراغ مه شکن جلو
  • چراغ چرخشی
  • دوربین شب
  • دوربین عقب و جانبی
  • مجموع شش ایربگ (راننده، سرنشین جلو، پرده ای، جانبی جلو)
  • ورود بدون کلید
  • استارت دکمه ای
  • سیستم تهویه اتومات دوگانه
  • ایزوفیکس صندلی
  • آینه جانبی تاشو برقی
  • سقف پانوراما
  • سانروف
  • فرمان برقی چهار حالته
  • سیستم صوتی با 9 اسپیکر HiFi، تشخیص صدا و هندزفری

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
(تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم