باید و نبایدهای رابطه با خانواده همسر

  چهارشنبه، 07 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
باید و نبایدهای رابطه با خانواده همسر
بسیاری از افراد انتظار دارند خانواده همسرشان همانند فرزند خود با آن‌ها رفتار کند. اما باید بپذیرید که رابطه والد فرزندی یک رابطه بسیار خاص است که در طی سال‌های سال شکل گرفته و استحکام پیدا کرده است. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که خانواده همسرتان نقش پدر و مادر شما را برایتان ایفا کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، خانواده همسر شما بخشی مهم از زندگی او هستند و همین قضیه باعث می شود بخش مهمی از زندگی شما نیز باشند. هیچ کس ادعا نمی کند حفظ تعادل بین نیازهای خود و دیگران ساده است، مخصوصا نیازهای خود و یک خانواده، اما ایجاد هماهنگی در خانواده، هم شدنی است و هم واقعا ارزش تلاش را دارد. برقراری ارتباط و بازسازی ارتباط های ازدست رفته کار نه چندان آسان اما ارزشمندی است، زیرا سرمایه گذاریِ امروزِ شما در طول زندگی مشترک تان باقی خواهد ماند.

بسیار اهمیت دارد که ویژگی های خانواده خود و همسرتان را بشناسید و با توجه به آن ها تلاش کنید تا روابط خود را با آن ها مدیریت نمایید. بسیاری از دعواهای بین زوجین با بی توجهی به مسائل جزیی شروع شده است.

در ادامه به روش هایی برای مدیریت رابطه با خانواده همسر اشاره شده است:

1. تلاش برای استقلال خانواده ی جدید

یکی از اشتباهات زوجین این است که به تصور رفتار محترمانه، به خانواده ها اجازه می دهند پس از ازدواج رفتارها و تصمیم هایشان را کنترل کنند. شما باید با آموختن مهارت های رفتاری این مساله را یاد بگیرید که همزمان با وجود حفظ روابط صمیمانه و محترمانه با والدین خود، برای استقلال خانواده ای که تشکیل داده اید نیز ارزش قائل شوید.

2. حفظ حریم و مرزها و رابطه با خانواده بعد از ازدواج

رابطه صمیمانه هرگز به معنی رعایت نکردن حریم شخصی زندگی شما و همسرتان نیست. به اشتراک گذاشتن تمام جزئیات رابطه خود با خانواده ها خودش می تواند مجوزی برای کنترل گری و مداخلات بیش از حد آن ها باشد. اگر این مداخلات در زندگیتان صورت می گیرد و متعاقب آن رابطه بین شما و همسرتان نیز آسیب دیده است، بیشتر از تلاش برای تغییر خانواده ها تلاش کنید تا خودتان مرزهای خانواده خود را تعیین نمایید. این گونه از اختلافات خانوادگی نیز جلوگیری کرده اید.

3. از همسرتان پیش خانواده خود بدگویی نکنید

توجه داشته باشید که شکایت خود را از همسرتان نزد خانواده تان نبرید. شما با تشکیل خانواده جدید باید بتوانید مسائل ومشکلات خود را تا حد امکان در درون آن حل نمایید. قبل از شکایت و بدگویی تلاش کنید نحوه گفت و گو و برقراری ارتباط سالم با همسرتان را در هنگام بروز تعارض ها بیاموزید.

برای ارتباط همسرتان با خانواده ی خود ارزش قائل باشید. نگذارید مشکلات گذرای شما روابط بلند مدت او با خانواده تان را خدشه دار کند. این گونه از احتمال بروز مشکلات با خانواده همسر نیز پیشگیری کرده اید.

4. تجدید نظر در اولویت بندی ها پس از ازدواج

اگر تحکیم ازدواج و رابطه با همسرتان برایتان اهمیت دارد، نیازمند این هستید که پس از ازدواج اولویت بندی های خود را مورد بازنگری قرار دهید. وقتی که داشتن رابطه ی رضایت بخش با همسرتان نسبت به رابطه با خانواده ی پدری خود اهمیت کمتری برای شما دارد، نباید انتظار داشته باشید که دچار تعارض و اختلاف با همسرتان نشوید.

5. آموختن مهارت جرات مندی در ارتباط با خانواده همسر

بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از روش های گفت و گوی موثر هیچ وقت از نگرانی ها و موضوعاتی که باعث ناراحتی شان می شود با خانواده همسر خود صحبت نمی کنند. در واقع آن ها می ترسند حرف زدن در مورد این گونه مسائل باعث شود که احترام ها شکسته شده یا دعوا و قهر بروز پیدا کند. در مقابل برخی دیگر همواره در برخورد با کوچک ترین مشکلی از کوره در می روند و جار و جنجال های زیادی را رقم می زنند. مهارت جرات مندی به شما می آموزد که چگونه موضعی معتدل داشته باشید و به طور موثری در مورد تعارض ها گفت و گو کنید. اگر احساس می کنید در این مورد مهارت چندانی ندارید و نمی توانید مشکلات خود و خانواده همسرتان را به درستی مدیریت نمایید، کمک گرفتن از یک روانشناس می تواند تا حد بسیاری در حل مشکلاتتان موثر باشد.

6. کنار گذاشتن کلیشه های ذهنی

بسیاری از افراد پیش از این که وارد زندگی مشترک شوند تصویر خاصی را از خانواده همسر در ذهن خود شکل می دهند. برای مثال ممکن است انتظار داشته باشید پدرشوهرتان همواره از نظر مالی همسرتان را حمایت کند یا مادر شوهرتان ارتباط نزدیکی با نوه هایش داشته باشد. داشتن کلیشه ها و تصویرهای ذهنی از پیش تعیین شده باعث می شود که نتوانید شخصیت حقیقی افراد را بشناسید و با " خود واقعی " آن ها ارتباط برقرار کنید. توجه داشته باشید که هرکس شخصیت منحصر به فرد خود را دارد و نقش های شما در زندگی نمی تواند معرف کاملی برای شخصیت و الگوی رفتاری تان باشد.

7. لزوم رفتار توام با احترام

بسیار اهمیت دارد که بتوانید همواره رفتار توام با احترامی با خانواده همسرتان داشته باشید و به آن ها نشان دهید که در یک جبهه مخالف قرار ندارید. توانایی کنترل خشم و مدیریت هیجانات منفی عامل بسیار مهمی است که به شما کمک می کند همواره آرامش خود را حفظ کرده و تحت فشار و ناراحتی رفتارهای نامناسبی از خود نشان ندهید.

8. شکل دادن انتظارات واقع بینانه

بسیاری از افراد انتظار دارند خانواده همسرشان همانند فرزند خود با آن ها رفتار کند. اما باید بپذیرید که رابطه والد فرزندی یک رابطه بسیار خاص است که در طی سال های سال شکل گرفته و استحکام پیدا کرده است. شما نمی توانید انتظار داشته باشید که خانواده همسرتان نقش پدر و مادر شما را برایتان ایفا کنند. باید از هر فرد در جایگاه متفاوت خود انتظاراتی را شکل دهید و نقش ها را با یکدیگر اشتباه نگیرید.

هم چنین تلاش کنید امکانات، خصوصیات و ویژگی های رفتاری خانواده همسر خود را بسنجید و انتظاراتتان را متناسب با آن ها شکل دهید. داشتن توقعاتی که از توان افراد خارج هستند تنها باعث رنجش خاطر و احساس ناکامی بیش از حد در شما می شوند؛ برای مثال ناتوانی در ابراز محبت کلامی در برخی خانواده ها رایج است. اگر شما نتوانید این خصوصیت را درک کنید همواره احساس می کنید مورد محبت قرار نگرفته اید یا دائما درگیر این پرسش می شوید که " چرا خانواده همسرم مرا دوست ندارند" این در حالی است که عدم ابراز کلام محبت آمیز تنها نشان دهنده نوعی الگوی رفتاری در این خانواده است و تنها به شما اختصاص ندارد.

9. بالا بردن توانایی سازگاری خود

برای داشتن یک زندگی مشترک همراه با آرامش باید این نکته را بپذیرید که قرار نیست ویژگی های شخصیتی همسر یا خانواده او را تغییر دهید. پافشاری بر این مسئله باعث می شود دائما در یک جدل ناخواسته درگیر شوید و تلاش کنید دیگران را قانع سازید آن طور که شما دوست دارید رفتار کنند. در حالی که لازم است اعضای خانواده جدیدتان را با همه ویژگی های مثبت و منفی که دارند به عنوان افرادی منحصر به فرد در نظر بگیرید و آن ها را همان گونه که هستند بپذیرید.

در حقیقت نکته این جاست که قدرت سازگاری خود را بالا برده و بتوانید با افرادی متفاوت از خود نیز ارتباطی گرم و صمیمانه برقرار کنید. به این نکته توجه داشته باشید همه افرادی که دوستشان دارید و با آن ها در ارتباط هستیم لزوما نباید شبیه شما باشند. این توانمندی شماست که بتوانید با افراد متفاوت نیز معاشرت کرده و در عین حال مرزهای زندگی خود را نیز حفظ کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (458 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (105 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (32 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (27 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شباهت بی حد و اندازه هادی چوپان به مادرش/ چهره دلنشین پدر قهرمان بدنسازی جهان+عکس رونمایی از کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال 47 +عکس قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود نگاهی به تخت خواب نوزادی شیک دختر زیبای مهران غفوریان/ چه فرشته کوچولوی ناز و دلبری+عکس پسر واقعی سارا والیانی بازیگر نقش آسیه در گیلدخت / یک پسر زیبا و دوست داشتنی تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس سابمیت مقاله چیست؟ چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان قهر کردن «شهربانو منصوریان» در مراسم تجلیل از مدال‌آوران+فیلم تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد مراحل اکسپت مقاله تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد هزینه چاپ یک کتاب خلاقیت عجیب آرایشگر خوش ذوق در تبدیل موی مشتری به سبد میوه حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای شینیون در سطح خاورمیانه😂 سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند ماشین سواری خنده دار شهاب حسینی با رنوی طوسی داغون در اوج شهرت/ تو خیابون فرشته تهران خاموش شد!+ویدیو نگاهی به خونه زندگی لوکس و تجملاتی بهنوش بختیاری با رونمایی از میز مفصل غذا و میوه برای مهمانان+عکس/ سلیقه‌ش حرف نداره👌 تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: من معلم بودم هر سال هم 100 درصد قبولی میدادم الان که بچه ها رو میبینم یا معتادن یا تو زندان😅 +فیلم مراحل چاپ کتاب نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب اوج خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی خوش ذوق برای نمره گرفتن از خانم معلم/ چقدرم دست و دلباز+عکس قیمت استخراج مقاله از پایان نامه اسکورت سفت و سخت محمود احمدی نژاد در سفر جدیدش به این کشور+ویدیو/ رژه خودروها برای محافظت از رئیس جمهور سابق رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه لیلا حاتمی +عکس / عاشقانه های لیلا و علی مصفا ارزش صد بار دیدن رو داره👌 صحبت‌هایی دختر غرفه داری که با پوشش نامتعارفش با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد+ویدیو/ نه حضرت آقا و نه محافظان هیچکدوم به من درباره حجابم تذکر ندادند خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل نارگیل/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر کویرنورد با آهنگ چاووشی/ تنهای بی سنگ صبور! +فیلم چهره دلنشین و معصومانه پسر و دختر زیبا و اصیل پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران+عکس محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه همسر واقعی و باکلاس پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران/ چقدرم خانومش شبیه خودشه+عکس لباس های سِت جورجینا همسر رونالدو با آقای فوتبالیست/ چه خوش ذوق و عاشقانه +عکس چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟ مراحل سابمیت مقاله رونمایی از ماشین نوستالژی پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ/ فروشی هم نیست!! +عکس پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC رونمایی ستاره سادات قطبی از نقاشی احساسی و زیبای یک دختر تهرانی برای پدر جوان فوت شده‌اش در بهشت زهرا/ با چسب چسبونده روی قبر+عکس
تیتر امروز   
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..