باتومی، شهر جادویی گرجستان

  شنبه، 15 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
باتومی، شهر جادویی گرجستان
باتومی شهری بندری و پایتخت تابستانی گرجستان است که تلفیقی از معماری مدرنیته و کلاسیک را در خود جای داده است. این شهر که در جوار دریای سیاه واقع شده است، مرکز تجاری و مسافرتی کشور گرجستان به قاره اروپا و دیگر قاره‌ها به شمار می‌رود. این شهر زیبا یکی از زیباترین و پرطرفدارترین شهرهای گرجستان است که از دیدنی‌ّهای بسیاری برخوردار است.

پیشینه شهر باتومی

بنابر روایات هردوت، سکاها از طریق آزوو (آزُف) به باتومی آمده اند.این شهر در محل بندرگاه قدیمی رومی باتوس، که احداث آن را به آدریانوس نسبت می دهند، بنا شد.بعدها یوستی نیانوس از پادشاهان روم شرقی آنجا را تصرف کرد و پس از بنای دژ پترا در شمال آن، باتوس اهمیت خود را از دست داد و مدتی بعد، جزو متصرفات پادشاهان لز شد.در ۶۴۳م حبیب بن مسلمه، سردار مسلمان، گرجستان و از جمله باتومی را به صلح گشود و این شهر به دست مسلمانان افتاد.در اواخر سده ۱۰م، باتومی جزو حکومت متحد گرجستان شمرده می شد و پس از تجزیه امپراتوری گرجستان، امیران متاوارهای گوری در آنجا مستقر شدند.در سده ۱۵م، شهر و ناحیه باتومی مدتی در دست سلاطین عثمانی بود و از ۱۶۲۷م جزو متصرفات عثمانی شد و ظاهراً از همین دوره، اسلام در آنجا رواج یافت.در اوایل سلطنت سلطان احمد سوم مردم گرجستان شورش کردند و از پرداخت مالیات سر باز زدند، ولی شورش سرکوب شد و عثمانی ها در باتومی و چند جای دیگر قلعه هایی بنا نهادند. در زمان سلطنت عبدالعزیز عثمانی مسجد جامعی به نام عزیزیه در باتومی ساخته شد.در ۱۸۷۸م، قشون روسی بندر و شهر باتوم را تصرف کردند و در ۲۸ اوت همان سال، به موجب عهدنامه سان استفانو، باتومی به آنان واگذار گردید، امّا بعدها باز جزو گرجستان شد.در آوریل ۱۹۱۸م، قشون عثمانی باتومی را اشغال کرد و سال بعد سپاهیان انگلیس وارد آنجا شدند.در ژوئن ۱۹۱۹م، انگلیسی ها باتومی را تخلیه کردند.پس از آن جمهوری گرجستان تأسیس شد ولی بعد از مدت کوتاهی، سقوط کرد و حزب کمونیست قدرت را به دست گرفت و گرجستان جزو اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی شد.در مارس ۱۹۲۱م، بر اثر معاهده ای بین دولت ترکیه و شوروی، قسمتی از گرجستان به نام قارص و اردهان به ترک ها واگذار شد و باتومی همچنان در گرجستان باقی ماند و در ۱۶ ژوئن همان سال، مرکز جمهوری سوسیالیستی آجارستان شد.

آب و هوای شهر باتومی

آب و هوای باتومی به شدت تحت تأثیر جریانهای هوایی دریای سیاه است، در نتیجه بارش عمده باران در اکثر فصول سال امری عادی است. این بارش عمده باتومی را به مرطوب ترین شهر گرجستان تبدیل کرده است. متوسط دمای هوا در باتومی ۱۴ درجه سانتیگراد(۵۷ °F) است. سردترین ماه سال در باتومی ژانویه با دمای متوسط ۷ درجه سانتیگراد و اوت گرمترین ماه با دمای متوسط ۲۲ درجه سانتیگراد است. کمترین و بیشترین دمای ثبت شده در باتومی به ترتیب -۶ و ۴۰ درجه سانتیگراد است. بارش متوسط سالانه باتومی ۲۷۱۸ میلی متر و مرطوب ترین ماه سال سپتامبر با بارش ۳۳۵ میلی متر است.

جاذبه های گردشگری شهر باتومی

باتومی شهری بندری و پایتخت تابستانی گرجستان است که تلفیقی از معماری مدرنیته و کلاسیک را در خود جای داده است. این شهر که در جوار دریای سیاه واقع شده است، مرکز تجاری و مسافرتی کشور گرجستان به قاره اروپا و دیگر قاره ها به شمار می رود. این شهر زیبا یکی از زیباترین و پرطرفدارترین شهرهای گرجستان است که از دیدنی ّهای بسیاری برخوردار است.باتومی یکی از شهرهای زیبا و پرطرفدارترین شهر گرجستان است. دیدنی های باتومی گردشگران زیادی را جذب می کنند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

موزه استالین (Stalin Museum)

استالین از رهبران شوروی سابق و اهل گرجستان بوده است که بین سال های ۱۹۰۱ و ۱۹۰۲، تنها چند ماه در ساختمانی در شهر باتومی ساکن بوده و در طی مدت اقامت خود در این شهر به سازماندهی کارگران قیرکار کمک فراوانی کرده است. این خانه در حال حاضر تبدیل به موزه ای شده که وسایلی از استالین، که در این خانه به جای مانده را، اکنون در معرض دید عموم به نمایش گذاشته است.

موزه استالین (Stalin Museum)

تندیس مدیا (Medea Monument)

تندیس مدیا، مجسمه ای زیبا در یکی از مناطق جذاب در شهر باتومی است. «مدیا» نام شاهزاده ای در اساطیر و داستان های یونان است که اهل «کولخیس» در کشور گرجستان بوده است. هنگامی که «یاسون» (Jason) برای پیدا کردن «پشم زرین» به «کولخیس» می آید، مدیا عاشق او می شود و به او در یافتن «پشم زرین» کمک می کند. در راه یافتن پشم زرین، این دو با هم می گریزند و مخفیانه ازدواج می کنند. بعدها «یاسون»، «مدیا» را رها می کند تا با دختر «کرئون» (Creon) ازدواج کند، سپس مدیا از شدت حسادت و خشم، دختر کرئون، خود کرئون و فرزندان خود را می کشد.

تندیس مدیا (Medea Monument)

بلوار باتومی (Batumi Boulevard)

امکان ندارد که به باتومی سفر کنید و در این بلوار زیبا و تماشایی قدم نگذارید. بلوار باتومی، پارکی به طول ۱٫۵ کیلومتر است که تا مقابل ساحل اصلی این شهر کشیده شده است. این بلوار زیبا مملو از مسیرهای پیاده روی، درختان زیبا، کافه ها و رستوران های جذاب ساحلی است. علاوه بر این ها، چرخ و فلک غول پیکری که در این پارک وجود دارد، به جذابیت های آن افزوده است.

بلوار باتومی (Batumi Boulevard)

پارک میراکل (Miracle Park)

پارک میراکل قطعا یکی از مهم ترین جاهای دیدنی باتومی است که در قلب آن واقع شده است و ساختمان هایی با معماری مدرن و جذاب در آن به چشم می خورند. از جمله این ساختمان ها می توان به هتل رادیسون بلو (Radisson Blu Hotel)، مرکز تجاری باتومی، برج الفبا (Alphabetic Tower) و فانوس دریایی باتومی اشاره کرد. بیشتر اوقات این پارک میزبان کنسرت ها و فستیوال های گوناگون است و در تابستان نیز جشنواره موسیقی الکترونیک در این پارک برگزار می شود.

پارک میراکل (Miracle Park)

قلعه گونیو (Gonio)

قلعه گونیو در ۱۵ کیلومتری شهر باتومی در روستایی به همین نام واقع شده است. قدمت این قلعه به قرن های پانزدهم تا هجدهم میلادی بازمی گردد. مقبره ای در این قلعه وجود دارد که برخی بر این باورند که متعلق به یکی از حواریون حضرت مسیح است. گشت و گذار در این منطقه تاریخی، اطلاعات جالبی در مورد تاریخچه آن به شما خواهد داد.

قلعه گونیو (Gonio)

میدان پیازا (Piazza Square)

میدان پیازا یکی از زیباترین میادین در باتومی است که همان طور که از نام آن پیدا است، میدانی به سبک معماری ایتالیایی است. دورتادور این میدان را یک هتل، دو رستوران و یک کافه احاطه کرده اند. موسیقی زنده نیز هر روزه در این میدان اجرا می شود.

میدان پیازا (Piazza Square)

میدان اروپا (Europe Square)

در باتومی میدان های زیبای زیادی وجود دارد که اطراف آن ها را ساختمان های بلند و قدیمی احاطه کرده اند. یکی از این میادین، میدان اروپا است که در اطراف آن قلعه ای و یک ساعت نجومی و همچنین در مرکز آن، تندیس مدیا واقع شده است.

میدان اروپا (Europe Square)

کلیسای جامع مادر مقدس

کلیسای جامع مادر مقدس ٰ(Holy Mother Virgins Nativity Cathedarl) یک کلیسای زیبا و باشکوه در بندر باتومی است که در سال های ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۳ برای کاتولیک های رومی بنا شده است. امروزه بنای این کلیسا، ظاهری ارتودوکسی به خود گرفته است. کلیسای مادر مقدس دارای دو برج دوقلوی بلند و پنجره های شیشه ای رنگی است که آن را بسیار جذاب تر کرده اند. در ورودی آن نیز دو مجسمه از پیامبران به چشم می خورد. همچنین داخل کلیسا با نقاشی های بسیار زیبا آراسته شده است. آیا شما نیز قبلا از جاذبه های شهر باتومی دیدن کرده اید؟ تجربیات خود را با کجارو و سایر کاربران در میان بگذارید.

کلیسای جامع مادر مقدس 

برج الفبا (Alphabetic Tower)

برج الفبا، بنایی ۱۳۰ متری در شمال شرقی بلوار باتومی است که سابقه تاریخی منحصر به فردی دارد. در این بنای آهنی، ۳۳ حرف الفبای گرجی به گونه ی جای گرفته اند که دی ان ای (DNA) سلولی را برای شما تداعی می کنند.

برج الفبا (Alphabetic Tower)

و در پایان....

باتومی شهری بندری بر کرانه دریای سیاه در کشور گرجستان است ، باتومی شهری که در جنوب غربی گرجستان قرار دارد ، به مروارید دریای سیاه نیز مشهور است و یکی از زیبا ترین شهر های گرجستان محسوب می شود ، شهری که تمام نیازهای یک گردشگر را برای گذراندن تعطیلات بر آورده می کند در این شهر شما می توانید معماری باستانی و مدرن را در کنار هم ببینید ، در بازدید از جاذبه های تاریخی شهر غرق شوید و در باغ گیاه شناسی از آرامش حاکم در آنجا لذت ببرید .امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (583 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان