باید و نبایدهای تربیت کودکان زیر 7 سال

  چهارشنبه، 27 اسفند 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
باید و نبایدهای تربیت کودکان زیر 7 سال
والدین موفق بودن مستلزم سخت‌کوشی است. تربیت کودکان زیر 7 سال خوش‌رفتار، مستلزم صبر و حوصله و شجاعت است. به خودتان اعتماد داشته باشید. شما بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که چه چیزی به صلاح کودکان شماست. بر موضوعات واقعی نظیر: سلامت روانی، سعادت، خودتکریمی و عشق و محبت به دیگران بپردازید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، عدم آگاهی والدین ازشیوه های تربیتی وعدم تسلط آن ها بر شیوه ی صحیح برقراری روابط درست با فرزندان، آن ها را با مشکلات فراوانی مواجه می کند. همه ی ما نسبت به این مسائل آگاه هستیم اما آیا برای این مشکل راه پیشگیری وجود دارد؟ تجربه نشان داده والدینی که به دستورات تربیتی عمل می کنند و آن ها را در سبک زندگی و مسیر تربیت فرزندان به شکل صحیح و به اندازه به کار برده اند، راحت تر توانسته اند به فرزندانشان در حل مشکلات و تنش ها کمک کنند.

بچه های زیرهفت سال با تذکر شفاهی «بکن، نکن» یا «درسته، غلطه» تربیت نمی شوند؛ بلکه رفتار والدین را دیده و از آنها تقلید می کند.

اصول ده گانه تربیت کودکان زیر 7 سال

1. به رفتارهای صحیح پاداش بدهید نه به سوء رفتار

درخواست های مودبانه را تقویت کرده و از تقویت گریه و زاری و اذیت کردن و داد و بیداد راه انداختن اجتناب کنید. بحث های آرام را تقویت کنید و از تقویت جروبحث های بیهوده و مبارزه طلبی های کودکان پرهیز کنید و آنها را نادیده بگیرید.

2. قبل از صحبت کردن اول فکر کنید و به آنچه که گفتید عمل کنید

پیگیر نصایح و توصیه ها و دستورات خود باشید. از چیزهایی استفاده کنید که می توانند تذکرات بصری برای شما داشته باشند مانند یادداشت هایی بر روی یخچال که شما را به پایداری در تربیت کودک یادآوری می کنند. به خاطر استواری در امر تربیت به خودتان پاداش بدهید.

3. از کودکان خود انتظار رفتارهای خوب را داشته باشید

آنها بایستی بدانند که شما چه انتظاری از آنها دارید و آنها چه انتظاری از شما دارند. وقتی کودکان قادر باشند تا رفتار شما را در موقعیتی خاص پیش بینی بکند تصمیم های بهتری خواهند گرفت.

4. کودکان حرف های والدین خود را باور می کنند

تربیت کودکان خود را به شکلی پیش ببرید تا کمک کند آنها در زندگی موفق باشند. به آنها یاد بدهید که تلاش و کوشش جزء ملزومات رسیدن به موفقیت است. زیاد از تشویق استفاده کنید. وقتی کودک خود را تشویق می کنید خواهند دید که شما نسبت به آنها اعتماد و اطمینان دارید. تشویق به آنها کمک خواهد کرد تا با موقعیت های مختلف با اعتماد به نفس بیشتر روبرو شوند.

5. مسائل و مشکلات را از قبل پیش بینی کنید

قوانین و مقررات خانواده را از قبل به آنها یادآور شوید. سعی کنید دقیق و روشن با آنها حرف بزنید. معقولانه رفتار کنید. وقتی با سوء رفتاری مواجه شدید برای رفع آن برنامه ای را ترتیب دهید. موفقیت کودکان را ارج بنهید. حمایت و تشویق خود را از آنها دریغ نکنید. برای تقویت برنامه های تربیتی خود از جدول تشویقی و قراردادی استفاده کنید.

از تنبیه هایی استفاده کنید که بتواند تصمیم گیری های درست و معقولانه و پاسخگویی را به کودکان تان یاد بدهد. آنها از تنبیهی هات معقولی مانند تکنیک وقفه و تحمل محدودیت آسیبی نخواهند دید. موقع خشم و عصبانیت و در مواردی نظیر این موارد کودکان تان را تنبیه نکنید. ربط دادن تنبیه به رفتار کودک مسئولیت پذیری را به او یاد خواهد داد.

7. مسئولیت پذیری و روش تصمیم گیری درست را زمانی که کودکان تان کم سن و سال هستند به آنها یاد بدهید

کودکان خود را طوری آماده کنید تا بتوانند در دنیای واقعی زندگی بکنند. سختگیر و جدی اما مثبت باشید. کودکان نیاز دارند تا حد و حدود رفتار خود را بدانند. لذا قوانین و مقررات خانوادگی را به آنها یاد داده و در کار تربیت استوار و ثابت قدم باشید. کودکان این گونه ویژگی ها را به عنوان نشانه ای از عشق و محبت شما نسبت به خود تلقی خواهند کرد.

8. کودکان خود را صرف نظر از نوع رفتاری که با شما دارند دوست داشته باشید

در تربیت کودکان زیر 7 سال به ویژگی های مثبت آنها تمرکز کرده و به آنها یاد بدهید که برای رفتار خوب به دنبال انگیزه های درونی باشند و از اینکه رفتار درستی دارند احساس خوشحالی کنند.

به دنبال تصمیم گیری های شایسته و درست کودکان خود بوده و به آنها یاد بدهید که خودشان را دوست داشته باشند و نقاط ضعف خود را قبول کرده و بپذیرند که انسان های کامیل نیستند و ممکن است اشتباه هم بکنند. خودتان را به عنوان یک الگو برای آنها مثال بزنید. وقتی کودکان یاد می گیرند که ضعف های خود را پذیرفته و در جهت رفع آن تلاش کنند در این صورت ضعف آنها تأثیر کمتری در زندگی شان خواهد گذاشت.

9. حتی اگر دیگران در مورد شما به داوری بپردازنده باز هم سعی کنید از خودتان حمایت کنید

نگذارید کودکان تان شما را عصبانی کنند. قوی باشید. رفتار خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید برای آن ها یک الگوی مناسب باشید. در این صورت کودکان تان نیز این رفتار را از شما یاد خواهند گرفت.

10. جوی خوشایند و مطلوب در خانه ایجاد کنید

به نقاط قوت خانواده خود اشاره کرده و نقاط ضعف خود را قبول کنید. در مورد ارزش ها و هدف های زندگی با بچه ها صحبت کنید. در این صورت خواهید دید که تربیت کودکان زیر 7 سال برای رفع مسائل و مشکلات زندگی شان به شما رجوع خواهند کرد. چنین رویه ای به هنگام نوجوانی به دردشان خواهد خورد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان