دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

بای پس بهتر است یا اسلیو معده؟ 

دوشنبه، 02 مهر 1403
امروزه یکی از اهداف افرادی که اضافه وزن دارند این است که به تناسب اندام برسند. برای افرادی که قصد کاهش وزن با عمل جراحی را دارند روش های مختلف جراحی وجود دارد که این افراد را به خواسته هایشان می رساند.

هر نوع از این جراحی ها خوبی ها و بدی های خاص خود را دارند که ما در این مطلب مزایا و معایب دو مدل از رایج ترین عمل ها یعنی اسلیو معده و بای پس معده را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

اسلیو معده چیست؟

نام این عمل برگرفته از کلمه انگلیسی به معنای آستین است. دلیل انتخاب این اسم شباهت معده پس از عمل به آستین لباس می باشد.

عمل اسلیو معده عملی بی خطر محسوب می شود زیرا ارتباط روده با معده را مختل نمی کند. در این روش 70 الی 80 درصد از معده فرد جدا می شود و فقط کیسه معده است که در بدن او باقی می ماند.

در عمل اسلیو معده حجم زیادی از معده جدا شده و فرد پس از عمل غذای کمتری میل می کند. در انتها فرد در این عمل شاهد کاهش وزن 50 تا 70 درصدی وزن خود در حدوداً یک سال اول پس از عمل خواهد بود. پس از گذشت دو سال بیمار بیش از 80 درصد اضافه وزن خود را از دست می دهد.

بای پس معده چیست؟

این روش نسبت به اسلیو معده قدیمی تر بوده که در آن چیزی از معده جدا نمی شود. نام گذاری این عمل نیز برگرفته از کلمه انگلیسی به معنای دور زدن و میانبر زدن است که که این نام به دلیل روش عمل جراحی گذاشته شده است.

با اینکه دقیقا پس از بای پس فرد بیمار به وزن دلخواه خود نزدیک می شود اما بعد از عمل مجدداً کاهش وزن خواهد داشت.

کاهش وزن فرد در ماه اول به دلیل داشتن رژیم مایعات بسیار سریع و چشمگیر است. با گذشت یکسال بیشتر بیماران به وزن دلخواه خود می رسند. در بای پس معده علاوه بر اینکه غذای دریافتی بدن کاهش پیدا می کند بلکه درصد زیادی از غذای خورده شده نیز جذب بدن نمی شود. البته باید در نظر بگیرید که کاهش وزن در هر فرد متفاوت خواهد بود.

مقایسه مراحل عمل دو روش اسلیو و بای پس معده

عمل اسلیو معده

در اسلیو معده ابتدا بخش زیادی از معده جدا شده و سپس یک کیسه باریک که مری را به روده کوچک وصل می کند ساخته می شود.

بعضی از جراحان اقدامات اضافی دیگری به منظور استحکام بیشتر خط بخیه انجام می دهند که تاثیرات آن در حال حاضر کاملاً ثابت نشده است.

عمل بای پس معده

در ابتدا قسمت بالایی معده برای ساخت معده کوچک جدا شده و بخیه زده می شود. باقی مانده معده که به ابتدای روده متصل است به کیسه کوچک وصل می شود که به این شاخه جدید roux گفته می شود.

انتهای قسمتی از روده کوچک که در حالت طبیعی بدون استفاده از معده قرار دارد برای مخلوط شدن شیره گوارشی معده با غذایی که در روده است به انتهای شاخه roux وصل می شود.

در بای پس معده قسمت زیادی از معده از مسیر گوارش خارج می شود و یا به اصطلاح از آن میانبر زده می شود.

مزایای این دو عمل جراحی چیست؟

فواید اسلیو معده

قسمت بزرگ تر و زیرین معده که هورمون های گرلین (گرسنگی) را ترشح می کند در این عمل کاملاً برداشته می شود که در نتیجه آن شما به طور قابل توجهی کمتر از قبل احساس گرسنگی خواهید داشت. پس از عمل بدن شما به ویتامین و غذای کمتری نیاز دارد و اشتهای شما کاهش می یابد.

مزیت دیگر این روش روند کند تر لاغری در آن است. شاید برای شما سوال باشد که چرا باید کند تر لاغر شدن برای کسی که هدف او از این عمل لاغر شدن است مفید باشد؟ برخی از پزشکان معتقدند که امکان افتادگی و ترک خوردن پوست پس از عمل با طولانی تر شدن روند کاهش وزن کمتر می شود.

فواید بای پس معده

همان طور که گفته شد روند لاغری در بای پس معده سریع تر از اسلیو معده است یعنی پس از بای پس بیمار با گذشت یکسال تقریباً تمامی اضافه وزن خود را از دست می دهد. این موضوع هم می تواند جزو مزایای بای پس معده باشد.

عوارض این دو عمل جراحی چیست؟

در این عمل های جراحی عوارض احتمالی وجود دارد که در اثر رعایت نکردن بعضی نکات اتفاق می افتد. شما با انتخاب صحیح یک جراح ماهر و عمل کردن به توصیه های او می توانید از این عوارض احتمالی جلوگیری کنید. از جمله عوارض هر یک از این جراحی ها عبارتند از:

اسلیو معده

در این عمل به دلیل داروی بیهوشی که به شما تزریق شده است امکان داشتن حالت تهوع، استفراغ، سردرد و سرگیجه وجود دارد.

عفونت، درد، ریزش مو، ایجاد خونریزی، عفونت، لخته شدن خون و نشتی خط بخیه در معده از جمله عوارض پس از این عمل هستند که برخی از آن ها کاملاً عادی می باشد و با گذر زمان از بین می رود اما برخی موارد به دلیل سهل انگاری بیمار یا پزشک ایجاد می شوند.

بای پس معده

بیشتر عوارض این عمل نیز به عوارض عمل اسلیو معده شبیه است. قبل از بای پس معده فرد باید حساسیت های خود را بیان کند که پس از عمل بیمار به داروهای بیهوشی حساسیت نشان ندهد.

همچنان خونریزی، کاهش اشتها، ریزش مو، عفونت، انسداد روده، رفلاکس معده و ... جزو عوارض احتمالی پس از عمل است.

شباهت های بای پس و اسلیو معده

این دو عمل جراحی از نظر هدف که کاهش وزن می باشد به یکدیگر شباهت دارند. از جمله سایر مزایای این جراحی ها عبارتند از:

  • در نتیجه هر دو عمل بیماری ها و مشکلات مرتبط با چاقی مانند فشارخون، بیماری های قلبی، دیابت و... بهتر می شوند و یا از بین می روند.

  • پس از عمل جراحی اشتهای شما کاهش پیدا می کند و به وزن دلخواه خود می رسید. (در عمل اسلیو معده کند تر و در بای پس معده سریع تر به نتیجه خواهید رسید.)

  • هردو عمل جراحی غیر قابل بازگشت خواهند بود.

رژیم غذایی بعد از عمل

به دلیل تغییر حالت معده بیمار بعد از عمل فرد بایستی زندگی قبل از اسلیو یا بای پس معده خود را فراموش کرده و رژیم غذایی مناسبی را در پیش بگیرد.

تا چند ما بعد از عمل باید رژیم غذایی بعد از جراحی که پزشک به شما پیشنهاد می دهد حتماً رعایت کنید. رعایت نکردن رژیم غذایی به تنهایی می تواند باعث ایجاد بسیاری از عوارض احتمالی شود.

کلام آخر

ما در این نوشتار به توضیح اینکه دقیقا اسلیو معده و بای پس معده چیست پرداختیم. همچنین در این نوشتار به فواید و عوارض هر کدام از این جراحی ها پرداختیم.

اما تصمیم درباره اینکه اسلیو بهتر است یا بای پش تنها بر عهده جراح لاغری شماست؛ چرا که هر کدام از این روش ها ممکن است برای فردی مناسب باشد اما برای فرد دیگری مناسب نباشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 14 مهر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
عکس 120 ساله از لباس عروس ژورنالی و امروزی عروس کوچولوی تبریزی در دوران قاجار/ جای دسته گل باید بگیم گلدون گل
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(فیلم) صدای فیلمبردار صدا و سیما هنگام ورود رهبر انقلاب به مصلی که به اشتباه پخش شد حرف دل همه مردم ایران بود
ترجمه تخصصی کتاب
دانلود آهنگ جدید «خراب کردی» رضا گلزار+فیلم/ تو بودی عوض شدی تا دیدی دوست دارم
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
ویدیو/ دعوت به پارتی "پیرترین زن دامدار ایران" با انبوهی از نوه و نتیجه/ مجوز ورود به خانۀ مادربزرگ 134 ساله فقط با یک شرط